Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meidän lapsi ei opi ikinä lukemaan

Vierailija
19.09.2016 |

Muita ekaluokkalaisten äitejä, joista tuntuu, ettei lapsi opi ikinä lukemaan?
Miten voi olla niin vaikeaa! :D Isommat lapset on osanneet jo ennen koulua ja ovat tosi helposti oppineet, mutta tämän yhden kanssa saa tankata oikein kunnolla. Voikohan ihminen jäädä ihan oikeasti lukutaidottomaksi kovasta opettelusta huolimatta?

Musta ei kyllä olisi eka luokan opeksi... :)

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt, että miten joillain voi olla niin tyhmiä lapsia, etteivät osaa kouluun mennessään lukea.

Meillä pitää osata jo eskarissa. Tai eskarin syksyllä keskusteluissa esksrin ope sanoi että tarttis oppia lukemaan jo pian. Lapsi oli silloin vasta 6v. No oppi ennen eskarin joulua lukemaan. Kaikki eskarin tytöt osasi sitten lukea ennen joulua.. En tiedä miksi pojille ei ollut samaa vaatimusta.

Tajusin vasta että lapsihan oli vasta 5 v kun eskarin ope alentuvaan sävyyn puhui mulle kun ei vieläkään osaa lukea että jouluun mennessä tarttis. Lapsi syntynyt joulukuussa joten oli vasta 5 v kun sai haukut kun ei osaa lukea. Tuon eskarin yhteydessä oleva koulu on kyllä myös sairas, tai siis opettajat on. Niin kamalia juttuja että potkut sais jos tulis ilmi. Vien kyllä asiat eteenpäin kun päästään täältä muuttamaan.

Vierailija
42/65 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tajusin vasta että lapsihan oli vasta 5 v kun eskarin ope alentuvaan sävyyn puhui mulle kun ei vieläkään osaa lukea että jouluun mennessä tarttis. Lapsi syntynyt joulukuussa joten oli vasta 5 v kun sai haukut kun ei osaa lukea. Tuon eskarin yhteydessä oleva koulu on kyllä myös sairas, tai siis opettajat on. Niin kamalia juttuja että potkut sais jos tulis ilmi. Vien kyllä asiat eteenpäin kun päästään täältä muuttamaan.

"Tekisi mieleni rohkaista sinua puuttumaan epäkohtaan jo nyt. - Mitä se muuten mahtaa käytännössä nyt sitten tarkoittaa jos ja kun ymmärrtääkseni Suomessa on ns. pakollinen esikoulu kaikille ikäluokn lapsille. Eli alkaako oppivelvollisuus Suomessa nykyisin 6 -vuotiaana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älähän nyt huolehdi turhia. Vastahan lapsi on käynyt ekaa luokkaa reilun kuukauden verran. Kyllä hän lukemaan oppii ihan samalla tavalla kuin muutkin.

Poikani opettaja totesi muinoin, että suurin osa ekaluokkalaisista oppii lukemaan jouluun mennessä mutta viimeistään talvilomalle mennessä.

Vierailija
44/65 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olen tätä palstaa lukenut, niin ymmärrän hyvin, että osa vanhemmistaan on huolissaan oman kullan nuppun(jen)sa  lukemaan oppimisesta jo hyvinkin varhaisessa vaiheessa.  Joskus tuntuu, että osa odottaa hyvin aikuismaista ja vastuuntoista käytöstä jo hyvinkin nuorilta lapsilta.

- Tai sitten mennään toiseen ääripäähän, jossa ei olla valmiita ymmärtämään, että terve noin parikymppinen nuori on jo  vain ja ainoastaan itse vastuussa omista valinnoistaan, kuten siitä kenen kanssa hän (nuori) haluaa seurustella tai viettääkö lauanatai iltaansa mieluummin kotona yhdessä vanhempiensa kanssa vai lähteekö kavereittensa kanssa istumaan iltaa.  

Vierailija
45/65 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lämpimästi tutustumista seuraaviin sivuihin: http://www.lukimat.fi/lukeminen/materiaalit/ekapeli

Vierailija
46/65 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt, että miten joillain voi olla niin tyhmiä lapsia, etteivät osaa kouluun mennessään lukea.

Tyhmyydellä ei ole mitään tekemistä lukutaidon kanssa. Minä opin lukemaan neljä vuotiaan ja silti yleistietoni on ameeban luokkaa. Enkä edes tiedä mikä on ameeba. Sanoisin muuten olevani tyhmä kuin saapas, mutta saapas voi loukkaantua. 

Vierailija
47/65 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otitko sikarokotteen ?

Vierailija
48/65 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeä aloitus. Jotkut kehitysvammaiset eivät oikeasti opi koskaan lukemaan. Ja ap puhuu normaalista ekaluokkalaisesta. Hyi olkoon.

Vierailija
49/65 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset vitsailevat jostain vammaisluokasta ja sanovat, että siihen pitäisi antaa lääkitystä. Aivan kuin vammaisuutta voisi lääkitä pois. Eikä vammaisluokka ole mikään vitsi. Ihmiset ovat todella typeriä.

Samoin on typerä sellainen lapsi, joka ei osaa ekalla vielä lukemaan. Moni vammainenkin oppii jo monta vuotta ennen eskaria.

Vierailija
50/65 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opin lukemaan 2. luokalla. Työskentelen nyt äidinkielen opettajana.

Vierailija
51/65 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman tyttäreni luokalla (-90-luvulla) moni osasi jo lukea kouluun mennessään ja tämä oli ilmeisesti syynä siihen että luki-opetukseen ohjattiin jo lokakuussa. Tyttö oli vähän sellainen iloinen haahuilija joten otin sitten itse opetuksen hoitaakseni kun nämä hänen tapansa tiesin ja parissa viikossa sitten oppi. Omassa lapsuudessa juuri kukaan ei osannut lukea joten oppiminen tapahtui sitten vasta kevätlukukaudella ja se oli normaalia silloin. Me ehkä leikittin ja oltiin pitempään lapsia ja hunningolla silloin

Vierailija
52/65 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan normaalia kirjoitti:

Jouluun on vielä aikaa, siihen mennessä ekalla pitäisi oppia lukemaan. Onko lapsi syntynyt alku- vai loppuvuodesta? Ikä tekee paljon, monet alkuvuodesta syntyneet osaa lukea jo ennen kouluun menoa, loppuvuodesta syntyneet harvemmin. Luetaanko teillä paljon noin muuten, saako lapsi positiivista mallia lukemisesta? Jos tuntee edes kirjaimet niin hyvä. Ja ekan luokan voi aina uusia, siitä ei kukaan rokota. Joillein, varsinkin loppuvuodesta syntyneille pojille, se on ihan tarpeenkin, parempi toki olisi ollut kerrata eskari tai muuten hakea lykkäystä koulun aloitukseen, vaikka se kovin suuri häpeä muka tuntuu vanhemmille olevankin. Mielummin sitä kehuskellaan miten lapsi laskee jo integraaleja ja furiermuunnoksia ja lopetti Shakeaspearen alkuperäisteosten lukemisen alkuperäisellä kielellä eikä ikää ole kuin 3v...

Mulle ei olis tullut mieleenkään käydä furieria kolmevuotiaan kanssa. Ne vaatii loppupeleissä hyvin laajan matemaattisen pohjan, mutta on kuitenkin suunnilleen taulukosta katselua tuon ikäisten kanssa. Algebrassa ja kombinatoriikassa esimerkiksi taas pääsee todella pitkälle ihan minimaalisin pohjatiedoin. Tänään esimerkiksi tuo osasi kertoa milloin joku graafi on Eulerin graafi. Ei nyt tietenkään noilla sanoilla kun n minä sille mitään ole luennoinut, mitä nyt hiukan johdattelin että millaista reittiä sen postimies Paten pitäisi kulkea että tulisi mahdollisimman lyhyt reitti. Parin yrityksen jälkeen päästiinkin jo keskustelemaan että milloin se optimaalinen reitti yleensäkään on olemassa.

LTOkin sanoi että muut ryhmän lapset oli oikein ihmetellyt kun tuo osaa laskea ryhmästä parhaiten, vaikka onkin nuorin.

Vierailija
53/65 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppiipas, positiivisen kautta.

Vierailija
54/65 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen samaa miettivä. Sain perjantaina myös viestin, että lapsi menee erityisopetukseen äidinkielessä ja johonkin toiseen ryhmään missä opetellaan tarkkaavaisuutta yms. 

Pakko näin anonyymisti sanoa, että olen hitusen pettynyt :( 

Kun sitä voi anonyymisti - kuten sanoit - puida, mihin oikeastaan olet pettynyt? Lapseen, itseesi kasvattajana, sattumien luomiin olosuhteisiin, toisen vanhemman panostukseen jne.

Ja uskon, että noi jutut ratkeaa koulussa kyllä.

Vierailija
55/65 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se aina niin helppoa ole. Minulla oli alla kirjakiinnostus mutta kaikki tavuviivoihin. Ekan luokan jouluun asti sain uskoteltua osaavani lukea, vaikka todellisuudessa päästelin kappaleita ulkomuistista. Äiti sai minut kerran kiinni, soitti oitis opettajalle, ettei se mitään lue, muistaa vaan mitä tunnilla muut lukivat. Alkoi tukiopetus ja lopulta, aivan loppukeväästä jokin päässä loksahti paikoilleen, ymmärsin ja pääsin siirtymään toiselle luokalle. Myöhemmin äidinkieli oli lempiaineeni ja todistuksissa lähinnä yhdeksikköjä.

Kyllä se siitä, ei kannata hermostua!

Vierailija
56/65 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen samaa miettivä. Sain perjantaina myös viestin, että lapsi menee erityisopetukseen äidinkielessä ja johonkin toiseen ryhmään missä opetellaan tarkkaavaisuutta yms. 

Pakko näin anonyymisti sanoa, että olen hitusen pettynyt :( 

Pertynyt lapseesi? Huh huh. Aikamoista tuubaa. Jokaisen lapsen tulisi olla vanhemmilleen ylpeyden aihe, tarvitsi erityistö tulea tai ei.

Vierailija
57/65 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän kun joku nosti esiin vuosien takaa, niin herääpä kysymys aplle, että miten kävi?

Vierailija
58/65 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tajusin vasta että lapsihan oli vasta 5 v kun eskarin ope alentuvaan sävyyn puhui mulle kun ei vieläkään osaa lukea että jouluun mennessä tarttis. Lapsi syntynyt joulukuussa joten oli vasta 5 v kun sai haukut kun ei osaa lukea. Tuon eskarin yhteydessä oleva koulu on kyllä myös sairas, tai siis opettajat on. Niin kamalia juttuja että potkut sais jos tulis ilmi. Vien kyllä asiat eteenpäin kun päästään täältä muuttamaan.

"Tekisi mieleni rohkaista sinua puuttumaan epäkohtaan jo nyt. - Mitä se muuten mahtaa käytännössä nyt sitten tarkoittaa jos ja kun ymmärrtääkseni Suomessa on ns. pakollinen esikoulu kaikille ikäluokn lapsille. Eli alkaako oppivelvollisuus Suomessa nykyisin 6 -vuotiaana. 

Outo eskarin ope. Meillä ilmoitettiin jo etukäteen ettei eskarin tarkoitus ole lukemaan oppiminen. Siellä käydään kirjaimet läpi, tässä yhteydessä osa oppii ja osa ei.

Vierailija
59/65 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä lasketaan lukemaan oppimiseksi? Eikö siis pysty lukemaan sanoja edes hitaasti tavaamalla?

Vierailija
60/65 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että nykyajan lapset oppivat järjestään lukemaan 3-6-vuotiaina. Tiedän pari jopa alta 3-vuotiaana lukemaan oppinutta. Muutenkin lapset osaavat jo kaikkea ennen koulun alkua, ymmärtävät englantia, laskevat kertotauluja jne.

Itse aloitin peruskouluni 90-luvun alussa ja silloin ekalla luokalla taisi olla 1-2 lukutaitoista, muutenkin olimme aika dillejä verrattuna nykyajan naperoihin. Meitä kiinnosti lähinnä juoksentelu lähimetsissä räkä poskella. Ei silloin valmennettu lapsia kuten nykyään. Lapset touhusivat lasten juttuja ja koulu hoiti opettamisen. Ihan hyviä meistä silti tuli, pääsimme yliopistoihin ja saimme hyvät työurat. 

Tuntuu vähän ahdistavalta, että nykyaikana lasten valmennus alkaa jo taaperoiässä. Voiko liian varhainen älyllinen oppiminen luoda riskiä mielenterveysongelmille myöhemmin? Mikä kehitysvaihe jää vähemmälle huomiolle, kun kognitiivinen oppiminen vie kaistaa lapsen aivoissa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä