Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylempi keskiluokka, alempi keskiluokka, duunarit, köyhät ja wt-porukka - miten määrittelet?

Vierailija
17.09.2016 |

Tuli mieleen tuosta "Mikä on mielestänne alemman keskiluokan elämälle leimallista?" -ketjusta.

Millainen ihminen kuuluu mielestänne ylempään keskiluokkaan? Entä alempaan? Miten käyttäytyy white trash? Av:lla aina viljellään näitä termejä ahkerasti, mutta jokaisella tuntuu olevan eri käsitys, mitä ne tarkoittavat. Miten itse määrittelisit nämä? Onko kyse enimmäkseen henkilön elämäntyylistä vai ennemminkin koulutustaustasta tai perhetaustasta? Entäs jos henkilö on onnistunut nousemaan lähtökohdistaan, vaikkapa maanviljelijäperheestä tai pitkäaikaistyöttömien suvusta ison firman toimitusjohtajaksi, määritteletkö hänen luokkansa taustan vai nykyisen elämäntilanteen mukaan?

Kommentit (172)

Vierailija
61/172 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wt voi kuulua mihin luokkaan vain. Tarkoittaa henkisesti laiskoja ihmisiä, jotka haluavat kaiken, mutta eivät ole valmiita tekemään mitään minkään eteen. Varastelevat, kiusaavat, keskittyvät muiden kadehtimiseen...

Termi ei sovi Suomeen. Jenkeissä siihen liittyy olennaisesti myös varattomuus, siellähän raha on tärkeä mittari, mutta myös kouluttamattomuus.

WT on tummaihoisten usalaisten keksimä (tyhmä) haukkumasana valkoisille luuserijunteille. Suomessa ei ole syytä korostaa ihonväriä.

Vierailija
62/172 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa joku viisas että mihin luokkaan meikäläinen kuuluu.

Olen lähtöisin työläisperheestä ja itse olen perheemme ensimmäinen ylioppilas. Muuta koulutusta minulla ei sitten olekaan.

Tykkään katsella Salkkareita, kuuntelen metallimusiikkia ja ulkoiselta habitukseltani näytän rokkarilta. Harrastukseni on kuntosali, olen hoikka, syön terveellisesti ja minulla on tatuointeja.

Tienaan vuodessa yli 100000€, minulla on sijoituksia ja pakon edessä olen kouluttanut itsestäni ihmisen, joka pärjää suht hyvin erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa. Olen luonteeltani todellinen introvertti.

Itse en ainakaan osaa luokitella itseäni mihinkään luokkaan ja uskon että kaltaisiani on paljon. Miksi pitäisi lokeroida ja mitä hyötyä siitä loppujen lopuksi on? Toiselle olen varmasti wt ja toiselle keskiluokkaa.

Olet hyvä esimerkki luokkajaon liudentumisesta ja murtumisesta. Sitähän pohjoismainen yhteiskunta peräänkuuluttaa, että voimme elää kuten haluamme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/172 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lähtöisin työläisperheestä ja itse olen perheemme ensimmäinen ylioppilas. Muuta koulutusta minulla ei sitten olekaan.

Tykkään katsella Salkkareita, kuuntelen metallimusiikkia ja ulkoiselta habitukseltani näytän rokkarilta. Harrastukseni on kuntosali, olen hoikka, syön terveellisesti ja minulla on tatuointeja.

Tienaan vuodessa yli 100000€, minulla on sijoituksia ja pakon edessä olen kouluttanut itsestäni ihmisen, joka pärjää suht hyvin erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa. Olen luonteeltani todellinen introvertti.

Itse en ainakaan osaa luokitella itseäni mihinkään luokkaan ja uskon että kaltaisiani on paljon. Miksi pitäisi lokeroida ja mitä hyötyä siitä loppujen lopuksi on? Toiselle olen varmasti wt ja toiselle keskiluokkaa.

Kuulut työväenluokkaan. kannattaa muistaa, että hyvätuloisia duunareita on paljon. Paperimiehetkin ovat työväenluokkaa. Luokkaasi sinut sijoittaa koulutuksen puute ja maku. Metallimusiikki on tyypillistä työväenluokalle samoin salkkarit. Myös tatuointeja harrastavat lähinnä työväenluokkaiset.

Vierailija
64/172 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alempi duunariluokka eli ne joilla ei ole amiskoulutusta

Vierailija
65/172 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos polttaa tupakkaa ja pitää alkoholin juomisesta onko automaattisesti WT?  Jos kuitenkin käytös on ystävällista ja muut huomioon ottavaa?.

Vierailija
66/172 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos polttaa tupakkaa ja pitää alkoholin juomisesta onko automaattisesti WT?  Jos kuitenkin käytös on ystävällista ja muut huomioon ottavaa?.

Jörn Donner pitää myös tupakasta ja alkoholista ja kuuluu eliittiin.

Vierailija
67/172 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulut työväenluokkaan. kannattaa muistaa, että hyvätuloisia duunareita on paljon. Paperimiehetkin ovat työväenluokkaa. Luokkaasi sinut sijoittaa koulutuksen puute ja maku. Metallimusiikki on tyypillistä työväenluokalle samoin salkkarit. Myös tatuointeja harrastavat lähinnä työväenluokkaiset.

Olen ollut töissä tehtaassa jossa linjalla olevilta naisilla oli melkein järestään tatuointeja ja shokkivärjätyt hiukset. Toimiston puolen naisilla oli luonnonväriset hiukset ja puhdas iho. Virolaisilla naisilla ei aiemmin ollut tatuointeja mutta nyt nuoremmalla polvella on kuvia samaan tapaan kuin suomalaisilla ja värjätyt päät.

Silmiinpistävää oli kuinka monella nuorella muuten siistillä amisnaisella oli isot tatuoinnit kaulaa myöten ja korvissa venytyskorut. Sosiologeilta joilla ei ole ollut kosketuspintaa työväenluokkaan tämä on jäänyt huomaamatta. Väitän ammattikouluissa syntyneen uuden työväenluokkaisen alakulttuurin joka ei edes yritä tavoitella keskiluokkaisia ihanteita.

Vierailija
68/172 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylempi keskiluokka = yliopiston käyneet

alempi keskiluokka = AMKn käyneet

duunarit = amiksen käyneet

köyhät  = tukia saavat (asumis, toimeentulo, työttömyys jne)

WT = pelkän peruskoulun käyneet

Vierailija
69/172 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sitten erottaa ylemmän keskiluokan ja yläluokan?

Vierailija
70/172 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläluokkaisuus on yleensä hyväosaisuutta monessa sukupolvessa. Usein siihen kuuluu ns. vanha raha tai ihmiset, joilla on sivistysporvaritausta. Ja käytännössä yläluokalla on varallisuutta, toisin kuin ylemmällä keskiluokalla. Toisin kuin täällä usein väitetään, ei yläluokkaan päästä pelkästään koulutustaustalla, vaan siihen yhdistyy vahvasti taloudellinen pääoma ja usein myös historiallinen tausta.

Suomessa ylempään keskiluokkaan voi nousta lähes kuka hyvänsä, esim. keskiluokkaisten ihmisten lapsi pikkupaikkakunnalta.

Yläluokkaisuus taas ei yleensä synny yhden sukupolven aikana, vaan pitää olla joko henkistä tai taloudellista pääomaa, joka jalostaa jälkeläiset suhtautumaan maailmaan tietyllä tavalla.

Ylempi keskiluokka usein suorittaa, ja menee hullunkiilto silmissä rahan tai statuksen perässä. Yläluokka ei suorita. Koska suhde varallisuuteen ja olemiseen on luontevaa.

Vierailija
71/172 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yläluokkaisuus on yleensä hyväosaisuutta monessa sukupolvessa. Usein siihen kuuluu ns. vanha raha tai ihmiset, joilla on sivistysporvaritausta. Ja käytännössä yläluokalla on varallisuutta, toisin kuin ylemmällä keskiluokalla. Toisin kuin täällä usein väitetään, ei yläluokkaan päästä pelkästään koulutustaustalla, vaan siihen yhdistyy vahvasti taloudellinen pääoma ja usein myös historiallinen tausta.

Suomessa ylempään keskiluokkaan voi nousta lähes kuka hyvänsä, esim. keskiluokkaisten ihmisten lapsi pikkupaikkakunnalta.

Yläluokkaisuus taas ei yleensä synny yhden sukupolven aikana, vaan pitää olla joko henkistä tai taloudellista pääomaa, joka jalostaa jälkeläiset suhtautumaan maailmaan tietyllä tavalla.

Ylempi keskiluokka usein suorittaa, ja menee hullunkiilto silmissä rahan tai statuksen perässä. Yläluokka ei suorita. Koska suhde varallisuuteen ja olemiseen on luontevaa.

Mulla on käsitys että yläluokalla on tarve suorittaa. Tämä ilmenee mm. haluna olla taiteilija vaikkei välttämättä lahjoja olisikaan.

Vierailija
72/172 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on käsitys että yläluokalla on tarve suorittaa. Tämä ilmenee mm. haluna olla taiteilija vaikkei välttämättä lahjoja olisikaan.

Yläluokkaiselle taiteilijalle menestys ei ole tärkeää, koska elatus on järjestynyt jo muutenkin. Taitelija on siten lähinnä identiteetti, harrastus. 

Vierailija
73/172 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin esim Eurojackpotista 90 miljoonaa voittava kansakoulun käynyt ex vanki olisi kyllä yhteiskunnan eliittiä ihan vain rahan takia.

Vierailija
74/172 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin esim Eurojackpotista 90 miljoonaa voittava kansakoulun käynyt ex vanki olisi kyllä yhteiskunnan eliittiä ihan vain rahan takia.

Ja itsekin mieluummin voittaisin lotossa 90 miljoonaa kuin olisin vaikka arvoatettu kirurgi tms 200 000 euron vuosipalkalla. Minua ei yhtään haittaisi vaikka kukaan ei arvostaisi minua, kun vain rahaa olisi tarpeeksi. Tosin rahan myötä tulee aina arvostuskin, riippumatta mistä rahat on saatu, rikollisuus pois lukien.

Vierailija
75/172 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituloisten laskemisessa on sovellettu Kehittyneiden maiden yhteistyöjärjestön OECD:n laskutapaa.

Lasku alkaa mediaanitulosta eli kun kaikkien kansalaisten tulot laitetaan suuruusjärjestykseen, mediaanitulo on keskimmäiseksi jäävä tulo.

Vuonna 2021 Suomessa Kuukausituloina mediaanitulo oli 2 258 euroa.

Matalapalkkatyölläkin keskiluokkaan

Keskiluokkaan kuuluu, jos käteen jää 75 prosenttia mediaanitulosta eli 1 700 euroa kuukaudessa. Tulojen yläpäässä keskiluokkaan kuuluu, jotka käteen jää verojen jälkeen kaksi kertaa mediaanitulon verran rahaa eli 4 500 euroa kuukaudessa

Vierailija
76/172 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmasti joustavasti vaihdelleen kaikkea noita.

Välillä syön sisäfilepihvejä, sinisimpukoita, hyviä juustoja ja hyvää viiniä, kun joskus elän puurolla ja kaalilaatikolla.

Kaupassa käyn lökät jalassa, mutta joskus parin sadan mekko päällä.

Ei oo niin justiinsa...

Vierailija
77/172 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

WT: ei tavoitteellista toimintaa, ja tulot tulevat valtiolta, ei omasta työstä. Tähän ei lukeudu opiskelijat, koska opiskelu on tavoitteellista toimintaa.

Työväenluokka ja opiskelijat: Bruttopalkka alle 1800 e kk

Alempi keskiluokka: Bruttopalkka 1800 - 5000 e kk

Ylempi keskiluokka: Bruttopalkka +5000 e kk tai omaisuus yli miljoona (työllä ansaitulla omaisuudella, ei lottovoitto)

Vierailija
78/172 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskituloisten laskemisessa on sovellettu Kehittyneiden maiden yhteistyöjärjestön OECD:n laskutapaa.

Lasku alkaa mediaanitulosta eli kun kaikkien kansalaisten tulot laitetaan suuruusjärjestykseen, mediaanitulo on keskimmäiseksi jäävä tulo.

Keskiluokkaan kuuluu, jos käteen jää 75 prosenttia mediaanitulosta eli 1 700 euroa kuukaudessa. Tulojen yläpäässä keskiluokkaan kuuluu, jotka käteen jää verojen jälkeen kaksi kertaa mediaanitulon verran rahaa eli 4 500 euroa kuukaudessa

Älä sotke keskituloista ja keskiluokkaista. Ne ovat hyvin eri asioita. 

Vierailija
79/172 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä sotke keskituloista ja keskiluokkaista. Ne ovat hyvin eri asioita. 

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/dbad19e0-d040-4a6e-9124-e96326194…

Vierailija
80/172 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos perheen äiti kuuluu hyvätuloisiin korkeastikoulutettuihin ja isä keskituloisiin duunareihin, mutta silti ollaan oltu yhdessä ikuisuus, eikä ole tapeltu rahasta koskaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi