Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En löydä työntekijää, työvoimapula??

Vierailija
21.09.2016 |

Juu, tiedän. Palkalla pitäisi elää ja tällä palkalla ei elä, koska kyse on osa-aikatyöstä. Takuutunteja kuussa vain 40. Työpäivätkin voidaan sovitella, ettei siitä ole kiinni, että soitan klo 22 illalla, että aamuksi töihin. Tälläkin alueella työttömyysprosentti huitelee 20 kieppeillä, mutta näköjään kukaan ei silti tarvitse edes osa-aikatyötä. Ilmoitin viikko sitten avoimen työpaikan ja tasan yksi hakija, sekin Virosta. Mitään erityisiä vaatimuksia ei ole paitsi kohtalainen fyysinen kunto ja jonkin verran voimaa, koska työssä on sellaisia hetkiä, ettei ihan voimaton pärjää tai rasittuu liikaa. Työ opetetaan. Palkka kiinteä tuntipalkka (12,40) ja työtunnit aina vähintään 6 kerrallaan eli ei tarvi yhden tunnin takia mennä mihinkään periferiaan. Voi itku. Kaipa on käännyttävä sitten henkilöstöpalveluiden puoleen. En vaan oikeasti näe järkeä, että maksan heille ylimääräistä ja samalla maksavat työntekijälle pienempää palkkaa kuin minä olisin maksanut suoraan.

Olen itsekin ollut työtön ja puoliso myös, kaikki empatia heille. Se on kamalaa. Mitään ennakkoluuloa ei todellakaan ole työttömiä kohtaan ja ajattelin, että tuohon nyt sentään muutama hakija olisi.

Ja ennen kuin kukaan kiljaisee, että miksette palkkaa kokopäiväistä. Ei pysty. Ei vaan pysty. Meillä on pieni ja aika tuore yritys. Töitä ei ole tarpeeksi kolmannelle kokopäiväiselle, eikä varaa maksaa kokopäiväpalkkaa. Tottakai yritetään tässä kasvaa ja ja saada niin paljon töitä, että oltaisiin täystyöllistettyjä, jonka jälkeen tarvitaan toki kokopäiväinen työntekijäkin.

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen tuollaisia keikkatöitä. Mutta pystyn tekemään niitä, koska minulla on vakituinen työpaikka. Myös eläkeläiset niitä tekee.

Moni tuttu työtön sanoo, ettei pysty ottamaan niitä vastaan, koska (esimerkki todellisesta elämästä) tein kesäkuun lopussa 4 päivää töitä. Sain palkan siitä vasta elokuun 7.päivä ja tilinauha tuli vasta 9.8. Eli jos työtön olisi tämän tehnyt, hän ei olisi saanut mistään rahaa ennen kuin tilinauha tuli elokuussa. Eli täytyy olla joko pohjana toinen tulo, että näitä pystyy tekemään. Eli jo töissä olevat tai eläkeläiset. Kukaan ei tule toimeen kahta kuukautta ilman rahaa kokonaan. Laskut kun eivät odota.

Ja lapsenhoitajista. Täällä oli ilmoitus lapsenhoitajan paikasta aika pitkään. Tyttöni otti sen sitten vastaan. Kyse kolmen lapsen hoidosta. Jos halusi syödä lasten kanssa talon ruokaa, se maksoi erikseen. Jos tarvitsi asunnon, se maksoi melkein enemmän, kuin kuukausipalkka. Paikka oli 25km asutuksesta eli oma auto oli oltava, että pystyi lähtemään lastenhoitopaikkaan 8 euroa tunti.

Paikka siis oli kolmen lapsen hoitaja. Tyttö meni töihin. Yllätykseksi siihen kuului siivous, ruoanlaitto, pyykinpesu, lastenhoito. Lapset 1v,3v ja 5v. No pikkusiivoukset ei toki olisi haitanneet. Mutta kun meni aamulla töihin, oli talossa vuoteet petaamatta, tiskiä keittiö täynnä (edellisen illan konetta ei oltu edes tyhjennetty), pöydät roinaa ja tavaraa täynnä. Eli aamulla aloitti siivoamalla keittiön, keittämällä aamupuuron, siivoamalla makkarit, pistämällä pyykit koneeseen, viikkaamalla edelliset. Siinä sivussa sitten 1v ylös ja vaipan vaihto ja pesut ja isommille aamupuuro ja pesut. Lapset piti viedä ulos ja samaan aikaan juosta välillä sisällä tyhjentämässä pyykkikonetta ja lataamassa uutta, mutta keksiä kolmelle kivaa tekemistä ja varoa, etteivät ne häviä minnekään.

Palkka meni aika lailla matkakuluihin, koska julkiset eivät kulkeneet ja jouduin itse viemään ja hakemaan tytön. Omat bensakulut nousivat aika lailla tästä työkeikasta. Saihan tyttö toki työkokemusta, mutta en tiedä, oliko sen väärti. Lisäksi sotkettiin isäntäväen perheriitoihin

Vierailija
42/94 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

12,40 tunti fyysisesti raskaasta hommasta? Jopa pintakäsittelyalalla saa enemmän perustutkinnolla.

En ole aimmin täällä itkenyt, en ole aiemmin eläessäni palkannut ketään. Omassa työhistoriassa on työttömyysjaksoja, joten enpä tästä asiasta jaksa provoilla. Sen verran on ottanut pattiin työttömien syyllistäminen. Mutta tämä on nyt totuus yksinkertaisesti.

Pintakäsittelyala? Ei tässä tarvita tutkintoa. Ei yhtään mitään. Sitä paitsi työ ei ole Uusimaalla, tällä alueella palkat ei ole niin tapissa kuin siellä, joten senkin huomioonottaen palkka on ok.  Työ on oikeasti tosi helppoa. En vain itse siitä selviydy ja siksi haen miehelle työparia tiettyihin töihin. Eli miestä kyllä haetaan ensi sijaisesti tai tosi skrodea naista. Eikä työaika ole 100% raskasta. Ensin ajetaan johonkin (palkka juoksee), joskus jopa 2 tuntia/siivu, sitten tehdään 2-6 tuntia töitä ja ajetaan takaisin. Taukoa tosiaan pidetään. Mun mies haluaa aina kahvinsa ja ruokansa. Ja niin, noista reissuista saa vielä puolikkaan tai kokonaisen päivärahakin palkan päälle! Osa tuosta perillä tehtävästä työstä on fyysisesti raskasta, muttei ylivoimaista. Muualla asuva 18v. sukulaispoika selvisi siitä hyvin. Oikeastaan on vain yksi työvaihe, joka on raskaaksi luokiteltava. Tää sopisi siis myös nuorelle, opiskelijalle tai kenelle vaan. Entäs mamut? Kielitaitokaan ei tarvi olla kummoinen, kunhan tajuaa sen verran ohjeita, että osaa tehdä työnsä.

Ilmoitusta ei enää ole, kun otin sen pois. Seuraavaksi soitan rekrypalveluihin, joita olen aina vihannut, kun pidän niitä verenimijöinä.

Noin paljon viitsit kirjoittaa, mutta sisältö pelkkää huttua. Mikä estää kertomasta av:lla ihan oikeat tiedot työstä? Oliko tiellä mol:n sivuillakin yhtä järjetön ilmoitus?

En muuten usko sinua sekuntiakaan, koska itse tarkistan joka ikinen päivä uudet osa-aikatyöt ja tuollaista ei ole näkynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa-aikatyö on työttömälle vähän sellainen asia, että tuppaa tuet lähtemään pois ja sen jälkeen olet lirissä kun pitäisi vuokra ja laskut maksaa. Osa-aikainen työ sopii tulojen puolesta paremmin esimerkiksi opiskelijalle.

Vierailija
44/94 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se joka tehnyt jo vuosia keikkatyötä. Joskus kuukaudessa sata tuntia (parhaimmillaan) Joskus 30, joskus ei yhtään. Minun alalla kokopäivätyössä saisi n. 1500 käteen. Viime kuussa sain palkkaa 700 ja päälle 400 päivärahaa. Työttömänä saisin 630 käteen. Tunteihin nähdenhän tämä on oikeasti kannattavaa! Ja elän yksin, ei ole toista elättämässä.

Vierailija
45/94 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten ette palkkaa. Ei se nyt työttömien tehtävä ole teille hyväntekeväisyyttä tehdä.

Älä äänestä jatkossa kokoomusta.

Vierailija
46/94 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen se joka tehnyt jo vuosia keikkatyötä. Joskus kuukaudessa sata tuntia (parhaimmillaan) Joskus 30, joskus ei yhtään. Minun alalla kokopäivätyössä saisi n. 1500 käteen. Viime kuussa sain palkkaa 700 ja päälle 400 päivärahaa. Työttömänä saisin 630 käteen. Tunteihin nähdenhän tämä on oikeasti kannattavaa! Ja elän yksin, ei ole toista elättämässä.

Monella on ne lapset jotka vähän rajoittaa tuota kannattavuutta osa-aikahommiin.

Vierailija
47/94 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella on ne lapset jotka vähän rajoittaa tuota kannattavuutta osa-aikahommiin.

Itse asiassa minulla itsellänikin on kaksi lasta ;) Mutta ei enää toista aikuista elättämässä.

Vierailija
48/94 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieti nyt. Alle 500 eroa miinus verot. Ei tuolla summalla voi ottaa vastaan työtä. Ihmisen täytyy syödä.

Tämähän on loistoduuni jos etsii hyödyn maksimointia kun 300 saa tienata ennen kuin tukea aletaan sovitella... Paitsi jos saa asumustukea, silloin mennään ojasta allikkoon.

Asumistuen puolestahan saa tienata 400€.

Vierailija
49/94 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 496e/kk- verot. En tiedä, jos tuo menee siihen kategoriaan, että työtön sai tienata 300e/kk työttömyysturvan päälle, mutta ylimenevältä osalta sitten sakotetaan. Ja jos tuo taas laskee muita tukia, minkä varassa työtön kitkuttelee (asumistuki) niin aika nollasummapelillä mennään.

Vierailija
50/94 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet yrittänyt hankkia työvoimaa?

Oletko soittanut te-toimistoon.

Tarina kuulostaa uskomattomalta, sillä meille haettiin työntekijää kuukauden suhteeseen ja hakijoita oli yli 50.

Olen myös pyytänyt te-keskukselta suoraan listoja, jossa on työnhakijoita ja valkannut sieltä.

Kerro ap. paikkakunta?

Vierailija
51/94 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on enemmänkin se ongelma, että tarjoatte just sellaista väliinputoaja -palkkaa.

Alle 300e puuhastelua saa harrastaa ilman että vaikuttaa tukiin. Onko mahdollista saada kaksi työntekijää á 250e?

Olen itse töissä, mutta hankin lisäansioita iltatöillä. Saatoin tienata sen 399e kuussa ilman, että vaikutti asumistukeen. Sellainen lisäduuni kelpaisi jälleen. Jotta pääsisin samaan palkankorotuksella, pitäisi saada n.750 euroa lisää.

Vierailija
52/94 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieti nyt. Alle 500 eroa miinus verot. Ei tuolla summalla voi ottaa vastaan työtä. Ihmisen täytyy syödä.

Tämähän on loistoduuni jos etsii hyödyn maksimointia kun 300 saa tienata ennen kuin tukea aletaan sovitella... Paitsi jos saa asumustukea, silloin mennään ojasta allikkoon.

Asumistuen puolestahan saa tienata 400€.

Ja Kela vielä vähentää palkkatuloista 300 jota ei ota huomioon niin kyllä voi osa-aikatyötä tehdä hyvinkin! Varsinkin lapselliset saa kyllä hyvin asumistukea. Itse saan saman asumistuen keikkatyössä kuin kokonaan työttömänä. Ja se "hirvittävä" paperirumba on palkkakuitit ja tuntien ilmoittaminen :D

Vierailija
53/94 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ennen kuin kukaan kiljaisee, että miksette palkkaa kokopäiväistä. Ei pysty. Ei vaan pysty. Meillä on pieni ja aika tuore yritys. Töitä ei ole tarpeeksi kolmannelle kokopäiväiselle, eikä varaa maksaa kokopäiväpalkkaa. Tottakai yritetään tässä kasvaa ja ja saada niin paljon töitä, että oltaisiin täystyöllistettyjä, jonka jälkeen tarvitaan toki kokopäiväinen työntekijäkin.

Ennen kuin kiljut, että miksi kukaan ei tule osa-aikaiseksi. Ei pysty. Ei vaan pysty. On vastikkeet ja lainat tai vuokrat, on sähköt, vedet, vakuutukset, ruoka- ja hygieniakulut. Se osa-aikatyön palkka ei riitä elämiseen tässä kalliissa maassa. Jos sinä et pysty, niin miksi oletat että joku pysyisi tuolla rahalla hengissä? Kaikkea hyvää sinulle silti, tilanne kuormittaa varmasti sinua ja henkilökuntaasi. Kaikkea ei silti voi saada.

Vierailija
54/94 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei sitä paikkakuntatietoakaan ala pikkuhiljaa kuulua, niin voidaan niputtaa tämä koko aloitus kategoriaan paska provo ja lopettaa keskenämme kinaaminen. Tasan löytyy tekijä tuohon hommaan, jos sellainen oikeasti on olemassa, eikä aloittaja nyt jätä jotain täysin olennaista kertomatta. Onhan tässäkin ketjussa jo muutama innokas ollut.

Vierailija
55/94 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa-aika työpaikat eivät sovi kenelläkään muille kuin nuorille opiskelijoille ja joskus huonosti jopa niille PISTE.

Usein pitäisi olla 24/7 365 valmiudessa jos tulee soitto että nyt on 2-4h työtä huomenna ja se paikka on vain sadankilometrin päässä.. muista tulla ajoissa 7-10€/h 😨

Ne ovat hanurista niinkuin on yleensä niiden tarjoajatkin. Eivät anna juuri mitään ,kuitenkin aina se velvoittaa menemään ja voi olla kaukana joten kustannuksia tulee liikaa suhteessa maksettavaan palkkaan.

Ei ei ei tyhjää saa pyytämättäkin.

Nice try but no cigar 😀

Vierailija
56/94 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä arpa ei voita kirjoitti:

Osa-aika työpaikat eivät sovi kenelläkään muille kuin nuorille opiskelijoille ja joskus huonosti jopa niille PISTE.

Usein pitäisi olla 24/7 365 valmiudessa jos tulee soitto että nyt on 2-4h työtä huomenna ja se paikka on vain sadankilometrin päässä.. muista tulla ajoissa 7-10€/h 😨

Ne ovat hanurista niinkuin on yleensä niiden tarjoajatkin. Eivät anna juuri mitään ,kuitenkin aina se velvoittaa menemään ja voi olla kaukana joten kustannuksia tulee liikaa suhteessa maksettavaan palkkaan.

Ei ei ei tyhjää saa pyytämättäkin.

Nice try but no cigar 😀

Mulle keikkatyö sopii kyllä erittäin hyvin. Ei ole aikomustakaan vaihtaa.

Vierailija
57/94 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa-aikatyö on työttömälle vähän sellainen asia, että tuppaa tuet lähtemään pois ja sen jälkeen olet lirissä kun pitäisi vuokra ja laskut maksaa. Osa-aikainen työ sopii tulojen puolesta paremmin esimerkiksi opiskelijalle.

Voisiko joku kertoa tarkemmin mitä ongelmia heillä on ollut osa-aikatyön ja tukien kanssa? Valmistun itse keväällä ja olen aikeissa jatkaa osa-aikatyössäni kunnes löydän jotain muuta. Tuloni heittelevät jonkin verran mutta sanotaan nyt vaikka että tienaan keskimäärin 350 euroa kuussa. Asumistukea varten kela laskee tän keskitulon vanhoista palkkalaskelmista ja verotusilmotuksesta ja se tarkastetaan kerran vuodes tai sit jos keskimääränen tulo laskee tai nousee useemmal sadal (mitä voin ite seurata) ja työttömyystukea varten lähetän vaan kerran kuus palkkalaskelman? Onko jollain siis ollu merkittäviä ongelmia tällases tilantees? Kun kysees jo pari vuotta kestäny vakituinen osa-aikaduuni? Täällä kun saa sellasen kuvan että oon tyyliin tuhoon tuomittu.

Vierailija
58/94 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on työtön niin osa-aikatyöt on ihan helvetistä. Kauhea taistelu kelan ja työkkärin kanssa siitä saatko tukia kun olet ollut töissä ja näin tienannut yli sen 300 minkä työtön saa tienata.

Ei ole "kauhea taistelu". Muutamia papereita pitää täyttää ja huolehtia että ne palauttaa ajoissa.

Et ole ikinään itse kokeillu.  Tuo on teoriassa noin, mutta käytäntö ei ole samalta planeetalta.

Vierailija
59/94 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on työtön niin osa-aikatyöt on ihan helvetistä. Kauhea taistelu kelan ja työkkärin kanssa siitä saatko tukia kun olet ollut töissä ja näin tienannut yli sen 300 minkä työtön saa tienata.

Ei ole "kauhea taistelu". Muutamia papereita pitää täyttää ja huolehtia että ne palauttaa ajoissa.

Et ole ikinään itse kokeillu.  Tuo on teoriassa noin, mutta käytäntö ei ole samalta planeetalta.

Olen tehnyt nyt kuusi vuotta :) Vaihtelevin tuloin. Ei ikinä mitään ongelmaa. Ei liiton eikä Kelan kanssa. Mutta olen kyllä törmännyt niihin joilla on jotenkin hirveän vaikeaa saada laitettua ne liitteet ja sitten vinkuvat kun on niin vaikeaa. Ja sossun asiakkaille ei varmaan kannatakaan, itsellä ei ole siitä kokemusta.

Vierailija
60/94 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 000  Tuollaista haamu "työpaikkaa" niin ihmiset luulee että työttömät laiskuuttaan välttelee.

Tässäkin ketjussa selvisi, että kun todellisia kiinnostuneita alkoi olla, niin selvisi että työtä ei olekaan oikeasti olemassa. Pääsee vuokrafirman taakse piiloon jos työttömät alkaa ahdistelemaan ja uhkaavat tulla töihin.

Jos ei voi kertoa kuntaa, missä työ on, niin ei sitä sitten todellisuudessa olekaan.

Tiedän montakin "työpaikkaa" jotka ovat olleet auki 3 vuotta ja niihin ollut hakijoita mutta ei palkata, vaan seuraavaksi on erilaiset vaatimukset työnhakijoille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi