Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen tässä hetken käynyt hölkkälenkillä ja oppinut, että

Vierailija
20.09.2016 |

...lenkkareilla on todellakin väliä. Olen huomannut selkeän eron Adidaksen 50 euron ja Niken 100 euron lenkkareiden välillä. Ja minä olen puhdas aloittelija! Mitä onkaan kun siirrytään parinsadan euron lenkkareihin??
...täydellä mahalla ei kannata lenkkeillä. Lenkin ja ruuan välissä kannattaa vähintään olla se kaksi tuntia. Olo on kuin lyijypainolla, jos on syönyt liian lähellä lenkkiä.
...pidä vauhti maltillisena eli pystyt juttelemaan. Vaikka menisin samaa vauhtia kuin reippaasti kävellen, niin silti maltillista vauhtia. Jaksaa hölkätä pidempään eikä "tapa" itseään vauhdilla ja saa onnistumisen tunteen.

Mitä muuta kannattaa ottaa huomioon, että tämä innostus säilyy? Vielä en jaksa hölkkäillä koko 5 km lenkkiä, mutta hiljalleen, hiljalleen.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovu kolmannesta havainnostasi. Paina menemään lujempaa niin kehityt nopeammin ja motivaatiosi säilyy paremmin.

Vierailija
2/36 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. ei se kuntokaan nouse jos et kestä hengästyä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä! Mäkin aloitin juoksun pari kuukautta sitten ja pisin lenkkini on nyt 10km. Varsinkin alussa tosiaan on yllättävää, että rauhallisella tahdilla jaksaakin juosta vaikka kuinka pitkään, mutta hieman vauhtia nostaessa matka meinaakin tyssätä sitten siihen.

Vierailija
4/36 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun pakarasi alkaa kiinteytymään ja lenkkeilypariskunnan nainen mulkaisee kun miehensä noteeraa kannikkasi niin sitten alkaa olla motivaatio kohillaan.

Vierailija
5/36 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luovu kolmannesta havainnostasi. Paina menemään lujempaa niin kehityt nopeammin ja motivaatiosi säilyy paremmin.

Ajattelin enemmän intervallityyppistä välillä. Olen tosin kuullut, että vauhti kasvaa juostessa?

Löysin lähistöltä mahtavat 40 porrasta, joita eilen kokeilin. Huikea tunne, kun olet reippaassa tahdissa vetänyt rappusia ylös alas muutaman kerran, miten jalat voi tuntua painavilta ne viimeiset kolme porrasta. Tykkään ihan todella paljon!

ap

Vierailija
6/36 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä on sykemittari käytössä ja hölkkään niin, että syke pysyy pk-alueella eli syke nousee, mutta ei puuskututa. Tämän alueen kyllä tunnistaa ilman sykemittariakin aika hyvin, mutta ite tykkään tästä apuvälineestä.

Nyt kaks vuotta oon hölkkäilly ja vauhtia on saanut jo lisätä eli samoilla sykkeillä pääsee kovempaa. Hiljaa hyvä tulee :) moni varmaan lähtee aivan liian kovaa liikkeelle

Vierailija
7/36 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös miettiä että josko alkaisi opettelemaan ihmiselle luontaisempaa päkiäaskellusta (jota kaikki kilpajuoksijatkin käyttää), jolloin kengätkin on ihan toisenlaiset ja juokseminen on sekä kevyempää, että keholle pehmeämpää - alustasta riippumatta.

Muutos kanta-astujasta päkiäastujaksi on juoksijalle aika iso ja siihen kannattaa varata aikaa kuukausia. Ihan aloittelevalle murros voi olla jopa helpompi, kun juoksukunto ei vielä muutenkaan riitä pitkiin matkoihin (joita tottumaton jalkaterä ei kestäisi päkiäaskeltaen).

Vierailija
8/36 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla ei ole mitään suuria tavoitteita juoksun kanssa, niin pyri juoksemaan niin, että se on helppoa ja kivaa. Juokse fiiliksen mukaan. Jos haluat vaihtelua, voit juosta intervallityyppisesti. Esim. 5min juoksua, 2min kävelyä. Tai 3min juoksua, 1min kävelyä. Kun kunto kehittyy, voit halutessasi juosta koko lenkin, mutta ottaa esim. 5 minuutin mittaista reippaampaa juoksujaksoa keskelle lenkkiä. Muista venytellä jokaisen lenkin jälkeen kunnolla. Lihaskunto-/voimaharjoittelu kerran viikossa tukee juoksuharrasusta ja tuo lisää poveria lenkkeihin. Ja osta kunnon kengät! Muista juoda leikkipäivinä kunnolla ennen ja jälkeen lenkin. Ja ennenkaikkea, NAUTI juoksemisesta.

Antoisia kilometrejä!

Vierailija
9/36 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla ei ole mitään suuria tavoitteita juoksun kanssa, niin pyri juoksemaan niin, että se on helppoa ja kivaa. Juokse fiiliksen mukaan. Jos haluat vaihtelua, voit juosta intervallityyppisesti. Esim. 5min juoksua, 2min kävelyä. Tai 3min juoksua, 1min kävelyä. Kun kunto kehittyy, voit halutessasi juosta koko lenkin, mutta ottaa esim. 5 minuutin mittaista reippaampaa juoksujaksoa keskelle lenkkiä. Muista venytellä jokaisen lenkin jälkeen kunnolla. Lihaskunto-/voimaharjoittelu kerran viikossa tukee juoksuharrasusta ja tuo lisää poveria lenkkeihin. Ja osta kunnon kengät! Muista juoda leikkipäivinä kunnolla ennen ja jälkeen lenkin. Ja ennenkaikkea, NAUTI juoksemisesta.

Antoisia kilometrejä!

Tarkennan, että noita intervalleja teen itse yleensä n. tunnin putkeen yleensä 5+2 tai 3+1-rytmeillä, mutta väsyneempinä päivinä myös 1+1-rytmillä. Ja kannattaa muuten kuunnella kroppaa, että varmasti palautuu hyvin. Itse olen astmaatikko, enkä voi esim juosta peräkkäisinä päivinä, koska kroppa ei muuten palaudu ja joudun pitämään pidemmän tauon.

Vierailija
10/36 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen niin, että pururadalla juoksen ylämäet ja kävelen muut matkat. Toimii!

Vierailija
11/36 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä juokse hampaat irvessä. Jos kroppa tuntuu raskaalta, tee lyhyempi lenkki. Jos on kevyt ja hyvä olo, juokse pidempi ja reippaampi. Et tarvitse sykemittaria. Juokset sen mukaan mikä tuntuu sinä päivänä hyvältä.

Vierailija
12/36 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä teen niin, että pururadalla juoksen ylämäet ja kävelen muut matkat. Toimii!

Nappaan tämän vinkin taskuun. Kuulostaa hyvälle! :)

ap

Vierailija
13/36 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua harmittaa nuo lenkkarit.

Ostin kalliit Asics-lenkkarit amatöörin hölkkää varten, katsottiin liikkeessä myyjän kanssa että olisivat sopivat ja nyt kun juoksen niillä niin tulee erikoisia lonkkakipuja, selkä kipeytyy. :(

Mulla siis kaapissa nyt 150e lenkkarit tyhjänpanttina ja juoksen 7v vanhoilla reebokeilla.

Kysyisin vielä osaavammilta juoksijoilta: kumpaa kannattaa tehdä ennemmin juosta tosi hiljaa esim. 10km matka vai juosta kovempaa tahtia "kunnolla" 5km?

Kunto vielä selkeä rajoite aloittelijalla, joten 10km kovatahtinen juoksulenkki ei kyllä onnistu.

Mietin vain että kummasta enemmän hyötyä painonpudotuksessa, kevyessä mutta pitkässä hölköttelyssä vai tehokkaammassa mutta lyhyemmässä?

Vierailija
14/36 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista myös lepopäivät eli säännöstele alussa sitä kuinka usein käyt lenkillä. Näin siitä ei tule liian raskasta ja kroppa alkaa haluta taas lenkille. Kun lenkistä on tullut tapa, voit lisätä määrää tai ottaa mukaan enemmän vauhtia välillä (ei molempia samaan aikaan). Tsemppiä!

Vierailija
15/36 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas jotain, missä isoista rinnoista on vain haittaa.

Vierailija
16/36 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin kalliit Asics-lenkkarit amatöörin hölkkää varten, katsottiin liikkeessä myyjän kanssa että olisivat sopivat ja nyt kun juoksen niillä niin tulee erikoisia lonkkakipuja, selkä kipeytyy. :(

Mulla siis kaapissa nyt 150e lenkkarit tyhjänpanttina ja juoksen 7v vanhoilla reebokeilla.

Kysyisin vielä osaavammilta juoksijoilta: kumpaa kannattaa tehdä ennemmin juosta tosi hiljaa esim. 10km matka vai juosta kovempaa tahtia "kunnolla" 5km?

Kunto vielä selkeä rajoite aloittelijalla, joten 10km kovatahtinen juoksulenkki ei kyllä onnistu.

Mietin vain että kummasta enemmän hyötyä painonpudotuksessa, kevyessä mutta pitkässä hölköttelyssä vai tehokkaammassa mutta lyhyemmässä?

Ei kannata tuijottaa niitä kilometrejä. Suosittelen tota 11 neuvoa. Sen juoksemisen pitää olla kivaa ja iloa tuottavaa, jotta siitä tulee osa elämää. Ja sitten kun se on osa elämää, se toimii tehokkaasti painonhallinnassa. Pikkuhiljaa omia tuntemuksia kuunnellen. Tässä maailmassa saa suorittaa ihan tarpeeksi ilman, että alkaa suorittaman harrastuksiakin.

Vierailija
17/36 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata tuijottaa niitä kilometrejä. Suosittelen tota 11 neuvoa. Sen juoksemisen pitää olla kivaa ja iloa tuottavaa, jotta siitä tulee osa elämää. Ja sitten kun se on osa elämää, se toimii tehokkaasti painonhallinnassa. Pikkuhiljaa omia tuntemuksia kuunnellen. Tässä maailmassa saa suorittaa ihan tarpeeksi ilman, että alkaa suorittaman harrastuksiakin.

Itse pidän juoksussa (tai no, vielä hölkässä) siitä, että oman kehityksen näkee (ja tuntee!) selkeästi. Yht'äkkiä huomaatkin, että se pitkä loiva ylämäki ei laita puuskuttamaan niin paljon kuin ensimmäisellä kerralla. Tämä laji tsemppaa itsessään. Samalla tässä voi laittaa selkeät tavoitteet eli jaksan hölkätä reippaasti 5 km. Ja yksi iso tekijä: kun istuu koko päivän toimistossa, se happi ja raitis ilma työpäivän jälkeen on jotain mahtavaa. Eikä tässä ole edes haitaksi jos muksu lähtee pyörällä matkaan. Eli et ole sidottu lastenhoitoon etkä kellon aikaan.

ap

Vierailija
18/36 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyisin vielä osaavammilta juoksijoilta: kumpaa kannattaa tehdä ennemmin juosta tosi hiljaa esim. 10km matka vai juosta kovempaa tahtia "kunnolla" 5km? quote]

Ilman muuta molempia. Lähtökohtaisesti ellei sinulla nyt mitään tarkempaa tavoitetta/treeniohjelmaa ole niin 2/3 kerroista pitkä rauhallinen ja 1/3 lyhyt kovatempoinen. Ja tietysti lepo ja venyttely/kuntopiiripäivät ja hyvä nesteytys

Vierailija
19/36 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vitsi kun tekisikin mieli mennä lenkille! Kivan positiivinen ketju. Tunnistan itseni täysin ap:n kirjoituksista. Nyt en ole käynyt lenkillä pitkään aikaan. Täytyykin aloittaa taas kun muistui mieleen tuo, miten hienoa on kun huomaa, että kunto kasvaa ja miten ihanaa on lenkkeillä kirpeässä syyssäässä!

Vierailija
20/36 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tehdä vuorotellen molempia. Näin kehität monipuolisemmin eri kunnon osa-alueita. Pääosa harjoittelusta kannattaa kuitenkin olla rauhallista (ei hengästy) vauhtia. Yleensä viikossa kannattaa tehdä korkeintaan yksi kovatahtinen juoksulenkki. (Huippujuoksijatkin tekevät suurimman osan lenkeistä heille rauhallista tahtia.)

Painonpudotuksessa 10 km:n rauhallinen lenkki kuluttaa kaloreita lenkin aikana lähes kaksi kertaa niin paljon kuin 5 km:n kovavauhtinen juoksu. Kalorinkulutuksen kannalta olennaista on vain juostu matka ja juoksijan paino. Juoksunopeudella on vain minimaalinen vaikutus kulutukseen. Toisaalta kovavauhtisen lenkin jälkeen elimistö kuluttaa ylimääräisiä kaloreita vielä lenkin jälkeen, jolloin nähden kahden kulutuksen ero pienenee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme