Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen tässä hetken käynyt hölkkälenkillä ja oppinut, että

Vierailija
20.09.2016 |

...lenkkareilla on todellakin väliä. Olen huomannut selkeän eron Adidaksen 50 euron ja Niken 100 euron lenkkareiden välillä. Ja minä olen puhdas aloittelija! Mitä onkaan kun siirrytään parinsadan euron lenkkareihin??
...täydellä mahalla ei kannata lenkkeillä. Lenkin ja ruuan välissä kannattaa vähintään olla se kaksi tuntia. Olo on kuin lyijypainolla, jos on syönyt liian lähellä lenkkiä.
...pidä vauhti maltillisena eli pystyt juttelemaan. Vaikka menisin samaa vauhtia kuin reippaasti kävellen, niin silti maltillista vauhtia. Jaksaa hölkätä pidempään eikä "tapa" itseään vauhdilla ja saa onnistumisen tunteen.

Mitä muuta kannattaa ottaa huomioon, että tämä innostus säilyy? Vielä en jaksa hölkkäillä koko 5 km lenkkiä, mutta hiljalleen, hiljalleen.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tulee lisäämään havaintoihin, että lenkkiä seuraavana päivänä kuolen nälkään. Vaikka söisin kuten ennenkin, nälkä yllättää useimmin ja todella kovana. Voiko tätä ennaltaehkäistä, jotta joku roti säilyy? Lähinnä se mielessä, että en kaipaa mitään valtavia ruokarepsahduksia jättimäisillä ruoka-annoksilla, jotka on uhkana tässä supernälässä. ;-)

ap

Vierailija
22/36 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 150€ Asicsit ja 50. Adidakset ja jälkimmäiset on huomattavasti paremmat juosta. Juoksen 10 -20 km matkaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hassua, miten se hengästyminen joka ennen sai lopettamaan koko touhun, meneekin ohi vaikka ei pysähdy ollenkaan! 

Lenkkareilla tosiaan on väliä. Rintaliiveilläkin olisi, mutten ole löytänyt tarpeeksi hyviä ja tämä alkaa haitata hyvin alkanutta harrastusta.

Vierailija
24/36 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun pakarasi alkaa kiinteytymään ja lenkkeilypariskunnan nainen mulkaisee kun miehensä noteeraa kannikkasi niin sitten alkaa olla motivaatio kohillaan.

Kannikat on kaamea sana...

Miten te kiinnitätte tuollaiseen tuijotukseen huomiota?

En ole parisuhteessa, mietin yleensä omia asioitani ja harvoin katson muita kävelijöitä. Söpöjä koiria katson.

Vierailija
25/36 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen oppinut sen, että etukäteen ei voi tietää, miten pitkä lenkki tänään menee. Sen huomaa yleensä ensimmäisten 1-3 km aikana. Joskus pitää vaan luovuttaa ja hakea kotoa sauvat ja vaihtaa hölkkälenkki sauvakävelyyn jos ei kertakaikkiaan lähde kulkemaan. Senkin olen oppinut erottamaan fiiliksestä, jos olen vaikka tulossa kipeäksi. Silloin pitää osata luovuttaa kokonaan ja palata kotiin peiton alle juomaan hunajateetä.

Vierailija
26/36 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin vain että kummasta enemmän hyötyä painonpudotuksessa, kevyessä mutta pitkässä hölköttelyssä vai tehokkaammassa mutta lyhyemmässä?

Hanki sykemittari, joka kertoo kalorinkulutuksen. Jos tavoitteena on painonpudotus, se toimii silloin kannustimena kun näet miten erilaiset lenkit tehoaa. 

Vierailija
27/36 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin vain että kummasta enemmän hyötyä painonpudotuksessa, kevyessä mutta pitkässä hölköttelyssä vai tehokkaammassa mutta lyhyemmässä?

Hanki sykemittari, joka kertoo kalorinkulutuksen. Jos tavoitteena on painonpudotus, se toimii silloin kannustimena kun näet miten erilaiset lenkit tehoaa. 

Kannatan! Olen itse hämmästynyt, kuinka paljon tehokkaampaa sauvakävely on kuin kävely ilman sauvoja. Reittini on mäkinen kuntorata.

Vierailija
28/36 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hassua, miten se hengästyminen joka ennen sai lopettamaan koko touhun, meneekin ohi vaikka ei pysähdy ollenkaan! 

Lenkkareilla tosiaan on väliä. Rintaliiveilläkin olisi, mutten ole löytänyt tarpeeksi hyviä ja tämä alkaa haitata hyvin alkanutta harrastusta.

Schock Absorberit ehdottomasti. Käsillä voi tukea lisää, jos tuntuu siltä. 

Vierailija
29/36 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua harmittaa nuo lenkkarit.

Ostin kalliit Asics-lenkkarit amatöörin hölkkää varten, katsottiin liikkeessä myyjän kanssa että olisivat sopivat ja nyt kun juoksen niillä niin tulee erikoisia lonkkakipuja, selkä kipeytyy. :(

Mulla siis kaapissa nyt 150e lenkkarit tyhjänpanttina ja juoksen 7v vanhoilla reebokeilla.

Kysyisin vielä osaavammilta juoksijoilta: kumpaa kannattaa tehdä ennemmin juosta tosi hiljaa esim. 10km matka vai juosta kovempaa tahtia "kunnolla" 5km?

Kunto vielä selkeä rajoite aloittelijalla, joten 10km kovatahtinen juoksulenkki ei kyllä onnistu.

Olet mennyt klassiseen Asics-ansaan jossa sinulle myytiin kovaat hintaan "tukevat" Asics kengät kovaan hintaan. Intersportin kenkämyyjillä on vaan tavoitteena myydä hovimerkin tossut ja mitä kalliimpi malli sitä parempi.

Vuorotellen pitkiä hitaita tai lyhyitä nopeampia. Loppujen lopuksi ihan sama aloittelijalle kunhan motivaatio säilyy. Sitten kun alkaa olemaan kilsoja alla niin alkaa itse tuntemaan minkälaiset harjoitukset ovat hyviä. Ei tietenkään liian kovaa reuhtomista ettei tule vammoja.

Vierailija
30/36 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenkkareiden hinnalla on vähemmän merkitystä kuin juoksualustalla. Ellei nyt supinoivaan jalkaan laita ylipronaatiotuettua kenkää, niin aika vähän on lenkkareilla merkitystä. Juoksualustan kallistuskulma ja kovuus (lue: asvaltti on huono) vaikuttavat askellukseen enemmän, etenkin jos juostaan aina samaan suuntaan.

Vierailija
31/36 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että mua harmitta, kun oma juoksuharrastus jäi pitkäksi aikaa. Nyt kun lähtee lenkille ei jaksakaan samalla lailla ja se ärsyttää, pitää aloittaa taas alusta. Se on mahtava tunne, kun juoksu kulkee eikä tunnu raskaalta. Nyt ei ole motivaatiota lähteä, kun se tuntuu niin tympeältä ja raskaalta. Mutta oma vika...

Vierailija
32/36 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Schock Absorberit ehdottomasti. Käsillä voi tukea lisää, jos tuntuu siltä. 

Shock Absorber run -juoksuliiveille ääni täältäkin! Ihan huiput käytössä. Ensimmäistä kertaa elämässä rinnat tuntuu pysyvän paikallaan, ja se onkin peppu jossa tuntuu hölskyntää :D

Vierailija
33/36 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ei ne kalleimmat lenkkarit ole parhaat. Itse en ole koskaan maksanut kengistä yli 60€ ja aina olen juuri sopivat löytänyt. Pitää vain tuntea omat jalat ja askellus :)

Vierailija
34/36 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi että mua harmitta, kun oma juoksuharrastus jäi pitkäksi aikaa. Nyt kun lähtee lenkille ei jaksakaan samalla lailla ja se ärsyttää, pitää aloittaa taas alusta. Se on mahtava tunne, kun juoksu kulkee eikä tunnu raskaalta. Nyt ei ole motivaatiota lähteä, kun se tuntuu niin tympeältä ja raskaalta. Mutta oma vika...

Mutta kehitystä tapahtuu huimaa vauhtia, kun vain jaksaa lähteä. Aikaisemmassa kommentissa joku mainitsi miten hengästyminen sai lopettamaan. Tiedän sen tunteen. Kun henki melkein salpautuu ja tulee sellainen oksuhengitysolo, kun on hölkännyt ihan liian kovaa kuntoonsa nähden. Nyt kun tietää oman vauhtinsa ja vaikka hengästyy ja jalat saattaa hetken tuntua raskaille, se menee ohitse! Sitten kun vain jatkaa, tulee se fiilis miten kivaa hölkkä on! Välillä kiristää tahtia eikä siltikään tule sitä kuolemanhengästymistä. :D

Kieltämättä tämä syyskuu on ollut erinomainen motivaattori ulos ja lenkille lähtemiseen. Lokakuussa sitä luonnetta vasta koetellaan. :-)

ap

Vierailija
35/36 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se nyt on, löysyttääkö hölkkääminen lantionpohjanlihaksia? Haluaisin aloittaa hölkän, mutta epäilyttää tuo asia. Olen jo viisikymppinen, joten tosissaan on tuotakin mietittävä. Nyt lihakset on varmaan hyvässä kunnossa, olen treenannut vuosia ja ei ole mitään virtsankarkailua tms. Kiva jos joku oikeasti tietäisi.

36/36 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun pakarasi alkaa kiinteytymään ja lenkkeilypariskunnan nainen mulkaisee kun miehensä noteeraa kannikkasi niin sitten alkaa olla motivaatio kohillaan.

Ei pepun kuntoon laitto  juoksemalla hoidu. Pitää kyykätä tai ottaa maastavetoa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi