Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko opettajien pakko syödä kouluruokaa ja vielä maksaakin siitä?

Vierailija
16.09.2016 |

Asia rupesi mietityttämään, kun ekaluokkalainen lapseni kertoi että heidän koulussaan kaikki opettajat syö kouluruokaa. Ne saa muuten ihan samaa ruokaa kuin oppilaatkin, mutta salaattipöytä on vähän monipuolisempi. Edes pehmeää leipää tai rasvaista maitoa ei ole tarjolla.

Koulussa on n. 20 opettajaa. Miksei kukaan niistä ota omia eväitä mukaan? Onko niiden pakko syödä kouluruokaa esimerkkinä lapsille? Onko ruoka ilmaista myös opettajille vai maksaako ne siitä? En kehtaa vaivata opettajaa tämän takia, joten tietääkö kukaan miten asia on?

Kommentit (109)

Vierailija
21/109 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko syödä. Mutta ruoka on niin halpaa, että vaikkei se olekaan hyvää, niin harva jaksaa alkaa ottaa omia ruokia. Esimerkkiruokailu kuuluu kyllä opettajille.

On se silti ylihintaista opettajille, kun eivät maksa sitä oikeaa valmistushintaa, vaikka vielä tämän lisäksi joutuvat valvomaan ja olemaan esimerkkinä.

Meillä oli joskus lukiossa joku päivä, jolloin tavalliset kansalaiset sai tulla kokemaan kouluruokaa. Se ruoka makso 5 euroa?? Vaikka sen valmistus oikeasti on, mitä se sitten onkaan, euron paikkeilla?

Tervetuloa reaalimaailmaan, jossa ruoka maksaa paikassa kuin paikassa kympin kieppeillä.

Missä reaalimaailmassa oikein elät? Asun itse Suomessa, jossa lounasta saa todella monesta paikasta reilusti alle kympillä. Esim. Turun opiskelijaruokaloissa normaalihinta on 6,40 € ja valittavana on aina useampaa eri sorttia, joiden rinnalla normaali kouluruoka kalpenee. Ja tuo 6,40 € on siis todellakin se hinta, jolla kuka tahansa saa tulla syömään. Opiskelijat ja henkilökunta maksaa tietysti vähemmän.

Reaalimaailmalla tarkoitan sitä maailmaa, jonka tulet kokemaan sitten, kun joudut maksamaan ruokasi itse ilman subventioita.

Vierailija
22/109 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat eväät saa ottaa, mutta ne syödään sitten valvotun ruokailun jälkeen oppilaiden ollessa välkällä.

Miten tuo käytännössä toimii? Aina lasteni kouluissa ruokavälitunnit kestää 30 minuuttia ja osa niistä kuluu jonottamiseen. Potkitaanko lapset pihalle kesken kaiken vai millä varmistetaan, että omat eväät ottava työntekijä saa tarpeeksi aikaa ruokailua varten?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/109 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko syödä. Mutta ruoka on niin halpaa, että vaikkei se olekaan hyvää, niin harva jaksaa alkaa ottaa omia ruokia. Esimerkkiruokailu kuuluu kyllä opettajille.

On se silti ylihintaista opettajille, kun eivät maksa sitä oikeaa valmistushintaa, vaikka vielä tämän lisäksi joutuvat valvomaan ja olemaan esimerkkinä.

Meillä oli joskus lukiossa joku päivä, jolloin tavalliset kansalaiset sai tulla kokemaan kouluruokaa. Se ruoka makso 5 euroa?? Vaikka sen valmistus oikeasti on, mitä se sitten onkaan, euron paikkeilla?

Tervetuloa reaalimaailmaan, jossa ruoka maksaa paikassa kuin paikassa kympin kieppeillä.

Missä reaalimaailmassa oikein elät? Asun itse Suomessa, jossa lounasta saa todella monesta paikasta reilusti alle kympillä. Esim. Turun opiskelijaruokaloissa normaalihinta on 6,40 € ja valittavana on aina useampaa eri sorttia, joiden rinnalla normaali kouluruoka kalpenee. Ja tuo 6,40 € on siis todellakin se hinta, jolla kuka tahansa saa tulla syömään. Opiskelijat ja henkilökunta maksaa tietysti vähemmän.

Reaalimaailmalla tarkoitan sitä maailmaa, jonka tulet kokemaan sitten, kun joudut maksamaan ruokasi itse ilman subventioita.

Kysyn edelleen, missä reaalimaailmassa oikein elät? Täällä Suomessa kun opiskelijaruokalat ei saa mitään tukia niitä aterioita varten, jotka myydään ulkopuolisille normaalihinnalla (6,40 €).

Vierailija
24/109 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö koulussa, mutta valvon oppilaideni ruokailua. Olen saanut kiitosta keittiöhenkilökunnalta siitä, että puutun oppilaiden ruokailutapoihin. En siis myöskään istuskele pöydässä, vaan seuraan sivusta, että ruokailu sujuu hyvien tapojen mukaan. Olen koko ajan tietoinen siitä, kuinka oppilaat syövät; pyöritelläänkö vain lusikkaa, leikitäänkö ruualla yms.

En siis suostu maksamaan ruokailusta, joka on opetustapahtuma.

Vierailija
25/109 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten aikuisen ihmisen voi pakottaa syömään jotain tiettyä ruokaa?

No voi itku! Ihanko pakotetaan opettajaparat syömään koulussa lähes ilmaista ruokaa, joka on täyttä paskaa ja lapsille sitä voi syöttää kuitenkin. Jos ruoka on syömäkelvotonta, siitä kuuluu ilmoittaa eteenpäin.

Opettajille ei pitäisi tulla yllätyksenä, että opetustyöhön kuuluu myös ruokailutapojen opettaminen ja yksi olennainen tapa opettaa on opettajan oma käytös. Opettajan ammatti on väärä, jos ei voi hoitaa työtään.

Vierailija
26/109 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitämällä suuta väkisin auki, laittamalla ruokaa lusikalla suuhun ja uhkaamalla väkivallalla tms., jos ei niele.

Vierailija
27/109 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetan lukiossa ja meille ruoka maksaa 6€/kerta. Lounasravintolassa saan kaurapuuron sijaan laadukkaan valikoiman ja runsaan salaattipöydän hintaan 7,20€. En ole syönyt koululla kohta kolmeen vuoteen.

Peruskoulun opettajille hinta on pari euroa, mutta se tosiaan lisätään palkkaan.

Vierailija
28/109 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyn edelleen, missä reaalimaailmassa oikein elät? Täällä Suomessa kun opiskelijaruokalat ei saa mitään tukia niitä aterioita varten, jotka myydään ulkopuolisille normaalihinnalla (6,40 €).

Taidat olla vajaaälyinen. Rautalangasta siis sinulle: työelämässä.

Vierailija
29/109 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En syö koulussa, mutta valvon oppilaideni ruokailua. Olen saanut kiitosta keittiöhenkilökunnalta siitä, että puutun oppilaiden ruokailutapoihin. En siis myöskään istuskele pöydässä, vaan seuraan sivusta, että ruokailu sujuu hyvien tapojen mukaan. Olen koko ajan tietoinen siitä, kuinka oppilaat syövät; pyöritelläänkö vain lusikkaa, leikitäänkö ruualla yms.

En siis suostu maksamaan ruokailusta, joka on opetustapahtuma.

Minäkään en suostu maksamaan ruokailusta, joka on opetustapahtuma joten en valvo. Minä syön. Juuri ja juuri ehdin syödä/juoda kahvit siinä puolessa tunnissa.

Vierailija
30/109 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla vajaaälyinen. Rautalangasta siis sinulle: työelämässä.

Rautalangasta siis sinullekin: Valmistuin yliopistosta jo pari vuotta sitten, ja olen nykyään työelämässä (ihan kuin sillä olisi jotain väliä). Työni ei liity yliopistoon tai opiskeluun mitenkään, mutta käyn silti läheisessä opiskelijaruokalassa syömässä, maksaen siitä sen 6,40 €/kerta.

Vierailija
31/109 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajat maksaa.

Ei ilmeisesti kaikkien ole pakko, mutta kouluissa on eri käytäntöjä. Joidenkin opettajien pitää olla valvomassa ruokailua.

Meillä ruokailuvalvoja syö ilmaiseksi, muuten safkat maksavat nelisen euroa. Monilla on eväät, mutta kaikki syövät joskus kouluruokaa.

Vierailija
32/109 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetan lukiossa ja meille ruoka maksaa 6€/kerta. Lounasravintolassa saan kaurapuuron sijaan laadukkaan valikoiman ja runsaan salaattipöydän hintaan 7,20€. En ole syönyt koululla kohta kolmeen vuoteen.

Peruskoulun opettajille hinta on pari euroa, mutta se tosiaan lisätään palkkaan.

Lisätään, jotta siitä menisi verot. Sitä tarkoittaa termi: VEROTUSARVO ruokailu.

Vierailija
33/109 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisätään, jotta siitä menisi verot. Sitä tarkoittaa termi: VEROTUSARVO ruokailu.

Tuo ei kyllä selventänyt yhtään mitään. Mistä ne verot siis menee - peruskoulun opettajien kouluruuasta, lukion opettajien kouluruuasta vai lounasravintolan ruuasta?

Vierailija
34/109 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi itku! Ihanko pakotetaan opettajaparat syömään koulussa lähes ilmaista ruokaa, joka on täyttä paskaa ja lapsille sitä voi syöttää kuitenkin. Jos ruoka on syömäkelvotonta, siitä kuuluu ilmoittaa eteenpäin.

Opettajille ei pitäisi tulla yllätyksenä, että opetustyöhön kuuluu myös ruokailutapojen opettaminen ja yksi olennainen tapa opettaa on opettajan oma käytös. Opettajan ammatti on väärä, jos ei voi hoitaa työtään.

Kun niitä lapsia on 25, jopa enemmänkin, kuinka se esimerkkiruokailu näkyy kaikille 4-5 pöydälle. Haluaisitko itse maksaa siitä, että aina kun haarukka on menossa suuhusi, joudutkin hyppäämään muutaman pöydän päähän hillitsemään riehuvia/huutavia/huonosti käyttäytyviä oppilaita?

Minä en. Hallitsen tilanteet hyvin, koska en itse edes yritä ruokailla samaan aikaan oppilaiden kanssa.

Vierailija
35/109 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni koulussa on opettajilla lounaslipukkeit! Jotka maksaa hiukan alle 4 e. Ei ole pakko syödä koululla, ei edes valvontavuorossa. Lukio.

Vierailija
36/109 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yhtenäiskoulussa alakouluopet ruokailevat omien luokkiensa kanssa. Heillä on samalla valvontavastuu, ja käytännössä kaikki ruokailevat samalla, koska missään muussa välissä päivää ei ehdi ruokatauolle. Ruokailun kesto on 30 min, josta jälkimmäinen vartti on käytännössä oppilaille ulkovälituntia. Tällöin ope saattaa ehtiä opehuoneeseen kahville, jos ei ole välituntivalvonnassa tai joudu selvittelemään oppilaiden välisiä kahnauksia.

Yläkoulun puolella ruokailua valvoo yksi ruokalavalvoja. Suurin osa opettajista syö ruokalassa, koska omien eväiden tuominen ja lämmittämien on (ainakin itselleni) yksi stressin aihe kiireiseen päivään. Silloin, kun ruokavälkälle osuu valvonta (itselläni syksyn ajan kolmr kertaa viikossa), ruokataukoni pituus on 15 min. Siinä ehtii just hakea ruoaa linjastolta ja lapata sen naamaan ennen tunnin alkua. Esimerkkiruokailu sekin on nimeltään, mutta toivottavasti kukaan ei siitä hotkimisesta esimerkkiä ota.

Ruokailu maksaa meillä noin 3-5 euroa riippuen siitä, onko valvoja. Itseäni harmittaa, ettei koulumme keittäjä osaa tehdä kasvisruokaa, joten usein maksan tuon summan ruoasta, joka ei tosiaan ole sen väärti (esim. makkarakeittopäivänä sain samanlaista keittoa ilman makkaroita - tilalla ei ollut mitään proteiininlähdettä). Mielestäni kouluruokailu saisi olla opettajille ilmainen.

Vierailija
37/109 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun niitä lapsia on 25, jopa enemmänkin, kuinka se esimerkkiruokailu näkyy kaikille 4-5 pöydälle. Haluaisitko itse maksaa siitä, että aina kun haarukka on menossa suuhusi, joudutkin hyppäämään muutaman pöydän päähän hillitsemään riehuvia/huutavia/huonosti käyttäytyviä oppilaita?

Minä en. Hallitsen tilanteet hyvin, koska en itse edes yritä ruokailla samaan aikaan oppilaiden kanssa.

Itse opettajana kyseenalaistan koko esimerkkiruokailun mielekkyyden. Opettajan on mahdoton antaa hyvää esimerkkiä ruokailusta, jos tekee työnsä kunnolla eli keskeyttää syömisen milloin minkäkin ongelman takia. Eikä se opettajan hyvä esimerkki paljon auta, jos meininki ruokailevien oppilaiden keskuudessa on kuin missäkin eläintarhassa. Lapset ei ole tyhmiä vaan ne käyttää tilaisuuden hyväkseen, jos huomaa opettajan keskittyvän omaan ruokailuunsa.

Varmasti koulujen välillä on eroja. Olen itse töissä lähiökoulussa, jossa on paljon maahanmuuttajataustaisia ja huono-osaisten perheiden lapsia. Ehkä hyvien alueiden alueiden lapset käyttäytyy paremmin, kun kotona on opetettu paremmin tavoille. Omassa koulussani huomaa kuitenkin selvästi, että esimerkkiruokailijan ja ruokailun valvojan pitäisi ehdottomasti olla eri henkilöitä. Kaikkeen kun on mahdoton venyä samalla kertaa.

Vierailija
38/109 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse opettajana kyseenalaistan koko esimerkkiruokailun mielekkyyden. Opettajan on mahdoton antaa hyvää esimerkkiä ruokailusta, jos tekee työnsä kunnolla eli keskeyttää syömisen milloin minkäkin ongelman takia. Eikä se opettajan hyvä esimerkki paljon auta, jos meininki ruokailevien oppilaiden keskuudessa on kuin missäkin eläintarhassa. Lapset ei ole tyhmiä vaan ne käyttää tilaisuuden hyväkseen, jos huomaa opettajan keskittyvän omaan ruokailuunsa.

Varmasti koulujen välillä on eroja. Olen itse töissä lähiökoulussa, jossa on paljon maahanmuuttajataustaisia ja huono-osaisten perheiden lapsia. Ehkä hyvien alueiden alueiden lapset käyttäytyy paremmin, kun kotona on opetettu paremmin tavoille. Omassa koulussani huomaa kuitenkin selvästi, että esimerkkiruokailijan ja ruokailun valvojan pitäisi ehdottomasti olla eri henkilöitä. Kaikkeen kun on mahdoton venyä samalla kertaa.

Olen ollut 5 vuotta sijaisena ja pääsääntöisesti itä-helsinkiläisissä lähiökouluissa. Syön ja istun aina oppilaiden kanssa. Keskustelemme ja välillä saatan puuttua viereisen pöydän meininkiin, mutta vain kerran olen joutunut keskeyttämään ruokailuni, kun tilanteeseen on pitänyt puuttua.

Oppilaat apinoivat, jos heitä kohtelee kuin apinoita. Kohtele kuin ihmisiä.

T. Sijainen

Vierailija
39/109 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä opetuksen järjestäjä tosiaan vaatii esimerkkiruokailua. Minä ratkaisin tämän ongelman niin, että minusta tuli yhtäkkiä niin "yliherkkä" kaikelle, että keittiöväki luovutti.

Meidän kunnassa opettajiltakin vaaditaan lääkärinlausuntoa erikoisruokavalioita varten. Kasvisruoka ja uskonnolliset ruokavaliot on poikkeuksia.

Miksei kukaan ole vielä perustanut sellaista uskontoa, joka kieltää kaiken itselle epämieluisan ruuan syömisen? Voisin melkein tulla mukaan pelkästään siitä ilosta, että saisin nähdä ilmeet kun veisin kilometrin mittaisen vaatimuslistan lasteni koulun keittiölle. Ja osittain siksi, että harmittaa kun muslimioppilaille tehdään sianlihapäivinä omaa, kalliimpaa ruokaa naudanlihasta. Naurettavaa verorahojen haaskausta, ettei niille voi tarjota vaikka kasvisruokaa silloin kun normaali liharuoka ei kelpaa.

Vierailija
40/109 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun suostutte tuohon, niin kauan se tulee jatkumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän