Saako koulun th tehdä näin?
Elikkä taustaa sen verran, että meillä on niin lapset kuin vanhemmatkin hoikkia. Ja etenkin minun suvussani niitä hoikkia on enemmän kuin tuhdimpia. Saadaan syödä mitä vaan eikä se vaan näy. Lisäksi me ollaan tosi urheilullinen ja liikkuva perhe.
Meidän lapsia on neuvolaiän jälkeen kouluterveydenhuollon puolesta alettu kytätä jotenkin tosi tarkkaan. Neuvolassa sanottiin aina, että ovat hoikkia ja pitkiä, mutta kasvavat tasaisesti omalla käyrällään eli kaikki kunnossa. Lisäksi syövät todella hyvin ja terveellisesti. Väitän, että aika moni saisi ottaa oppia meidän ruokailutottumuksista. Ikinä ei ole tarvinnut taistella lasten syömisen suhteen ja vaikka herkutellaankin niin ei liikaa. On aamupuurot ja koulun jälkeen lämmintä ruokaa, välipaloja joka lähtöön ja iltapala syödään.
Keväällä olin kuopuksen kanssa ekaluokan terveystarkastuksessa mukana ja siellä tyttö oli sitten taas kerran liian hoikka pituuteen nähden. Tytöllä ei ole mitään vatsavaivoja, ei ripulia tms. ja syö hyvin. Silti väläyteltiin jotain keliakian mahdollisuutta,kun kerran on niin hoikka.
Eilen sitten tyttö (nyt tokaluokalla) oli haettu yhtäkkiä terveydenhoitajalle ja oli otettu pituus, paino ja joku verikoe. Asiasta ei infottu meitä vanhempia etukäteen eikä itseasiassa jälkikäteenkään muuta tietoa kuin mitä tyttö itse kertoi. Oli myös kyselty, että miten syö.
Tuli olo, että tyttö on haluttu napata luokasta tosta vaan tarkatukseen, että ei kukaan voi laittaa hänelle sanoja suuhun. Että "kerrot sitten että syöt joka päivä puuroa jne". No ei tarvitse laittaa sanoja suuhun. Tyttö syö hyvin ja monipuolisesti ja oli osannut sen itse kertoa.
Keväällä tarkastuksessa lääkäri jopa sanoi minulle, että meidän pitäisi RAJOITTAA tyttömme liikkumista. En ole moista kuullutkaan ikinä. Ennen oli ihan normaalia, että lapset liikkui aamusta iltaan. Nyt on epänormaali,kun ei makaa päivätpitkät sohvalla ja pelaa kännykällä.
Kommentit (114)
Minua hermostuttaa enemmän jos lapsiani ei tosissaan seurata kuten koulun terveydenhuollon pitäisi. Verikoe on hyvä asia, koska siitähän saa puhdasta faktaa. Ei sen tulokset ole mielipideasia tai voi siten kääntyä ketään vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä balettia harrastava hoikka, pitkä tyttö kans syynättiin ja painokontrolloitiin koko ylä-aste mikä oli ihan fine, jos th tuli tyytyväiseksi kun ei saanut aroreksiaa bongattua mitenkään. Tyttö oli vaan mielissään, kun haettiin luokasta kun monet tytöt haettiin painokontrolliin just pulleitensa takia. Meillä viisi krt päivässä kunnon tavalliset ruoat/ välipalat ja paljon liikuntaa. On se hyvä että kontrolloidaan, kun ajoissa huomattu anoreksia helpompi varmaan hoitaa. Aina anorektikon kotiväki ei ihan kartalla mitä nuori syö/ tekee. Olin vaan ylpeä että tyttö on terve, hoikka.
Sama asenne minulla. Ja pitää ymmärtää, että anorektikkoja on oikeastikin - niitä etsiessä satutaan seuraamaan niitäkin, joilla sitä anoreksiaa ei ole. Ikäänkuin terveydenhoitajien pitäisi seuraamatta ja ennalta varmaksi tietää kenellä on se anoreksia, ettei vahingossa tutki tai seuraa sellaista, jolla sitä ei ole. Vähän kun jos loukkaantuisi joutuessaan syöpäseulaan jos syöpää ei olekaan.
Mun lukioikäiselle 16 vuotiaalle siskolle terveydenhoitaja sanoi että älä syö yhtään enempää, muuten olet ylipainoinen. Hyvä muuten mutta sisko oli 160cm ja 43kg. Urheili 5 kertaa viikossa 3-4 tuntia kerrallaan. Teki mieli käydä vetämässä terkkaria turpaan kun olin nähnyt siskon päiväkirjassa syömishäiriöön viittaavia kirjoituksia. Samainen terkkari oli laittanut viisi normaalipainoista laihdutuskuurille. Jäi kyllä samana vuonna eläkkeelle, onneksi. Ei epävarmoja teinityttöjä pidä laittaa vahtimaan jokaista kiloa.
Kasvukäyrät, voi ju......a! Ikänä eivät lapseni olleet niiden mukaisia, eivät neuvolassa eivätkä koulussa. Neuvolassa he eivät kasvaneet pituutta kuten olisi pitänyt (molemmat vanhemmat pieniä) ja koulussa terveydenhoitaja epäili alhaista painoa anoreksiaksi. Eipä silti, joka toisella lapsella tuntui saman terveydenhoitajan mielestä olevan tämä sairaus. Olen kuullut, että nykyisin lapsille annetaan jopa kasvuhormonia, ellei pituus mene käyrien mukaisesti. Sairasta! Mihin terve järki on kadonnut tästä maailmasta ja varsinkin lääketieteestä? Muistuttaa jo hitlerinaikaista rodunjalostusoppia, jos ihmisten pitää ola samanpainoisia ja -pituisiakin. Eiköhän tämä pituus/painoasia johdu enemmänkin ihmisen geeneistä ja jopa monensukupolven takaisista perintötekijöistä. Näyttää siltä, että tavallisella talonpoikaisjärjellä "tiedetään" enemmän asioista kuin alan koulutuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viitsitkö kertoa kuinka hoikasta tässä on kyse. Tarkoitan, että näyttääkö ikäisekseen liian hauraalta tms.
No en nyt edes tiedä tytön mittoja eiliseltä, mutta pituutta on joku 134cm ja painoa 22,5kg muistaakseni. Käyttää siis 134cm vaatteita pääasiassa, jostain sopii 128. Tyttö on pitkä ja hänellä on pitkät jalat. Verrattuna esim. 11v siskoonsa, joka tulee enemmän minuun ja hänkin on tosi hoikka, mutta pituutta ei ole samassa suhteessa yhtä paljon mitä kahdella muulla.
Eikä todellakaan siis näytä hauraalta. Mielestäni tytön kavereissa on useempiakin sellaisia juuri tosi hentoisen ja hauraan oloisia pieniä ja hoikkia tyttöjä. Mutta ilmeisesti he eivät ole ongelmallisia, koska sitä pituutta ei ole niin paljoa. Tyttö on minusta tosi energinen ja urheilullinen eikä kyllä jaksaisikaan ellei olisi kunnossa. Pelaa lentopalloa ja jalkapalloa.
No huh huh.
Meillä oli tyttö 9v: 133.8cm / 33kg ja on TOSI hoikka. Aina huolissani, ettei ole liian hoikka, mutta th/lääkäri kommentoineet "ei huolta".
Ap tyttäresi täytyy olla kyllä jo anorektikon näköinen!
Noilla mitoilla ei voi olla tosi hoikka, oma 9 v on 141 cm ja 32 kg, lasten painoindeksi siis vähän päälle 20 ja mahassa ja vyötärössä on vähän löysää, vaikka urheilee... On siis hoikka, muttei hänkään tosi hoikka, ja kaukana laihasta....
Voi hyvää päivää sentään 😧
Meidän kasvu on ollu AINA optimaalista eli ihanteellista käyrää mukailevaa. Jäntevä ihmisen taimi.
Itse olen vaan ollut huolissani HOIKKUUDESTA, kun ne kylkiluutkin kuultavat. Kädet ja jalat tikut, kuten tuon ikäisillä yleensä ovat. Ei vatsaa eikä vielä peppua. Niin miten ihmeessä tuosta saa "ei voi olla tosi hoikka"?? 😬 Kyllä voi ja on.
Ranteistakin, jos ottaa leikin aikana kiinni niin oikein pelottaa, että katkeavat ja hieman varottava itse... 😳
Anorektikkojen ja pulleitten vanhemmat nyt pitävät vaan päänsä kiinni 😈
Ne on ne painavat luut, ilmeisesti. Meillä on painettu 25-27 kg kun ollaan oltu tuossa pituudessa. Ja sen 32kg, kun on oltu tuossa 141cm, kuten yo. vastaajan. Eli oikeasti hoikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulussa kiinnitetty huomiota yleiseen vireystilaan, jaksamiseen ja syömiseen. Koululla on velvollisuus puuttua jos näkee, että lapsella ei ole kaikki hyvin.
JA jos ilman vanhempia edetään lapsen terveysasioissa, silloin se tapahtuu lastensuojeluilmoituksen kautta. Lapsen koskemattomuus kulkee vanhempien kautta, eli vanhemmilta pitää olla lupa mihin tahansa verikokeeseen jos se ei ole ensiaputilanne.
Höpö,höpö! Hemoglobiininäyte otetaan monta kerta peruskoulun aikana.
Mulla pisti tämä hemoglobiinin ottaminen silmään. Otetaanko se tosiaan monta kertaa peruskoulun aikana? Itse en ole tietoinen, että lapsiltani olisi ikinä otettu ja 2 heistä on käynyt peruskoulun. Tytöltä otettiin lukiossa lääkärin lähetteellä terveyskeskuksessa, mutta ei tietääkseni kouluterveydenhoidon puitteissa ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Kasvukäyrät, voi ju......a! Ikänä eivät lapseni olleet niiden mukaisia, eivät neuvolassa eivätkä koulussa. Neuvolassa he eivät kasvaneet pituutta kuten olisi pitänyt (molemmat vanhemmat pieniä) ja koulussa terveydenhoitaja epäili alhaista painoa anoreksiaksi. Eipä silti, joka toisella lapsella tuntui saman terveydenhoitajan mielestä olevan tämä sairaus. Olen kuullut, että nykyisin lapsille annetaan jopa kasvuhormonia, ellei pituus mene käyrien mukaisesti. Sairasta! Mihin terve järki on kadonnut tästä maailmasta ja varsinkin lääketieteestä? Muistuttaa jo hitlerinaikaista rodunjalostusoppia, jos ihmisten pitää ola samanpainoisia ja -pituisiakin. Eiköhän tämä pituus/painoasia johdu enemmänkin ihmisen geeneistä ja jopa monensukupolven takaisista perintötekijöistä. Näyttää siltä, että tavallisella talonpoikaisjärjellä "tiedetään" enemmän asioista kuin alan koulutuksella.
Ohiksena ketjun varsinaiseen aiheeseen pitää kommentoida, että mullekin (ja äidilleni) aiheutti esiteininä varhaisia harmaita hiuksia tää obsessiivinen pituuden kyttääminen. Jossain kohtaa oli pituuskäyrällä pieni notkahdus, ja Turnerin syndroomaa alettiin heti epäillä pelkästään tämän perusteella. Seurasi varmaan vuoden mittainen kamala tutkimus- ja lääkäriruljanssi, verikoetta verikokeen päälle ja mitä vielä. Mitään ei tietenkään löytynyt, ja nykyään olen ihan normaalin mittainen. Molemmilla vanhemmilla on suvussaan lyhyitä naisia, eli sukurasitetta pienikokoisuudelle ainakin on.
Hyvähän se on että selvitetään, ja että lasten terveydestä pidetään huolta. Silti välillä tuntuu, että niitä keskiarvoja tulkitaan kuin jotain pyhää doktriinia, ja pienikin poikkeus on heti kuin itsessään jo sairaus. Yksilöllisyys medikalisoidaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on mun vanha koulun th, se oli vaan päättänyt, että sairastan anoreksiaa. Enkä sairastanut. Hienoa toimintaa tosin, kun opetetaan jo pienestä, että on väärän painoinen.
Meillä kun tosiaan on ihan tämä kukkakeppi-geeni suvussa niin minusta tuollainen jatkuva syynääminen on väärin. Tätä on siis ihan kahden isommankin lapsen kohdalla ja samoin minua ja sisaruksiani on seurattu kouluterveydenhuollossa. Olin kutosella,kun minulta kyseltiin, että laihdutanko. En ollut edes kuullut moista sanaa ikinä.
Nyt minusta annetaan koko ajan viestiä ammattilaisten toimesta lapsilleni, että he eivät ole hyviä tuollaisena. Hoikalle sen viestin saa antaa ilmeisesti, mutta ne pullukat jätetään huomioimatta ettei ne saa traumoja.
Ihan samalla tavalla niitä ylipainoisia lapsia kytätään ja kuulustellaan (tietysti syystäkin). Olen ollut koko ikäni lihava, eikä kyllä kukaan ole koskaan epäillyt huomauttaa asiasta. Ei lääkärit, terveydenhoitajat, tuntemattomat ohikulkijatkaan. Viimeinen lauseesi ei todellakaan pidä paikkaansa.
Omaa äitiä syyllistettiin mun laihuudesta koko mun lapsuus- ja nuoruusiän ajan ja kärsin siitä itsekin. Nyt olen pelkästään tyytyväinen geeneihini, kun näen, miten ihmiset painivat ylipainonsa kanssa. Kun nyt olen käynyt omien lasten kanssa neuvolassa, ilmoitin siellä saman tien, että tiedän lasteni olevan hoikkia, mutta he syövät hyvin ja ovat aktiivisia ja pirteitä, minua ei teidän käyrät kiinnosta.
Kaikesta sitä voikin hermostua. Apn lapsi on siis käynyt tokaluokkalaisen tarkastuksessa, jossa on napattu Hb (siis tämä paljon puhuttu verinäyte) sormenpäästä. Meidänkin lapsella otettiin vaikka on ihan terve ja kasvaa käyrillä. Jos lapsesta olisi huolta olisi terveydenhoitaja kysynyt lääkäriltä, joka olisi voinut määrätä oikeita verikokeita. Nyt siis oli rutiinitarkastus, ei muuta. Ja Ap kirjoittaa kaiken tämän tiedon jälkeenkin kyttäämisestä. Suomessa on kattava ja hyvin toimiva neuvolajärjestelmä ja kouluterveydenhuolto. Tämä on siis kyttäämistä.
Osa täällä ehdottelee terveydenhoitajasta LASTENsuojeluilmoituksen tekemistä tai Valviraan ilmoittamista. Siis mistä asiasta? Siitä, että hän tarkistaa ylhäältä annetuin ohjein kaikki tokaluokkalaiset. Ei se terveydenhoitaja itse ole näitä tarkastuksia keksinyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viitsitkö kertoa kuinka hoikasta tässä on kyse. Tarkoitan, että näyttääkö ikäisekseen liian hauraalta tms.
No en nyt edes tiedä tytön mittoja eiliseltä, mutta pituutta on joku 134cm ja painoa 22,5kg muistaakseni. Käyttää siis 134cm vaatteita pääasiassa, jostain sopii 128. Tyttö on pitkä ja hänellä on pitkät jalat. Verrattuna esim. 11v siskoonsa, joka tulee enemmän minuun ja hänkin on tosi hoikka, mutta pituutta ei ole samassa suhteessa yhtä paljon mitä kahdella muulla.
Eikä todellakaan siis näytä hauraalta. Mielestäni tytön kavereissa on useempiakin sellaisia juuri tosi hentoisen ja hauraan oloisia pieniä ja hoikkia tyttöjä. Mutta ilmeisesti he eivät ole ongelmallisia, koska sitä pituutta ei ole niin paljoa. Tyttö on minusta tosi energinen ja urheilullinen eikä kyllä jaksaisikaan ellei olisi kunnossa. Pelaa lentopalloa ja jalkapalloa.
No huh huh.
Meillä oli tyttö 9v: 133.8cm / 33kg ja on TOSI hoikka. Aina huolissani, ettei ole liian hoikka, mutta th/lääkäri kommentoineet "ei huolta".
Noilla mitoilla ei voi olla tosi hoikka, oma 9 v on 141 cm ja 32 kg, lasten painoindeksi siis vähän päälle 20 ja mahassa ja vyötärössä on vähän löysää, vaikka urheilee... On siis hoikka, muttei hänkään tosi hoikka, ja kaukana laihasta....
Meidän kasvu on ollu AINA optimaalista eli ihanteellista käyrää mukailevaa. Jäntevä ihmisen taimi.
Itse olen vaan ollut huolissani HOIKKUUDESTA, kun ne kylkiluutkin kuultavat. Kädet ja jalat tikut, kuten tuon ikäisillä yleensä ovat. Ei vatsaa eikä vielä peppua. Niin miten ihmeessä tuosta saa "ei voi olla tosi hoikka"?? 😬 Kyllä voi ja on.
Ranteistakin, jos ottaa leikin aikana kiinni niin oikein pelottaa, että katkeavat ja hieman varottava itse... 😳
Jos lapsemme on BMI 20+ ja omaasi 7 cm pidempi, ja kilon kevyempi, eikä ole laiha, eikä varsinkaan anorektinen, niin nyt kyllä keuhkoat siellä ihan omiasi.
Tässä on lapsen painoindeksi: 24.9
"- Aikuista vastaava painoindeksi on noin 24.9 kg/m2.
- Lapsi on normaalipainoinen.
- Tämän lapsen normaalialue on 25.0 - 33.0"Eli painoraja-alueen alle mennään! Eli tosi HOIKKA
Joten naamari kiinni 😬
Olette siis BMI 0.1 päässä lievän ylipainon alueesta. Luetun ymmärtäminen hoi.... 25 kiloisena hän olisi TOSI hoikka....
Älä sössötä. Näkeehän tuo jo silmilläkin ja tuossa ylläpuolella olevasta vastauksestakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on mun vanha koulun th, se oli vaan päättänyt, että sairastan anoreksiaa. Enkä sairastanut. Hienoa toimintaa tosin, kun opetetaan jo pienestä, että on väärän painoinen.
Meillä kun tosiaan on ihan tämä kukkakeppi-geeni suvussa niin minusta tuollainen jatkuva syynääminen on väärin. Tätä on siis ihan kahden isommankin lapsen kohdalla ja samoin minua ja sisaruksiani on seurattu kouluterveydenhuollossa. Olin kutosella,kun minulta kyseltiin, että laihdutanko. En ollut edes kuullut moista sanaa ikinä.
Nyt minusta annetaan koko ajan viestiä ammattilaisten toimesta lapsilleni, että he eivät ole hyviä tuollaisena. Hoikalle sen viestin saa antaa ilmeisesti, mutta ne pullukat jätetään huomioimatta ettei ne saa traumoja.
Pullukoille kyllä sanotaan asiasta myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huh huh.
Jos lapsemme on BMI 20+ ja omaasi 7 cm pidempi, ja kilon kevyempi, eikä ole laiha, eikä varsinkaan anorektinen, niin nyt kyllä keuhkoat siellä ihan omiasi.
"- Aikuista vastaava painoindeksi on noin 24.9
- Lapsi on normaalipainoinen
- Tämän lapsen normaalipainon alue on 25.0 - 33.0"Eli painoraja-alueen alle mennään! Eli tosi HOIKKA
Joten naamari kiinni 😬
Olette siis BMI 0.1 päässä lievän ylipainon alueesta. Luetun ymmärtäminen hoi.... 25 kiloisena hän olisi TOSI hoikka....
Miten olisi itsellesi tuo "luetun ymmärtäminen hoi"
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huh huh.
Ne on ne painavat luut, ilmeisesti. Meillä on painettu 25-27 kg kun ollaan oltu tuossa pituudessa. Ja sen 32kg, kun on oltu tuossa 141cm, kuten yo. vastaajan. Eli oikeasti hoikkia.
Juu, luut ja jäntevyys painaa - mutta silti hoikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huh huh.
"- Aikuista vastaava painoindeksi on noin 24.9
- Lapsi on normaalipainoinen
- Tämän lapsen normaalipainon alue on 25.0 - 33.0"Eli painoraja-alueen alle mennään! Eli tosi HOIKKA
Joten naamari kiinni 😬
Miten olisi itsellesi tuo "luetun ymmärtäminen hoi"
Ohis
Joo. Tuo yksi ei tajua, että on INDEKSEISTÄ kyse, ei kiloista. Ja kuvittelee, että on 0.1 päässä lievästä ylipainosta 😂
Kai tuon vanhempi omilla silmillä pystyy havaitsemaan, että on hoikka.
Toinen ohis
Tämä on juuri tämä sosialistin kontrollivaltio. Lapset muuttuvat kouluissa valtion omaisuudeksi, jossa sadisti terkkarit saavat tehdä heille vsnhemmilta kysymättä titä tahansa. Koska meille saadaan perhettä ja lasta arvostavat yksityskoulut? Koska rokotuspakosta päästään?
Meilläkin kaikki lapset oli hoikkia. Esikoinen todella hoikka koko kouluajan, mutta kun meni lukioon ja oli lihonut vuodessa muutaman kilon niin siitäkös terkkari riemastui ja piti tytölle pitkän saarnan siitä kun on "lihonut". Ja tyttö oli varmaan vielä silloinkin lähes alipainoinen. Toiselle tytölle joka oli ihan normaali painoinen, mutta hoikka kuitenkin, terkkari oli jankuttanut, että onko hän anoreetikko. Vaikka tämä oli ihan normaali, ei yhtään liian laiha. Ja pojalle tämä samainen terkkari oli paasannut, että pojan täytyy katsoa mitä syö, joe ei liiku paljoa. Puhuessaan terkkari oli punninnut poikaa ja huomannut tämän lähes alipainoiseksi ja jatkanut samaan hengenvetoon, että pojan täytyy syödä tarpeeksi, kun on noin laiha. Poikaa naurattaa tapaus vieläkin, vaikka siitä on jo monta vuotta. Tälle terkkarille ei kenenkään paino kai sitten ollut sopiva ja kaikille piti tasaisesti saarnata syömisestä ja painosta vaikka ei tarvetta olisi ollutkaan:)
Miten se on? Saako muuten opettajat udella lapsen asioista ilman vanhempien läsnä oloa? Mistä ihmeestä me tiedämme, mitä kaikkea kodin ja oppilaan vastaista ne seillä puuhaavat. Ilman vanhempien lupaa. Kotikoulu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ota asiaan mitään kantaa, mutta eikö tuo tyttö ole aika hintelä ja laiha?
Meillä on 4.5v poika mikä on vähän yli metrin pituinen ja painaa 20kg, näyttää liian laihalle ja toivoisin että söisi enemmän että olisi enemmän lihaa luiden ympärillä, mutta on kanssa hyvin energinen ja touhuaa jatkuvasti jotain ja liikkuu lähinnä juosten.
Noihin tokaluokan terveystarkastuksiin usein vaan haetaan. Ei meilläkään lapset koskaan ole muistaneet jos niistä on etukäteen sanottu, ne on vaan haettu... Olisko ollut normitarkastus?