Meidän lapsi ei opi ikinä lukemaan
Muita ekaluokkalaisten äitejä, joista tuntuu, ettei lapsi opi ikinä lukemaan?
Miten voi olla niin vaikeaa! :D Isommat lapset on osanneet jo ennen koulua ja ovat tosi helposti oppineet, mutta tämän yhden kanssa saa tankata oikein kunnolla. Voikohan ihminen jäädä ihan oikeasti lukutaidottomaksi kovasta opettelusta huolimatta?
Musta ei kyllä olisi eka luokan opeksi... :)
Kommentit (65)
On inhottavaa lynkata pieni lapsi vain sen takia kun ei opi lukemaan. Taustalla voi olla dysleksia. Hän tarvitsee apua :(
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että nykyajan lapset oppivat järjestään lukemaan 3-6-vuotiaina. Tiedän pari jopa alta 3-vuotiaana lukemaan oppinutta. Muutenkin lapset osaavat jo kaikkea ennen koulun alkua, ymmärtävät englantia, laskevat kertotauluja jne.
Itse aloitin peruskouluni 90-luvun alussa ja silloin ekalla luokalla taisi olla 1-2 lukutaitoista, muutenkin olimme aika dillejä verrattuna nykyajan naperoihin. Meitä kiinnosti lähinnä juoksentelu lähimetsissä räkä poskella. Ei silloin valmennettu lapsia kuten nykyään. Lapset touhusivat lasten juttuja ja koulu hoiti opettamisen. Ihan hyviä meistä silti tuli, pääsimme yliopistoihin ja saimme hyvät työurat.
Tuntuu vähän ahdistavalta, että nykyaikana lasten valmennus alkaa jo taaperoiässä. Voiko liian varhainen älyllinen oppiminen luoda riskiä mielenterveysongelmille myöhemmin? Mikä kehitysvaihe jää vähemmälle huomiolle, kun kognitiivinen oppiminen vie kaistaa lapsen aivoissa?
Meillä lapsi leikki vielä 3-6 -vuotiaana. En oikein ymmärrä näitä lapsiaan preppaavia äitejä, joku suoritusvanhemmuus? Ilmiö näkyy myös lasten kovin suorituskeskeisissä harrastuksissa.
Meillä lapsi oppi lukemaan ensimmäisen luokan syyslomaan mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt, että miten joillain voi olla niin tyhmiä lapsia, etteivät osaa kouluun mennessään lukea.
Minun lapseni aloittivat koulun 80-luvun alussa ja silloin oli suositus, että lasta ei pitäisi opettaa lukemaan ennen koulua.
Toinen meillä oppi itse ja toinen ei, mutta sen itseoppineen pitikin opetella koulussa uudelleen, kun piti opetella jollakin liuttamissysteemillä.
Siitä systeemistä oli sitten se haitta, että kirjoittamaan oppimisessa pitikin opetella tavuttamaan.
Eli suo siellä, vetelä täällä.
Ovat onneksi kouluttautuneet pitkälle siitä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitään, lapset ovat erilaisia. Toisista tulee lääkäreitä ja toisista ruuvien pussittajia, mutta kaikki ovat arvokkaita
Se lääkärikin on voinut oppia lukemaan toisella luokalla🙄
Mars vaan sinäkin "vammais keskukseen" pänttäämään yhdyssanoja. Mikään ei ole niin noloa, kuin huono luku- ja kirjoitustaito.