Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko opettajien pakko syödä kouluruokaa ja vielä maksaakin siitä?

Vierailija
16.09.2016 |

Asia rupesi mietityttämään, kun ekaluokkalainen lapseni kertoi että heidän koulussaan kaikki opettajat syö kouluruokaa. Ne saa muuten ihan samaa ruokaa kuin oppilaatkin, mutta salaattipöytä on vähän monipuolisempi. Edes pehmeää leipää tai rasvaista maitoa ei ole tarjolla.

Koulussa on n. 20 opettajaa. Miksei kukaan niistä ota omia eväitä mukaan? Onko niiden pakko syödä kouluruokaa esimerkkinä lapsille? Onko ruoka ilmaista myös opettajille vai maksaako ne siitä? En kehtaa vaivata opettajaa tämän takia, joten tietääkö kukaan miten asia on?

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen tätä suomalaisten jatkuvaa valitusta milloin mistäkin. On se kumma, että opettajien kouluruokailustakin saadaan herne syvälle joka värkkiin. Ilmainen kouluruokailu on etu, jota ei kovin monesta valtiosta löydy. Eikä tuo hintakaan nyt päätä huimaa. Sopii koettaa itse valmistaa samalla hinnalla perässä muutakin kuin nuudeleita. 

Ihqua. Että valmistetaan samalla hinnalla? Tiedätkö miten edullisesti laitoskeittiöt ostavat tarvikkeet? Ota selvää ja vertaa lähikauppasi hintoihin. Voivat olla eri planeetoilta. Ja väitän että teen paljon ravitsevampaa ruokaa kuin mitä koulussa saa. Opettajalla ei ole kouluruokailua, on valvonta-ateria eli opettaja tekee työtään ja joutuu siitä maksamaan. Siitä tässä on kyse. Voit verrata tilanteeseen että työnantaja velvoittaa sinut pitämään asiakkaalle esitelmä kerran päivässä ja sinä kustannat itse esitelmän tarvikkeet. Maksuttomalla kouluruualla ei ole mitään tekemistä opettajien tai muiden ammattiryhmien valvonta-aterian kanssa.

Vierailija
82/109 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä salaattipöytä olisi opettajille eri? Ei todellakaan ole.

En tiedä nykyajasta, mutta silloin 90-00-luvulla kun kävin peruskouluni, opettajille oli ruokalassa oma linjasto. Siellä oli aina parempaa salaattia, sämpylöitä ja piimää, joista me oppilaat voitiin vain haaveilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/109 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko oppilaiden sitten pakko syödä kouluruokaa? Minkä ikäisiksi asti?

No en ole pakottanut ketään. Ruokalaan istumaan lautasen kanssa olen pakottanut. Kenenkään suuhun en ole ikinä työntänyt mitään väkisin, enkä työnnä.

Käytännössä kyllä kehotetaan syömään. Ei toki väkisin syötetä, mutta jos lapsi/nuori jättää toistuvasti syömättä, open kyllä olisi syytä ottaa asia puheeksi. Jos inhokkiruoka ei mene alas, tarjolla on ainakin sitä näkkäriä, maitoa ja salaattia. Syömättömyys johtaa monenlaisiin ongelmiin ja vaikuttaa ihan suoraan mm. opiskelumenestykseen ja häiriökäyttäytymiseen. Lisäksi kehittyvä syömishäiriö oireilee usein ensialkuun kouluruoan skippaamisena. Joissain tapauksissa on sitten sovittu erikseen huoltajien kanssa, että lapsi syö omia eväitä, mutta harvinaista se on, koska erikoisruokavaliotkin kuitenkin hoituvat normaalisti koulun keittiön kautta.

Kouluruokailu on osa tapakasvatusta ja siten koulupäivää. Siihen osallistuminen ei siinä mielessä ole vapaaehtoista.

- Ope

Vierailija
84/109 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu kummalliselta, jos omat eväät tuoville opettajille ei taata mahdollisuutta ruokailuun ajanpuutteen takia. Voiko sellainen olla laillista? Mitä opettajien TES sanoo asiasta?

Tämä on asia, jota itse opettajana olen usein miettinyt. Että miten voikin olla niin, että tässä työssä on tyydyttävä siihen, ettei työpäivän aikana ole välttämättä yhtään yli 15 minuutin taukoa ja että nuokin tauot ovat lähinnä näennäisiä, koska valvontavastuun ja virkavelvollisuuden puitteissa on velvollinen sillä "tauolla" asettamaan etusijalle oppilaiden tarpeet. Ei voi sanoa, että "odotapa Jeppe 10 min sen haavan kanssa, kun opella kahvi jäähtyy" tai "jospa Annikka hetken itkisit tässä käytävällä yksin, kun mulla on just lounas mikrossa".

Toki päivän lukujärjestykseen sidottu aikataulu on usein alle 7-8 tuntia, mutta eihän se paljon lohduta, jos kahdeksalta alkaneen päivän ensimmäinen tauko tulee klo 14. Siinä alkaa jo olla nälkä ja vessahätä melkoinen.

Klo 12-14:30 kun hoidokit nukkuu päikkäreitä.

Lohdutukseksi voi todeta, että päivät eivät ole samanlaisia. Joskus on leppoisaakin, kukaan ei lyö ketään ja opekin ehtii tauolle. Mutta täysin mahdollista ja tuttua on tuo toinenkin puoli, se, ettei päivään sisälly niitä "lakisääteisiä" taukoja joita monilla aloilla pidetään itsestään selvinä.

Kun viet lastasi perhepäivähoitajalle niin mieti samalla missä kohtaa 10 tunnin työpäivää hoitaja pitää tauon.

Vierailija
85/109 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu kummalliselta, jos omat eväät tuoville opettajille ei taata mahdollisuutta ruokailuun ajanpuutteen takia. Voiko sellainen olla laillista? Mitä opettajien TES sanoo asiasta?

Tämä on asia, jota itse opettajana olen usein miettinyt. Että miten voikin olla niin, että tässä työssä on tyydyttävä siihen, ettei työpäivän aikana ole välttämättä yhtään yli 15 minuutin taukoa ja että nuokin tauot ovat lähinnä näennäisiä, koska valvontavastuun ja virkavelvollisuuden puitteissa on velvollinen sillä "tauolla" asettamaan etusijalle oppilaiden tarpeet. Ei voi sanoa, että "odotapa Jeppe 10 min sen haavan kanssa, kun opella kahvi jäähtyy" tai "jospa Annikka hetken itkisit tässä käytävällä yksin, kun mulla on just lounas mikrossa".

Toki päivän lukujärjestykseen sidottu aikataulu on usein alle 7-8 tuntia, mutta eihän se paljon lohduta, jos kahdeksalta alkaneen päivän ensimmäinen tauko tulee klo 14. Siinä alkaa jo olla nälkä ja vessahätä melkoinen.

Lohdutukseksi voi todeta, että päivät eivät ole samanlaisia. Joskus on leppoisaakin, kukaan ei lyö ketään ja opekin ehtii tauolle. Mutta täysin mahdollista ja tuttua on tuo toinenkin puoli, se, ettei päivään sisälly niitä "lakisääteisiä" taukoja joita monilla aloilla pidetään itsestään selvinä.

Kun viet lastasi perhepäivähoitajalle niin mieti samalla missä kohtaa 10 tunnin työpäivää hoitaja pitää tauon.

12-14-30

Päiväuniaika.

Vierailija
86/109 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen tätä suomalaisten jatkuvaa valitusta milloin mistäkin. On se kumma, että opettajien kouluruokailustakin saadaan herne syvälle joka värkkiin. Ilmainen kouluruokailu on etu, jota ei kovin monesta valtiosta löydy. Eikä tuo hintakaan nyt päätä huimaa. Sopii koettaa itse valmistaa samalla hinnalla perässä muutakin kuin nuudeleita. 

Nuudeleista puhuminen paljastaa, ettet tiedä halvasta ruuasta mitään. "Halvatkin" nuudelit on n. 10 kertaa kalliimpia kuin halpa sarvimakaroni.

Vierailija
87/109 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ruokailu OPETTAJALLE ilmaista.

Sille äidille, jonka ekaluokkalaisen opettaja ei kouluruokaa syö: kerro lapsellesi ainakin nämä  kaksi hyvää syytä omien eväitten syömiseen.

Ehkä opettajan omat eväät ovat "ilmaisia" jollakin tavalla, vaikkapa edellisen päivän aterian tähteitä kuten monille muilla eväitä syövillä. Ei siis halua maksaa ruuasta.

Toinen hyvä syy voi olla sellainen ruokavalio, että ei halua vaatia sitä keittiöltä.

Kolmaskin syy voi olla terveyteen ja muihin ruokailutapoihin liittyvä. Jos hän syö aamuisin hyvän aamiaisen ennen töihin lähtöä ja iltapäivällä syö hyvän päivällisen perheensä kanssa, hän ei tarvitse päivällä varsinaista ateriaa.

Vierailija
88/109 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

12-14-30

Päiväuniaika.

Ei ole. Ei missään lapset nuku noin kauan.

Vierailija
89/109 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuudeleista puhuminen paljastaa, ettet tiedä halvasta ruuasta mitään. "Halvatkin" nuudelit on n. 10 kertaa kalliimpia kuin halpa sarvimakaroni.

Noodless to say.

Vierailija
90/109 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluruuan taso vaihtelee kunnittain, mutta omassani se on todella surkea. Silloin kun vielä söin sitä, kärsin vaikeista vatsavaivoista ja iltapäivät menivät taistellessa väsymistä vastaan. Nyt kun otan omat eväät koululle ja syön ravintorikasta ruokaa, energiataso pysyy yllä, ja vatsa vaivaa vain harvoin!

Vierailija
91/109 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla koulullani ruoka on ihan kelvollista ja hyvää muttei tosiaan sen 4,60€ arvoista mitä joudun siitä maksamaan silloin kun en syö eväitä opettajainhuoneessa. Ruoka-annoksen valmistus maksaa alle euron enkä ymmärrä miksi koulun pitää saada voittoa henkilökunnan ruokailusta. Aikuisen läsnäolo parantaa kuitenkin oppilaiden viihtyvyyttä ja ruokailutilanteiden sujuvuutta vaikkei jokainen virallisesti valvoja olekkaan.

Vierailija
92/109 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja ja maksan ruuasta 5 euroa päivässä. Eväitä ei pysty syömään, koska ruokailun valvominen ja välitunnit kuuluu työaikaan ja omien eväiden syöminen luokassa on kielletty. Harmittaa, koska ruoka on keskuskeittiöstä tulevaa einesruokaa jonka valmistus ei maksa edes euroa. Mikä pakko sillä on rahastaa? Ihan kuin se ei harmittaisi tarpeeksi, että vaihtoehtoja ruokailuun ei ole. Osa ruuista on sentään maukkaita, mutta välillä tarjolla on maksalaatikkoa, kaalikääryleitä ja muita inhokkejani. Ja nykyään säästetään niinkin, että kerran viikossa tarjotaan pelkkää puuroa. Kiva siinä pitää hymyä yllä kahdeksasta kolmeen ilman yhtään taukoa, kun joutuu maksamaan ylihintaa kelvottomasta ruuasta.

Vierailija
93/109 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni sanoi, että kukaan opettaja ei ole syömässä, kun he ovat syömässä. Opettajat ilmeisesti ovat sen verran saitoja etteivät viitsi maksaa kouluruuasta.

Vierailija
94/109 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä opettajallakin on oikeus lounastaukoon, ellei ole valvojana. Ja opettajat tosiaan joutuvat maksamaan kouluruuasta, moninkertaisesti ruuan arvoksi lasketun rahan, että sikälikin itse opettajana jo mielenosoituksellisesti jättäisin kouluruuan syömättä.

Vierailija
95/109 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni sanoi, että kukaan opettaja ei ole syömässä, kun he ovat syömässä. Opettajat ilmeisesti ovat sen verran saitoja etteivät viitsi maksaa kouluruuasta.

Tai sit se ruoka on vaan niin kuraa.

Vierailija
96/109 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluruoka on OK, mutta ei vastaa läheskään työpaikkaruokalan tasoa. Siksi siitä ei saisi periä lähes 5 e maksua, edes henkilökunnalta.

Tämäkin viikko alkoi tuttuun tapaan puurolla. Kävipä mielessä, että annoksen olisi voinut saada jostain muualta halvemmalla. Ruokailutilakin olisi ollut varmaan viihtyisämpi ja ennen kaikkea rauhallisempi. On se vain niin, että opettajana joutuu siivoamaan sotkuja kesken ruokailun, rauhoittelemaan huligaaneja jne. Joskus olen joutunut imuroimaankin, kun lasinsirut ovat lentäneet pitkin salia. Ei siinä kysytä, oletko valvova ope vai ei! Oma annoksen ope joutuu hotkaisemaan monesti sen vuoksi, että välituntivalvonta odottaa heti vartin päästä. Syön silti töissä aina, koska vaihtoehtoja ei ole.

Vierailija
97/109 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on töissä ihan huippu ruoka. Ei mitään eineksiä vaan ihan oikeaa, itsetehtyä ruokaa. Puuropäivät ovat huippuja, sillä silloin on tuoreita hedelmiä, sämpylöitä ( itse tehtyjä) leikkeleitä ym. Salaatit ovat myös erittäin monipuolisia. Luomua suositaan ja lähiruokaa.

Ope

Vierailija
98/109 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä opettajat jaksaa valittaa.

Vierailija
99/109 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko syödä. Mutta ruoka on niin halpaa, että vaikkei se olekaan hyvää, niin harva jaksaa alkaa ottaa omia ruokia. Esimerkkiruokailu kuuluu kyllä opettajille.

On se silti ylihintaista opettajille, kun eivät maksa sitä oikeaa valmistushintaa, vaikka vielä tämän lisäksi joutuvat valvomaan ja olemaan esimerkkinä.

Meillä oli joskus lukiossa joku päivä, jolloin tavalliset kansalaiset sai tulla kokemaan kouluruokaa. Se ruoka makso 5 euroa?? Vaikka sen valmistus oikeasti on, mitä se sitten onkaan, euron paikkeilla?

Tervetuloa reaalimaailmaan, jossa ruoka maksaa paikassa kuin paikassa kympin kieppeillä.

Missä reaalimaailmassa oikein elät? Asun itse Suomessa, jossa lounasta saa todella monesta paikasta reilusti alle kympillä. Esim. Turun opiskelijaruokaloissa normaalihinta on 6,40 € ja valittavana on aina useampaa eri sorttia, joiden rinnalla normaali kouluruoka kalpenee. Ja tuo 6,40 € on siis todellakin se hinta, jolla kuka tahansa saa tulla syömään. Opiskelijat ja henkilökunta maksaa tietysti vähemmän.

Minkä verran opiskelijaruoka maksaa Helsingissä?

Vierailija
100/109 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on töissä ihan huippu ruoka. Ei mitään eineksiä vaan ihan oikeaa, itsetehtyä ruokaa. Puuropäivät ovat huippuja, sillä silloin on tuoreita hedelmiä, sämpylöitä ( itse tehtyjä) leikkeleitä ym. Salaatit ovat myös erittäin monipuolisia. Luomua suositaan ja lähiruokaa.

Ope

Minäkin olen ollut sellaisessa koulussa syömässä.  Puuropäivinä oli lisäksi kiisseliä, oppilaitten tuomista marjoista. Siitä on noin 15 vuotta aikaa, ja sinnekin tulee nykyään ruoka jostain kunnan keskuskeittiöltä enkä tiedä, onko se sitten nyt yhtä kelvotonta kuin muutkin saman kunnan ruuat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi