Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko opettajien pakko syödä kouluruokaa ja vielä maksaakin siitä?

Vierailija
16.09.2016 |

Asia rupesi mietityttämään, kun ekaluokkalainen lapseni kertoi että heidän koulussaan kaikki opettajat syö kouluruokaa. Ne saa muuten ihan samaa ruokaa kuin oppilaatkin, mutta salaattipöytä on vähän monipuolisempi. Edes pehmeää leipää tai rasvaista maitoa ei ole tarjolla.

Koulussa on n. 20 opettajaa. Miksei kukaan niistä ota omia eväitä mukaan? Onko niiden pakko syödä kouluruokaa esimerkkinä lapsille? Onko ruoka ilmaista myös opettajille vai maksaako ne siitä? En kehtaa vaivata opettajaa tämän takia, joten tietääkö kukaan miten asia on?

Kommentit (109)

Vierailija
101/109 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa hauska lukea peräkkäiset viesti 96 ja 97.

Vierailija
102/109 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä valvontaruoka on 3.80€

Kuussa on n 20 valvontaruokailua. Se tekee reilu 70€/kk. Tämä tosiaan lasketaan luontaisetuna palkan päälle, eli on veronalaista " tuloa".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/109 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuussa on n 20 valvontaruokailua. Se tekee reilu 70€/kk. Tämä tosiaan lasketaan luontaisetuna palkan päälle, eli on veronalaista " tuloa".

Siis maksetaanko opettajille siitä että he syö ??

Vierailija
104/109 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottanut tunnit niin, että päivään tulee hypäri, jolloin käyn kebabilla. Hulluahan olisi maksaa 5€ kouluruuasta, jos pari euroa enemmän maksamalla saa kebabin ja limun :D

Vierailija
105/109 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole pakko syödä. Valvoa oman luokkansa ruokailua voi olla pakko, mutta voi seistä siinä lähellä tai istua pöydässä syömättä. Käytännössä valvoessa tulee se ruoka otettua, kun syödäkin tarvii ja siellä ruokalassa voi mennä 20 minuuttia siitä 30 minuutin ruokkiksesta. Hinta täällä meillä on ilman valvontaa 5,5 Euroa/ateria, joka on järjetön kiskurihinta. Aivan älytön. Kuka maksaa kouluruuasta tuollaista summaa, kun kaupungin muut työntekijät saavat samalla hinnalla monipuolisen ruuan jälkkäreineen ja kahveineen viihtyisässä ympäristössä. En tunne ketään, joka söisi tuota täysihintaista ruokaa. Mutta valvonta-ateria on sitten toinen eli syöt lasten kanssa ja vastaat heidän käytöksestään. Yleensä paikka on joko samassa pöydässä, joskus toisen open kanssa viereisessä pöydässä, mutta yhtä kaikki keskeytät syömisesi ja paapot niitä siinä samalla. Toki tässä on lastenkin iästä kiinni. Jotkut kutoset osaa jo itse hoitaa asian, ykkösiä pitää oikeasti vielä jeesata ihan toisella tavalla. Valvonta-ateria on ilmainen, mutta siitä maksetaan verotusarvo, joka oli ainakin keväällä 3,2 Euroa/ateria. Käytännössä hintaa tuli pätkätyöläisenä pienellä veroprosentilla reilun Euron. Se on ihan ok. Kyllä se ruoka Euron arvoinen on, vaikka töitä saakin samalla tehdä.

Päiväkodin tätien pitäisi saada ilmaiseksi ruoka ja ne saikin takavuosina, mutta joku kateellinen teki siitäkin ongelman.Koulussa sentään ope saa jollain tasolla syödä itse rauhassa, vaikka oppilaat olisikin siinä. Sen sijaan päiväkodissa on jo tämä mallisyöminen tärkeää ja holhoaminen sellaista, että on kohtuuton ottaa siitä lihapullasta ja perunasta hinta, jos samalla syöttää lapsia, pyyhkii kaatuneita maitoja jne.

Vierailija
106/109 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lisään tämän henkilön kommenttiin, että luonnollisesti valvontavuoro ruokalassa ei tarkoita, että on pakko syödä. Käytännössä kuka jaksaa katsoa vierestä, kun toiset syö ja sitten taas oma ruokailuaika opehuoneessa jää kovin lyhyeksi. Jos ei syö, niin sitten ei lasketa tuota luontaisetua palkan päälle.

Vierailija
107/109 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kunnasta ja kouluasteesta. Peruskouluissa opettajilla on kiertävät valvontavuorot ruokailussa, ja valvonnan tai esimerkkiruokailun yhteydessä saa ruoan joko ilmaiseksi tai hyvin edullisesti. Muuten ruokailusta pitää maksaa, hinta vaihtelee kahden ja kuuden euron välillä sen mukaan, tukeeko kunta henkilöstöruokailua. Osa opettajista syö mielellään koululla, osa ottaa eväät töihin. Jotkut saattavat käydä myös muualla syömässä, jos lounasaikaan on hyppytunti. Olen itse lukion opettaja, ja syön pääsääntöisesti eväitä. Syy on ehkä vähän yllättävä - työpaikallani ruoka on niin hyvää, että sitä tulee helposti syötyä liikaa. Koulun keittiö on samalla kampuksella toimivan ammattikoulun ravintolapuolen opetuskeittiö, mistä syystä ruoka on huomattavasti laadukkaampaa kuin kouluruoka yleensä.

Vierailija
108/109 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin kouluissa esimerkkiruokailusta täytyy maksaa, joissain ei.

Meillä esimerkkiruokailu maksaa 3,60 ja muuten 5,20. Syön omat eväät, koska haluan syödä - omia eväitä!! Ilman oppilaita, siihen aikaan päivästä kun minulle sopii.

Verotusarvosta puhuttaessa tarkoitetaan sitä, että ruokailusta pitää edelleen maksaa, mutta sitä hieman kompensoidaan tuloverotuksessa jokaisen oman veroprosentin mukaan. Ilmaista siitä ei siitä silloinkaan tule.

Vierailija
109/109 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valvonta kuuluu opelle ja ruoka maksaa. Ei meillä ole pakko syödä sitä ruokaa kuitenkaan, saa ottaa omat eväät halutessaan. Itse olen harkinnut tätä, koska maha menee sekaisin koulun ruoasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän