Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ketä vai kuka?

Vierailija
22.09.2016 |

Kumpaa käytät?

Ketä vai kuka?

Vaihtoehdot

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän "kuka on lempinäyttelijäsi", "ketä kävit tapaamassa"

T. Paljasjalkainen stadilainen

Vierailija
22/40 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoimme lastenlasten kanssa Ronja ryövärintytärtä ja siinä oli maan alla asuvia kakkiaisia, ja he puhuivat juuri tuollaista hämläis/turkulaista kieltä ja meinasi lapsilta tulla pissat housuun naurusta ja sitten alkoivat matkimaan niitä kakkiaisia.

Katsokaa, niin saatte nauraa:DDDDD

Eikä muuten ole mikään stadilainen juttu noiden kuka/ketä sekoittaminen.

vietin lapsuuteni aitojen stadinkundien parissa, mutta ikinä en ole kuullut moista sekakieltä heidän puhuvan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi nykyään on alettu käyttämään tuota ketä sanaa kun pitäisi olla kuka!!! Tämä on kyllä ihan uusi ilmiö, ärsyttävää.

Vierailija
24/40 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu kertoo paljon kieliopin opettamisen ja ymmärtämisen tasosta tänään.

Vierailija
25/40 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän sanaa "ketä". Kuuluu murteeseeni. En ymmärrä miksi niin monet raivostuvat ketä sanan käytöstä. En minäkään raivostu jos joku sanoo esim. mie ja sie.

ap

No mitä sinä sanot sitten kun pitäisi oikeasti käyttää sanaa ketä? Sanotko siihen sitten kuka? Onhan se nyt yhtä ärsyttävää kuin jos joku sanoisi kissaa koiraksi, ihan vaan kun se kuuluu murteeseen. Jos sekoittaa kaksi eri sanaa, se ei ole murretta, vaan tyhmyyttä.

Vierailija
26/40 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä tietää oikean vastauksen?

Vierailija
27/40 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

KUKA !!!!!

Vierailija
28/40 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ketä sana joku uusi typerä muunnos -.-

Vierailija
29/40 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoimme lastenlasten kanssa Ronja ryövärintytärtä ja siinä oli maan alla asuvia kakkiaisia, ja he puhuivat juuri tuollaista hämläis/turkulaista kieltä ja meinasi lapsilta tulla pissat housuun naurusta ja sitten alkoivat matkimaan niitä kakkiaisia.

Katsokaa, niin saatte nauraa:DDDDD

Eikä muuten ole mikään stadilainen juttu noiden kuka/ketä sekoittaminen.

vietin lapsuuteni aitojen stadinkundien parissa, mutta ikinä en ole kuullut moista sekakieltä heidän puhuvan.

Kuulostaa typerältä

Vierailija
30/40 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän sanaa "ketä". Kuuluu murteeseeni. En ymmärrä miksi niin monet raivostuvat ketä sanan käytöstä. En minäkään raivostu jos joku sanoo esim. mie ja sie.

ap

Ei kuulu murteeseen uussana.

Kirjakielessä ketä on ken-sanan taivutusmuoto, sen partitiivi. Perusmuoto ken on nykykielessä harvinainen, lähinnä ylätyyliin kuuluva. Sen tilalla on kuka.

Vierailija
31/40 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka

Vierailija
32/40 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äikä? Itse et ainakaan missään tunneilla näemmä käynyt😂

Vierailija
33/40 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää tuo ketä-sanan väärinkäyttö, syytän suomiräppiä joka sen on juurruttanut nuorisoon väärässä kontekstissa.

Höpön höpön. Se "väärinkäyttö" oli huomattavasti yleisempää 50- ja 60-luvuilla jolloin kukaan ei puhuessaan sanonut kuka. Ainakin Helsingissä kaikki sanoivat vain ketä. Sekä alkuperäiset että maalta tulleet.

Vielä enemmin höpöhöpö. Olin 50-60 nuori pääkaupunkiseudulla ja pyörin erilaissa piireissä ja kukaan ei koskaan sanonut ketä tarkoittaessaan kuka. Olin lapsena maalta tullut ja kaverini puhuivat stadin slangia ja elossa olevat puhuvat edelleen ja ihmettelevät tuota ketäää🤣

Vierailija
34/40 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Mie ja sie ovat hyviä murresanoja koska eivät sekaannu kirjakielen sanoihin. Mutta kun joku sanoo ketä väärässä paikassa, ei tule mieleen murre vaan puhujan tyhmyys.

Vierailija
35/40 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä ei ole kirjakieltä ei edes hyvää suomenkieltä.

Vierailija
36/40 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä-sanan käyttö kuka-sanan sijaan kuuluu lounaismurteisiin. Olen kotoisin Turun seudulta ja ainakin mun lapsuudessa 70- ja 80-luvuilla sitä käytettiin ihan yleisesti, myös meillä kotona. Eli ketä se oli, ketä soitti, ketä tulee jne.

Multa saattaa lipsahtaa joskus vieläkin, vaikka yleensä sanonkin kuka ja tiedän, että sen tilalla ketä on yleiskielen vastainen.

Vierailija
37/40 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

No mitä sinä sanot sitten kun pitäisi oikeasti käyttää sanaa ketä? Sanotko siihen sitten kuka? Onhan se nyt yhtä ärsyttävää kuin jos joku sanoisi kissaa koiraksi, ihan vaan kun se kuuluu murteeseen. Jos sekoittaa kaksi eri sanaa, se ei ole murretta, vaan tyhmyyttä.

Tämä kiinnostaa, mitä ketä -sanan väärinkäyttäjät sanovat kun oikeasti kuuluisi sanoa ketä mutta se on jo varattu. Ketää?

Vierailija
38/40 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä jää tälle puolelle ja kuka jää sinne toiselle?

Jaetaan Suomi vihdoinkin kahtia! Toiselle puolelle jääkööt lakkoilijat, huono-osaiset, miekuttajat ja kuka-aktiiviset ja vasemmisto. Tämä olisi tietysti Venäjän puoleinen Suomi. Toiselle puolelle Varsinaiseen Suomeen sitten ketäilijät ym.

Ketä kannattaa? Minä ainakin.

Vierailija
39/40 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketä jää tälle puolelle ja kuka jää sinne toiselle?

Jaetaan Suomi vihdoinkin kahtia! Toiselle puolelle jääkööt lakkoilijat, huono-osaiset, miekuttajat ja kuka-aktiiviset ja vasemmisto. Tämä olisi tietysti Venäjän puoleinen Suomi. Toiselle puolelle Varsinaiseen Suomeen sitten ketäilijät ym.

Ketä kannattaa? Minä ainakin.

Kannatan! Siirretään rakennettava raja-aita näiden kahden maan väliin. Siis tämä nyky-Suomen ja Venäjän rajamaille suunniteltu aita.

Vierailija
40/40 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kekä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi