En löydä työntekijää, työvoimapula??
Juu, tiedän. Palkalla pitäisi elää ja tällä palkalla ei elä, koska kyse on osa-aikatyöstä. Takuutunteja kuussa vain 40. Työpäivätkin voidaan sovitella, ettei siitä ole kiinni, että soitan klo 22 illalla, että aamuksi töihin. Tälläkin alueella työttömyysprosentti huitelee 20 kieppeillä, mutta näköjään kukaan ei silti tarvitse edes osa-aikatyötä. Ilmoitin viikko sitten avoimen työpaikan ja tasan yksi hakija, sekin Virosta. Mitään erityisiä vaatimuksia ei ole paitsi kohtalainen fyysinen kunto ja jonkin verran voimaa, koska työssä on sellaisia hetkiä, ettei ihan voimaton pärjää tai rasittuu liikaa. Työ opetetaan. Palkka kiinteä tuntipalkka (12,40) ja työtunnit aina vähintään 6 kerrallaan eli ei tarvi yhden tunnin takia mennä mihinkään periferiaan. Voi itku. Kaipa on käännyttävä sitten henkilöstöpalveluiden puoleen. En vaan oikeasti näe järkeä, että maksan heille ylimääräistä ja samalla maksavat työntekijälle pienempää palkkaa kuin minä olisin maksanut suoraan.
Olen itsekin ollut työtön ja puoliso myös, kaikki empatia heille. Se on kamalaa. Mitään ennakkoluuloa ei todellakaan ole työttömiä kohtaan ja ajattelin, että tuohon nyt sentään muutama hakija olisi.
Ja ennen kuin kukaan kiljaisee, että miksette palkkaa kokopäiväistä. Ei pysty. Ei vaan pysty. Meillä on pieni ja aika tuore yritys. Töitä ei ole tarpeeksi kolmannelle kokopäiväiselle, eikä varaa maksaa kokopäiväpalkkaa. Tottakai yritetään tässä kasvaa ja ja saada niin paljon töitä, että oltaisiin täystyöllistettyjä, jonka jälkeen tarvitaan toki kokopäiväinen työntekijäkin.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on työtön niin osa-aikatyöt on ihan helvetistä. Kauhea taistelu kelan ja työkkärin kanssa siitä saatko tukia kun olet ollut töissä ja näin tienannut yli sen 300 minkä työtön saa tienata.
Ei ole "kauhea taistelu". Muutamia papereita pitää täyttää ja huolehtia että ne palauttaa ajoissa.
Onko kokemusta viimevuosilta?
On.
Juu, uskotaan. Te-toimisto kun tulkitsee heti ettei ole työmarkkinoiden käytettävissä eikä kuulu heille, kunhan on pois tilastoista.
Vierailija kirjoitti:
Sä olet tainnut itkeä samaa ennenkin.
Ajattelin samaa. Joku pummi vaan provoilee ja syyllistää työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Työttömän on mahdotonta ottaa vastaan tuollaista työtä. Menettää kaikki tuet. Kuten itse sanoit, tuolla ei elä. Joku, jonka puoliso ansaitsee hyvin, voisi tuota harkita.
Lusmujen tekosyy. Olen tehnyt jo vuosia sekä suhteessa että sinkkuna keikkatyötä. 300 saa tienata bruttona ennen kuin edes vaikuttaa päivärahaan. Asumistuki ei ole tippunut lainkaan ja on tarkistettu.
Pystyykö työtunnit tehdä niin, että opiskelija voisi ottaa työn? Silloin varmasti löytyisi tekijä.
Suomalaisia ei työnteko kiinnosta. Meillä haussa maaseututaajamaan Pohjanmaalla lastenhoitaja 4 lapselle ja ollut jo 3 kk. Työehdot työehtosopimuksen mukaiset, palkka myös. Ei kiinnosta ketään eikä kelpaa kenellekään. TE-toimisto lähettää työhönosoitukselle tyyppejä joista yksi ilmoittaa heti ettei aio ottaa paikkaa, toinen ilmoittaa ettei ala tehdä paskapalkalla töitä koska sai entisestä duunista "mononverroin" parempaa palkkaa, jotkut ei koskaan ilmesty sovittuun työhaastatteluun ja yks vielä uhkailee liivijengillä jos kerron työkkärille ettei hän tullut. On se uskottava että suomalaisia ei työ kiinnosta. No hyvä heille jos saavat rahaa taikaseinästä.
Palkkaat kaksi työntekijää, niin per henkilö summa on alle 250 euroa, jolloin ongelmaa työkkärin kanssa ei tule.
Vierailija kirjoitti:
12,40 tunti fyysisesti raskaasta hommasta? Jopa pintakäsittelyalalla saa enemmän perustutkinnolla.
En ole aimmin täällä itkenyt, en ole aiemmin eläessäni palkannut ketään. Omassa työhistoriassa on työttömyysjaksoja, joten enpä tästä asiasta jaksa provoilla. Sen verran on ottanut pattiin työttömien syyllistäminen. Mutta tämä on nyt totuus yksinkertaisesti.
Pintakäsittelyala? Ei tässä tarvita tutkintoa. Ei yhtään mitään. Sitä paitsi työ ei ole Uusimaalla, tällä alueella palkat ei ole niin tapissa kuin siellä, joten senkin huomioonottaen palkka on ok. Työ on oikeasti tosi helppoa. En vain itse siitä selviydy ja siksi haen miehelle työparia tiettyihin töihin. Eli miestä kyllä haetaan ensi sijaisesti tai tosi skrodea naista. Eikä työaika ole 100% raskasta. Ensin ajetaan johonkin (palkka juoksee), joskus jopa 2 tuntia/siivu, sitten tehdään 2-6 tuntia töitä ja ajetaan takaisin. Taukoa tosiaan pidetään. Mun mies haluaa aina kahvinsa ja ruokansa. Ja niin, noista reissuista saa vielä puolikkaan tai kokonaisen päivärahakin palkan päälle! Osa tuosta perillä tehtävästä työstä on fyysisesti raskasta, muttei ylivoimaista. Muualla asuva 18v. sukulaispoika selvisi siitä hyvin. Oikeastaan on vain yksi työvaihe, joka on raskaaksi luokiteltava. Tää sopisi siis myös nuorelle, opiskelijalle tai kenelle vaan. Entäs mamut? Kielitaitokaan ei tarvi olla kummoinen, kunhan tajuaa sen verran ohjeita, että osaa tehdä työnsä.
Ilmoitusta ei enää ole, kun otin sen pois. Seuraavaksi soitan rekrypalveluihin, joita olen aina vihannut, kun pidän niitä verenimijöinä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisia ei työnteko kiinnosta. Meillä haussa maaseututaajamaan Pohjanmaalla lastenhoitaja 4 lapselle ja ollut jo 3 kk. Työehdot työehtosopimuksen mukaiset, palkka myös. Ei kiinnosta ketään eikä kelpaa kenellekään. TE-toimisto lähettää työhönosoitukselle tyyppejä joista yksi ilmoittaa heti ettei aio ottaa paikkaa, toinen ilmoittaa ettei ala tehdä paskapalkalla töitä koska sai entisestä duunista "mononverroin" parempaa palkkaa, jotkut ei koskaan ilmesty sovittuun työhaastatteluun ja yks vielä uhkailee liivijengillä jos kerron työkkärille ettei hän tullut. On se uskottava että suomalaisia ei työ kiinnosta. No hyvä heille jos saavat rahaa taikaseinästä.
Mikä se palkka on? Entä työajat?
Ei voi olla niin vaikeaa tajuta, että maksamalla oikean korvauksen saa aina tekijän.
496 euroa kuussa. Niin. Eipä tuo ole oikein mitään. Menee sopivasti myös yli sen 300 euron mitä työtön saa tienata. Epäsäännölliset työajat ilmeisesti. Työpaikka niin kaukana että julkisilla ei pääse ja työmatkoihin menee paljon aikaa. Kyllä tuo varmasti monellekin kelpaisi jos muuta ei ole, mutta tiedätkö mitä? Ne työnhakijat eivät näe, montako hakijaa mihinkin paikkaan on. He katsovat listan osa-aikatöistä ja valitsevat esim. 10-20 joihin laittavat hakemuksen. Totta kai jokainen valitsee sen houkuttelevimman, mihin ensin laittaa. Sen jälkeen laittaa toiseksi parhaaseen paikkaan jne. Siihen sopivimpaan tulee sata hakemusta, vähiten houkuttelevaan ehkä yksi. Näetkö ongelman?
Kerro millaiseen työhön haet tekijää? Missä on työpaikka? Minulla on mahdollisuus tehdä osa-aikatöitä myös taloudellisesti. Kuntoni on erinomainen huolimatta iästäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on työtön niin osa-aikatyöt on ihan helvetistä. Kauhea taistelu kelan ja työkkärin kanssa siitä saatko tukia kun olet ollut töissä ja näin tienannut yli sen 300 minkä työtön saa tienata.
Ei ole "kauhea taistelu". Muutamia papereita pitää täyttää ja huolehtia että ne palauttaa ajoissa.
Onko kokemusta viimevuosilta?
On.
Juu, uskotaan. Te-toimisto kun tulkitsee heti ettei ole työmarkkinoiden käytettävissä eikä kuulu heille, kunhan on pois tilastoista.
Tuo ei liity mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Keksitty juttu alusta loppuun.
Eipä tästäkään avautumisesta mitään hyötyä ollut, kun et kerro edes missä työpaikka sijaitsee. Pelkkä "ei Uusimaa" on vähän turhan laaja alue.
miksei voi suoraan kertoa millainen työtehtävä on kyseessä tai minkä alan...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12,40 tunti fyysisesti raskaasta hommasta? Jopa pintakäsittelyalalla saa enemmän perustutkinnolla.
En ole aimmin täällä itkenyt, en ole aiemmin eläessäni palkannut ketään. Omassa työhistoriassa on työttömyysjaksoja, joten enpä tästä asiasta jaksa provoilla. Sen verran on ottanut pattiin työttömien syyllistäminen. Mutta tämä on nyt totuus yksinkertaisesti.
Pintakäsittelyala? Ei tässä tarvita tutkintoa. Ei yhtään mitään. Sitä paitsi työ ei ole Uusimaalla, tällä alueella palkat ei ole niin tapissa kuin siellä, joten senkin huomioonottaen palkka on ok. Työ on oikeasti tosi helppoa. En vain itse siitä selviydy ja siksi haen miehelle työparia tiettyihin töihin. Eli miestä kyllä haetaan ensi sijaisesti tai tosi skrodea naista. Eikä työaika ole 100% raskasta. Ensin ajetaan johonkin (palkka juoksee), joskus jopa 2 tuntia/siivu, sitten tehdään 2-6 tuntia töitä ja ajetaan takaisin. Taukoa tosiaan pidetään. Mun mies haluaa aina kahvinsa ja ruokansa. Ja niin, noista reissuista saa vielä puolikkaan tai kokonaisen päivärahakin palkan päälle! Osa tuosta perillä tehtävästä työstä on fyysisesti raskasta, muttei ylivoimaista. Muualla asuva 18v. sukulaispoika selvisi siitä hyvin. Oikeastaan on vain yksi työvaihe, joka on raskaaksi luokiteltava. Tää sopisi siis myös nuorelle, opiskelijalle tai kenelle vaan. Entäs mamut? Kielitaitokaan ei tarvi olla kummoinen, kunhan tajuaa sen verran ohjeita, että osaa tehdä työnsä.
Ilmoitusta ei enää ole, kun otin sen pois. Seuraavaksi soitan rekrypalveluihin, joita olen aina vihannut, kun pidän niitä verenimijöinä.
Soitapa vain. Tiedät siis itsekin että vika on sinussa kun et kykene löytämään työntekijää. Eivät rekryfirmat tee työntekijöitä tyhjästä. He vain osaavat etsiä. Sinä et osaa. En kyllä tajua, miten on mahdollista mokata noin yksinkertainen asia vieläpä tällaisina aikoina, kun tekijöitä olisi vaikka miten paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten valitetaan että sairaanhoitajat ovat ahneita kun vaativat lisää palkkaa. T:sh jonka tuntipalkka arkipäivätunneista on pienempi kuin mainitsemasi summa
Vierailija kirjoitti:
Melko erikoisia ehdokkaita on ollut. Liekö totta? Monella työttömällä on itsellään lapsia, joten toisten lasten hoitaminen ei onnistu. Tietenkin voi hakea hoitopaikkaa omilleen, että pääsee hoitamaan sinun lapsiasi, mutta onko siinä mitään järkeä.
miten hemmetissä voit olla työtön ja yrittäjä?
maksuhäiriöiselle työttömälle jää noin pienistä tunneistä käteen selkeästi vähemmän kuin alin työttömyyskorvaus koska suojaosuus on pieni ja heti ekoista tuloista viedään 66%
Minä etsin juuri tuollaista työpaikkaa! Olen opiskelija, joten tuo vajaa 500 euroa olisi hyvä lisä opintotuen rinnalle, eikä vielä aiheuttaisi ongelmia Kelan kanssa. Viikossa on useampi päivä "itsenäistä opiskelua", joten jos työajat eivät ole ihan kiveen hakatut, niin sovittelu onnistuu varmasti mainiosti. Olen kaikin puolin reipas, täyspäinen ja kyvykäs. Harrastan liikuntaa seitsemänä päivänä viikossa, joten voimatkaan eivät ihan heti lopu. Työuraakin minulla on takana jo 15 vuotta ja olen aina ollut pidetty työntekijä.
Kiinnostaisi siis kovastikin, että missähän päin Suomea tämä meikäläisen unelmaduuni odottaa?
Opiskelijalle tuo 6 tuntia on liikaa. Oletko miettinyt että palkkaisit kaksi työntekijää, molemmat kolmeksi tunniksi? Tai eri päivinä?