Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meidän lapsi ei opi ikinä lukemaan

Vierailija
19.09.2016 |

Muita ekaluokkalaisten äitejä, joista tuntuu, ettei lapsi opi ikinä lukemaan?
Miten voi olla niin vaikeaa! :D Isommat lapset on osanneet jo ennen koulua ja ovat tosi helposti oppineet, mutta tämän yhden kanssa saa tankata oikein kunnolla. Voikohan ihminen jäädä ihan oikeasti lukutaidottomaksi kovasta opettelusta huolimatta?

Musta ei kyllä olisi eka luokan opeksi... :)

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä, koulua on käyty nyt kuukauden verran! Ei kai nyt tässä vaiheessa ole mitään syytä huolestua, jos ekaluokkalainen ei ole oppinut lukemaan :o

Miksi nykylapsilta vaaditaan niin paljon? Ei ihme, että nuorilla on niin paljon masennusta ym. :(

Äh, en mä vaadi paljoa. Sitä vaan niin herkästi vertaa isompiin sisaruksiin vaikka yrittäisi olla vertaamatta.

Pitää yrittää olla liikoja stressaamatta ja luottaa, että kyllä se opettaja huomaa jos alkaa näyttää, että tukiopetusta tms. tarvitsee. Todella hyvin meidän koulussa onneksi asiat tuon osalta onkin. Vanhin lapsi kävi matikasta tukiopetuksessa alaluokilla vaikka me itse ei oltu mitään ongelmia huomattukaan. Että herkällä silmällä ja korvalla opet onneksi ovat.

ap.

Tee lapselle palvelus ja ÄLÄ VERTAA. Lapsi on oma itsensä, ei sisarustensa kopio, vaikka (oletettavasti) samat vanhemmat kaikilla onkin. Ei kaikkia kiinnosta kaikki tai edes samat jutut ja hyvä niin! Kunhat et omia murheita "Hitaasta oppimisesta" puhu lapsen kuullen vaan annat positiviista palautetta pienen pienestäkin onnistumisesta. Sillä on parempi vaikutus kuin tuskailulla että miksei toi lapsi jo osaa, onko tuo vammainen!

No en tietenkään ikinä lapselle/lapsille vertaile heitä. :) Omassa päässähän ne tällaiset jutut on. Eikä se vertailu muutenkaan ole sellaista "konkreettista" vaan ihan vain sellaista hetkellistä, että tänne palstalla oksennetaan, että miksi tuo yks ei opi, kun muut oppii.

ap.

Vierailija
22/65 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opin vasta toisella luokalla lukemaan. Nykyään olen hyvä viilaamaan pilkkua mammapalstalla. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä, koulua on käyty nyt kuukauden verran! Ei kai nyt tässä vaiheessa ole mitään syytä huolestua, jos ekaluokkalainen ei ole oppinut lukemaan :o

Miksi nykylapsilta vaaditaan niin paljon? Ei ihme, että nuorilla on niin paljon masennusta ym. :(

Äh, en mä vaadi paljoa. Sitä vaan niin herkästi vertaa isompiin sisaruksiin vaikka yrittäisi olla vertaamatta.

Pitää yrittää olla liikoja stressaamatta ja luottaa, että kyllä se opettaja huomaa jos alkaa näyttää, että tukiopetusta tms. tarvitsee. Todella hyvin meidän koulussa onneksi asiat tuon osalta onkin. Vanhin lapsi kävi matikasta tukiopetuksessa alaluokilla vaikka me itse ei oltu mitään ongelmia huomattukaan. Että herkällä silmällä ja korvalla opet onneksi ovat.

ap.

Tee lapselle palvelus ja ÄLÄ VERTAA. Lapsi on oma itsensä, ei sisarustensa kopio, vaikka (oletettavasti) samat vanhemmat kaikilla onkin. Ei kaikkia kiinnosta kaikki tai edes samat jutut ja hyvä niin! Kunhat et omia murheita "Hitaasta oppimisesta" puhu lapsen kuullen vaan annat positiviista palautetta pienen pienestäkin onnistumisesta. Sillä on parempi vaikutus kuin tuskailulla että miksei toi lapsi jo osaa, onko tuo vammainen!

No en tietenkään ikinä lapselle/lapsille vertaile heitä. :) Omassa päässähän ne tällaiset jutut on. Eikä se vertailu muutenkaan ole sellaista "konkreettista" vaan ihan vain sellaista hetkellistä, että tänne palstalla oksennetaan, että miksi tuo yks ei opi, kun muut oppii.

ap.

Älä edes mielessäsi vertaa vaan iloitse miten ihana lapsi sinulla on, iloitse kaikesta siitä mitä hän jo osaa, iloitse hänestä omana itsenään ja älä edes ajattele että hän on huonompi, hitaampi, tyhmempi kuin sisaruksensa. Koska vaikka et sano sitä ääneen on sanaton viestisi lapselle jo riittävä saamaan lapsen tuntemaan ettei hän kelpaa, että hän on huonopi kuin toiset. Kun luetutat lukuläksyä tee se kannustavasti ja positiivisesti, ei huokaillen ja tuskaillen ja mielessäsi ajatellen että miksei toi jo opi. Vaikka vain oksentaisit asian tänne on se kuitenkin asia joka sinulla on mielessäsi lastasi ajatellessasi ja hänen kanssaan ollessasi, jos kerran sen tännekin haluat oksentaa ja muitten kanssa jakaa. Ei hän ole sen huonompi kuin sisaruksetkaan! Vai onko?

Vierailija
24/65 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siis mitä ihmettä, koulua on käyty nyt kuukauden verran! Ei kai nyt tässä vaiheessa ole mitään syytä huolestua, jos ekaluokkalainen ei ole oppinut lukemaan :o

Miksi nykylapsilta vaaditaan niin paljon? Ei ihme, että nuorilla on niin paljon masennusta ym. :("

-"No kyllähän lapsi nyt on erikoisen tyhmä, jos ei tuossa kohtaa ole edes lukemaan oppinut. Vai voitko väittää muuta?"

Kyllä minä ainakin voisin väittää aika paljon kaikkea muuta. - Ja olen hieman surullien, jos 6-7 vuotias lapsi leimataan tyhmäksi, ellei hän osaa lukea kun hänellä koulua takana reilu kuukauden päivät. Minulta puuttuu sanat, joilla kykenisin kuvaamaan näin ajattelevaa ja/ tai tuntevaa vanhempaa kohtaan. - Toivon kuitenkin, että et mene sanomaan ajatustasi lapsen kuullen ääneen, koska ei lapsi varmasti tahallaan omaksu ja sisäistä lukutaitoa hitaammin. Sille miksi kukin meistä oppii lukutaidon eriaikaisesti toiset aikaisemmin toiset myöhemmin on tuskin olemassa vain yhtä oikeaa syytä. Mutta ratkaisu lapsen lukutaidottomuuteen ei ole se, että hänet lukutaidottomana ja hieman reilun kuukausi sitten koulunsa aloittaneena  leimataan erikosen tyhmäksi.     

Vierailija
25/65 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli. Sukulaisen  oppi aikoinaan lukemaan olikohan edes toisella luokalla vai peräti kolmannella. Energia meni toisen taidon kehittämiseen. Mutta sen jälkeen ei ole laskenut kirjaa kädestään. Hänellä on nyt  pari arvostettua akateemista tutkintoa ja on älykköseuran jäsen. Eli tuskin oli älyssä vikaa, kuten silloin jotkut epäilivät.

Yhteiskuntamme luulee, että on tehokas, kun se mittaa, luokittaa, standardisoi ja paaluttaa  kaiken, kuten mekaanisen  lukemaan oppimisenkin tiettyyn ikään.  Eipä ihme, että innovativisuus ja luovuus ovat kadonneet muihin Pohjoismaihin.

Vierailija
26/65 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään tokalla luokalla alkaa jo enkku joten kyllä se äidinkieli pitäisi oppia jo ekalla lukemaan jotta siitäkin pärjää...

Missä päin Suomea alkaa jo tokalla enkku? Ei ainakaan meillä pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
27/65 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli sama!opin lapsena siis lukemaan loman jälkeen.mun aivot oli nimittäin liian rasittuneet ja kaipasi lomaa siitä jatkuvasta lukemisesta!anna rauhassa lapsen opetella.ja en oo tyhmä!oon ylioppilas ja nyt amk:ssa

Vierailija
28/65 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 vuotta opettajana.  Satoja lapsia opettanut lukemaan. Äiti hyvä, nyt on vasta alkusyksy. Lapsesi oppii lukemaan varmasti ennen joululomaa.  Suuri osa oppii lokakuun lopullakin.  Lukutaito tulee aina yhtä yllättäen.  Omilla toimillasi voit sammuttaa pikkulapsen innostuksen opetella.  Mutta et voi estää häntä oppimasta lukemaan....

Vierailija
29/65 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oppii!

Se on hämmästyttävää, miten se lukutaito voikin tulla aivan yhtäkkiä, siis kun sen taidon yhtäkkiä vaan tajuaa. Monesti myöhään oppivat oppivat sitten kertaheitolla lukemaan ja kunnolla.

Meillä myös kaksi ennen eskaria "itsestään" lukemaan oppinutta ja sitten yksi, joka oppi vasta joulun tienoilla ekalla. Soppaa sekoitti vielä se, että muutimme ulkomaille ja lapsi aloitti ummikkona koulun englanniksi. Ei osannut lukea suomeksi saati sitten enkuksi. Tankattiin kotona isosiskon Pikkumetsän Aapista ja yhtäkkiä kirjaimet asettuivat sanoiksi ja sanat pikkuhiljaa lauseiksi. Jouluun mennessä osasi kirjoittaa ja lukea molempia kieliä, vaikka vielä lokakuussa näytti toivottomalle.

Ole kärsivällinen, älä näytä hermojen menettämistä, vaikka ne välillä menevät. Kyllä se siitä. Hän ihan varmasti oppii lukemaan ja se voi tapahtua jo huomenna.

Vierailija
30/65 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin tämmönen "hidas" lapsi. Opin puhumaan myöhään ja puhuin pitkään epäselvästi (plus r-vika), kun isoveli oppi heti puhumaan selvästi ja hyvin. Mä en oppinut lukemaan enkä kirjoittamaan kunnolla ekalla luokalla. Erityisopettajan mielestä mut ois pitänyt laittaa johonkin erityiskouluun, koska olin "jälkeenjäänyt". Käytiin jossain lastenpsykiatrilla testeissä. Mut todettiin aivan normaaliksi ikäisekseni älyltäni. Jatkoin normaalissa koulussa.

Toisen luokan hiihtolomalla mä vein äidille vihon ja sanoin kirjoittaneeni tarinan. Äiti muistaa tän ikuisesti. Tarina oli useamman sivun pituinen eikä siinä ollut juuri lainkaan kirjoitusvirheitä. Siihen asti mun teksti oli ollut sanoja peräkkäin ilman järkeä. Tollon hiihtolomalla jotain napsahti kohdilleen. Sen jälkeen mun tekstit on aina olleet 9-10, harrastan novelleja ja tekstiroolipelejä ja lukeminen sujuu ilman mitään ongelmia.

Älkää painostako lapsianne. Antakaa niiden kehittyä ilman syyllistämistä. Se lukeminen tulee, kun on tullakseen.

N23

Vierailija
31/65 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulussa ainakin alkaa enkka toisen luokan syksyllä jo.

Vierailija
32/65 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä uuden OPSin mukaisesti enkku alkaa jo ensimmäisellä luokalla, muttei vielä ole "perinteistä" opiskelua. Tutustutaan kieleen, lauletaan englanninkielisiä lauluja, opetellaan puhumaan yksinkertaisia virkkeitä ja nimeämään asioita.

- pienten ope

Vierailija
33/65 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin itse aikoinaan (todella kauan sitten :))lukemaan myöhään ekan luokan keväällä. Kotona luettiin paljon ja sisarukseni oppi aiemmin koulussa lukemaan kuin minä. Olin herkkä ja vähän ujo lapsi, olen joskus myöhemmin miettinyt, että ehkä minulla meni energiaa paljon uuteen kouluympäristöön sopeutuessa, muuta syytä en keksi. Tunnollinen olin, joten harjoittelun puutteesta ei varmaan ollut kiinni. En muista, että olisi ollut paineita lukemaan oppimisesta, mikä oli erinomaisen hyvä asia, muuten olisin voinut ehkä mennä lukkoon. Keskiarvoni oli parhaimpien joukossa 3. luokasta ylöspäin, nykyisin minulla on useampi akateeminen tutkinto ja suuri osa työstäni on lukemista ja kirjoittamista. Opin nopeasti uusia asioita, mutta olen yhä herkkä muutoksille ympäristössä ja vie aikaa tottua niihin. Muutostilanteissa huomaan, että tarvitsen enemmän aikaa keskittymiseen.

Lapsesi oppii varmasti lukemaan, älä tee vertailua muihin sisaruksiin tai painosta!

Vierailija
34/65 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään tokalla luokalla alkaa jo enkku joten kyllä se äidinkieli pitäisi oppia jo ekalla lukemaan jotta siitäkin pärjää...

Missä päin Suomea alkaa jo tokalla enkku? Ei ainakaan meillä pääkaupunkiseudulla.

Tänä vuonna koulutaipaleensa aloittaneilla alkaa enkku jo tokalla luokalla, viime vuonna aloittaneilla vasta kolmannella (kuten aina ennekin). Ainakin niissä kouluissa joissa mennään uuden opetussuunnitelman mukaisessa tahdissa. Samoin ruotsi alkaa jo kutosella eikä vasta yläkoulussa, jos ei ota toisena pitkänä kielenä sitä jo neloselta alkaen.

Vierailija
35/65 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt, että miten joillain voi olla niin tyhmiä lapsia, etteivät osaa kouluun mennessään lukea.

Meillä pitää osata jo eskarissa. Tai eskarin syksyllä keskusteluissa esksrin ope sanoi että tarttis oppia lukemaan jo pian. Lapsi oli silloin vasta 6v. No oppi ennen eskarin joulua lukemaan. Kaikki eskarin tytöt osasi sitten lukea ennen joulua.. En tiedä miksi pojille ei ollut samaa vaatimusta.

Vierailija
36/65 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma poika oppi lukemaan joululomalla, kun itse opetin. Hän on loppuvuodesta syntynyt ja ilmeisesti koulussa kiinnosti lähinnä sählyn peluu ja muut liikunnalliset aktiviteetit. Laskento sujui kyllä, mutta ongelmia oli vielä tokalla ainakin biologian kirjan kanssa.

Ei muuten tämä nuori mies aikanaan kontanut kuin kaksi päivää, kun 10 kk iässä alkoi kävellä. Liekö sillä sitten jotain merkitystä tämän lukemisen oppimisen kanssa kuten joku aiemmin kirjoitti.

Nyt on oik.yo. joten ilmeisesti on oppinut lukemaan kunnolla jossain vaiheessa.

Vierailija
37/65 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sen sortin korkeakoulun käynyt esikoisen kanssa, ettei tosikaan. Poika oppi lukemaan vasta kolmantena kouluvuonna. Vaati äidiltä leijonan hermoja ja vaatimista moneen suuntaan. Ihan tvohjelmaan asti piti mennä, jotta päästiin perusteellisiin tutkimuksiin. Sitä ennen koulussa itketettiin samoin koulutoimenjohtaja. Menetin toivoni jo moneen kertaan, mutta kyllä se siitä... Mutta oli äidille sekä pojalle niin rankat vuodet, ettei tosikaan. Todella paha lukivaikeus lopulta löytyi yksityisen lukiterapautin ja sairaalakoulun kautta. Siitä sitten lähettiin kohti parempaa.

Nyt poika jo aikuinen ja kaikki hyvin. Mutta jäi sellaiset traumat etten pikkuveljien aikaan suostunu enää edes koululle menemään. Isäntä hoitanu kouluyhteydet. Puistattaa vieläkin se taistelu näin 20 vuoden jälkeenkin.

Vierailija
38/65 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mitään, lapset ovat erilaisia. Toisista tulee lääkäreitä ja toisista ruuvien pussittajia, mutta kaikki ovat arvokkaita

Vierailija
39/65 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen ihmetellyt, että miten joillain voi olla niin tyhmiä lapsia, etteivät osaa kouluun mennessään lukea." - ja minä olen joskus ihmetellytm että miten voi olla noin typeriä vanhempia, etteivät tajua, että lapset kehittyvät ja varttuvat eri tahtia. Mukavaahan se tietysti on jos mahdolliset omat lapset kuuluvat heihin, joilla ei ikinä ole mitään isompaa ja vakavampaa ongelmaa, vaikkakin juuri koulunkäynnissä, joka saattaa vaikuttaa huomattavasti siihen, mihin nuoren elämänpolku etenee myöhemmin. Mutta aika vähän voitetaan pelkällä päivittelyllä ja ihmettelyllä, että on se kyllä ihme kun tuo "Nn" ei osaa lukea. On se kyllä kumma juttu aloittaa nyt koulussa, osaamattana ja tietämättömänä alkeita. Mitähän varten sitä oikeataan useimpien kannattaa mennä ensimmäiselle luokalle, kun varmaan kannattaisi aloittaa suoraa viidenneltä luokalta.   

Vierailija
40/65 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottomalta lukemaan oppiminen tuntui vielä ekalla, tokan syksyllä edestymistä alkoi pikkuhiljaa tapahtua, eikä lukutaidottomuus onneksi haitannut muuta opiskelua (josta toki iso kiitos kuuluu myös opettajille).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä