***ELOkuisten maanantai***
Kommentit (19)
Tänään oli Kättärillä rakenneultra ja kaikki oli hyvin! Kaikki elimet löytyivät, kuten sormet ja varpaatkin. Aikamoinen myllääjä vauva on ja ultraaja mainitsi moneen kertaan " vahvoista reisistä" . Sellaiset kyllä olivat esikoisellakin ultrakuvissa. Ja aikamoinen rimppakinttu on tänä päivänä. Niin ja kehitys vastasi viikkoja, joten sekin kiva juttu!
Pubu: täälläkin yksi herkkis. Etenkin kaikki vauvalehtien synnytysjutut ja pienten vauvojen kuvat saavat liikuttumaan. Itkuleffoja en viitsi edes yrittää katsoa. Esikoisen odotusajalla oli vaarini hautajaiset ja voi sitä itkun määrää.
Huomenna menen labraan otattamaan kaikki rauta-arvot. Olo on ollut tosi heikko, joten kovin hyviä tuloksia ei ole odotettavissa. Voi, kun se rauta alkaisi imeytymään!
Unionglemia on mulla aamusta. Herään 5.30-6.00 ja vaikka nukuttaisi, niin uni ei tule. Jos saan nukuttua seiskaan, niin onnellinen saa olla. Akupunktiosta en ole kuullutkaan hoitomuotona. Sori, en muista nikkiä, kuka oli menossa sinne, mutta tule kertomaan, miten meni ja onko hoidosta apua!
Pantteri 19+2
täällä sitä podetaan flunssaa,olo oli kyllä kaamea töissä.huomena on neuvolalääkäri että tilitän sille sitten vaivat,mulle tuli eilen kävely reissun jälkee kipeeks tuolta alhaalta,vihlo kun käveli ja sattuu kun käänty jne..oisko jotaki venymis kipua?!.
nukkumisesta,en nukkunu varmaan sekunttiakaan viimeyönä tän lenssun takia :S,muuten kyllä uni maittaa.joku sanoi ett kerran yössä vessaan ni mä saan kyllä ramppaa kokoaika,ehkä johtuu kun juon niin paljon?!. noh mä lähen lepäilemään jotta lämpö laskisi..
palaillaan ja hyviä vointeja kaikille!
k.h.p & tärppi 15+1
Ja uusi viikko, again.
Viikonloppu hurahti. Käytiin vähän kaupoilla ja vieraita kävi jne...
Mun on jo pitkään pitäny kysyä tieltä, että pystyttekö vielä nukkumaan mahallaan? Itse jotenkuten yritän, mutta itseasiassa ihan viime öinä se ei ole enään tuntunut kivalta. Ja musta tuntuu, että viikonlopun aikana masu todella pullahti. Olen ollut sitä mieltä jo viikkoja, että masu on jo iosna. Mutta kaverit on kyllä olleet toista mieltä. eilen yksi kaveri sanoi, että " nythän sä olet jo tosi kivasti lihonut" . siis lihonut, sillä sanalla. Tokli jatkoi sitten että niin masu on nyt ihan selvästi kasvanut... Noh, se taitaa pitää paikkansa. Ruokakin kyllä maistuu.edelleen.
Ihon huonosta kunnosta joku kirjoitteli. Itselläni kukkiii myös vähän niinkuin menkkamaisesti. Olettekos te, joilla useampi raskaus takana miettineet tätä poika/tyttö juttua. Siis ihon kanssa? Kun sitä sanotaan, että poikaraskaudessa iho olisi mitä parhaimmassa kunnossa ja tyttö viesi äidin kauneuden...??? Kokemuksia?
Itselläni tyttöä odottaessa oli kyllä iho aika huonona, ja vaan paheni loppua kohden...Nyt siis jännäilen että tyttökö se taasen olisi... (salaa toivonkin tyttöä, tämä salaisuus teille nyt paljastettakoon)
Ok, taidan mennä vähän siivoilemaan paikkoja kun tyttö vielä vetää sikeitä...on sitten hänellä taas mitä sotkea.... :)
Katzu & kovasti potkiva asukki 18+4
Niin se päivä taas vierähti näinkin pitkälle ennnenkuin selvisin pinoa lukemaan. Iho tuntuu olevan nyt kovasti puheena. Meillä meinaa ukon kanssa pukata kriisiä (leikisti), kun kuulema on niin kamalaa ääntä tuo raapiminen. Pohkeita kutittaa aivan järkyttävästi! Varsinkin iltaisin en voi mitään, pakko raapia ihan verinaarmuille paitsi jos mies estää... Mistä ihmeestä se johtuu. Muualta iho on ihan kunnossa ainakin toistaiseksi mutta polvista alaspäin on kutittanut alusta asti ihan sikana. Kaikenlaisia rasvoja olen kokeillut ja parhaiten tähän mennessä on auttanut Johnsonin Baby oil.
Ihon kunnosta ja tyttö/poikajutuista ei ole kyllä muuta kokemusta kuin että esikoiselta, joka on siis tyttö, iho oli tosi hyvässä kunnossa. Muutenkin taisin olla hitusen hehkeämpi kuin yleensä ;) Nyt olen kai ihan entiseni eli ei ainakaan kasvoissa ole mitään kummempia muutoksia.
Tämä syömisen määrä alkaa kyllä oikeasti ottamaan kupoliin oikein kunnolla. Mikä hiivatti siinäkin on, että pitäis koko ajan mässyttää jotain. Olen kohta vuoren kokoinen, enkä silti voi hillitä itseäni. Entiset mammavaatteet on kokoa 42-44. Saattaa olla tekeminen, että ne saa hilattua niskaansa tällä menolla.
Kateellisena luin teiän energisten juttuja: pitkiä lenkkejä ja siivouspuuskia. Mie en meinaa saada tehtyä mitään isompaa pyykkäystä, ruoanlaittoa ja imurointia lukuunottamatta. Imurointikin on pitkin hampain. Lähettäkäähän tännekin siivousvimmaa!
Jopas tuli taas omaa napaa mutta ihan hyvä päästä purkamaan. Lukee ken jaksaa.
Kivaa iltaa! Ode 15+6
Ihosta sen verran, että poikaa odottaessani mulla puhkesi yhtäkkiä ihan kamala atooppinen ihottuma ja sitä sitten apteekin perusvoiteilla ja kortisoneilla yritettiin hillitä. nyt pojan ollessa 1v2kk on iho jo huomattavasti parempi ja pärjään pelkillä apteekin rasvoilla, joita aina vaihtelen. Nyt käytössä Lipolan (käyttänyt myös mm. ApoBasea vai mikä sen nimi oli, Ceralani yms) ja raskausarpiinkin ostin ihan apteekista rasvan, mutta niitä on jo niin pirusti ennestään. Jos vaikka auttaisi tuohon vaalentamiseen
Äsh...mies huhuilee. Täytyy lopettaa vaikka asiaa olisi. Ehkäpä huomenna sitten. Täytyy myös vilkasta tuo viikonlopun pino, kun en kerennyt vielä sitäkään.
Air+poika12/04+masu14+
Siinäpä se. Mitään en saa tehtyä, kävelemään ei jaksa mennä, opiskelut on pakkopullaa ja olo ei ole muutenkaan hehkeä. Anteeksi valitus. Syy voi olla siinäkin, että miehellä on ollut tosi paljon töitä viime viikkoina ja minä olen sitten ollut melkein 24h vrkssa parivuotiaan kanssa. Iltaan mennessä olen ihan naatti ja en osaa ajatella muuta kuin nukkumista. Mieheltä kaipaisi huomiota, mutta kun raukka on ihan työtaakan alle nääntymässä. Onneksi pian on viikon loma itsellä opiskeluista, joten ehkä sitä kahdenkeskistä aikaa on sitten helpompi löytää.
Nukun tosi huonosti, kuten muutama muukin kertoi. Herään yleensä ekan kerran klo 2, sitten vielä 2 kertaa muutaman tunnin välein ennen kuin heräämme lapsen kanssa klo 7.30. Edellisessä raskaudessa nämä heräilyt alkoivat vasta vikalla kolmanneksella.
Syöminen ottaa myös päähän... Paino on jo noussut kaksi kiloa, mikä nyt ei sinänsä haittaa, kun liikakiloja ei ollut lähtiessäkään. Ei vaan ole kiva, jos on kovin paisunut ja kesä tulee. Eihän sitä kehtaa uimaankaan mennä.
Joku kyseli ihon kunnosta tyttöä tai poikaa odottaessa. Esikoinen on tyttö ja iho oli tosi hyvässä kunnossa raskauden aikana, samoin hiukset. Sama juttu tällä kertaa.
No joo... Ihanaa on se, että vauvan mylläys on jo alkanut, ja tunsin eilenkin ahkerat kuoputtamiset ja mutkittelut iltasatuja lapselle lukiessani. Nauratti ihan. Viimeksi tarkastuksessa (tasan rv11) ei sydänääniä vielä kuulunut, mutta ehkä jo keskiviikkona kuuluu, kun on uusi tarkastus.
Tammikukka (rv 14+6)
Se on sitten taas maanantai. Viikonloppu meni yhdessä hurauksessa ja isommat lapset ovat juuri lähdössä kouluun. Minä ajattelin lähteä pikkupoikien kanssa vaunulenkille, vaikka flunssa hieman vaivaakin. Taidan paarustaa hitaasti hieman lyhyemmän lenkin.
Minulla on keskiviikkona toinen neuvolakäynti. Mukava mennä kuuntelemaan pienen sydämen jumsutusta, se on aina niin liikuttavaa. Hb mitattiin viimeksi, eikä tarvi ainakaan heti ruveta rautaa puputtamaan, oli nimittäin 142. Verenpaine on vaan niin ryökäleen alhainen, että huimaa usein ja päätä särkee.
Nyt se sitten on alkanut, nimittäin hormoonien aiheuttama yövalvominen. Herään öisin ja saatan valvoa pitkiä pätkiä. Näin on käynyt joka raskaudessani ja se sitten ottaa pannuun! Jurppii yöllä niin, että voisin aivan hyvin raivota jollekin (jos joku olisi hereillä), mutta onneksi muut nukkuvat, säästyvätpähän tämän mamman kiukulta.
Nyt ei taida olla mitään järkevää jutun juurta. Käykäähän kurkkaamassa viikonlopun pinoa, siellä oli mukana eloikuisia, joista ei ole kuulunut vähään aikaan. Oli mukava lukea heidän kuulumisiaan.
Energistä viikkoa itsekullekin!
Opemamma ja vimpula rv 14+6
Enpä ehtinyt viikonloppuna lukemaan pinoa, joten en yhtään tiedä, mistä olette keskustelleet. Pitäisi varmaan käydä lukaisemassa juttunne.
Ihana viikonloppu takana :)! Esikoinen oli mummolassa kyläilemässä ja me vietimme miehen kanssa laatuaikaa oikein kunnolla. Kävimme huonekaluostoksilla, laitoimme vauvanhuoneen lähes valmiiksi (tai siis sänky, verhot ja matto vielä puuttuu), lauantaina laittelimme Libanonilaista ruokaa ja illaksi olimme vuokranneet leffan. Su-aamuna saimme kerrankin nukkua pitkään ja aamupalaa oli kiva syödä pitkän kaavan mukaan. Ja mikä parasta, esikoisella oli ollut huippukivaa mummin ja ukin kanssa :).
Opemamma kertoi yövalmisistaan. Samasta kärsin myös minä ja mun itseasiassa pitkin kysellä täältä tänään, että onko muilla sama vaiva. Mä olen kärsinyt yöheräämisistä suurin piirtein siitä lähtien, kun raskaustesti näytti positiivista. Nukahdan illalla ihan hyvin, sitten herään joskus kahden aikaan ihmettelemään maailman menoa. Kahden ja viiden välillä nukun levottomasti, nukahdan ja herään aina, kun vaihdan kylkeä. Ja sitten tuo esikoinen yleensä jo herää viideltä. Inhottavaa, kun yöunet ovat näin katkonaisia jo tässä vaiheessa, sillä eipä ne tule ainakaan helpottumaan vauvan syntymän jälkeen.
Mulla on huomenna rakenneultra, enkä malttaisi odottaa!!
Mukavaa alkuviikkoa kaikille!! Voi kun nuo säätkin muuttuisivat vähän keväisimmiksi!!
Pepper (18+4)
Tänään taitaa masussa olla pikkuisen lisäksi vähän perhosiakin, sillä edessä on jännittävä ja hyvin ohjelmantäyteinen päivä. Aamupäivä töissä tiiviisti palavereissa, puoliltapäivin ultra, sitten taas takaisin kokouksiin ja sitten suoraan töistä kavereiden kanssa syömään ja Depeche Moden konserttiin. Tekemistä siis ainakin riittää!:) Ollaan odotettu tuota ultraa ihan hirmuisesti, kun en vieläkään liikkeitä varmuudella selkeinä tunne, mutta on masu ainakin kasvanut ihan lupaavaan tahtiin! Toivottavasti ultrasta tulee vain hyviä uutisia, hui, ihan jännittää! Vaikealta tuntuu myös samantien kiitää sieltä takaisin palaveriin esitelmöimään, olen varmaan tosi skarppina...:)
Iltaa ollaan odotettu kovasti niin ystävien tapaamisen kuin konsertin takia. Syyllisyyttäkin olen jo etukäteen tuntenut pikkuisen metelille altistamisesta, mutta lapsivesi ja kohdunseinämät ja kaikki muu masusta löytyvä kuulemma suojaa pikkuista aika hyvin eli ei pitäisi olla niin järkyttävä kokemus. Kovasti me ollaan yhdessä kuunneltu musiikkia etukäteen eli tuttua tavaraa pitäisi olla;)
Kolmas päivän " jännitysmomentti" onkin sitten kulkemiset, haasteita kun tuo tullessaan niin sää kuin pääkaupunkiseudun bussilakko. Hassua huomata, miten sitä miettii kaikkia turvallisuusjuttujakin nyt paljon enemmän kuin ennen, kolariin joutuminen pelottaa ihan eri tavalla kuin aikaisemmin. No, eipä siinä muu auta kuin omalta osaltaan muistaa että maltti on valttia!
Minäkin kärsin katkonaisista unista, mutta enemmänkin vessassa juoksemisen takia eli useimmiten uni jatkuu kyllä samantien uudestaan. On varmaan aika turhauttavaa haahuilla yöllä hereillä ja stressata jo valmiiksi seuraavan päivän väsynyttä oloa, joten sympatiani todellakin teille, jotka kärsitte tuosta kiusasta enemmänkin!
Energistä maanantaita kaikille!
-soxi (18+1)
Illalla luvattiin uutisissa pakkasta tänne pohjois-savoon 19 astetta, mutta olikin kiva yllätys kun vein poikia tarhaan niin auton mittari näytti vain 9.5! Kivempi näin päin, sillä minulle ainakin nuo kovat pakkaset alkaa riittää ja olisi kiva päästä nauttimaan aurinkoisista kevätsäistä. Lähdemmekin parin viikon kuluttua koko perhe Rukalle vajaaksi viikoksi lomailemaan, ja toivottavasti myös ystäväperheemme lapsineen pääsee mukaan niin on lapsillakin kivempaa kun on leikkikaverit mukana. Loma on kyllä erittäin tervetullut, koska olemme tehneet kovasti töitä ja pitkää päivää koko talven ilman minkäänlaisia lomia (jouluna taisi olla 3 päivää vapaata..). Odotan kovasti sitä lasten riemua, kun heti aamusta päästään pulkkamäkeen ja isomman kanssa harjoitellaan laskettelua. Poika on vaan sellainen rämäpää, että häntä ei saisi pitää kiinni, vaan hän itse laskisi mäen alas. Ollaan tätä ennen käyty kerran kokeilemassa, joten pystyssä pysyminen ja tekniikka on HIEMAN vielä hakusessa - saatikka sitten pysähtyminen ja käännökset. Itse en tämän masuvauvan kanssa rinteeseen uskalla lähteä, kun en muutenkaan ole laskenut kohta kymmeneen vuoteen.
Minulle tuli eilisestä päivästä niin hyvä mieli, kun vihdoinkin sain jotain tehtyä kun on tämä väsymys alkanut helpottaa, niin kuin eilen kerroinkin. Siivoilin ja pesin pyykkiä, kävin sauvakävelylenkillä, ja vielä kun mies tuli poikien kanssa tontilta lähdettiin kylpylään. Siitä reissusta ei kyllä itse paljoa päässyt nauttimaan, kun altaan olivat tupaten täynnä hiihtoloman viettäjiä, mutta tärkeintä että lapset tykkäsivät.
Nyt täytyy lähteä valmistautumaan töihin lähtöön, ja jos mies on kotona illalla niin taidanpa taas käväistä reippaan ulkoilulenkin. Hassua, että vaikka ennen lenkkiä kuinka väsyttäisi, niin raittiista ilmasta ja liikunnasta saa niin paljon lisäenergiaa.
Aurinkoista päivää kaikille! RTiina ja viuhti 14+5
Nyt on pakko hehkuttaa, kun otin tänään tukivyön käyttöön. Tämähän on loistava juttu. Mulla alkoi viikonloppuna särkemään alaselkää inhottavasti ja toinen lonkka reistaa siten, että välillä on vaikeeta sängystä nousta ylös. Mutta tämä tukivyö istuu erityisen hyvin, tukee aivan ihanasti ja eipä särky vaivaa, ainakaan vielä. Taisi alkaa nyt jokapäiväinen käyttö täällä. Tämä on Anita-merkkinen vyö.
Ja viikonloppuna ollaan sukulaisten kanssa arveltu vauvan sukupuolta, kun noissa rakenneultra kuvissa pari kuvaa juurikin sieltä alueelta. Siellä näkyy sellaset pienet killuttimet.. mutta ovatko sitten tytön turvonneet häpyhuulet vai pojan kivekset.. joka toinen saa niistä pojan vermeet ja joka toinen tytön. Tiedä sitten. Kiva veikkailla kuitenkin.
Valittelitte nukkumisen vaikeudesta jotkut.. mulla taas uni on erityisen sikeää ja näen mitä ihmeellisempiä unia, naimisiinmenosta onnettomuuksiin. Aamulla en tiedä mikä on totta ja mikä ja unta. Ennen esikoista mulla oli välillä erityisen vaikea päästä iltaisin uneen ja saatoin pyöriskellä parikin tuntia sängyssä odottaen, mutta esikoisen syntymän jälkeen alkoi tämä ihana nukkumisen taito, eikä tämä raskaus ole ainakaan vielä sitä muuttanut mihinkään. Toivottavasti saan nukkua näin vielä kauan, sitä on niin paljon energisempi sitten päivisin ja jaksaa ahertaa. Kuitenkin herään sitten pojan yöllisiin viesteihin heti, mutta nukahdankin sitten suoritetun palveluksen jälkeen välittömästi.
Toivottavasti te muutkin löydätte tämän taidon pian, sillä hyvä uni on tärkeää etenkin pienten lasten äideille!
Jaiks.. viikon päästä ollaan puoli välissä jo!! Aika juoksee...
AuroraM 19+0
Yliopistolta on opetusvapaa viikko. Pitäisi siis lukea ja lukea ja tehdä tehtäviä... Vein äsken nuoremman hoitoon ja koko päivä olis tarkoitus opiskella. Jotenkin vain tämä raskaana oleminen vie kaikki ajatukset ja keskittymiskyvyn. En ole vain huonomuistinen vaan myös jotenkin järki on hidastunut. Tai ehkä mä vain olen sitten jo niin vanha, että nää oireet onkin jotain vanhuuden mukanaan tuomia juttuja.
Kyllä se nyt talven sitten lykkäsi. Täällä sataa lunta jo...olisko kolmatta päivää. Ei sitä paljon tule, mutta jatkuvalla syötöllä. Mä en edes tykkää talvesta. Toivoisin niin, että alkaisi kunnon kevät ja kesä varsinkin.
NUKKUMISESTA: mä saan onneksi nykyisin hyvin nukuttua, tosin aamulla joskus kuuden tai puoli seitsemän pintaan herään aina hirveään pissahätään, ja on pakko mennä vessaan. Sitten ei enää saakaan uudelleen unta, tai jos nukahdankin, niin juuri ennen kellonsoittoa. Edellisissä raskauksissa olen aina käynyt öisin vessassa, mutta yleensä jo alkuyöstä, joten silloin on voinut nukahtaa rauhassa uudelleen. Mua vaivaa myös ihmeelliset, aivan järjettömän tapahtumarikkaat unet. Ja unissa on usein myös väkivaltaa, tosin ei muhun kohdistuvaa. Kummallisia unia. Yleensä en ikinä muista mitä unta näin, mutta nyt melkein joka aamu ihmettelen, että tulipahan taas uneksittua niin kummia juttuja.
Oi, joku oli jo laittanut vauvan huonetta valmiiksi. Söpöä. Mä en uskalla. Ostin pinnasuojukset, ja sain siitä niin kauheat omantunnontuskat ja keskenmenopelon, että en varmaan vähään aikaan ostele mitään vauvajuttuja. Huoh, mihin on hävinnyt terve järki minulta? ;)
Tanssitunnilla lauantaina venäytin jotenkin pahasti mahasta oikealta puolelta ilmeisesti jonkun lihaksen tai jotain. Oli koko lauantain ja vielä sunnuntainkin kipeä. Nyt ei ole tänään särkenyt enää. Pitää näemmä ottaa rauhallisesti nykyään.
Onko muilla jo ISKIASvaivoja? Mä järjestin lasten kanssa Aku Ankka -lehtiä kansioihin pari tuntia eilen aamupäivällä, ja sen jälkeen ei meinannut enää pystyä tekemään yhtään mitään. Lattialla istuminen on kyllä vihonviimeistä hommaa, ainakin mulle. Olis pitänyt uskoa, kun selässä alkoi vihloa, mutta ajattelin, että kyllä sitä nyt pari tuntia voi istuksia. No, siinäpähän sitten kärsin lopun iltaa. Ukko joutui vaihtamaan lakanat koko perheelle, kun multa ei kipeällä selällä onnistunut (hihhih). Onneksi nukkuminen ainakin vielä helpottaa tuohon vaivaan.
Tulipahan höpötettyä
Jamssa rv17+2
Taas sorvin ääressä....
Työmatka kesti tänään normaalia pidempään kun oli kovin ruuhkaista lakon takia. Ja kun piti vielä kaivaa matkalla äitini auto ison kinoksen sisältä, niin melkein kaksi tuntia kuluin ovelta ovelle.
Mä oon muuten huomannut ihan odottamattoman kuluerän näin raskauden myötä. Eli vessamaksut. Aamulla tulen hieman kauempaa bussilla Kamppiin ja vaikka oon käynyt vessassa kotoa lähtiessä, niin melkein joka aamu on pitänyt uhrata 1 euro että pääsee vessaan. Saisikohan niihiin yleisövessoihin jonkun kuukausikortin jolloin voisi rajattomasto käyttää niitä vessoja?
OPEMAMMA: Kiva kuulla että täältä löytyy muitakin läpipaskoja! Mä en sitten lihoa millään, mutta eilen kun punnitsin itseni huomasin, että olen vihdoin päässyt lähtöpainon yli (huimat 300g). Ja viikkojahan oli 18+3. Sullahan oli monta lasta jo ennestään - miten olet onnistunut imetyksessä ilman että laihdut itse ihan olemattomiin. Mun pitää varmaan juoda pullollinen ruokaöljyä päivässä jos en halua imettäessä riutua, sillä imettää kuitenkin haluaisin.
Mutta nyt hommiin!
Esikoinen meni jo päikkäreille niin on hetki aikaa istuskella koneella..
Kiireinen päivä on vielä edessä, esikoinen täyttää huomenna 1v. ja vieraita on tulossa käymään enemmän ja vähemmän, eli leipoa pitäisi kaikenlaista.. Eilen saatiin onneksi siivottua miehen kanssa ihan kunnolla kun ukki haki poitsun kyläilemään.
NUKKUMINEN on täälläkin muodostunut ongelmaksi.. Uni ei meinaa millään tulla vaikka kuinka kuoleman väsynyt ois. Ja sit herään kans joka yö valvomaan tunniksi, pariksi.. Kiusallista!
Keskiviikoksi oli mies varannu mulle ajan akupunktioon, jos se auttais tohon nukkumiseen. En oo ikinä käyny ja en ihan varma oo että uskonko että se vois auttaa.. Mutta kysyin lääkäriltä ettei siitä mitään haittaa ainakaan ole niin samahan se on käydä jos vaikka auttaiskin. Ja suloista mieheltä ku se niin höösää.. :) Onko kellään kokemuksia tuosta akupunktiosta?
ALASELKÄ oli tajuttoman kipee viime viikolla ja sen takiakaan en saanu nukuttua parina yönä. Jokohan pitäisi alkaa tukivyötä käyttämään?!
Tosin mulla auttaa siihen särkyyn ratsastus, perjantaina kävin pitkän maastolenkin ja nyt vasta alkaa taas tulla kipeeksi selkä. Ja tänään enkä huomenna pääse ratsastamaankaan kun ne synttärit huomenna. Keskiviikkona sit taas.
Toivottavasti kunto antaa myöten ratsastaa mahdollisimman pitkälle raskautta.
Mutta nyt täytyy alkaa leipomaan ja ahertamaan.. Hyvää alkuviikkoa kaikille!
Calathea 15+0
Aliinalle onnittelut uudesta plussasta =)
Viikonloppu meni ihan liian nopeasti. Mukava lukea, että jotkut ovat saaneet oikean energian puuskan. Mä itse sain pestyä viimein sitterin kankaan ja siitä tuli kuin uusi :) muuten panostimme yhdessä oloon kun kerrankin oli yhteistä vapaata.
Oletteko herkemmällä tuulella kuin ennen raskautta. Mies tuumasi, että mahtaa käydä leffat vähiin mitä mä pystyn katsomaan ilman suuria tunteita. Viikonloppuna katsottiin Day after tomorrow-luonnon katastrofi leffa. Nessuja kului kiitettävästi. Mitenköhän mahtaisi käydä jos katsoisi oikean nyyhkyleffan...
Vointi on ok mutta väsymys ei väisty millään :( puolitoista viikkoa neuvolaan enkä malttaisi millään odottaa..
Päivän jatkoja kaikille. Nyt työt kutsuu.
pubu ja Unski rv 16+3
Joo, on ollut hieman taukoa kirjoittelussani. Tässä on vaan ollut kaikenlaista menoa; olimme lomamatkalla Lanzarotella, siskoni joutui sairaalaan lapsivesien menon takia, mutta mitään ei ole sen jälkeen tapahtunut(!) yms.
Lomareissu oli tosi mukava, pääsi vähän lämmittelemään täältä pakkasien keskeltä! Esikoispoika nautti myös täysin siemauksin, jopa lennot meni hienosti, vaikka hänellä on ikää vasta 1v 2kk ja eka matka siis kyseessä.
Itselläni alkoi olla pahoinvointi takanapäin, joten raskaus ei tuottanut ongelmia reissun aikana. Ainoastaan kovat supistukset yllättivät lentokoneen laskun jälkeen, ilmeiseti syynä näihin oli ilmanpaineen vaihtelut, sillä supisteluja ei sen jälkeen ole tullut.
Rv 15, siis juuri Lanzarotella ollessamme tunsin myös masuvauvan ekat liikkeet! Se oli taas niin ihana kokemus! Esikoisesta tunsin ekat liikkeet rv 17, joten osasin vähän odottaakin tuota ajankohtaa.
Ehkä aiheesta on jo keskusteltukin, mutta OLETTEKO TE MUUT JO TUNTENEET VAUVAN LIIKKEITÄ?
YÖUNISTA, itselläni valvottaa ainoastaan tämä flunssani sekä esikoispoika, jota yritämme siirtää omaan pinnikseensä nukkumaan, mutta en millään raaskisi huudattaa häntä, mutta pakko kai se vähän on vaikka pahaa tekeekin. Muuten unikoulua pidetään vielä vauvan synnyttyäkin!
Odottelen noiden " hormooniherätysten" alkavan vasta loppuraskaudessa, ainakin ekassa raskaudessa ne alkoivat vasta viimeisellä kolmanneksella + kaikki vessassa juoksut ym. yölliset vaivat.
Piretta & Nipsu rv18
Pitkästä aikaa täällä minäkin ja ihan pihalla viikonlopun keskusteluista... täytyy katsoa jos ehtisi vilkaisemaan aiempia pinoja myöhemmin.
Viikonloppu meni mukavasti, mies oli ensin reissusssa, joten olimme neidin kanssa äitini mökillä ulkoilemassa, saunomassa ja syömässä hyvin. Lauantaina olimme sitten koko porukka ystävien luona syömässä ja jutskailemassa. Eilen saimme onneksi vihdoin itseämme niskasta kiinni ja saatiin siivottua lähes koko talo, paitsi se viheliäinen kodinhoitohuone joka TURSUAA puhdasta pyykkiä. Jostain kumman syystä se viikkaaminen ja kaappeihin kuskaaminen ei nyt tahdo oikein onnistua...
Neiti nukkui viime yönä ensimmäistä kertaa isojen tyttöjen sängyssä:) Pelkäsin pahinta, mutta hienosti se meni, ei edes yrittänyt kammeta ylös vaan jäi kiltisti loikoilemaan sänkyyn ja odottamaan unen tuloa. Ensin tuli kyllä totaalinen kieltäytyminen, mutta kun isi sai prinsessasängyn koottua niin kummasti muuttui ääni kellossa. " Minä en enää halua nukkua pinnasängyssä. Minä nukun isojen tyttöjen sängyssä!"
Nukkumisesta: Sama juttu täällä kuin monella muullakin, uni on aamuyöstä tosi katkonaista ja vessassa saa käydä ainakin kerran yössä. Illalla on väsynyt kuin tukki, mutta aamuyöstä herää mitä ihmeellisimpiin uniin.
Liikkeistä: Viime viikolla tuntui ensimmäistä kertaa vauvan liikkeet ja nyt niitä tuntuu ihan säännöllisesti. Tälläkin hetkellä pieni tuolla jumppaa ja venyttelee:) Ihanaa, nyt ainakin tietää että kyllä siellä hengissä ollaan.
Nyt on pakko jatkaa töitä että saan tänään edes jotain aikaiseksi.
Aurinkoista talvipäivää!
Pantoufle 19+0
Piti vielä aamulla kysäistä, että kun monet ovat valiteleet ihon kuivumista, niin miten olette hoitaneet kuivaa ihoa? Minulla iho tuntuu kuivuvan koko kropassa, ja tuntuu että vaikka kuinka rasvaisi, niin silti vaan kuivuu. Olen ostanut BodyShopista ihania vartalovoiteita, joilla yritän rasvailla ainakin iltaisin saunan jälkeen ja välillä kun muistan ja ehdin niin aamullakin. Ostin myös sellaisen kuivan ihon voidepuikon tai mikä lienee, sisältää muistaakseni manteliöljyä tms. Voide on tarkoitettu erityisesti kuivuville ihoalueille (polvet ym.) sekä raskausarpien ennaltaehkäisyyn. Mies aina huvittuneena katsoo, kun voitelen puikolla mahan sekä pepun ja reidet, jospa vähän ennaltaehkäisisi niitä raskausarpien syntymisiä... Myös esimerkiksi mansikantuoksuinen purkissa oleva vartalovoide on ihanantuoksuista! Koitan nyt kovasti itseäni hemmotella ja rasvailla, kun varmaan jää hieman vähemmälle vauvelin synnyttyä.
RTiina ja viuhti
Päiviä.
Aamulla oli jo kolmas neuvolakäynti, ja siellähän se pieni sydän tumpsutteli - lämmitti omaakin sydäntä. Hemoglobiini oli kohdallaan ja verenpaine matalalla. Johtuisiko siitä päänsäryt (parhaillaankin) vai siitä, että niskat on muutenkin ihan jumissa. Ehkä voisi kokeilla salmiakkikuuria joka tapauksessa... Tai liikuntaa. (Arvatkaa vaan, kumpi maistuisi paremmin!)
Huomasin tänään, että on näköjään ensikkojenkin pino täällä. Kuinkahan moneen pinoon sitä ehtisi tutustua ja kirjoittaa?
Olen alkanut kuulostella liikkeitä. Niitä on EHKÄ tuntunut jo muutama. Mutta en ole kyllä yhtään varma vielä.
Unista: villejä ovat täälläkin. Aamulla herää joskus oikein mielellään, kun ei jaksa sellaista äksöniä enää katsella! Välillä on painajaisia, välillä muuten vaan mielettömän tapahtumarikkaita unia. Vauvasta en kyllä ole nähnyt oikeastaan vielä mitän unta.
Mukavaa tätä viikkoa!
t. Picapica ja Peukaloinen 16+5