Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmisiltä puuttuu jopa kaikkein alkeellisimman tietokoneen käyttötaidot

Vierailija
23.09.2016 |

Saatetaan käyttää 1000 euroa koneeseen, eikä sitten osaa kertoa siitä ensimmäistäkään asiaa saatikka asentaa siihen omia softia.
Vielä 2000-luvun alussa eläkeläisille järjestettiin atk-kursseja kansalaisopistoissa. Olisiko syytä ottaa ne uudelleen käyttöön ja suunnata ne koko väestölle?

Kommentit (238)

Vierailija
41/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäköhän softie minun tarvitsee asentaa minun iPadiini? Kerro toki. Olen maksanut siitä 800€ ja olen saanut siitä kaikki hyödyn mitä olen halunnut ja tarvinnut. Mitä siis tarkoitat?

Tämä!

Tumpeloita varten ovat tabletit ja supertumpuloita varten iPad. Kun on tottunut paskaan, niin ei osaa parempaa kaivata.

Kerro 5 softaa, jotka pitäisi osata asentaa, jotta iPad olisi parempi

Firefox ja chrome. Helpompi hallita nettiselailua kun käyttää eri tarkoituksiin eri softia.

Facebook, jos käyttää.

Messenger, jos käyttää.

iMovie tms, jos haluaa editoida vidoita.

Skype, jos tykkää ilmaisista puheluista.

Joku valokuvaeditori.

Joku toimisto-ohjelma, jos pitää tehdä laskelmia/kirjoittaa.

AV-vahvistimen ohjaussofta, näppärää ohjata styrkkaria padilta.

Mutta jos sulle riittää mitä siinä on valmiina, niin eipä siihen sitten mitään tarvita.

No tota, kai jokainen osaa ladata AppStoresta applikaatiot Skypeen, Facebookiin jne mitä tarvitsee. En ole ymmärtänyt, että se on jotain vaativaa softan asennusta =) =)

Tyypillinen aple-käyttäjä....

Vierailija
42/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa kolmekymppisistäkin on aika tumpeloita aivan käsittämättömän yksinkertaisissa asioissa. 

Olin pari vuotta sitten aspassa töissä. Sinne soitti asiakas, jonka tietoja päivitettiin asiakasrekisteriin. Pyysin asiakasta kokeilemana, pääseekö hän kirjautumaan palveluun tunnuksillaan (s-posti ja salasana). Asiakas, noin 30-vuotias nainen, kysyi siinä sitten, miten @-merkki tehdään.

Olin aika äimistynyt, mutta tietty neuvoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäköhän softie minun tarvitsee asentaa minun iPadiini? Kerro toki. Olen maksanut siitä 800€ ja olen saanut siitä kaikki hyödyn mitä olen halunnut ja tarvinnut. Mitä siis tarkoitat?

Tämä!

Tumpeloita varten ovat tabletit ja supertumpuloita varten iPad. Kun on tottunut paskaan, niin ei osaa parempaa kaivata.

Pointtihan on juuri siinä, että iPad käyttäjä pärjää sillä mitä Steve Jobs -vainaa on katsonut hänelle tarpeelliseksi ja riittäväksi.

Tablettiin ei saa kuvankäsittelyä, CADiä, tekstinkäsittelyä, taulukkolaskentaa, eikä mitään ohjelmakehitysympäristöjä.

Mutta jos netti ja some riittää, niin mikäpä siinä. Minä jätän lelut kotiin reissuillakin ja otan läppärin mukaan.

Mutta kun en tarvitse kuvankäsittelyä, en edes tiedä mikä on CAD, tekstinkäsittelyn hoidan töissä kuten taulukkolaskennatkin. Kotona en tee töitäni, matkalla en myöskään, vaan katselen Suometelkkua ja plärään nettiä.

Vierailija
44/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi osata asentaa koneelle omia softia? Monille tietokone on työväline (itse esim. tarvitsen tonnin konetta koska käytän suunnitteluohjelmia, joten prossun ja grafiikan on oltava hyvät), monet käyttää noita kalliita kokeita pelaamisen, joten heillä samat vaatimukset kuin mulla.

Siksi ettei se tonnin kone mene hukkaan, kun ehkä yksi tuhannesta sellaisen omistavasta on joku etätyötä tekevä cad-piirtäjä. Juu nou, ilttiksen sivut ja sähköposti pyörii alle tonnillakin.

Ja miksi lyhyttä työmatkaa ajavan pitäisi ostaa yli 5000e auto kun vähempikin riittää? Ja vieläpä jos sitä ei osaa korjata ja laittaa itse? Kalliimpi kone on kestävämpi, laadukkaammista materiaaleista tehty ja muutenkin parempi yleensä kuin joku huomattavasti halvempi malli. Ei siinä mene mitään hukkaan jos kerran varaa on. Voihan vaatteitakin ostaa vain Tokmannilta, mutta parempaa laatua saa Stockmannilta, vaikka vain kotona käyttäisikin.

Vierailija
45/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

Firefox ja chrome. Helpompi hallita nettiselailua kun käyttää eri tarkoituksiin eri softia.

Facebook, jos käyttää.

Messenger, jos käyttää.

iMovie tms, jos haluaa editoida vidoita.

Skype, jos tykkää ilmaisista puheluista.

Joku valokuvaeditori.

Joku toimisto-ohjelma, jos pitää tehdä laskelmia/kirjoittaa.

AV-vahvistimen ohjaussofta, näppärää ohjata styrkkaria padilta.

Mutta jos sulle riittää mitä siinä on valmiina, niin eipä siihen sitten mitään tarvita.

No tota, kai jokainen osaa ladata AppStoresta applikaatiot Skypeen, Facebookiin jne mitä tarvitsee. En ole ymmärtänyt, että se on jotain vaativaa softan asennusta =) =)

Tyypillinen aple-käyttäjä....

Niinpä, miksi tehdä asioista vaikeampaa, kun se on näin helppoa. Ihanaa.

Vierailija
46/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeassa olet. Taidot on heikentyneet, koska laitteista on pyrittykin tekemään itseasentavia ja helppokäyttöisiä. Tarkoitus on, etteivät ihmiset tietäisi, mitä prosesseja heidän koneensa näkyvissä olevan toiminnan alla tapahtuu, eivätkä pystyisi hallitsemaan konettaan ja hallinnoimaan tietojaan. Valvonta ja tiedonkeruu on näin helpompaa (laite- ja ohjelmistovalmistajien sekä viranomaisten).

Taitojen merkityksen vähättely (suurin osa saamistasi vastauksista) kertoo karua kieltään. Ihmiset eivät välitä, eivät halua osata, eivätkä aio opetella. On vain kiva painella kuvakkeita ja vastata kaikkeen Yes. Elämän pitää olla kivaa ja helppoa ja laitteiden viihdekäyttöön.

Eikö tuossa ole kuin kaksi ääripäätä? Jos ei koodaile omia softia ja asenna niitä, niin ei tajua tietokoneista ja tietoturvasta mitään?

Mitä ihmeen kaksi ääripäätä? En ymmärrä, mistä puhut. Käyttäjät ovat kylläkin eriytyneet. On pieni joukko nörttejä, ja suuri joukko apinapainaltajia. Siinä välissä yhä kutistuva joukko ei-nörttejä, joita kuitenkin kiinnostaa hieman tutkia asetuksia ja kenties muokatakin niitä, hallita omaa konetta ja tehdä siitä juuri itselle toimiva.

Ennen pöytäkoneiden aikaan jokainen osasi edes jotakin. Taidot ovat siis heikentyneet.

Kuvakkeiden painelu ei ole mitään taitoa. Se, että "osaa" käyttää jotain idioottivarmaa läpyskää, jota ei voi käyttää muulla tavalla, ei ole mitään taitoa.

Vierailija
47/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa kolmekymppisistäkin on aika tumpeloita aivan käsittämättömän yksinkertaisissa asioissa. 

Olin pari vuotta sitten aspassa töissä. Sinne soitti asiakas, jonka tietoja päivitettiin asiakasrekisteriin. Pyysin asiakasta kokeilemana, pääseekö hän kirjautumaan palveluun tunnuksillaan (s-posti ja salasana). Asiakas, noin 30-vuotias nainen, kysyi siinä sitten, miten @-merkki tehdään.

Olin aika äimistynyt, mutta tietty neuvoin.

Minä jaksan aina ällistyä siitä, että yliopisto-opiskelijatkaan eivät enää osaa liikkua asiakirjassa näppäimistöllä, eivätkä tiedä näppäinkomentoja. Hiirtä hamutaan pienimmässäkin asiassa käteen, ja mennään valikosta klikkailemaan (koska ei osata edes painaa hiiren oikeaa). Skrollataan asiakirja vaivalloisesti monta kymmentä loppuun, vaikka yhdellä näppäinkomennolla pääsisi suoraan loppuun. Ei osata vaihtaa ikonista toiseen nopeasti näppäimin. Ei yhtään mitään. Hakataan vain hiirtä ja kulutetaan aikaa.

Vierailija
48/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kai sitä kukaan ole vaativaksi väittänytkään. Mutta tuosta vain sai kuvan, että olet käyttänyt mitä iPadista valmiina löytyy.

Vierailija
49/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli eikö saa ostaa tietokonetta, jos ei osaa siitä sitten kertoa tai asentaa siihen softia? Tai eikö saa ostaa autoa, jos ei osaa huoltaa niitä tai kertoa, miten monta "heppaa" niissä on? Jotkut ostavat tietokoneen ja auton siksi, että tarvitsee niitä, ei siksi, että haluaa huoltaa niitä tai keskustella niistä.
Minä en tiedä montako gigawattibittiä tietokoneessani tai monenko litran moottori autossani on, kun en noita tietoja mihinkään tarvitse. Riittää, että osaan käyttää niitä jokapäiväisessä elämässä.

Millä perusteella ostat koneesi ja autosi... ellei niillä teknisillä ominaisuuksilla ole väliä?  Autossa mm. moottorin koko vaikuttaa suoraan lompakkoosi sekä ostotilanteessa että käyttökuluissa... 

Jos olen ostanut autoni 5 vuotta sitten, mitä minä tällä hetkellä teen sillä tiedolla, minkä kokoinen moottori siinä on. Olen silloin hankkinut tietoa ja kysynyt kavereilta, mutta en minä niitä tietoja tällä hetkellä tarvitse, joten olen ne autuaasti unohtanut. Miksi minun pitäisi jatkuvasti itseäni muistuttaa, että tässä on sen ja sen kokoinen moottori? En muista esimerkiksi televisiostanikaan minkä hintainen se oli, mutta kyllä minä ostaessani hinnan tiesin. Kaikki eivät jatkuvasti hanki uusia tavaroita eivätkä vertaile niitä kavereiden kanssa.

Vierailija
50/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

*monta kymmentä sivua loppuun

Vierailija
51/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse uskon, että kyseessä on enemmänkin se, että ei uskalleta itse koittaa. Jotenkin pelätään, että teen jotain väärin tms. Kyllä muakin välillä v*tuttaa, kun äitini 45-vuotta välillä kyselee mielestäni ihan järjettömän typeriä kuten: "voitko asentaa mun puhelimeen fb-messengerin?" Vaikka yksinkertaisimmillaan meet vaan sinne vatun play-kauppaan ja asennat ja kirjaudut sisään...

Eli varmasti osaisi itsekin, kun olisi vaan viitsinyt koittaa ilman pelkoja siitä että koko puhelin hajoaa.

Pilvipalvelujen käyttö näyttää myös olevan joillekin rakettitiedettä, mutta siinäs sitten hösäävät muistitikkujensa kanssa.

Itseasiassa IT logiikan tajuamisessa mone vanhemmat voivat olla fiksumpia kuin nuoret. Te nuoret olette eläneet vain Microsoft/Mac-aikaa jossa klikkaillaan ja vedetään auki valikoita. Me vanhemmat, muutkin kuin IT-tyypit opettelimme käyttämään koneita aikana jolloin dos:issa koneeseen laitettiin käskyrivejä joilla tekemisiä ohjattiin, tekstinkäsittelyohjelmat toimivat myös komennoilla ja aina kykenit katsomaan millaisia komentoja/muokkauskoodeja dokumentissasi oli. Mac ja Microsoft mahdollistivat sen käyttäjän "tyhmyyden", klikataan sinne tänne, raahataan vanha dokumentti roskakoriin jne. Mutta tuossa mukavuuden ohessa tuli hämäryys, hävisijonnekin se selkeä logiikka käskyineen ja niiden seuraamuksineen. Lisäongelma on softan diversiteetti: kaikki auki yhtä aikaa, erilaisia vaatimuksia, yhteensopimattomuuksia. Jos joskus ymmärsin dossia ja tein asioita basicilla, olen nyt aika hukassa nykykoneiden kanssa. Minun vika vai kehityksen vauhti ja hämäryys? t. 50 täti.

Vierailija
52/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeassa olet. Taidot on heikentyneet, koska laitteista on pyrittykin tekemään itseasentavia ja helppokäyttöisiä. Tarkoitus on, etteivät ihmiset tietäisi, mitä prosesseja heidän koneensa näkyvissä olevan toiminnan alla tapahtuu, eivätkä pystyisi hallitsemaan konettaan ja hallinnoimaan tietojaan. Valvonta ja tiedonkeruu on näin helpompaa (laite- ja ohjelmistovalmistajien sekä viranomaisten).

Taitojen merkityksen vähättely (suurin osa saamistasi vastauksista) kertoo karua kieltään. Ihmiset eivät välitä, eivät halua osata, eivätkä aio opetella. On vain kiva painella kuvakkeita ja vastata kaikkeen Yes. Elämän pitää olla kivaa ja helppoa ja laitteiden viihdekäyttöön.

Eikö tuossa ole kuin kaksi ääripäätä? Jos ei koodaile omia softia ja asenna niitä, niin ei tajua tietokoneista ja tietoturvasta mitään?

Mitä ihmeen kaksi ääripäätä? En ymmärrä, mistä puhut. Käyttäjät ovat kylläkin eriytyneet. On pieni joukko nörttejä, ja suuri joukko apinapainaltajia. Siinä välissä yhä kutistuva joukko ei-nörttejä, joita kuitenkin kiinnostaa hieman tutkia asetuksia ja kenties muokatakin niitä, hallita omaa konetta ja tehdä siitä juuri itselle toimiva.

Ennen pöytäkoneiden aikaan jokainen osasi edes jotakin. Taidot ovat siis heikentyneet.

Kuvakkeiden painelu ei ole mitään taitoa. Se, että "osaa" käyttää jotain idioottivarmaa läpyskää, jota ei voi käyttää muulla tavalla, ei ole mitään taitoa.

Siis miksi ihmeessä minun pitää osata käyttää jotain pöytäkonetta ja asennella jotain softia, jos ei ole tarvetta? Nyt en ymmärrä ollenkaan. En osaa korjata astianpesukonettakaan, osaan käyttää sitä en muuta. Osaan ajaa autoa, mutta en osaa korjata enkä tehdä mitään jos jotain ongelmaa. En osaa vaihtaa renkaitakaan. Miksi siis tama kuvakkeiden painelu ei saa riittää minulle? Miksi se sinua häiritsee?

Vierailija
53/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20, elämässä  ON MUUTAKIN kuin tietokoneet. 

Itse käytön elämäni asioihin mistä nautin ja mitä haluan tehdä.

istu sinä koneella ja asentele ohjelmia, en ole kateellinen ja tiedätkö mitä? Kuolinvuoteella minua ei harmita kun en osannut asennelle niitä hienoja softia  koneelleni, ihan varmasti ei harmita =)

Jokainen elää tyylillään eikös, voin ihan varmasti sanoa että sinä et osaa edes 70% niistä asioista mitä minä osaan, ja ei, ne eivät liity tietokoneeseen, vaan elämään ja elämiseen.

Kuolinvuoteella (50v) harmittaa sitten kun tuo hälläväliä-elämäntapa aiheutti rasvamaksan ja keuhkosyövän.

Yleensä vain nuo tyhmyyttä "elämisellä" kompensoivat ovat aika kovia vetämään viinaa ja tupakkakin on kärynnyt jo 12 - 13veestä lähtien.

Vierailija
54/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kai sitä kukaan ole vaativaksi väittänytkään. Mutta tuosta vain sai kuvan, että olet käyttänyt mitä iPadista valmiina löytyy.

No eihän siinä ole valmiina mitään applikaatioita, mitä normaalisti tarvitsee...

Vierailija
55/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi ihmeessä minun pitää osata käyttää jotain pöytäkonetta ja asennella jotain softia, jos ei ole tarvetta? Nyt en ymmärrä ollenkaan. En osaa korjata astianpesukonettakaan, osaan käyttää sitä en muuta. Osaan ajaa autoa, mutta en osaa korjata enkä tehdä mitään jos jotain ongelmaa. En osaa vaihtaa renkaitakaan. Miksi siis tama kuvakkeiden painelu ei saa riittää minulle? Miksi se sinua häiritsee?

Miksi ostat tonnin koneen, jos et tarvitse? Sama kuin ostaisit kuorma-auton kauppakassiksi.

Vierailija
56/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja asialla ei ole mitään väliä. Kiva juttu vain jos ihmiset arvostavat laatua. Nimim. ammattinörtti apinapainaltaja. En varmasti jaksa vaivautua personoimaan tai muokkaamaan koneitani jotenkin sopivammiksi, koska ne ovat aivan riittävät kunhan vain ammattiohjelmat olen asentanut. Haluan keskittyä ihan muihin juttuihin. Tietokoneet ovat niin simppeleitä ja ihmisystävälliseksi tehtyjä laitteita, ettei edistynyt käyttökään vaadi yhtään mitään, korkeintaan sen, että osaa avata Googlen ja käyttää ääritapauksessa englantia.

Vierailija
57/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän siinä ole valmiina mitään applikaatioita, mitä normaalisti tarvitsee...

Tämä saattaa tulla sulle yllätyksenä, mutta ne applikaatiot on juuri sitä softaa.

Vierailija
58/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli eikö saa ostaa tietokonetta, jos ei osaa siitä sitten kertoa tai asentaa siihen softia? Tai eikö saa ostaa autoa, jos ei osaa huoltaa niitä tai kertoa, miten monta "heppaa" niissä on? Jotkut ostavat tietokoneen ja auton siksi, että tarvitsee niitä, ei siksi, että haluaa huoltaa niitä tai keskustella niistä.Minä en tiedä montako gigawattibittiä tietokoneessani tai monenko litran moottori autossani on, kun en noita tietoja mihinkään tarvitse. Riittää, että osaan käyttää niitä jokapäiväisessä elämässä.

Millä perusteella ostat koneesi ja autosi... ellei niillä teknisillä ominaisuuksilla ole väliä?  Autossa mm. moottorin koko vaikuttaa suoraan lompakkoosi sekä ostotilanteessa että käyttökuluissa... 

Jos olen ostanut autoni 5 vuotta sitten, mitä minä tällä hetkellä teen sillä tiedolla, minkä kokoinen moottori siinä on. Olen silloin hankkinut tietoa ja kysynyt kavereilta, mutta en minä niitä tietoja tällä hetkellä tarvitse, joten olen ne autuaasti unohtanut. Miksi minun pitäisi jatkuvasti itseäni muistuttaa, että tässä on sen ja sen kokoinen moottori? En muista esimerkiksi televisiostanikaan minkä hintainen se oli, mutta kyllä minä ostaessani hinnan tiesin. Kaikki eivät jatkuvasti hanki uusia tavaroita eivätkä vertaile niitä kavereiden kanssa.

Kai oman nimesi muistat??

"dööööö lukeehan se ajokortis!"

Vierailija
59/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi päättelet, että minua häiritsisi osaamattomuutesi? Tässä keskustellaan vain ilmiöstä. Minulle on herttaisen yhdentekevää, mitä sinä et osaa.

Olen todennut aloittajan olevan oikeassa - taidot ovat rappeutuneet, jos niitä koskaan olikaan. Miksi yrität tehdä tästä huomiosta keskustelemisesta jotain syytöslauselmaa, että sinun pitäisi osata jotain? Et halua osata eikä sinua kiinnosta, se on sinun asiasi.

Miksi sinua kiinnostaa kuitenkin tämä keskustelu?

Vierailija
60/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ostat tonnin koneen, jos et tarvitse? Sama kuin ostaisit kuorma-auton kauppakassiksi.

Siksi, koska iPad on kaikken helpoin käyttää. Olen kokeillut muitakin tabletteja. Lisäksi meidän perheessä on kaikki laitteet Appelen. Monta positiivista asiaa, kun kaikki samaa merkkiä. Ja ei tama ole minulle rahakysymys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme