Onko opettajien pakko syödä kouluruokaa ja vielä maksaakin siitä?
Asia rupesi mietityttämään, kun ekaluokkalainen lapseni kertoi että heidän koulussaan kaikki opettajat syö kouluruokaa. Ne saa muuten ihan samaa ruokaa kuin oppilaatkin, mutta salaattipöytä on vähän monipuolisempi. Edes pehmeää leipää tai rasvaista maitoa ei ole tarjolla.
Koulussa on n. 20 opettajaa. Miksei kukaan niistä ota omia eväitä mukaan? Onko niiden pakko syödä kouluruokaa esimerkkinä lapsille? Onko ruoka ilmaista myös opettajille vai maksaako ne siitä? En kehtaa vaivata opettajaa tämän takia, joten tietääkö kukaan miten asia on?
Kommentit (109)
Valvontaruokailu on täyttä työtä ainakin alakoulussa. Mielestäni siinä voi kuitenkin puuttua lasten ruokailutapoihin ja näyttää esimerkkiäkin vaikka joutuukin keskeyttämään omaa syömistään monta kertaa. Hankalimpina päivinä voi tosin joutua kiikuttamaan lasta terveydenhoitajalle tai mitä tahansa maan ja taivaan väliltä. Ja melua tulee isosta lapsimäärästä, se on varma.
Eväitä ei ainkaan meidän koulussa ehtisi syömään koska käytännössä koko puolituntinen kuluu ruokalassa. Ensin mennään ruokalaan, valvotaan käsien pesut, ruuan hakemiset ja syömiset (mm. varmistetaan, että lapset syövät riittävästi, ottavat myös salaattia jne) ja käyttäytyvät hyvin. Vastataan lasten moniin kysymyksiin jne. Lopuksi hoputellaan hitaimmatkin syöjät ajoissa ulos ruokalasta tunnille ja varmistetaan, että järjestäjät muistavat pyyhkiä pöydät (tai sitten tehdä se itse) enne seuraavia ruokailijoita.
Mielstäni ruoka on usein epäsiististi esillä (ottimet salaati seassa, ruuat toisiaan aika räävityn näköisiä) ja on päiviä, jolloin ruoka on todella kehnoa. Niin lapsille kuin aikuisillekin. Ei siinä paljon sanominen auta.
Mieluiten silti syönkin oppilaiden kanssa, mutta odottaisin silti vähän parempaa tasoa maksua vastaan. Ja myös oppilaiden puolesta. Koluruokailu on monille päivän tärkein ateria.
Olen tehnyt muitakin kuin opettajan töitä ja kyllä lounas on ollut maukkaampi, esteettisempi ja rentouttavampi, vaikka olenkin sitä mieltä, että kiirettä ja stressiä riittää sekä koulussa että muissa työpaikoissa.
Tuntuu kummalliselta, jos omat eväät tuoville opettajille ei taata mahdollisuutta ruokailuun ajanpuutteen takia. Voiko sellainen olla laillista? Mitä opettajien TES sanoo asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu kummalliselta, jos omat eväät tuoville opettajille ei taata mahdollisuutta ruokailuun ajanpuutteen takia. Voiko sellainen olla laillista? Mitä opettajien TES sanoo asiasta?
Ei voi olla laillista pakottaa olemaan nälässä, jos yksi ainoa tarjolla oleva ja kaiken lisäksi vielä maksullinen ruoka ei maistu.
Vierailija kirjoitti:
Valvontaruokailu on täyttä työtä ainakin alakoulussa. Mielestäni siinä voi kuitenkin puuttua lasten ruokailutapoihin ja näyttää esimerkkiäkin vaikka joutuukin keskeyttämään omaa syömistään monta kertaa. Hankalimpina päivinä voi tosin joutua kiikuttamaan lasta terveydenhoitajalle tai mitä tahansa maan ja taivaan väliltä. Ja melua tulee isosta lapsimäärästä, se on varma.
Eväitä ei ainkaan meidän koulussa ehtisi syömään koska käytännössä koko puolituntinen kuluu ruokalassa. Ensin mennään ruokalaan, valvotaan käsien pesut, ruuan hakemiset ja syömiset (mm. varmistetaan, että lapset syövät riittävästi, ottavat myös salaattia jne) ja käyttäytyvät hyvin. Vastataan lasten moniin kysymyksiin jne. Lopuksi hoputellaan hitaimmatkin syöjät ajoissa ulos ruokalasta tunnille ja varmistetaan, että järjestäjät muistavat pyyhkiä pöydät (tai sitten tehdä se itse) enne seuraavia ruokailijoita.
Mielstäni ruoka on usein epäsiististi esillä (ottimet salaati seassa, ruuat toisiaan aika räävityn näköisiä) ja on päiviä, jolloin ruoka on todella kehnoa. Niin lapsille kuin aikuisillekin. Ei siinä paljon sanominen auta.
Mieluiten silti syönkin oppilaiden kanssa, mutta odottaisin silti vähän parempaa tasoa maksua vastaan. Ja myös oppilaiden puolesta. Koluruokailu on monille päivän tärkein ateria.
Olen tehnyt muitakin kuin opettajan töitä ja kyllä lounas on ollut maukkaampi, esteettisempi ja rentouttavampi, vaikka olenkin sitä mieltä, että kiirettä ja stressiä riittää sekä koulussa että muissa työpaikoissa.
Jaa. No ei minua ainakaan kiinnosta kytätä oppilaitani ruokslassa. Syövät mitä syövät. Jos ei pysty sikailematta syömään, seuraavana päivänä laadin OPPITUNNILLA uudet ruokalapaikat, jossa ongelmatapaukset ovat eri pöydissä. Minä syön ruokatunnilla, eikä perse nouse mihinkään. Näytän esimerkkiä, syön. Se on esimerkkiruokailu.
Meidän lapsen opettaja syö omat eväät luokassa samalla kun valvoo oppilaiden ruokailua. Lapsi katsoo kateellisena vierestä, kun opettaja avaa herkulliselta tuoksuvan keittotermoksen samalla kun oppilaille tarjotaan "kamalaa kuraa" (lainaus on suoraan lapsen suusta.) Toisaalta opettajan eväät harmittaa, koska lasta on vaikea opettaa arvostamaan kouluruokaa jos se ei kelpaa opettajallekaan. Toisaalta ymmärrän opettajaa, koska otan itsekin omat eväät työpaikalle - se on helppo keino säästää rahaa ja saada tähteet kulumaan.
Olen opettaja, ja syön omaa ruokaa, koska kouluruoka ei ole tarpeeksi hyvää ja ravitsevaa. Se ei ole minusta lähellekään rahan arvoista, kun voin ottaa yhtä hyvin edellisen päivän ruokaa ja raikasta salaattia töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko syödä. Mutta ruoka on niin halpaa, että vaikkei se olekaan hyvää, niin harva jaksaa alkaa ottaa omia ruokia. Esimerkkiruokailu kuuluu kyllä opettajille.
On se silti ylihintaista opettajille, kun eivät maksa sitä oikeaa valmistushintaa, vaikka vielä tämän lisäksi joutuvat valvomaan ja olemaan esimerkkinä.
Meillä oli joskus lukiossa joku päivä, jolloin tavalliset kansalaiset sai tulla kokemaan kouluruokaa. Se ruoka makso 5 euroa?? Vaikka sen valmistus oikeasti on, mitä se sitten onkaan, euron paikkeilla?
Riippuu aika lailla kunnasta, esim, stadissa se on parisen euroa.
Tuo, joutuvatko opettajat maksamaan ruuasta vaihtelee myös. Meidän kunnassa ei tarvitse maksaa. Ja kun koululla on oma, erinomainen keittiö, niin syömme oikein mielellämme ilmaisen, tasapainoisen aterian.
Niin, se ope joutuu todella maksamaan siitä kouluruoasta. Eikä opelle edes maksusta vamisteta mitään allergia tms. dieettiruokia koulun keittiössä. Eli ope saa ostaa ja syödä ihan mitä haluaa :)
ps. Yläkoulussa ruokailu meni ihan sikailuksi silloin kun opejen verotusarvolla syöminen kiellettiin. Arvatkaa vaan, että vastaako yksi valvojaksi nimetty ope aiempa kolmeakymmentä lasten kanssa syövää opea...
Kaiken huippuna ainakin täällä joku älypää keksi, että tasa-arvon takia pitää opettajan maksaa sama ruuasta koululla kuin muidenkin samalla kuntatyöntantajalla lounaspaikoissa. Tietty siitä saa pienen alennuksen, jos syö lasten kanssa eli valvoo samalla. Aikamoinen hauskutus. Opettajien syöminen koululla loppui tasan siihen. Kouluruuasta siis pitäisi maksaa sama hinta kuin lounaspaikassa, jossa on salaattipöydät, kunnon ruoka ja vielä jälkkärit kahveineen. Ja ihan saa sen sitten mukavaan alehintaan 4,5 eurolla, jos syö lasten kanssa... Muuten siis sama hinta kuin kaupungintalon viihtyisissä ruokaloissa kaikkine lisukkeineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajat maksaa.
Ei ilmeisesti kaikkien ole pakko, mutta kouluissa on eri käytäntöjä. Joidenkin opettajien pitää olla valvomassa ruokailua.
Meillä ruokailuvalvoja syö ilmaiseksi, muuten safkat maksavat nelisen euroa. Monilla on eväät, mutta kaikki syövät joskus kouluruokaa.
Et syö ilmaiseksi. Ruoan hinta lasketaan tuloksi ja maksat siitä tuloveron.
http://www.kaleva.fi/mielipide/kolumnit/opettajien-ateriaedun-poisto-ei…
Tuon mukaan kuntakohtaista, Tampereella oli muutama vuosi sitten hinta opettajille nelisen euroa.
Se on puolet vähemmän kuin mitä minä ja moni muu maksaa työpaikkalounaasta. Aika heikot eväät sillä saa, jos ei ole kotoa tähteitä ottaa.
Mites opet, maksatteko sen verotusarvon vaikka olisitte olleet kipeitä? Eli ilmoitatteko palkanlaskijalle, jos ootte olleet esim sairaana?
Olen koulunkäyntiavustaja ja ruokailu kustantaa minulle noin 5 euroa päivässä. Kadehtijoille tiedoksi, että kouluruoka on aika paljon köyhempää kuin lounaspaikkojen ruoat. Leipänä pelkkä näkkäri, juomana rasvaton maito, piimä tai vesi. Margariini on otettava näkkileivälle oppilaiden rääpimästä rasiasta. Joidenkin olen nähnyt nuolevan veitsensä pöydässä ennenkuin lähtevät hakemaan lisää leipää. Hyvää ruokahalua vaan. Jos kerran kahdessa kuussa sattuu olemaan jotain rahkaa jälkkäriksi, on sitä ruoastaan maksavalle henkilökunnalle annosteltu kuppiin valmiiksi muutaman ruokalusikallinen eli saman verran kuin oppilaille. Salaatit ovat yleensä porkkana- tai kaaliraasteita, joskus joukkoon on laitettu vähän säilykeananastakin. Liharuoat ovat aivan onnettomia; makkaraa, eineslihapullaa tai -jauhelihapihvejä, kananuggetteja..Kaiken lisäksi koskaan ei saa syödä ruokaansa rauhassa, kun pitää paimentaa samalla oppilaita ja katsoa, ettei kukaan nuhanenä pärski lautasellesi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on asia, jota itse opettajana olen usein miettinyt. Että miten voikin olla niin, että tässä työssä on tyydyttävä siihen, ettei työpäivän aikana ole välttämättä yhtään yli 15 minuutin taukoa ja että nuokin tauot ovat lähinnä näennäisiä, koska valvontavastuun ja virkavelvollisuuden puitteissa on velvollinen sillä "tauolla" asettamaan etusijalle oppilaiden tarpeet. Ei voi sanoa, että "odotapa Jeppe 10 min sen haavan kanssa, kun opella kahvi jäähtyy" tai "jospa Annikka hetken itkisit tässä käytävällä yksin, kun mulla on just lounas mikrossa".
Toki päivän lukujärjestykseen sidottu aikataulu on usein alle 7-8 tuntia, mutta eihän se paljon lohduta, jos kahdeksalta alkaneen päivän ensimmäinen tauko tulee klo 14. Siinä alkaa jo olla nälkä ja vessahätä melkoinen.
Lohdutukseksi voi todeta, että päivät eivät ole samanlaisia. Joskus on leppoisaakin, kukaan ei lyö ketään ja opekin ehtii tauolle. Mutta täysin mahdollista ja tuttua on tuo toinenkin puoli, se, ettei päivään sisälly niitä "lakisääteisiä" taukoja joita monilla aloilla pidetään itsestään selvinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on asia, jota itse opettajana olen usein miettinyt. Että miten voikin olla niin, että tässä työssä on tyydyttävä siihen, ettei työpäivän aikana ole välttämättä yhtään yli 15 minuutin taukoa ja että nuokin tauot ovat lähinnä näennäisiä, koska valvontavastuun ja virkavelvollisuuden puitteissa on velvollinen sillä "tauolla" asettamaan etusijalle oppilaiden tarpeet. Ei voi sanoa, että "odotapa Jeppe 10 min sen haavan kanssa, kun opella kahvi jäähtyy" tai "jospa Annikka hetken itkisit tässä käytävällä yksin, kun mulla on just lounas mikrossa".
Toki päivän lukujärjestykseen sidottu aikataulu on usein alle 7-8 tuntia, mutta eihän se paljon lohduta, jos kahdeksalta alkaneen päivän ensimmäinen tauko tulee klo 14. Siinä alkaa jo olla nälkä ja vessahätä melkoinen.
Lohdutukseksi voi todeta, että päivät eivät ole samanlaisia. Joskus on leppoisaakin, kukaan ei lyö ketään ja opekin ehtii tauolle. Mutta täysin mahdollista ja tuttua on tuo toinenkin puoli, se, ettei päivään sisälly niitä "lakisääteisiä" taukoja joita monilla aloilla pidetään itsestään selvinä.
Opettajille maksetaan palkka opetustunneista, ei ruokailusta, välituntivalvonnasta tai kotiin soitteluista. Ei wilmaviesteistä, oppilashuoltopalaverista, vanhempainillasta. Vain toteutuneista oppitunneista.
Olin eräällä tamperelaisella yläkoululla pari kuukautta töissä (en opena) ja kävin syömässä tasan kerran ruokalassa. Maksoin 5,5 Euroa keittäjille siitä ruuasta, joka sisälsi kaaliraastetta, kumista makaronilaatikkoa ja näkkäriä. Ai niin, sainhan mä päälle rasvatonta maitoa tai piimää. Aivan järkky hinta-laatu. En ihmettele, ettei kukaan opettaja syönyt siinä koulussa ruokalassa vaan valvovat opet katsoi vain syömisen päälle ja muut nätysti eväitään opettajanhuoneessa. Jotkut opet lähti syömään läheiseen kaupungin lounaspaikkaan, kun siellä oli kuulemma ruoka aivan eri tasoa, salaattipöytä ja vielä jälkiruuatkin sai kahvin kera. Hinta oli sama. Siellä kanssa perusteena oli kuulemma, että halutaan kaupungin työntekijöille tasa-arvoa ja olisi epäreilua tarjota opettajille edullisemmin työmaaruoka kuin muille. (siis ilman valvontavastuuta) Mietin siinä mielessäni, että miksei kaikille kaupungin työntekijöille tarjota kouluilla lounasta ja ihmetellä, miksei kukaan käy enää syömässä.
Minulle kouluruoka maksaa 4,50 euroa per lounas. Se on kallis hinta siitä laadusta, joten syön eväitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajille maksetaan palkka opetustunneista, ei ruokailusta, välituntivalvonnasta tai kotiin soitteluista. Ei wilmaviesteistä, oppilashuoltopalaverista, vanhempainillasta. Vain toteutuneista oppitunneista.
Miten liittyy asiaan? Vaikka palkka maksetaan opetustuntien mukaan, kukaan asioista vähääkään tietävä ei väitä ettei opettajat tekisi paljon muutakin työtä. Se pitäisi ottaa huomioon lakisääteisten taukojen määräytymisessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä opetuksen järjestäjä tosiaan vaatii esimerkkiruokailua. Minä ratkaisin tämän ongelman niin, että minusta tuli yhtäkkiä niin "yliherkkä" kaikelle, että keittiöväki luovutti.
Meidän kunnassa opettajiltakin vaaditaan lääkärinlausuntoa erikoisruokavalioita varten. Kasvisruoka ja uskonnolliset ruokavaliot on poikkeuksia.
No, olen ohis mutta sama juttu herkkyyksien kanssa. Hain lääkäriltä todistuksen ja asia oli sillä selvä. Oikeastaan se riitti että olen rypsille "allerginen". Kouluruuassa kaikki on tehty rypsiöljyyn. Lääkärintodistuksen saa sillä että marssii työterveyteen ja ilmoittaa allergisoivat aineet. Ei aikuiselle tehdä testejä tai tivata onko näin.
Normaalit työelämän ja yritystalouden kuviot pätevät myös yliopistoruokalassa. Hinnat muille kuin opiskelijoille ovat kohtuulisia, mutta kattavat kulut ja jää varmasti jotain katettakin. Suuret volyymit ja kustannustehokkus auttavat pitämään hinnat edullisina.