Miksi niin moni uupuu työhönsä nykyään?
Vaikka otsikossa kysymys onkin, niin ehkä osittain retorinen. Työelämä, erityisesti asiantuntijatyö, mutta myös ihan se suorittava työ myös, on muuttunut vuosikymmenen aikana erittäin rajusti. Enemmän enemmän, halvemmalla ja nopeammin. Ole reipas, sosiaalinen butterfly, idearikas ja mitä vielä. Tavoitettavissa milloin ikinä kuka kaipaa, mutta jää ulkopuolelle heti, jos olet viikonkin saikulla.
Kommentit (19)
Parhaimmillaan tuo voi olla erittäin tyydyttävää. Jos olet sellaisessa asemassa että teet asioita, ratkaiset ongelmia. Tietysti jos on epätyydyttävää syystä tai toisesta niin se on ihan hirveää.
Rajattomat työkaverit, jotka haluavat oman kaaoksen myös muiden elämään. Se rasittaa oikeasti aika hemmetisti.
Tervetuloa töihin Helsingin varhaiskasvatukseen! Eli siis päiväkotiin. Aloita vaikka Malmin tai Itäkeskuksen alueelta.
Ahdistaa työelämä taidan hakea eläkepaperit
M29
Vierailija kirjoitti:
M29
Hae vaan, mutta et saa. Me sairaat vanhatkaan ei saada.
Asiantuntijatyössä ongelma on ns. bore out. Tyypit esittää kiireistä ja kauhea paine niskassa, muttei oikein tiedä, mitä pitäisi tehdä. Se jäytää sisältä. Päivät menee töissä ja koko ajan pelko perseessä, että jää kiinni siitä, ettei oikein tee mitään, koska ei tiedä, mitä pitäisi tehdä ja mikä on tarpeellista. Siksi se on äärimmäisen stressaavaa. Esittää kiireistä, tärkeää ja jännittää, että koska kupla puhkeaa. Lohdutukseksi tämän kanssa kamppaileville: Valhe on yhteinen. Kaikki esittävät samaa leikkiä. Onneksi pääsin noista yksityisen asiantuntijatöistä pois ja selkeämpään työhön, jossa ei tarvitse hävetä tilipäivänä tai stressata joka päivä, että paljastuu oma turhuus. Aika moni tunnustaa saman kahden kesken ja monet alaa vaihtaneet on pienessä keskustelussa juuri tunnustaneet tämän suurimmaksi motiiviksi vaihtaa alaa. Alalla olevatkin tunnustaa sen, jos luottaa keskustelukumppaniin...
Vierailija kirjoitti:
M29
En tiedä olitko tosissasi vai naljailetko, mutta niille joiden kommentit on luokkaa ”nykyajan nuoret on laiskoja” sanoisin, että moni milleniaali on tehnyt lukiosta asti, läpi korkeakouluopintonsa töitä rahoittaakseen elämänsä, ja varsinaista tutkintoaan vastaaviin töihin päästyään hänet imetään 5-10 vuodessa kuiviin. Siihen mennessä työvuosia on ehtinyt kertyä jo pitkälle toista kymmentä. Ja edessä pitäisi olla saman verran. Sen sijaan on jäljellä enää tyhjiä ihmisraunioita.
Ei kukaan ensisijaisesti halua eläkkeelle.
Pitkäaikaistyöttömänä tulisin heti uupuman työhön jos pääsisin. Nyt uuvun työttömyyteeni.
Taasko joku 2000 luvulla syntynyt lunihiutale on ahdistunut eikä kestä työelämää kun huomaa että se ei olekkaan semmosta kivaa kevyttä pikku puuhastelu jota voi tehdä aina vähän kerrallaan somettamisen välissä?
Syitä on monia:
1) huono johtaminen, ei managerointia
2) työntekijä tekee liikaa paineen alla, yhtiötä yritetään pelastaa oman mielenterveyden kustannuksella
3) työ ei anna mitään vaihtelua
4) työympäristö on myrkyllinen, esim. työyhteisössä on narsisti joka maalittaa muita työntekijöitä, ei voi vapaasti puhua
5) omaan työhön ei voi vaikuttaa, mikromanagerointi
6) elämän tilanteet, esim. läheisen kuolema ja muut työelämästä riiopumattomat kuormitustekijät
7) SDP:n nostama tuöoveroprosentti joka valuu maahanmuuttaja ministerien ohjaaman maahan muutton lisäämiseen, palkan riittämättömyys
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M29
En tiedä olitko tosissasi vai naljailetko, mutta niille joiden kommentit on luokkaa ”nykyajan nuoret on laiskoja” sanoisin, että moni milleniaali on tehnyt lukiosta asti, läpi korkeakouluopintonsa töitä rahoittaakseen elämänsä, ja varsinaista tutkintoaan vastaaviin töihin päästyään hänet imetään 5-10 vuodessa kuiviin. Siihen mennessä työvuosia on ehtinyt kertyä jo pitkälle toista kymmentä. Ja edessä pitäisi olla saman verran. Sen sijaan on jäljellä enää tyhjiä ihmisraunioita.
Itse olen syntynyt 1986 eli olen milleniaali ja työskentelen teollisuudessa fyysisessä työssä enkä ole huomannut tuommoista?
Ja sehän ei helpota asiaa yhtään, että irtisanomiset on tehty nykyään entistä helpommiksi, ja YT-uutisia saa lukea viikoittain.
https://www.espoonsanomat.fi/2026/09/06/suomen-tyottomyys-oli-eun-korke…
Suomen työttömyys oli EU:n korkein – Espoossa työttömiä työnhakijoita oli yli 21 000
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M29
Itse olen syntynyt 1986 eli olen milleniaali ja työskentelen teollisuudessa fyysisessä työssä enkä ole huomannut tuommoista?
No olet onnekas. Ei tässä väitettykään kaikkien kokevan samaa kohtaloa.
Tämä on kyllä täysin totta, vaikka olet edes se hyvä hoitaja, joka saapuu paikalle ajoissa, niin sinua ei arvosteta lainkaan. Olin lastenhoitaja, ja tulin oven taakse 5 min aikaisemmin, niin minulle ei avata ovea lainkaan ja avataan se ovi vasta tasan kellon tarkkuudella? Kun taas menin hoitamaan vammaista lasta, niin tämä äiti ei edes tervehdi minua lainkaan? Kun jäin yksin lapsen kanssa, niin tämä äiti soittaa n. 9-vuotiaalle tyttärelle, että mitä se hoitaja tekee? Ja taas yksi tapaus, kun olin hoitamassa vauvaa, niin i laitetaan katsomaan tv- lasten ohjelmia? He pyysivät, että lähden sen vauvan kanssa ulos, mutta se vauva huusi koko ajan, ja kysyin tältä äidiltä, että lapsella on nälkä, niin hän vain totesi minulle, että mies unohtanut ostaa vauvalle ruokaa eli siis maitoa? Mikä näitä ihmisiä oikeasti vaivaa. Ja näitä tapauksia on toki erittäin paljon, jossa ne vanhemmat eivät enää pidä huolta omista lapsistaan lainkaan?!
Vierailija kirjoitti:
Ja sehän ei helpota asiaa yhtään, että irtisanomiset on tehty nykyään entistä helpommiksi, ja YT-uutisia saa lukea viikoittain.
En ole koskaan kuullut että, päteviä, kykeneviä, osaavia ja hyviä työntekijöitä.olisi potkittu YT neuvotteluissa pihalle ellei se koko yritys ole menossa konkurssiin jolloin kaikki työntekijät pistetään pihalle mutta siltikin edellä mainitut saa kyllä töitä heti muosta yrityksistä. Ymmärrän kyllä toki että kaikkihan itseään parhaaksi kehuu ja itseään parhaana pitää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullut että, päteviä, kykeneviä, osaavia ja hyviä työntekijöitä.olisi potkittu YT neuvotteluissa pihalle ellei se koko yritys ole menossa konkurssiin jolloin kaikki työntekijät pistetään pihalle mutta siltikin edellä mainitut saa kyllä töitä heti muosta yrityksistä. Ymmärrän kyllä toki että kaikkihan itseään parhaaksi kehuu ja itseään parhaana pitää
Hyvänen aika, etkö? Miten voi olla. Etkö ole koskaan kuullut tuotannonsiirroista havempiin maihin? Et koskaan työpaikoilta savustamista? Oletpa kerrassaan uniikki hiutale.
Minulta ainakin nuorempana otettiin kaikki irti, antamatta mitään takaisin. Siinä meni sitten jo nuorena terveyskin.