Verta ulosteessa
Mulla on nyt kolmena päivänä tämän viikon aikana tullut ulosteen mukana verta. Se on kirkasta, ja näyttäisi tulevan jostain aika läheltä peräaukkoa. Olen ollut flunssassa, joten olen senkin vuoksi todella väsynyt, mutta muita oireita minulla ei ole. Join melko vähän vettä alkuviikosta, ja luin, että se voi jotenkin aiheuttaa tuon jos on esim. iskeeminen koliitti (ei ole siis diagnosoitu). Onko syytä huoleen? Ajattelin katsoa viikonlopun yli ja soittaa maanantaina lääkäriin jos vielä jatkuu.
Kommentit (3)
Olen kuullut että sisäinen verenvuoto aiheuttaa tummaa kakkaa ja peräpukamista tuleva veri on punaista/kirkasta. Kokeile WC paperilla onko se jossain peräaukon suulla. Yleensä punainen veri viittaa peräpukamiin. Mene kuitenkin lääkärille tarkistamaan.
Kannattaa käydä lääkärillä, kun vaiva on jatkunut noinkin monta päivää. Mahdollisesti peräpukamia. Onko ulostaessa tuntunut jotain outoa ärsytystä, paineen tunnetta tai kipua aukon seudulla? Värjäytyykö pöntön vesi punaiseksi, vai onko veri vain ulosteen joukossa? Sinne peräpäähän voi myös katsoa peilin avulla, ainakin ulkoiset pukamat näkyvät ulospäin. Syötkö epäterveellisesti, liikutko yhtään? Onko ollut ummetusta?
Onko sinulla joskus ollut ummetusta, että kakka ei kulje kunnolla. Etkä kertonut minkä ikäinen olet. Sisäisistä peräpukamista voi tulla verta. Lääkärille kannattaa mennä.