Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vapaaehtoisen lapsettomuuden suosio kasvaa: 15 % aikuisista ei halua ollenkaan lapsia

Vierailija
16.09.2016 |

Tämä on osalle varmaan jo vanhaa tietoa, mutta Väestöliiton tuoreimman perhebarometrin mukaan 20-45-vuotiaista suomalaista peräti 15 % ilmoittaa ihannelapsimääräkseen pyöreän nollan. Erot esimerkiksi eri ammatti- ja koulutusryhmien välillä ovat pienet, mutta pääkupunkiseudulla lukema on yli 20 %. Vanhemmiten varmuus lapsettomuudesta kasvaa vähän. Lapsettomista 34 % ei halua ei lapsia tulevaisuudessakaan, ja mielenkiintoisesti yhden lapsen vanhemmistakin melkein neljä prosenttia ilmoittaa myös ihannelapsiluvukseen nollan...

Nostin tämän tiedon esiin paitsi juhlistaakseni vapaaehtoisen lapsettomuuden kasvavaa suosiota, myös rohkaistakseni muita veloja, jotka etsivät tällä hetkellä kumppania. Kyllä meitä täällä on!

Oletko yllättynyt siitä, että noinkin moni ei lapsia halua?

Kommentit (130)

Vierailija
121/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jättääkö joku oikeasti lapsen hankinnan oikeasti KOKONAAN väliin vain laman takia? Ymmärrän, että kolmen sijaan hankitaan vain kaksi tai kahden sijaan yksin, ja rahojen ollessa tiukoilla tmä on helpompi erustella itselle, mutta voiko talous selittää sen, että muuten lastahaluavat eivät sitten haluaaan? Ei kauhean vahvalta kutsumukselta kuulosta.

Olisin ehkä saattanut hankkia lapsia noin 25-vuotiaana, jos taloudelliset edellytykset olisivat olleet kunnossa. Tuntui, että kaikki on jo nähty ja koettu ja seuraava looginen askel olisi hankkia lapsia niin kuin kaikki muutkin. Kun ikä alkoi lähestyä kolmeakymppiä, tajusin yhtäkkisenä valaistumisena, että enhän minä herranjesta halua lapsia ollenkaan. Saman miehen kanssa olen nyt 40-vuotiaana kun kaksivitosena ja olen ikikiitollinen, ettei silloin nuorempana ollut varaa perustaa perhettä. Mieli voi muuttua toiseenkin suuntaan lapsenteossa.

Vierailija
122/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen korkeakoulutettu 31-vuotias Helsingistä, joka tällä hetkellä viettää mammista 3 kk vauvan kanssa. Se on tietenkin hyvä, ettei ihmiset hanki lapsia jos oikeasti kokee, ettei lasta pysty rakastamaan. Mutta itse koen, että moni ei voi käsittääkään mistä kaikesta silloin jää paitsi.

Kyllä me käsitämme. Ja  juuri siksi emme niitä lapsia haluakaan. -ap

Totuus on se, ettei kukaan vela pysty varmuudella sanomaan mitä elämä on lapsen saannin jälkeen. Se "tieto" on todellisuudessa kuvitelma siitä mitä tulee tapahtumaan, joka voi pitää paikkaansa tai olla pitämättä paikkaansa. Se tekeekö lasten saanti tai lapsettomaksi jääminen onnettomaksi tai onnelliseksi, sitä ei voi kukaan tietää ennakkoon. Uskon itse, että ihmiset lähtökohtaisesti katuvat enemmän sitä etteivät hankkineet lapsia kuin sitä, että hankkivat. Elämä on loppupelissä arpapeliä, voit saada potkut töistä, sairastua vakavasti, koskaan et voi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Lapset voivat kuitenkin tuoda ilo arkeen ja elämälle tarkoituksen myös vaikeina taloudellisina aikoina.

- toinen lapseton

Hei, ei minun kannaltani ole mitään merkitystä, miten se lapsiperhe-elämä kohdaltani menisi: sairas lapsi, terve lapsi, parisuhdeongelmia, ei parisuhdeongelmia... Vaikka minulle taattaisiin helpoin ja hurmaavin lapsi ja vapautus kaikista tavallisistakin ongelmista, olisin silti onnellisempi lapsettomana. Ei minun lapsettomuuteni taustalla ole mikään vanhemmuuden kauhuskenaario vaan ihan ne kaikille yhteiset, yleiset tosiasiat siitä, minkälaista lapsiperhe-elämä on lapsettomaan elämään verrattuna.

Minä todellakin tiedän, mikä minut tekee onnelliseksi ja mikä ei. En ymmärrä miksi joku haluaisi epäillä tätä. -ap

Eipä sinua kai kukaan epäilekään. Ei taida sulla raukalla silti kaikki ihan hyvin olla kun olet perjantai-iltana lapsiperhelehden nettifoorumilla lapsettomuuttasi todistelemassa tilastoilla. (Vaikka kuinka on aihe vapaa, ei poista sitä faktaa, että osoite on vauva.fi. ) .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen korkeakoulutettu 31-vuotias Helsingistä, joka tällä hetkellä viettää mammista 3 kk vauvan kanssa. Se on tietenkin hyvä, ettei ihmiset hanki lapsia jos oikeasti kokee, ettei lasta pysty rakastamaan. Mutta itse koen, että moni ei voi käsittääkään mistä kaikesta silloin jää paitsi.

Totuus on se, ettei kukaan vela pysty varmuudella sanomaan mitä elämä on lapsen saannin jälkeen. Se "tieto" on todellisuudessa kuvitelma siitä mitä tulee tapahtumaan, joka voi pitää paikkaansa tai olla pitämättä paikkaansa. Se tekeekö lasten saanti tai lapsettomaksi jääminen onnettomaksi tai onnelliseksi, sitä ei voi kukaan tietää ennakkoon. Uskon itse, että ihmiset lähtökohtaisesti katuvat enemmän sitä etteivät hankkineet lapsia kuin sitä, että hankkivat. Elämä on loppupelissä arpapeliä, voit saada potkut töistä, sairastua vakavasti, koskaan et voi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Lapset voivat kuitenkin tuoda ilo arkeen ja elämälle tarkoituksen myös vaikeina taloudellisina aikoina.

- toinen lapseton

Hei, ei minun kannaltani ole mitään merkitystä, miten se lapsiperhe-elämä kohdaltani menisi: sairas lapsi, terve lapsi, parisuhdeongelmia, ei parisuhdeongelmia... Vaikka minulle taattaisiin helpoin ja hurmaavin lapsi ja vapautus kaikista tavallisistakin ongelmista, olisin silti onnellisempi lapsettomana. Ei minun lapsettomuuteni taustalla ole mikään vanhemmuuden kauhuskenaario vaan ihan ne kaikille yhteiset, yleiset tosiasiat siitä, minkälaista lapsiperhe-elämä on lapsettomaan elämään verrattuna.

Minä todellakin tiedän, mikä minut tekee onnelliseksi ja mikä ei. En ymmärrä miksi joku haluaisi epäillä tätä. -ap

Eipä sinua kai kukaan epäilekään. Ei taida sulla raukalla silti kaikki ihan hyvin olla kun olet perjantai-iltana lapsiperhelehden nettifoorumilla lapsettomuuttasi todistelemassa tilastoilla. (Vaikka kuinka on aihe vapaa, ei poista sitä faktaa, että osoite on vauva.fi. ) .

AV:lla ei ole paskankaan tekemistä vauvojen, osoitteen tai lehden kanssa.

Vierailija
124/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olisin halunnut jäädä syntymättä.

Vierailija
125/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- toinen lapseton

Tää on aina se viimeisin heitto sitten kun ei enää keksitä mitään uusia väitteitä, miksi vela nyt ei vaan tajua että onnellisuus menee sivu suun jos ei hanki lapsia. Kaikki mammatkin keskustelevat av:lla vain lapsiin liittyvistä aiheista , eikö?

Vierailija
126/130 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa että meidän velojen lukumäärä kasvaa! Vertaistukea nimittäin tarvitaan. Me olemme miehen kanssa veloja maaseutualueella pohjois-suomessa, ja valintaa joutuu selittämään vielä yli 30 vuotiaanakin koko ajan.. Ihan oikeasti, olisi paljon helpompaa vain hankkia se lapsi kuin olla hankkimatta!! Se on niin paljon hyväksyttävämpää. Ei, se ei ole ollenkaan normaalia että nautimme kahdestaan elämästämme ja koemme suhteemme täysin riittävänä tällaisenaan. Eikö se nimenomaan ole hyvän suhteen merkki ettei siihen tarvita lasta täydentämään onnea, vaan toinen riittää sellaisenaan?

Olisi ihana saada ystäväksi samanhenkinen pariskunta, mutta kaikki ystäväpariskuntamme ovat lisääntyneet ja se kyllä tekee selvän pesäeron meihin vaikka kuinka yrittäisi pitää yhteyttä..

Pääkaupunkiseudulle emme halua muuttaa vertaistuen vuoksi, viihdymme maalla ja elämme siis täysin normaalia maalaisperhe-elämää, vain ilman lapsia! 😊

Kuulostaa upealta! Mitä kuuluu nykyään?

Vierailija
127/130 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vauva-palstalla on niin paljon lapsivihamielisiä kirjoituksia? Organisoiko joku näitä?

Vierailija
128/130 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vauva-palstalla on niin paljon lapsivihamielisiä kirjoituksia? Organisoiko joku näitä?

Mitä tarkoitat lapsivihamielisyydellä?

Sillä kysyn kun sitä sanaa käytetään nykyään leimakirveenä lähes kaikesta että se on jo kärsinyt inflaatiota. Esimerkiksi jos joku kertoo olevansa lapsivapaa ja iloinen siitä, sekin on "lapsivihamielisyyttä" tmv.

Vierailija
129/130 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tätä paikkaamaan tuodaan ulkomaalaisvahvistuksia

Vierailija
130/130 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yllätä.

ihmiset eivät halua sitoutua edes kumppaniin niin miten voisi sitoutua 20 vuodeksi lapseen.

Eikö se ole hyvä asia, että jos suhde ei toimi, ei suhdetta yritetä pelastaa lapsen hankkimisella? Suhteen pelastaminen ei ole lapsen tehtävä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä