Onko opettajien pakko syödä kouluruokaa ja vielä maksaakin siitä?
Asia rupesi mietityttämään, kun ekaluokkalainen lapseni kertoi että heidän koulussaan kaikki opettajat syö kouluruokaa. Ne saa muuten ihan samaa ruokaa kuin oppilaatkin, mutta salaattipöytä on vähän monipuolisempi. Edes pehmeää leipää tai rasvaista maitoa ei ole tarjolla.
Koulussa on n. 20 opettajaa. Miksei kukaan niistä ota omia eväitä mukaan? Onko niiden pakko syödä kouluruokaa esimerkkinä lapsille? Onko ruoka ilmaista myös opettajille vai maksaako ne siitä? En kehtaa vaivata opettajaa tämän takia, joten tietääkö kukaan miten asia on?
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu kummalliselta, jos omat eväät tuoville opettajille ei taata mahdollisuutta ruokailuun ajanpuutteen takia. Voiko sellainen olla laillista? Mitä opettajien TES sanoo asiasta?
Tämä on asia, jota itse opettajana olen usein miettinyt. Että miten voikin olla niin, että tässä työssä on tyydyttävä siihen, ettei työpäivän aikana ole välttämättä yhtään yli 15 minuutin taukoa ja että nuokin tauot ovat lähinnä näennäisiä, koska valvontavastuun ja virkavelvollisuuden puitteissa on velvollinen sillä "tauolla" asettamaan etusijalle oppilaiden tarpeet. Ei voi sanoa, että "odotapa Jeppe 10 min sen haavan kanssa, kun opella kahvi jäähtyy" tai "jospa Annikka hetken itkisit tässä käytävällä yksin, kun mulla on just lounas mikrossa".
Toki päivän lukujärjestykseen sidottu aikataulu on usein alle 7-8 tuntia, mutta eihän se paljon lohduta, jos kahdeksalta alkaneen päivän ensimmäinen tauko tulee klo 14. Siinä alkaa jo olla nälkä ja vessahätä melkoinen.
Lohdutukseksi voi todeta, että päivät eivät ole samanlaisia. Joskus on leppoisaakin, kukaan ei lyö ketään ja opekin ehtii tauolle. Mutta täysin mahdollista ja tuttua on tuo toinenkin puoli, se, ettei päivään sisälly niitä "lakisääteisiä" taukoja joita monilla aloilla pidetään itsestään selvinä.
Kun viet lastasi perhepäivähoitajalle niin mieti samalla missä kohtaa 10 tunnin työpäivää hoitaja pitää tauon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu kummalliselta, jos omat eväät tuoville opettajille ei taata mahdollisuutta ruokailuun ajanpuutteen takia. Voiko sellainen olla laillista? Mitä opettajien TES sanoo asiasta?
Tämä on asia, jota itse opettajana olen usein miettinyt. Että miten voikin olla niin, että tässä työssä on tyydyttävä siihen, ettei työpäivän aikana ole välttämättä yhtään yli 15 minuutin taukoa ja että nuokin tauot ovat lähinnä näennäisiä, koska valvontavastuun ja virkavelvollisuuden puitteissa on velvollinen sillä "tauolla" asettamaan etusijalle oppilaiden tarpeet. Ei voi sanoa, että "odotapa Jeppe 10 min sen haavan kanssa, kun opella kahvi jäähtyy" tai "jospa Annikka hetken itkisit tässä käytävällä yksin, kun mulla on just lounas mikrossa".
Toki päivän lukujärjestykseen sidottu aikataulu on usein alle 7-8 tuntia, mutta eihän se paljon lohduta, jos kahdeksalta alkaneen päivän ensimmäinen tauko tulee klo 14. Siinä alkaa jo olla nälkä ja vessahätä melkoinen.
Lohdutukseksi voi todeta, että päivät eivät ole samanlaisia. Joskus on leppoisaakin, kukaan ei lyö ketään ja opekin ehtii tauolle. Mutta täysin mahdollista ja tuttua on tuo toinenkin puoli, se, ettei päivään sisälly niitä "lakisääteisiä" taukoja joita monilla aloilla pidetään itsestään selvinä.
Opettajille maksetaan palkka opetustunneista, ei ruokailusta, välituntivalvonnasta tai kotiin soitteluista. Ei wilmaviesteistä, oppilashuoltopalaverista, vanhempainillasta. Vain toteutuneista oppitunneista.
Miten liittyy asiaan? Vaikka palkka maksetaan opetustuntien mukaan, kukaan asioista vähääkään tietävä ei väitä ettei opettajat tekisi paljon muutakin työtä. Se pitäisi ottaa huomioon lakisääteisten taukojen määräytymisessä.
Opettajat eivät vielä ole kokonaistyöaikalakisäädännön piirissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä opetuksen järjestäjä tosiaan vaatii esimerkkiruokailua. Minä ratkaisin tämän ongelman niin, että minusta tuli yhtäkkiä niin "yliherkkä" kaikelle, että keittiöväki luovutti.
Meidän kunnassa opettajiltakin vaaditaan lääkärinlausuntoa erikoisruokavalioita varten. Kasvisruoka ja uskonnolliset ruokavaliot on poikkeuksia.
No, olen ohis mutta sama juttu herkkyyksien kanssa. Hain lääkäriltä todistuksen ja asia oli sillä selvä. Oikeastaan se riitti että olen rypsille "allerginen". Kouluruuassa kaikki on tehty rypsiöljyyn. Lääkärintodistuksen saa sillä että marssii työterveyteen ja ilmoittaa allergisoivat aineet. Ei aikuiselle tehdä testejä tai tivata onko näin.
Huijaamisesta voi tulla ongelmia, kun muut huomaa että ruokarajoitteet katoaa heti kun pääsee koulun ovesta ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajille maksetaan palkka opetustunneista, ei ruokailusta, välituntivalvonnasta tai kotiin soitteluista. Ei wilmaviesteistä, oppilashuoltopalaverista, vanhempainillasta. Vain toteutuneista oppitunneista.
Kyllä minä tämän opettajana tiedän. Silti olen miettinyt sitä, miten kovin monen muun alan ihmiset eivät ehkä sulattaisi vastaavaa järjestelyä. Ruokatauko on kuitenkin aika keskeinen työhyvinvointitekijä, olipa se palkaton tai palkallinen.
Meidän koulussamme oli aikoinaan 45 minuutin ruokatunti, silloin opettajatkin ehtivät syödä eväänsä, vaikka vartti ruokiksesta olisikin mennyt valvontaan. Käytänteestä luovuttiin ja lukujärjestystä tiivistettiin, jotya oppilaiden koulupäivät eivät venyisi niin pitkiksi. Viimeisin uudistus on, että iltapäivästäkin otettiin yksi 15 minuutin välkkä pois ja lyhennettiin se 5 minuutin siirtymäksi. Aika liukuhihnameiningillä mennään - siinä viidessä minuutissa ei opekaan ehdi vessaan, kun seuraavan tunnin oppilaat jo odottavat oven takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä hoidan erittäin hyvin opetuksen, kaikesta muusta sluibailen mahdollisimman vähällä.
Alakoulun ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun viet lastasi perhepäivähoitajalle niin mieti samalla missä kohtaa 10 tunnin työpäivää hoitaja pitää tauon.
En ota kantaa perhepäivähoitajiin, mutta useimmille opettajille olisi helppo järjestää mahdollisuus kunnon taukoihin, jos vaan tahtoa löytyisi. Yksi ratkaisu on lisähenkilökunnan palkkaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä opetuksen järjestäjä tosiaan vaatii esimerkkiruokailua. Minä ratkaisin tämän ongelman niin, että minusta tuli yhtäkkiä niin "yliherkkä" kaikelle, että keittiöväki luovutti.
Meidän kunnassa opettajiltakin vaaditaan lääkärinlausuntoa erikoisruokavalioita varten. Kasvisruoka ja uskonnolliset ruokavaliot on poikkeuksia.
No, olen ohis mutta sama juttu herkkyyksien kanssa. Hain lääkäriltä todistuksen ja asia oli sillä selvä. Oikeastaan se riitti että olen rypsille "allerginen". Kouluruuassa kaikki on tehty rypsiöljyyn. Lääkärintodistuksen saa sillä että marssii työterveyteen ja ilmoittaa allergisoivat aineet. Ei aikuiselle tehdä testejä tai tivata onko näin.
Huijaamisesta voi tulla ongelmia, kun muut huomaa että ruokarajoitteet katoaa heti kun pääsee koulun ovesta ulos.
Mistä helevetistä ne sen huomaisi?! Ja jos huomaisi, luuletko että katsoisivat asiakseen kertoa havaintonsa työnantajalle? Oikeasti?
Opettajat on yleensä aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan kunta vaatia, mutta ei sitä tarvitse toimittaa, kuten ei muitakaan työsopimukseen liittymättömiä terveystietojaan. Ja ketään työntekijää ei voi pakottaa syömään mitään, jolle on yliherkkä.
Onko oppilaiden sitten pakko syödä kouluruokaa? Minkä ikäisiksi asti?
Uskonnollinen ruokavalio on kristityillä ilmeisesti murrettua leipää, kalaa (nuo määräsuhteessa 5/2), juomaksi viiniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti perhepäivähoitajalla ja monella muullakin on raskas työpäivä ja hankala järjestää taukoja. Nyt kuitenkin puhuttiin opettajista. Olin muuten tähän viestiin asti positiivisesti yllättynyt tämän keskustelun sävystä - kerrankin vaikutti siltä, ettei kukaan lähde lyttäämään ja vähättelemään opettajien kokemuksia työstään. Varsinkin, kun niin monilla tuntuu muiden keskusteluketjujen perusteella olevan varsin epärealistinen ja menneiden vuosikymmenten meininkiin perustuva kuva siitä, miten opettajilla on aikaa hörppiä kahvia opehuoneessa (näin on ollut silloin joskus muinoin ihan oikeastikin, vaan ei ole enää). Mutta ainahan joukossa se joku on kuitenkin, joka haluaa viedä keskustelun pois alkuperäisestä aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Onko oppilaiden sitten pakko syödä kouluruokaa? Minkä ikäisiksi asti?
No en ole pakottanut ketään. Ruokalaan istumaan lautasen kanssa olen pakottanut. Kenenkään suuhun en ole ikinä työntänyt mitään väkisin, enkä työnnä.
Miten ihmeessä salaattipöytä olisi opettajille eri? Ei todellakaan ole.
Meidän ekaluokkalaisen opettaja syö omia eväitä. Lapsen on vaikea ymmärtää, miksi kouluruokaa on aina pakko maistaa, kun opettajakaan ei maista. Ja miksi eväät on kielletty oppilailta, kun opettaja syö aina eväitä. Lapsi saikin jo kerran 5 minuuttia jälki-istuntoa, kun kieltäytyi syömästä maksalaatikkoa vedoten siihen että samat säännöt kuuluu kaikille. Pakko myöntää että hymyilin kuullessani kuinka kovasti lapsi vaatii oikeudenmukaisuutta, vaikka tietysti käskin sitä syömään jatkossa kiltisti ruokansa ja sanoin että koulussa täytyy totella opettajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko syödä. Mutta ruoka on niin halpaa, että vaikkei se olekaan hyvää, niin harva jaksaa alkaa ottaa omia ruokia. Esimerkkiruokailu kuuluu kyllä opettajille.
On se silti ylihintaista opettajille, kun eivät maksa sitä oikeaa valmistushintaa, vaikka vielä tämän lisäksi joutuvat valvomaan ja olemaan esimerkkinä.
Meillä oli joskus lukiossa joku päivä, jolloin tavalliset kansalaiset sai tulla kokemaan kouluruokaa. Se ruoka makso 5 euroa?? Vaikka sen valmistus oikeasti on, mitä se sitten onkaan, euron paikkeilla?
Mielestäni on törkeää, että esimerkkiruokailusta joutuu maksamaan. Kuinka moni muu kuin opettaja suostuisi maksamaan siitä, että saa tehdä työtään?
Olen vanhustenhoitaja ja meillä on työpaikalla pakollinen esimerkkiruokailu.
Minä ihmettelen tätä suomalaisten jatkuvaa valitusta milloin mistäkin. On se kumma, että opettajien kouluruokailustakin saadaan herne syvälle joka värkkiin. Ilmainen kouluruokailu on etu, jota ei kovin monesta valtiosta löydy. Eikä tuo hintakaan nyt päätä huimaa. Sopii koettaa itse valmistaa samalla hinnalla perässä muutakin kuin nuudeleita.
Vierailija kirjoitti:
Meidän ekaluokkalaisen opettaja syö omia eväitä. Lapsen on vaikea ymmärtää, miksi kouluruokaa on aina pakko maistaa, kun opettajakaan ei maista. Ja miksi eväät on kielletty oppilailta, kun opettaja syö aina eväitä. Lapsi saikin jo kerran 5 minuuttia jälki-istuntoa, kun kieltäytyi syömästä maksalaatikkoa vedoten siihen että samat säännöt kuuluu kaikille. Pakko myöntää että hymyilin kuullessani kuinka kovasti lapsi vaatii oikeudenmukaisuutta, vaikka tietysti käskin sitä syömään jatkossa kiltisti ruokansa ja sanoin että koulussa täytyy totella opettajaa.
Juu, ei täydy maistaa. En minä ainakaan vaadi. Syön koulun ruokaa, joka on itseasiassa hyvää, en kyttää oppilaita.
Vierailija kirjoitti:
Joissakin kunnissa kai pakko syödä.
Ope maksaa ruoasta mutta summa kerryttää eläkettäkin. Se on siis oma rivinsä palkkakuitissa.
Ruokailun valvonta kuuluu opettajalle vaikka ei söisi.
Ei kai kuulu! Ruokailun valvonta kuuluu ainakin alaluokkien opettajalle. En nyt muista, kuuluuko yläluokan, kun omassa palkkalaskelmassa olen joskus ihmetellyt kahta eri hintaa ruokailuissa. Valvontaruokailu oli halvempi, ruokailu ilman valvontaa kalliimpi.
Ruoka voi olla luontaisetua, joka lasketaan palkkaan.
Niin monta koulua ja opettajaa kuin olenkin tavannut, vain yksi opettaja ei koskaan syönyt edes omalla valvontavuorollaan. Sitä en tiedä, mikä siihen oli syynä eikä asia mitenkään minulle kuulunut.
Vierailija kirjoitti:
Opettaja maksaa ruuasta, usemmiten hinta on 4-5€. Minimissäänkin hinta on yli euron, laillisesti sitä ei voi täysin ilmaiseksi saada, ainakin verotusarvo menee palkasta. Voit tähän tasa-arvoon vedoten sanoa lapsellesi, että tämä voi kysyä opettajalta, paljonko tämä ruoka opettajalle maksaisi, ja ruveta maksamaan tämän summan koulun ruokalaan. Sitten olette tasa-arvoisia. Tai sitten voit muuten vaan kasvattaa lastasi käyttäytymään.
Meidän koulussa ruoka maksaa 5,60 €/kerta, enkä todellakaan maksaisi siitä paskasta euroakaan.