Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vapaaehtoisen lapsettomuuden suosio kasvaa: 15 % aikuisista ei halua ollenkaan lapsia

Vierailija
16.09.2016 |

Tämä on osalle varmaan jo vanhaa tietoa, mutta Väestöliiton tuoreimman perhebarometrin mukaan 20-45-vuotiaista suomalaista peräti 15 % ilmoittaa ihannelapsimääräkseen pyöreän nollan. Erot esimerkiksi eri ammatti- ja koulutusryhmien välillä ovat pienet, mutta pääkupunkiseudulla lukema on yli 20 %. Vanhemmiten varmuus lapsettomuudesta kasvaa vähän. Lapsettomista 34 % ei halua ei lapsia tulevaisuudessakaan, ja mielenkiintoisesti yhden lapsen vanhemmistakin melkein neljä prosenttia ilmoittaa myös ihannelapsiluvukseen nollan...

Nostin tämän tiedon esiin paitsi juhlistaakseni vapaaehtoisen lapsettomuuden kasvavaa suosiota, myös rohkaistakseni muita veloja, jotka etsivät tällä hetkellä kumppania. Kyllä meitä täällä on!

Oletko yllättynyt siitä, että noinkin moni ei lapsia halua?

Kommentit (130)

Vierailija
41/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmistopropagandaa. Mutta toisaalta hyvä, etteivät nämä "korkeasti koulutetut" vasemmistolaiset yliopistonaiset lisäänny. Jää siten enemmän resursseja tervepäisille perheille.☺

Vierailija
42/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasemmistopropagandaa. Mutta toisaalta hyvä, etteivät nämä "korkeasti koulutetut" vasemmistolaiset yliopistonaiset lisäänny. Jää siten enemmän resursseja tervepäisille perheille.☺

Se onkin osa ongelmaa kun juuri ne fiksuimmat jättää lisääntymättä. Enkä nyt puhu vain vasemmistolaisista yliopistonaisista, joka on kuitenkin aika pieni osa korkeakoulutettuja eikä vaikuta resursseihin millään tavalla. 

Lisäksi Suomessa ajetaan tällä hetkellä uusliberalistista politiikkaa, joka leikkaa jatkuvasti julkisen koulutuksen varoja. Tästähän seuraa markkinarako yksityiskouluille, joissa varakkaiden lapset saavat laadukasta koulutusta ja julkisten koulujen lapset vain välttämättömimmän. Saadaan meillekin kunnon luokkayhteiskunta, jossa sinä matalasti koulutettu kuulut siihen alempaan kastiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvätuloiset ja korkeasti koulutetut itse asiassa haluavat hieman muita harvemmin jäädä lapsettomiksi. He haluavat myös muita useammin kolme lasta. Erot eivät ole suuria, mutta en kyllä löytänyt tuosta raportista tukea väitteelle, että juuri fiksuimmat jättäisivät lisääntymättä. Tosin eipä älykkyysosamäärä tuossa muuttujana ollutkaan. -ap

Vierailija
44/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvastaa hyvin sitä, että ihmiset ovat pääsemässä vihdoinkin oikealla tavalla elämänsä herraksi, sen sijaan että eläisivät jotain "pitää tehdä"-mallia tai pelkästään velvollisuudentunnosta.

Silti löytyy onneksi niitä hölmöjä jotka lisääntyvät muidenkin edestä. Minäkin yksi niistä :(

Miksi pidät itseäsi hölmönä? Kadutko vanhemmaksi ryhtymistä? -ap

Kyllä. Siinä menettää täysin päätösvallan omista asioistaan ja joutuu venymään taloudellisesti enemmän kuin olisi pakko verrattuna ikisinkku-tilanteeseen. Voisi asua kaksiossa/kolmiossa, vain yksi auto jos sitäkään, ei tarvitsi tehdä viiden päivän duuniviikkoa. Nyt saa vuorokaudessa peräti 2h itselleen jos sitäkään, ne parisen tuntia ennen kuin menee nukkumaan...

Kaksi tuntia päivässä olisi kieltämättä liian vähän ainakin minulle. Voimia, ei tuota kuitenkaan ihan loppuelämää jatku. -ap

Vierailija
45/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä palsta on nykyään enemmän vela palsta. Yksi toisensa jälkeen hönkimässä sappea siitä, että joku ylipäätään hankkii lapsia. Jotenkin... säälittävää.

Vierailija
46/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en halunnut huonon maailmantilanteen takia lapsia. Olen jo keski-ikäinen että ne ajat on mennyt. Suursota on tuloillaan.

Vierailija
47/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en halunnut huonon maailmantilanteen takia lapsia. Olen jo keski-ikäinen että ne ajat on mennyt. Suursota on tuloillaan.

En usko, että geeni pooli menettää paljoa.

Vierailija
48/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä palsta on nykyään enemmän vela palsta. Yksi toisensa jälkeen hönkimässä sappea siitä, että joku ylipäätään hankkii lapsia. Jotenkin... säälittävää.

Tälle palstalle (Aihe vapaa) kirjoittelee enemmän veloja kuin vanhempia. Tämä selvisi eräästä gallupista. Tuolla on erikseen keskustelualueita vanhemmille, jos sellaiset aiheet kiinnostavat enemmän. Niitä en koskaan käy edes lukemassa. -ap

Vierailija
49/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yllättä. Maapallon syntyvyys on 50-vuodessa pudonnut 33.4 -> 19.4 per 1000 asukasta. Faktahan on myös, mitä koulutetumpi väestö sen vähemmän syntyy lapsia (länsimaat). Vuonna 2050 syntyvyyden oletetaan olevan enää 13.4.

Syitä lapsettomuuteen ja nimenomaan vapaaehtoiseen semmoiseen on varmasti monia. Huonoin perustelu mun mielestä siihen on kuitenkin se, että maailmassa on jo liikaa ihmisiä. Koska siihen on helppo ratkaisu, naru kattoon ja toinen pää kaulan ympärille.

Vierailija
50/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei menetä paljoa kenenkään kohdalla.

Vierailija
51/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei menetä paljoa kenenkään kohdalla.

Olet väärässä mutta ymmärrän ettet halua ajatella niin.

Vierailija
52/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yllätä.

ihmiset eivät halua sitoutua edes kumppaniin niin miten voisi sitoutua 20 vuodeksi lapseen.

3kymppiset luulee olevansa vielä niiiin nuoria ja eletään yhä teinikuplassa.

Mikään ei saa olla "pakko" ja on vain oikeuksia eikä velvollisuuksia.

Itsekkyys on huipussaan eikä ole empatiaa tai halua ottaa muita huomioon.

Siis mitä saakelin roskaa tämä taas on? Sinun mielestä on siis parempi, että ihmiset pakotetaan lisääntymään?

Kyllä se lisääntyminen on erittäin itsekästä. Halutaan omien geenien periytyvän eteenpäin, vähät välittämättä maailman tilanteesta. Ei vähääkään huomioida muita.

Vierailija
53/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten musta tuntuu että juuri kouluttamaton wt-porukka pukkaa niitä tenavia tulemaan yhtenään ja monelle eri puolisolle, kun taas koulutetut ja varakkaammat parit harkitsevat tarkemmin lasten hankintaa ja haluavat nimenomaan enemmän viettää sitä kahdenkeskistä aikuisten aikaa, ilman lapsia. Minä väittäisin että huonommin kouluttautuneet lisääntyy ja korkeampituloiset ja koulutetut ovat ennemmmin veloja tai yhden lapsen vanhempia..

Vierailija
54/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yllättä. Maapallon syntyvyys on 50-vuodessa pudonnut 33.4 -> 19.4 per 1000 asukasta. Faktahan on myös, mitä koulutetumpi väestö sen vähemmän syntyy lapsia (länsimaat). Vuonna 2050 syntyvyyden oletetaan olevan enää 13.4.

Syitä lapsettomuuteen ja nimenomaan vapaaehtoiseen semmoiseen on varmasti monia. Huonoin perustelu mun mielestä siihen on kuitenkin se, että maailmassa on jo liikaa ihmisiä. Koska siihen on helppo ratkaisu, naru kattoon ja toinen pää kaulan ympärille.

Voi ristus mikä logiikka. Niin, että lapsia lisää, kunhan eläkeläiset vetävät itsensä jojoon? Huoh...

Ihmisiä on ihan käsittömästi liikaa kaikkialla. Maapallon väkimäärä pitäisi saada vähintään puolitettua. No toivotaan, että saadaan tehokkaita halpoja ehkäisymenetelmiä kehittetyä ja ihmisten koulutustasoa nostettua kehitysmaissa.

Vierailija
55/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erinomaista kehitystä, kun alla olevaa mittaria katsoo.

http://www.worldometers.info/world-population/

Kyllä, mutta Suomen asukasluku on vain niin pieni, reilusti alle tuhannesosa koko maailman asukasluvusta, että siksi suomalaisten päätökset tehdä lapsia tai olla tekemättä lapsia ei vaikuta koko maailman väestönkehitykseen juuri lainkaan, vaan pääasiassa vain Suomen väestönkehitykseen.

Maailma kiittäisi paljon enemmän siitä, jos vapaaehtoinen lapsettomuus yleistyisi niillä seuduilla, jossa asuu jo nyt ihmisiä kymmenistä miljoonista satoihin miljooniin ja joissa lisäännytään silti edelleen kanien lailla.

Vierailija
56/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen korkeakoulutettu 31-vuotias Helsingistä, joka tällä hetkellä viettää mammista 3 kk vauvan kanssa. Se on tietenkin hyvä, ettei ihmiset hanki lapsia jos oikeasti kokee, ettei lasta pysty rakastamaan. Mutta itse koen, että moni ei voi käsittääkään mistä kaikesta silloin jää paitsi. Joo, onhan sitä totaalisen kiinni ja itsekin kuljen tyyliin 2 eri asussa, mut nautin täysillä näistä ihanista hetkistä oman vauvan kanssa. Konttoriin ei ole mikään kiire takaisin.

Ja odotan innolla sitä, kun pääsemme miehen kanssa vaikka viettämään taas yötä hotelliin, juomaan skumppaa ja ulos syömään. Silloin kun siihen on mahdollisuus viikon jokaisena päivänä, kuten veloilla, se ei oikeasti ole niin kummoista vaan itsestäänselvää. Ollaan reissattu yhdessä ja syöty läpi kaikki Helsingin raflat, ja onhan se kivaa, mut onko yhä 10-vuoden päästä niin siistiä? Koen, että elän elämäni parasta aikaa just nyt, ja pariskuntana olemme entistä hitsautuneempia kun meitä yhdistää ihana vauva.

Lisäksi, maailma muuttuu koko ajan. Ei voi olettaa, että 20 vuoden päästä meno on just sitä, mitä se on tänäpäivänä. Jatkuvasti syntyy uutta sukupolvea ja uusia vaikuttajia, jotka haluavat tehdä toisin kuin edeltäjänsä!

Vierailija
57/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yllätä.

ihmiset eivät halua sitoutua edes kumppaniin niin miten voisi sitoutua 20 vuodeksi lapseen.

3kymppiset luulee olevansa vielä niiiin nuoria ja eletään yhä teinikuplassa.

Mikään ei saa olla "pakko" ja on vain oikeuksia eikä velvollisuuksia.

Itsekkyys on huipussaan eikä ole empatiaa tai halua ottaa muita huomioon.

Siis mitä saakelin roskaa tämä taas on? Sinun mielestä on siis parempi, että ihmiset pakotetaan lisääntymään?

Kyllä se lisääntyminen on erittäin itsekästä. Halutaan omien geenien periytyvän eteenpäin, vähät välittämättä maailman tilanteesta. Ei vähääkään huomioida muita.

Mikset tapa itseäsi, meidän muiden takia?

Vierailija
58/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin yksi vapaaehtoisesti lapseton, ikää jo 42 joten eiköhän nyt voi jo sanoa että päätös on pitänyt eikä enää pyörry ;) Minä en ole koskaan halunnut edes kumppania, koska olen erakkoluonne joka viihdyn parhaiten yksin. 

Vierailija
59/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yllätä, koska tunnen monia nuoria ihmisiä, jotka eivät halua lapsia. Yksiselitteistä syytä en ole kysynyt kai keneltäkään. Ehkä osa ei edes osaa sanoa. Joillakin naisilla vaikuttaa esim. äidin vaikea raskaus ja synnytyksestä aiheutuneet vaivat. Olenkin sitä mieltä, että sektion pitäisi saada helpommin halutessaan.

Vierailija
60/130 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten musta tuntuu että juuri kouluttamaton wt-porukka pukkaa niitä tenavia tulemaan yhtenään ja monelle eri puolisolle, kun taas koulutetut ja varakkaammat parit harkitsevat tarkemmin lasten hankintaa ja haluavat nimenomaan enemmän viettää sitä kahdenkeskistä aikuisten aikaa, ilman lapsia. Minä väittäisin että huonommin kouluttautuneet lisääntyy ja korkeampituloiset ja koulutetut ovat ennemmmin veloja tai yhden lapsen vanhempia..

Meillä on tuon raportin kaltaisia tutkimuksia juuri siksi, ettei meidän tarvitse olla ennakkoluuloisen mutuilun varassa. -ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän