Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vapaaehtoisen lapsettomuuden suosio kasvaa: 15 % aikuisista ei halua ollenkaan lapsia

Vierailija
16.09.2016 |

Tämä on osalle varmaan jo vanhaa tietoa, mutta Väestöliiton tuoreimman perhebarometrin mukaan 20-45-vuotiaista suomalaista peräti 15 % ilmoittaa ihannelapsimääräkseen pyöreän nollan. Erot esimerkiksi eri ammatti- ja koulutusryhmien välillä ovat pienet, mutta pääkupunkiseudulla lukema on yli 20 %. Vanhemmiten varmuus lapsettomuudesta kasvaa vähän. Lapsettomista 34 % ei halua ei lapsia tulevaisuudessakaan, ja mielenkiintoisesti yhden lapsen vanhemmistakin melkein neljä prosenttia ilmoittaa myös ihannelapsiluvukseen nollan...

Nostin tämän tiedon esiin paitsi juhlistaakseni vapaaehtoisen lapsettomuuden kasvavaa suosiota, myös rohkaistakseni muita veloja, jotka etsivät tällä hetkellä kumppania. Kyllä meitä täällä on!

Oletko yllättynyt siitä, että noinkin moni ei lapsia halua?

Kommentit (130)

Vierailija
101/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen korkeakoulutettu 31-vuotias Helsingistä, joka tällä hetkellä viettää mammista 3 kk vauvan kanssa. Se on tietenkin hyvä, ettei ihmiset hanki lapsia jos oikeasti kokee, ettei lasta pysty rakastamaan. Mutta itse koen, että moni ei voi käsittääkään mistä kaikesta silloin jää paitsi.

Kyllä me käsitämme. Ja  juuri siksi emme niitä lapsia haluakaan. -ap

Miten voitte käsittää jos teillä ei sitä lasta ole? Ette mitenkään.

Ihan hyvin sen voi käsittää. Miksi ei voisi? Etkö kykene ollenkaan käsitteelliseen ajatteluun? Puuttuuko sinulta itsetuntemus ja ymmärrys siitä, mitä elämältä haluat? Sitten voikin tietysti olla vaikeaa. -ap

Eihän käsitteellisen ajattelun kautta voi tavoittaa kokemuksia ja elämyksiä. (ihan nyt itse asiaan liittymättä). Esimerkiksi minä en ole koskaan ollut asunnoton, enkä haluakaan, mutta en silti väittäisi ymmärtäväni, miltä TUNTUU olla asunnoton.

Juu, mutta en minä väittänytkään, että olisin elämyksellisesti kokenut sen, mitä ei-vanhempana menetän. Minulle riittää ihan hyvin, että tiedän, mitä se on. Sinullekin riittää varmasti tieto asunnottomuuden eri puolista sen päättlemiseen, olisiko se sinusta mukavaa vai ei. -ap

Vierailija
102/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vaan kuollaakseni käsitä miksi ihmiset joilla ei ole lapsia eivätkä niitä halua, viettävät aikaa vauva-lehden keskustelupalstalla. Minä en edes tiennyt näiden palstojen olemassaolosta ennen kuin 36:na päätettiinkin haluta lapsia.

Jos et halua lapsia, niin sillä selvä. Älä herra varjele hanki niitä. Mutta älä myöskään vatvo asiaa sen enempää. Sinun päätöksesi. Et tarvitse siihen muiden hyväksyntää tai sitä että n. prosenttia suomalaisista on samaa mieltä kanssasi. Olkoot veloja 5 pinnaa hedelmällisessä iässä olevista tai 50 pinnaa, who cares. Your life, your call, move on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmahan taitaa olla se, että eniten lapsia tekee juuri se aines, jonka ehkä toivoisi pysyvän lapsettomina. Järkevämmät ja tasapainoiset (henkisesti ja taloudellisesti) sitten todennäköisemmin valitsevat lapsettomuuden. Tahattomasti lapsettomiksikin tuntuvat jäävän usein ne, joilla olisi tarjota hyvä koti ja elämä lapselle, harmi. 

Hieno yleistys lapsiperheistä, huokaus! Mitä se sinua nyppii, kuka hankkii ja kuka ei? Jos "järkevimmät ja tasapainoisimmat" eivät hanki, kenen syy on? Meidän, jotka hankkivat? Entäpä jos kaikki eivät vain halua? Tai entä jos järkevimmät ja tasapainoisimmat haluavatkin? Jokainen päättäköön omista ratkaisuistaan, muiden ratkaisut jääköön heidän päätettävikseen.

En ole koskaan kysynyt ystäviltäni, miksi eivät ole halunneet lapsia. Minulta on sen sijaan kysytty monta kertaa, miksi ystäväni eivät ole lapsia hankkineet. Aika outoa!

Viiden äiti

Vierailija
104/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en vaan kuollaakseni käsitä miksi ihmiset joilla ei ole lapsia eivätkä niitä halua, viettävät aikaa vauva-lehden keskustelupalstalla. Minä en edes tiennyt näiden palstojen olemassaolosta ennen kuin 36:na päätettiinkin haluta lapsia.

Jos et halua lapsia, niin sillä selvä. Älä herra varjele hanki niitä. Mutta älä myöskään vatvo asiaa sen enempää. Sinun päätöksesi. Et tarvitse siihen muiden hyväksyntää tai sitä että n. prosenttia suomalaisista on samaa mieltä kanssasi. Olkoot veloja 5 pinnaa hedelmällisessä iässä olevista tai 50 pinnaa, who cares. Your life, your call, move on.

Tämä on hyvin suosittu keskustelupalsta.

Aihe on todellakin vapaa 99 prosenttisesti.

Aihe vapaa, HALOO!!!

Älä sinä tule tähän ketjuun jos ei kiinnosta.

Vierailija
105/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

20-45 -vuotiaat ovat ryhmänä aika laaja käsite. Siihen mahtuu eri sukupolvia. Todennäköisesti lapsettomuuden suosio tulee lisääntymään. Joskus 90-luvulla lasten hankinta oli vielä paljon suositumpaa esim. alemmassa keskiluokassa kuin nykyisin.

Vierailija
106/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20-45 -vuotiaat ovat ryhmänä aika laaja käsite. Siihen mahtuu eri sukupolvia.

Raportissa oli eritelty 20-34-vuotiaat (14,1 % ilmoitti ihannelapsiluvuksi nollan) ja 35-45-vuotiaat (15,5 %). Ei siis isoa eroa, ja sekin vanhempien eduksi. -ap

Vierailija
107/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättääkö joku oikeasti lapsen hankinnan oikeasti KOKONAAN väliin vain laman takia? Ymmärrän, että kolmen sijaan hankitaan vain kaksi tai kahden sijaan yksin, ja rahojen ollessa tiukoilla tmä on helpompi erustella itselle, mutta voiko talous selittää sen, että muuten lastahaluavat eivät sitten haluaaan? Ei kauhean vahvalta kutsumukselta kuulosta.

Vierailija
108/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonhan ehkä on sitä, että lapsia hankitaan tavan vuoksi tai koska se kuuluu sosiaalisen ryhmän normaaliin elämänvaiheeseen. Nykyään ehkä myös tuputetaan paljon lasten hankintaa. Esim. gynekologi saattaa sanoa, että "hanki nyt hyvänen aika lapsia, myöhemmin et ehkä ehdi".

Vaatii ihmiseltä paljon tehdä sellainen päätös, joka pahimmillaan irrottaa hänet aikaisemmasta ystäväpiiristään. Ihminen on kuitenkin sen verran laumaeläin, että ottaa mallia muista ja sitouttaa itseään sitä kautta sosiaaliseen ryhmäänsä, Välttämättä miettimättä, mitä oikeasti haluaa.

Vierailija
109/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on aiheellisempi kysymys se, miksi ihmeessä joku hankkii viisi lasta nykyaikana kuin se, miksi joku ei halua lapsia ollenkaan. 

Vierailija
110/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmahan taitaa olla se, että eniten lapsia tekee juuri se aines, jonka ehkä toivoisi pysyvän lapsettomina. Järkevämmät ja tasapainoiset (henkisesti ja taloudellisesti) sitten todennäköisemmin valitsevat lapsettomuuden. Tahattomasti lapsettomiksikin tuntuvat jäävän usein ne, joilla olisi tarjota hyvä koti ja elämä lapselle, harmi. 

Hieno yleistys lapsiperheistä, huokaus! Mitä se sinua nyppii, kuka hankkii ja kuka ei? Jos "järkevimmät ja tasapainoisimmat" eivät hanki, kenen syy on? Meidän, jotka hankkivat? Entäpä jos kaikki eivät vain halua? Tai entä jos järkevimmät ja tasapainoisimmat haluavatkin? Jokainen päättäköön omista ratkaisuistaan, muiden ratkaisut jääköön heidän päätettävikseen.

En ole koskaan kysynyt ystäviltäni, miksi eivät ole halunneet lapsia. Minulta on sen sijaan kysytty monta kertaa, miksi ystäväni eivät ole lapsia hankkineet. Aika outoa!

Viiden äiti

se nyt vaan on rodunjalostusta jos tuetaan heikon aineksen lisääntymistä hyvän aineksen kustannuksella. 

Vierailija
111/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on aiheellisempi kysymys se, miksi ihmeessä joku hankkii viisi lasta nykyaikana kuin se, miksi joku ei halua lapsia ollenkaan. 

Niin, en ole koskaan kysynyt lapsettomilta ystäviltäni miksi he ovat lapsettomia. Eivätkä he ole koskaan kysyneet minulta, miksi meillä on viisi lasta.

Ja juuri varmaan siksi olemmekin ystäviä - hyväksymme toisemme ja erilaisuutemme. Hyväksymme erilaiset elämäntavat, ratkaisut ja elämät, ja juuri sen vuoksi meidän on helppo olla toistemme seurassa. Pystyy hengittämään vapaasti.

Sinun kanssasi tuskin voisin ystävystyä, vaikutat rajoittuneelta.

T. Viiden äiti

Vierailija
112/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista.

Vierailija
113/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi onkohan joku tutkinut mitä lapsien vähäisyydestä voi seurata?  Tällähän hetkellä nykyiset työläiset maksavat tämän hetkisten eläkeläisten eläkkeitä eläkemaksuillaan eikä niitä siis jää säästöön omia eläkkeitä varten. Kuka maksaa tulevien eläkeläisten eläkkeet? Lisäksi kiinnostaisi tietää, että kuinka paljon suomalaisia pitäisi olla jotta "Suomi" säilyy. Missä vaiheessa on pienennettävä hallintoa (eduskuntaa, virkamiehiä, kunnallishallintoa jne.), jotta julkisen sektorin kulut pysyvät suhteessa väkilukuun? Toki maahanmuutolla voidaan ehkä ylläpitää väkilukua, mutta miten esimerkiksi suomen kielen käy?

Vierailija
114/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen korkeakoulutettu 31-vuotias Helsingistä, joka tällä hetkellä viettää mammista 3 kk vauvan kanssa. Se on tietenkin hyvä, ettei ihmiset hanki lapsia jos oikeasti kokee, ettei lasta pysty rakastamaan. Mutta itse koen, että moni ei voi käsittääkään mistä kaikesta silloin jää paitsi.

Totuus on se, ettei kukaan vela pysty varmuudella sanomaan mitä elämä on lapsen saannin jälkeen. Se "tieto" on todellisuudessa kuvitelma siitä mitä tulee tapahtumaan, joka voi pitää paikkaansa tai olla pitämättä paikkaansa. Se tekeekö lasten saanti tai lapsettomaksi jääminen onnettomaksi tai onnelliseksi, sitä ei voi kukaan tietää ennakkoon. Uskon itse, että ihmiset lähtökohtaisesti katuvat enemmän sitä etteivät hankkineet lapsia kuin sitä, että hankkivat. Elämä on loppupelissä arpapeliä, voit saada potkut töistä, sairastua vakavasti, koskaan et voi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Lapset voivat kuitenkin tuoda ilo arkeen ja elämälle tarkoituksen myös vaikeina taloudellisina aikoina.

- toinen lapseton

Vierailija
115/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.poodwaddle.com/worldclock/

Siinä sinulle ap ajateltavaa.

Vierailija
116/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa että kouluttamattomat eivät halua lapsia! Kyllähän se vähäosaisuus periytyy jopa Suomessa vaikka ei ole rahallista estettä kouluttautua. Ja olen siis itsekkin vain lukion käynyt 30v duunari ja lapseton.

Se, että kärsii opiskelua vaikeuttavista sairauksista tai sosiaalisista ongelmista, ei tee ihmisestä tyhmää. Useimmat ymmärtävät kyllä oman etunsa ja hypoteettisen lapsen edun. -ap

Ei kukaan tyhmyydestä puhunutkaan? Vähäosaisuus periytyy silti oli vanhemmat miten fiksuja tahansa.

Älykkyys kylläkin periytyy aika vahvasti vanhemmilta. Huono-osaiset eivät tietenkään kaikki ole tyhmiä, mutta kyllä toki hyvin pärjäävät ihmiset ovat yleisesti ottaen älykkäämpiä. Kylmä fakta.

Vierailija
117/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laman lapset ovat nyt tulleet parhaaseen lapsentekoikään (itsekin 26v.) ja väittäisin että aika moni kokee jo pelkästään taloudellisen tilanteen sellaisena, ettei siihen lapsia halua tehdä. Omalle ikäluokalleni on tyypillistä joko pätkätyöt tai työttömyys. Lapsena katseltiin vanhempien kamppailua talousongelmien kanssa eikä sitä samaa halua itse kokea, kun näin lapsettomanakin tulot riittää vain pienessä vuokrakaksiossa asumiseen. 

Niin ja 90-luvun lama poiki myös mielenterveysongelmia monille silloisille perheellisille ja ovat valitettavasti siirtyneet kulttuuriperintönä meille parikymppisille. 

Jos vielä yhtään seuraa nykyistä maailmanmenoa, huomaa että 50 vuoden sisällä paska tulee osumaan tuulettimeen oikein kunnolla. 

Aika synkältä näyttää lasten tulevaisuus.

Tämä oli kyllä niin hyvin sanottu.

Vierailija
118/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen äärimmäisen naisellinen nainen ja kamalinta mitä voisin kohdata olisi lapsettomuus.en ikinä hyväksyisi jos en kykenisi saamaan lasta.olisi kamalaa elää ilman miestä ja lapsia ja omaa kotia.lapsi saa tulla seuraavien vuosien aikana jos vain löydän parisuhteen.ja koulutkin kohta käyty.

N20

Vierailija
119/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totuus on se, ettei kukaan vela pysty varmuudella sanomaan mitä elämä on lapsen saannin jälkeen. Se "tieto" on todellisuudessa kuvitelma siitä mitä tulee tapahtumaan, joka voi pitää paikkaansa tai olla pitämättä paikkaansa. Se tekeekö lasten saanti tai lapsettomaksi jääminen onnettomaksi tai onnelliseksi, sitä ei voi kukaan tietää ennakkoon. Uskon itse, että ihmiset lähtökohtaisesti katuvat enemmän sitä etteivät hankkineet lapsia kuin sitä, että hankkivat. Elämä on loppupelissä arpapeliä, voit saada potkut töistä, sairastua vakavasti, koskaan et voi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Lapset voivat kuitenkin tuoda ilo arkeen ja elämälle tarkoituksen myös vaikeina taloudellisina aikoina.

- toinen lapseton

Hei, ei minun kannaltani ole mitään merkitystä, miten se lapsiperhe-elämä kohdaltani menisi: sairas lapsi, terve lapsi, parisuhdeongelmia, ei parisuhdeongelmia... Vaikka minulle taattaisiin helpoin ja hurmaavin lapsi ja vapautus kaikista tavallisistakin ongelmista, olisin silti onnellisempi lapsettomana. Ei minun lapsettomuuteni taustalla ole mikään vanhemmuuden kauhuskenaario vaan ihan ne kaikille yhteiset, yleiset tosiasiat siitä, minkälaista lapsiperhe-elämä on lapsettomaan elämään verrattuna.

Minä todellakin tiedän, mikä minut tekee onnelliseksi ja mikä ei. En ymmärrä miksi joku haluaisi epäillä tätä. -ap

Vierailija
120/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Robotit vievät 30-50% työpaikoista, joten työvoimaa ei tarvita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi