Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako koulun th tehdä näin?

Vierailija
16.09.2016 |

Elikkä taustaa sen verran, että meillä on niin lapset kuin vanhemmatkin hoikkia. Ja etenkin minun suvussani niitä hoikkia on enemmän kuin tuhdimpia. Saadaan syödä mitä vaan eikä se vaan näy. Lisäksi me ollaan tosi urheilullinen ja liikkuva perhe.

Meidän lapsia on neuvolaiän jälkeen kouluterveydenhuollon puolesta alettu kytätä jotenkin tosi tarkkaan. Neuvolassa sanottiin aina, että ovat hoikkia ja pitkiä, mutta kasvavat tasaisesti omalla käyrällään eli kaikki kunnossa. Lisäksi syövät todella hyvin ja terveellisesti. Väitän, että aika moni saisi ottaa oppia meidän ruokailutottumuksista. Ikinä ei ole tarvinnut taistella lasten syömisen suhteen ja vaikka herkutellaankin niin ei liikaa. On aamupuurot ja koulun jälkeen lämmintä ruokaa, välipaloja joka lähtöön ja iltapala syödään.

Keväällä olin kuopuksen kanssa ekaluokan terveystarkastuksessa mukana ja siellä tyttö oli sitten taas kerran liian hoikka pituuteen nähden. Tytöllä ei ole mitään vatsavaivoja, ei ripulia tms. ja syö hyvin. Silti väläyteltiin jotain keliakian mahdollisuutta,kun kerran on niin hoikka.

Eilen sitten tyttö (nyt tokaluokalla) oli haettu yhtäkkiä terveydenhoitajalle ja oli otettu pituus, paino ja joku verikoe. Asiasta ei infottu meitä vanhempia etukäteen eikä itseasiassa jälkikäteenkään muuta tietoa kuin mitä tyttö itse kertoi. Oli myös kyselty, että miten syö.

Tuli olo, että tyttö on haluttu napata luokasta tosta vaan tarkatukseen, että ei kukaan voi laittaa hänelle sanoja suuhun. Että "kerrot sitten että syöt joka päivä puuroa jne". No ei tarvitse laittaa sanoja suuhun. Tyttö syö hyvin ja monipuolisesti ja oli osannut sen itse kertoa.

Keväällä tarkastuksessa lääkäri jopa sanoi minulle, että meidän pitäisi RAJOITTAA tyttömme liikkumista. En ole moista kuullutkaan ikinä. Ennen oli ihan normaalia, että lapset liikkui aamusta iltaan. Nyt on epänormaali,kun ei makaa päivätpitkät sohvalla ja pelaa kännykällä.

Kommentit (114)

Vierailija
21/114 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat ihan mieheni entiseltä puolisolta. Koulu puuttui lapsen terveydentilaan, kun lapsella särki aina koulussa pää ja vatsa, jne, oli väsynyt, silmanaluset on ihan mustat, paino tosi alhainen, eikä koulussa oikeastaan syö, eikä jaksa osallistua liikunta tunteihin, jne. 

Mutta äidin mukaan syö hyvin ja harrastaa paljon liikuntaa painon johtuessa tästä. Vanhemmat saattaa olla sokeita näille asioille puolustaessaan omaan vanhemmuuttaan niin eikö ole ihan hyvä, että nyt vahvistetaan kaiken olevan kunnossa.

Muistatteko pyhittää myös sen lepopäivän?

Voi taivas. No lapsellani ei ole todellakaan edellä mainittuja oireita ja lasteni isä oli asiasta yhtä ihmeissään kuin minä. Ja hän seurustelee myös sairaanhoitajan kanssa, joten siellä on myös asiantuntija vieressä näkemässä tyttöä ja hänen syömistään ja sinun kuvittelemiasi silmäpusseja. 

Olen itse tosi tarkka kaikesta, koska meillä on koettu kovia lähipiirissä syöpätapausten ja kuolemien vuoksi ja olen jo lähtökohtaisesti ennen sitäkin ollut tarkka enkä pidä terveyttä minään itsestäänselvyytenä. Samanlainen on ex-mieheni ja lasten isä. Ei tarvi miettiä saako lapset isän luona d-vitamiininsa,kun tiedän heidän saavan ne. 

Ja kyllä lapsella on myös lepopäiviä. Hän ei harrasta ohjatusti joka päivä. Mutta en kyllä käske 8vuotiasta sisälle pimeään istumaan kännykän kanssa vain sen takia, että se on tämänpäivän normi. Hän saa olla ulkona pelailemassa ja leikkimässä kavereiden ja/tai koiran kanssa. Niin ja saa myös pelatakin, mutta keksii usein muutakin. Ja nukkuu kunnon yöunet. 

Eli en tiedä mikä tämä sinun tuttavasi on ja ihan rauhassa saat uskoa minun olevan samanlainen, mutta meille saa rauhassa tulla vaikka joukko ammattilaisia samantien tarkastelemaan perheemme tapoja ja tottumuksia niin liikkumisen kuin syömisen ja nukkumisenkin osalta. 

Vierailija
22/114 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No suomalainen keskivertolapsi on nykyään tanakka. Näkyy mm. uusista käyristä. Meidänkin lapset ovat siinä juuri alipainon yläpuolella ja syövät hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/114 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin juuri. Ei se th ole vihollinen vaan lapsen parasta ajatteleva ammattilainen.

Vierailija
24/114 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi ehkä kiinnittää oikeasti siihen huomiota, että lapsesi saa riittävästi sellaista ruokaa, mikä sitä painoa pikkaisen nostaisikin.

On ihmisiä, joille ei ole olemassa sellaista (suht terveellistä) ruokaa, jolla paino nousisi. Ellei sitten samalla sidota pakkopaidassa makuuasentoon.

19

Vierailija
25/114 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselta oli otettu verikoe kyynärtaipeesta? 

Vierailija
26/114 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että teet itse asiasta isomman kuin muut. Anna lapsen elää ja terkan tarkistaa. Voithan sanoa lapselle, että terkan tehtävä on huolehtia oppilaiden terveydestä, ennalltaehkäistä jne. Keskustella kiihkottomasti.

Vierailija
27/114 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan toi sun lapsi ihan järkyttävän alipainoinen :( Oisko kuule vika ihan sinussa ap? Mietippä ihan käsi sydämellä, syötätkö oikeesti lapsias terveellisesti?

Terkkarin käyrät sallii alarajoilla likkumisen, mutta jos merkittävästi menee alarajan alle, niin puututtava on. 

Vierailija
28/114 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olettaisin, että joko A) lääkärin tarkastuksessa ekalla luokalla lääkäri pyytänyt kontrollin ja siitä silloin vanhemman kuullen maininnut B) terveydenhoitaja alkoi tekemään tokaluokkalaisten rutiinitarkastuksia (joihin ei kutsuta vanhempia) ja ajatteli painon takia ottaa hemoglobiinin sormenpäästä.

Ei terveydenhoitajalla ole aikaa kytätä lapsia pihalla ja "kaapata" heitä tarkastuksiin ilman syytä. Kaikki tokaluokkalaiset käyvät terveydenhoitajan tarkastuksessa, näihin siis vaan haetaan luokasta ilman etukäteisilmoitusta. Terveydenhoitaja yleensä lähettää lapun kotiin, jossa on lapsen paino ja pituus ja sitten tietoa, jos muuta erityistä huolehdittavaa vanhemmalle. Kysy lapselta saiko tuon lapun ja tarkista reppu, se on ehkä siellä. Jos terveydenhoitaja huolestuu lapsen mitoista, tai jos lääkäri on pyytänyt ylimääräisen kontrollin, näyttää terveydenhoitaja lapsen paperit lääkärille.

Kouluissa ei voida ottaa muunlaisia verikokeita kuin Hb sormenpäästä, muihin kokeisiin saisit lähetteen ja veisin lapsen itse.

Älä missään tapauksessa soita mihinkään ja syytä ketään. Annat siitä todella kummallisen kuvan itsestäsi. Jos mitään lappua ei tullut tai lapusta huolimatta sinua huolettaa asia, laita terveyden hoitajalle fiksu viesti ja kysy miksi lapsi kävi siellä ja kysy tuloksia. Voit myös soittaa soittoajalla.

-exkoululääkäri

Laitoin jo viestin ja kysyin, Enkä mielestäni anna kummallista kuvaa olemalla kiinnostunut lastani koskevissa asioissa. Lapsi ei saanut mitään lappua mukaansa tarkastuksesta. 

Eniten minua on tässä kyttäämisessä harmittanut se, että olen monta kertaa laittanut viestiä kouluterveydenhoitoon siitä miten raskasta meillä oli,kun lasten isä oli vakavasti sairas ja minun jaksamiseni oli kortilla. Kukaan ei koskaan ottanut yhteyttä ja kysynyt,että miten minä voin tai miten lapset jaksaa,kun isä on sairas. Ei mutta tutkitaampa vuodesta toiseen, että syökö ne lapset, vaikka joka kerta lopputulema on ollut sama - syö ne ja on vaan luonnostaan hoikkia. 

Vierailija
29/114 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja kouluterveydenhuolto tuskin epäilee pikkukoululaisella syömishäiriötä, enemmänkin jotain muuta sairautta ja Hb mittaus on aivan sopivaa tälläisissä tapauksissa. Jos vanhemmat ovat kamalan hyökkääviä hoikan lapsen yksittäisestä mittauksesta, aiheuttaa se enemmän huolta terveydenhuollossa kuin lapsen hoikkuus sinällään. Miksi äiti kokee henkilökohtaisena ongelmana, että lapselta on mitattu paino ja pituu koulussa, kun kaikikta tokaluokkalaisilta se otetaan vähintään kerran? Onko äidillä itse jonkinlainen kompleksi painon ja syömisen suhteen?

Vierailija
30/114 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat ihan mieheni entiseltä puolisolta. Koulu puuttui lapsen terveydentilaan, kun lapsella särki aina koulussa pää ja vatsa, jne, oli väsynyt, silmanaluset on ihan mustat, paino tosi alhainen, eikä koulussa oikeastaan syö, eikä jaksa osallistua liikunta tunteihin, jne. 

Mutta äidin mukaan syö hyvin ja harrastaa paljon liikuntaa painon johtuessa tästä. Vanhemmat saattaa olla sokeita näille asioille puolustaessaan omaan vanhemmuuttaan niin eikö ole ihan hyvä, että nyt vahvistetaan kaiken olevan kunnossa.

Muistatteko pyhittää myös sen lepopäivän?

Voi taivas. No lapsellani ei ole todellakaan edellä mainittuja oireita ja lasteni isä oli asiasta yhtä ihmeissään kuin minä. Ja hän seurustelee myös sairaanhoitajan kanssa, joten siellä on myös asiantuntija vieressä näkemässä tyttöä ja hänen syömistään ja sinun kuvittelemiasi silmäpusseja. 

Olen itse tosi tarkka kaikesta, koska meillä on koettu kovia lähipiirissä syöpätapausten ja kuolemien vuoksi ja olen jo lähtökohtaisesti ennen sitäkin ollut tarkka enkä pidä terveyttä minään itsestäänselvyytenä. Samanlainen on ex-mieheni ja lasten isä. Ei tarvi miettiä saako lapset isän luona d-vitamiininsa,kun tiedän heidän saavan ne. 

Ja kyllä lapsella on myös lepopäiviä. Hän ei harrasta ohjatusti joka päivä. Mutta en kyllä käske 8vuotiasta sisälle pimeään istumaan kännykän kanssa vain sen takia, että se on tämänpäivän normi. Hän saa olla ulkona pelailemassa ja leikkimässä kavereiden ja/tai koiran kanssa. Niin ja saa myös pelatakin, mutta keksii usein muutakin. Ja nukkuu kunnon yöunet. 

Eli en tiedä mikä tämä sinun tuttavasi on ja ihan rauhassa saat uskoa minun olevan samanlainen, mutta meille saa rauhassa tulla vaikka joukko ammattilaisia samantien tarkastelemaan perheemme tapoja ja tottumuksia niin liikkumisen kuin syömisen ja nukkumisenkin osalta. 

Otatko tämän nyt vähän turhan henkilökohtaisesti? Jos samalla tavalla puolustat omia heikkouksiasia niin ei ole  mikään ihme, että epäilykset heräävät.

Vierailija
31/114 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ihan laki edellytä puuttumaan, jos lapsesta on huoli?

Jos on tasapuolisesti huolissaan kaikiasta. Kaappaa myös niitä läskejä kesken tunnin puntariin ja ruokavaliokuulusteluun.

Vierailija
32/114 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viitsitkö kertoa kuinka hoikasta tässä on kyse. Tarkoitan, että näyttääkö ikäisekseen liian hauraalta tms.

No en nyt edes tiedä tytön mittoja eiliseltä, mutta pituutta on joku 134cm ja painoa 22,5kg muistaakseni. Käyttää siis 134cm vaatteita pääasiassa, jostain sopii 128. Tyttö on pitkä ja hänellä on pitkät jalat. Verrattuna esim. 11v siskoonsa, joka tulee enemmän minuun ja hänkin on tosi hoikka, mutta pituutta ei ole samassa suhteessa yhtä paljon mitä kahdella muulla.

Eikä todellakaan siis näytä hauraalta. Mielestäni tytön kavereissa on useempiakin sellaisia juuri tosi hentoisen ja hauraan oloisia pieniä ja hoikkia tyttöjä. Mutta ilmeisesti he eivät ole ongelmallisia, koska sitä pituutta ei ole niin paljoa. Tyttö on minusta tosi energinen ja urheilullinen eikä kyllä jaksaisikaan ellei olisi kunnossa. Pelaa lentopalloa ja jalkapalloa.

No huh huh.

Meillä oli tyttö 9v: 133.8cm / 33kg ja on TOSI hoikka. Aina huolissani, ettei ole liian hoikka, mutta th/lääkäri kommentoineet "ei huolta".

Ap tyttäresi täytyy olla kyllä jo anorektikon näköinen!

Vierailija
33/114 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä haittaa tästä on? Ei mitään, jos asiat on kunnossa. Ellei ole, huomaa sen äänestä, jonka äiti nostaa

Toivottavasti sinä et ole asemassa että voit lausua kenestäkään mitään mielipidettä virallisesti.

Vierailija
34/114 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Meillä kakkosluokan terveystarkastukset on just noin että lapsi menee kesken päivää ilman vanhempaa tarkastukseen. Kotiin tulee sitten lappu että mikä oli pituus ja paino ja muuta huomiota. Tästä tuli kyllä wilmailmotus koulun alkaessa, että näin toimitaan. Musta kuulostaa että sä nyt oot tehny kärpäsestä härkäsen. Oliks siitä käynnistä sit jotain sanottavaa? Minusta on tosi hyvä että kasvua vähän seurataa. Mitä pahaa siinä on? Oot nyt turhasta mielesi pahoittanut.

Vierailija
35/114 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos ei lastensuojeluilmoitusvoi tehdä, niin ota yhtettä ValViraan, että otetaan terkkarin oikeudet pois tuollaiselta.

Voi kuule, oikeuksia ei käytännössä voi menettää, jos ei ole vakavasti päihdehäiriöinen tai tuottamuksellisesti tapa jotakuta.

Terkkarin käytös on ihan perusteltua, jos koulussa on tosiaan huoli herännyt. Nyt meillä on VAIN ap:n subjektiivinen käsitys asiasta; hän ei ole edes puhunut terkan kanssa.

Jos lapsesi on ALIPAINOINEN, niin tilannetta kyllä seurataan säännöllisin tarkastuksin koulupäivän aikana. Siinä ei ole mitään ihmeellistä. Esim. luuston ja aivojen kehitys on vaarassa, jos lapsi on alipainoinen ja jatkaisi vain laihtumistaan pituuden kasvaessa.

Vierailija
36/114 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan toi sun lapsi ihan järkyttävän alipainoinen :( Oisko kuule vika ihan sinussa ap? Mietippä ihan käsi sydämellä, syötätkö oikeesti lapsias terveellisesti?

Terkkarin käyrät sallii alarajoilla likkumisen, mutta jos merkittävästi menee alarajan alle, niin puututtava on. 

Paino on -15% miinuksella. Keskimmäisellä -12% ja vanhimman en tällä hetkellä tiedä mikä on, mutta on ollut tuossa -15% paikkeilla aina. Samoin on siskoni ja veljeni lapset. Kaikki täysin samasta muotista valettuja. Samoin minä ja sisarukseni. Ja jokaissen paino ja pituukäyrä aivan tasaisen kaunis ilman mitään heittoja ylös tai alas. 

Lapset syö aamuisin puuroa. Joko mannapuuro tai kaurapuuro. Lisäksi joku heistä saattaa syödä leivän tai kaksi. Vanhin yleensä ainakin. Kouluruokaa syövät hyvin ja tämä viesti tullut siis ihan jokaisen opettajalta ilman kyselyä asiasta. Koulun jälkeen syövät yleensä jotain välipalaa kuten banaania, viiliä ja marjoja, jukurttia ja mysliä tai sitten sitä leipää. Hiukan myöhemmin syövät lämpimän ruuan eikä todellakaan mitään nykeröannosta vaan ihan kunnon satsin ruokaa jopa tämä 8v tyttö. Ennen iltapalaa syövät yleensä vielä ainakin kerran jotain välipalaa. Jos lämmintä ruokaa on niin tosi usein ottavat ruokaa vielä sen kolmannen satsin. 

Meillä syödään ruuan kanssa salaatteja, samoin leivän päällä salaattia ja kurkkua. Aina on saatavilla hedelmiä. Maitoa juovat yleensä ruuan kanssa, mutta muuten pääasiassa vettä. Mehuja ja limsoja ei juoda, puhumattakaan energiajuomista. Nukkumaan mennään yhdeksän aikaan illalla.

Mistä kohdasta sinä korjaisit tapojamme?

Vierailija
37/114 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin terkkarina en jaksa ymmärtää näitä kollegoita jotka lukevat käyriä kuin piru raamattua ja ei oteta huomioon esim. sitä millaiset vanhemmat vaikka olevat ulkoisesti. Mielestäni terkkari hoiti ja hoitaa tilannetta huonosti ja ammattitaidottomasti. Pitäisi olla sanomattaki selvää, että jos lapsi on ikäisekseen pitkä niin usein hän on myös aika hoikka.

Vierailija
38/114 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos ei lastensuojeluilmoitusvoi tehdä, niin ota yhtettä ValViraan, että otetaan terkkarin oikeudet pois tuollaiselta.

Voi kuule, oikeuksia ei käytännössä voi menettää, jos ei ole vakavasti päihdehäiriöinen tai tuottamuksellisesti tapa jotakuta.

Terkkarin käytös on ihan perusteltua, jos koulussa on tosiaan huoli herännyt. Nyt meillä on VAIN ap:n subjektiivinen käsitys asiasta; hän ei ole edes puhunut terkan kanssa.

Jos lapsesi on ALIPAINOINEN, niin tilannetta kyllä seurataan säännöllisin tarkastuksin koulupäivän aikana. Siinä ei ole mitään ihmeellistä. Esim. luuston ja aivojen kehitys on vaarassa, jos lapsi on alipainoinen ja jatkaisi vain laihtumistaan pituuden kasvaessa.

En ole tekemässä mitään ilmoituksia kenestäkään. Tahdon vain tietää, jos jotain kytätään ja mitä kytätessä on todettu.

Sain th:lta jo vastauksen. Lapsi on täysin kunnossa. Ylläripylläri. 

Lapsi ei ole laihtunut missään vaiheessa. Hän syntyi hoikkana ja on hoikka ollut aina. Ei hauras vaan hyvin elinvoimainen ja energinen myös muiden kuin vain meidän vanhempien mielestä. 

Vierailija
39/114 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ihan laki edellytä puuttumaan, jos lapsesta on huoli?

Mikä huoli voi olla, jos on jo nähty lapsen vanhemmat (pitkiä ja hoikkia), lapsen vanhempi sisarus (hoikka) ja vanhemmat ovat käyttäneet lasta neuvolassa, joten sieltäkin on kirjallisena tiedot pituus- ja painokäyristä. Eikö huolta pitäisi ilmetä siinä vaiheessa, kun tapahtuu joku radikaali muutos? Tässähän on päinvastoin; koko ajan sama tilanne ja lapsi ilmeisesti voi hyvin, ainakaan aloittaja ei kertonut lapsen sairastelevan poikkeuksellisen paljon tms.

Vierailija
40/114 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paino on -15% miinuksella. Keskimmäisellä -12% ja vanhimman en tällä hetkellä tiedä mikä on, mutta on ollut tuossa -15% paikkeilla aina. Samoin on siskoni ja veljeni lapset. Kaikki täysin samasta muotista valettuja. Samoin minä ja sisarukseni. Ja jokaissen paino ja pituukäyrä aivan tasaisen kaunis ilman mitään heittoja ylös tai alas. 

Lapset syö aamuisin puuroa. Joko mannapuuro tai kaurapuuro. Lisäksi joku heistä saattaa syödä leivän tai kaksi. Vanhin yleensä ainakin. Kouluruokaa syövät hyvin ja tämä viesti tullut siis ihan jokaisen opettajalta ilman kyselyä asiasta. Koulun jälkeen syövät yleensä jotain välipalaa kuten banaania, viiliä ja marjoja, jukurttia ja mysliä tai sitten sitä leipää. Hiukan myöhemmin syövät lämpimän ruuan eikä todellakaan mitään nykeröannosta vaan ihan kunnon satsin ruokaa jopa tämä 8v tyttö. Ennen iltapalaa syövät yleensä vielä ainakin kerran jotain välipalaa. Jos lämmintä ruokaa on niin tosi usein ottavat ruokaa vielä sen kolmannen satsin. 

Meillä syödään ruuan kanssa salaatteja, samoin leivän päällä salaattia ja kurkkua. Aina on saatavilla hedelmiä. Maitoa juovat yleensä ruuan kanssa, mutta muuten pääasiassa vettä. Mehuja ja limsoja ei juoda, puhumattakaan energiajuomista. Nukkumaan mennään yhdeksän aikaan illalla.

Mistä kohdasta sinä korjaisit tapojamme?

Kyllä sitä painoa ja sen kehitystä on silti tärkeää seurata usein, vaikka kyse olisi ns. sukunne taipumuksesta. Niin se vain on ja näillä tarkastuksilla kuitenkin ehkäistään aika paljon pahempien asioiden kehittymistä. Ei juuri ehkä teidän kohdallanne, mutta koko ikäluokan kohdalla kyllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme