Saako koulun th tehdä näin?
Elikkä taustaa sen verran, että meillä on niin lapset kuin vanhemmatkin hoikkia. Ja etenkin minun suvussani niitä hoikkia on enemmän kuin tuhdimpia. Saadaan syödä mitä vaan eikä se vaan näy. Lisäksi me ollaan tosi urheilullinen ja liikkuva perhe.
Meidän lapsia on neuvolaiän jälkeen kouluterveydenhuollon puolesta alettu kytätä jotenkin tosi tarkkaan. Neuvolassa sanottiin aina, että ovat hoikkia ja pitkiä, mutta kasvavat tasaisesti omalla käyrällään eli kaikki kunnossa. Lisäksi syövät todella hyvin ja terveellisesti. Väitän, että aika moni saisi ottaa oppia meidän ruokailutottumuksista. Ikinä ei ole tarvinnut taistella lasten syömisen suhteen ja vaikka herkutellaankin niin ei liikaa. On aamupuurot ja koulun jälkeen lämmintä ruokaa, välipaloja joka lähtöön ja iltapala syödään.
Keväällä olin kuopuksen kanssa ekaluokan terveystarkastuksessa mukana ja siellä tyttö oli sitten taas kerran liian hoikka pituuteen nähden. Tytöllä ei ole mitään vatsavaivoja, ei ripulia tms. ja syö hyvin. Silti väläyteltiin jotain keliakian mahdollisuutta,kun kerran on niin hoikka.
Eilen sitten tyttö (nyt tokaluokalla) oli haettu yhtäkkiä terveydenhoitajalle ja oli otettu pituus, paino ja joku verikoe. Asiasta ei infottu meitä vanhempia etukäteen eikä itseasiassa jälkikäteenkään muuta tietoa kuin mitä tyttö itse kertoi. Oli myös kyselty, että miten syö.
Tuli olo, että tyttö on haluttu napata luokasta tosta vaan tarkatukseen, että ei kukaan voi laittaa hänelle sanoja suuhun. Että "kerrot sitten että syöt joka päivä puuroa jne". No ei tarvitse laittaa sanoja suuhun. Tyttö syö hyvin ja monipuolisesti ja oli osannut sen itse kertoa.
Keväällä tarkastuksessa lääkäri jopa sanoi minulle, että meidän pitäisi RAJOITTAA tyttömme liikkumista. En ole moista kuullutkaan ikinä. Ennen oli ihan normaalia, että lapset liikkui aamusta iltaan. Nyt on epänormaali,kun ei makaa päivätpitkät sohvalla ja pelaa kännykällä.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Miksi oletat, että kyseessä on salaliitto? Jos on vain normaali terveydenhoitajan tarkastus, joka tokaluokkalaisilla hoidetaan kesken koulupäivän. Miksi olet noin epäluuloinen?
En ole epäluuloinen enkä puhu salaliitosta. Kuten joku tuossa ylempänäkin jo totesi niin yks jos toinenkin hermostuu,kun vuodesta toiseen kohtaa tämän saman asian ja samalla lopputuloksella. Kaikki on hyvin ja kunnossa. Siksi siis ärsyttää,kun aina jokaisen tarkastuksen jälkeen todetaan, että joo ne lapset on tosiaan luonnostaan tuommoisia ja taas hetken päästä ihmetellään ettei ne olekaan sillä keskiarvokäyrällä.
Vanhinta seurataan urheiluseuran valmennuksen puolestakin. Siellä siis mitataan ja punnitaan säännöllisesti koko joukkue. IKINÄ ei ole siellä oltu huolissaan.
Vierailija kirjoitti:
Koulussa kiinnitetty huomiota yleiseen vireystilaan, jaksamiseen ja syömiseen. Koululla on velvollisuus puuttua jos näkee, että lapsella ei ole kaikki hyvin.
JA jos ilman vanhempia edetään lapsen terveysasioissa, silloin se tapahtuu lastensuojeluilmoituksen kautta. Lapsen koskemattomuus kulkee vanhempien kautta, eli vanhemmilta pitää olla lupa mihin tahansa verikokeeseen jos se ei ole ensiaputilanne.
Tuollaiset terkkarit on erotettava. Ja heti.
AP:n muksu on todella laiha (lasten painoindeksi 15), mutta jos se on geeneissä ja muut asiat kunnossa, niin sitten on. Kaverikin joutui kerran viemään oman neuvolakorttinsa neuvolaan, kun olivat lapsesta huolissaan. Ihan meni äidin kanssa samoilla käyrillä, ja ihan normihoikka äiti oli aikuisena, ei mikään alipainoinen. Lapset kasvaa omia käyriään, ja niihin harvoin tarvitsee puuttua, jos ravintoasiat on kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan toi sun lapsi ihan järkyttävän alipainoinen :( Oisko kuule vika ihan sinussa ap? Mietippä ihan käsi sydämellä, syötätkö oikeesti lapsias terveellisesti?
Terkkarin käyrät sallii alarajoilla likkumisen, mutta jos merkittävästi menee alarajan alle, niin puututtava on.
Paino on -15% miinuksella. Keskimmäisellä -12% ja vanhimman en tällä hetkellä tiedä mikä on, mutta on ollut tuossa -15% paikkeilla aina. Samoin on siskoni ja veljeni lapset. Kaikki täysin samasta muotista valettuja. Samoin minä ja sisarukseni. Ja jokaissen paino ja pituukäyrä aivan tasaisen kaunis ilman mitään heittoja ylös tai alas.
Lapset syö aamuisin puuroa. Joko mannapuuro tai kaurapuuro. Lisäksi joku heistä saattaa syödä leivän tai kaksi. Vanhin yleensä ainakin. Kouluruokaa syövät hyvin ja tämä viesti tullut siis ihan jokaisen opettajalta ilman kyselyä asiasta. Koulun jälkeen syövät yleensä jotain välipalaa kuten banaania, viiliä ja marjoja, jukurttia ja mysliä tai sitten sitä leipää. Hiukan myöhemmin syövät lämpimän ruuan eikä todellakaan mitään nykeröannosta vaan ihan kunnon satsin ruokaa jopa tämä 8v tyttö. Ennen iltapalaa syövät yleensä vielä ainakin kerran jotain välipalaa. Jos lämmintä ruokaa on niin tosi usein ottavat ruokaa vielä sen kolmannen satsin.
Meillä syödään ruuan kanssa salaatteja, samoin leivän päällä salaattia ja kurkkua. Aina on saatavilla hedelmiä. Maitoa juovat yleensä ruuan kanssa, mutta muuten pääasiassa vettä. Mehuja ja limsoja ei juoda, puhumattakaan energiajuomista. Nukkumaan mennään yhdeksän aikaan illalla.
Mistä kohdasta sinä korjaisit tapojamme?
Monipuolistaisin tuota aamupalaa. Pelkkä puuro ja leipä ei ole riittävä aamiainen.
Suuri osa lapsista,kun ei syö mitään aamuisin niin siihen nähden se on erittäinkin hyvä. Jännä kyllä myös tämä th oli sanonut, että lapsen aamupala on tosi hyvä. Mitäköhän sinä vielä syöttäisit lisäksi? Mitä omasi syö aamulla? Niin ja on siinä puuron päällä siis marjoja.
Itseppä kysyit...Olet tosiaan vähän turhan kärkäs ja puolustelva. :D Miksi?
Luonnonjogurttia, rahkaa, raejuustoa, munakkaita, tuoreita kasviksiksia, marjoja, täysjyväviljavalmisteita, itse tehtyä mysliä,jne ettei mene liian yksipuoliseksi.
Meillä syödään pelkkiä täysjyvävalmiteita. Ei esim. mitään höttöleipää ole koskaan tarjolla. Munia on aina keitettynä jääkaapissa ja lisäksi niitä myös paistetaan välillä. Luonnonjugurttia nimenomaan on tarjolla. Rahkaakin on. SItä syövät kaurahiutaleiden,kuivattujen marjojen ja mehukeiton kanssa. Mehukeitto on kylläkin sokeriversio, koska en tahdo lasten syövän aspartaamiversiota.
Ja mistä päättelit, että mysli ei ole itsetehtyä? :D Tosin enpä usko, että itsetehty mysli on mikään autuaaksi tekevä. Ja se viilikin on muuten ihan itse tehtyä. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viitsitkö kertoa kuinka hoikasta tässä on kyse. Tarkoitan, että näyttääkö ikäisekseen liian hauraalta tms.
No en nyt edes tiedä tytön mittoja eiliseltä, mutta pituutta on joku 134cm ja painoa 22,5kg muistaakseni. Käyttää siis 134cm vaatteita pääasiassa, jostain sopii 128. Tyttö on pitkä ja hänellä on pitkät jalat. Verrattuna esim. 11v siskoonsa, joka tulee enemmän minuun ja hänkin on tosi hoikka, mutta pituutta ei ole samassa suhteessa yhtä paljon mitä kahdella muulla.
Eikä todellakaan siis näytä hauraalta. Mielestäni tytön kavereissa on useempiakin sellaisia juuri tosi hentoisen ja hauraan oloisia pieniä ja hoikkia tyttöjä. Mutta ilmeisesti he eivät ole ongelmallisia, koska sitä pituutta ei ole niin paljoa. Tyttö on minusta tosi energinen ja urheilullinen eikä kyllä jaksaisikaan ellei olisi kunnossa. Pelaa lentopalloa ja jalkapalloa.
No huh huh.
Meillä oli tyttö 9v: 133.8cm / 33kg ja on TOSI hoikka. Aina huolissani, ettei ole liian hoikka, mutta th/lääkäri kommentoineet "ei huolta".
Ap tyttäresi täytyy olla kyllä jo anorektikon näköinen!
Noilla mitoilla ei voi olla tosi hoikka, oma 9 v on 141 cm ja 32 kg, lasten painoindeksi siis vähän päälle 20 ja mahassa ja vyötärössä on vähän löysää, vaikka urheilee... On siis hoikka, muttei hänkään tosi hoikka, ja kaukana laihasta....
Voi hyvää päivää sentään 😧
Meidän kasvu on ollu AINA optimaalista eli ihanteellista käyrää mukailevaa. Jäntevä ihmisen taimi.
Itse olen vaan ollut huolissani HOIKKUUDESTA, kun ne kylkiluutkin kuultavat. Kädet ja jalat tikut, kuten tuon ikäisillä yleensä ovat. Ei vatsaa eikä vielä peppua. Niin miten ihmeessä tuosta saa "ei voi olla tosi hoikka"?? 😬 Kyllä voi ja on.
Ranteistakin, jos ottaa leikin aikana kiinni niin oikein pelottaa, että katkeavat ja hieman varottava itse... 😳
Anorektikkojen ja pulleitten vanhemmat nyt pitävät vaan päänsä kiinni 😈
Vierailija kirjoitti:
Olen 42 -vuotias ja muistan, kuinka 80-luvulla KAIKKI lapset olivat riukuja kukkakeppejä. Valokuvissa näkyy vain pitkää, laihaa raajaa ja kylkiluutkin paistavat kasvuikäisillä pojilla uimarantakuvissa. Itse olin aivan järkyttävän laiha, ihan sellainen täysin rasvaton heinäseiväs, vaikka söin aika säåännöllisesti noin kolmen tunnin välein ja paljon! Saatoin vetäistä kymmenen lihapullaa kermaisessa kastikkeessa ja voilla kuorrutetun perunamuussikasan ja jotain porkkanaraastetta salaattilautasellisen ja johan oli taas nälkä kolmen tunnin päästä. Mutta me liikuimmekin ihan koko ajan. Rakennettiin majoja, kiivettin kallioille, uitiin, pelattiin pesistä, kirkkistä, 10 tikkua laudalla, poliisia ja rosvoa ja pyöräilimme jopa 20 km matkoja lähes päivittäin kesäisin jonnekin rannalle tai kioskille.
Leikkiminen oli hyvin liikunnallista. Se oli ihan normaalia, eikä kukaan kiinnittänyt laihuuteemme mitään huomiota. En edes nähnyt lihavaa lasta ennenkuin joskus 90-luvun puolella.
Työskentelen itse lasten parissa ja kyllähän pulleita lapsia on nykyään huomattavasti enemmän. Keskivertolapsi ei ole enää tikkulaiha, vaan hieman rotevamman ja "isomman" (ei siis kuitenkaan lihava, en osaa selittää paremmin) näköinen, joka taas 80-luvulla oli harvinaista. Laihoja lapsia on edelleen, mutta vähemmän kuin ennen.
Omat lapseni ovat samanlaisia riukuja kuin minä olin, vaikka syövät hyvin ja paljon. Ovatko nuo viralliset käyrät muuttuneet niin, että laiha lapsi on nykyään erikoisuus, johon pitää kiinnittää huomiota? Sillä ennen se oli se normaali ja oletettu tila lapselle.
No jaa..olen samaa ikäluokkaa kanssasi ja ihan samanlaisia lapset luokallani olivat kuin nykylapset: Riukua, ylipainoista, pitkää, pätkää ja kaikkea siltä väliltä. Luonnostamme liikuimme enemmän kuin keskivertolapset nykyään, totta, mutta ei se laihuus mikään normi silloinkaan ollut.
N 43
Mulle aikoinaan 13 v puhkes syömishäiriö nimenomaan terveydenhoitajan kommenteiden takia .. Tosin ne oli vähän päinvastasia eli suoraan sanottuna haukku mua liian "lihavaks" vaikka mitat oli ehkä 163/65.. Siitä sitten alko monen vuoden taistelu anoreksian ja bulimian kaa ja nyt oon kohta 20 ja edelleen oireilen jossain määrin :( En toivoisi kenellekään muulle lapselle samaa kohtaloa, enkä ymmärrä kuinka niin ammattitaidotonta porukkaa edes päästetään terveydenhoitajiksi..
Onko wilmaviestisikin yhtä kärkkäitä ja puolustelevia?! Kuulostaa nyt vähän siltä, että sinä kuvittelet omistavasi lapsesi kuten kotieläin omistetaan ja vain sinä ja vain sinä tiedät mikä heillä on hyväksi. Se on uskonkappale, jonka kyseenalaistaminen on lähes henkilökohtainen loukkaus, jos joku muu kantaa heistä huolta.
Usein kyse on silkasta itsekkyydestä. Lapsesta tehdään oman egon jatko, vallankäytön kohde, jonka avulla aikuinen voi päteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulussa kiinnitetty huomiota yleiseen vireystilaan, jaksamiseen ja syömiseen. Koululla on velvollisuus puuttua jos näkee, että lapsella ei ole kaikki hyvin.
JA jos ilman vanhempia edetään lapsen terveysasioissa, silloin se tapahtuu lastensuojeluilmoituksen kautta. Lapsen koskemattomuus kulkee vanhempien kautta, eli vanhemmilta pitää olla lupa mihin tahansa verikokeeseen jos se ei ole ensiaputilanne.
Höpö,höpö! Hemoglobiininäyte otetaan monta kerta peruskoulun aikana.
Ehkä sielä on minun vaha th joka uskoi sjvanhempiani siitä kuinka syön niin paöjon pitzaa, hampurilaisia ja yms. Silti olin todella pahasti alipainoinen. Tilanne oli todellisuudessa: pitzat yms oli saarioisten ja pitzat oli viellä puoliksi. Tämä siis lounas ja iltapala. Koulussa en syönyt kun en ollut kotiruokaa nähnytkään.
Luulen että syötät lapselle jotain rasvatonta dieettiruokaa ja siksi se on laiha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viitsitkö kertoa kuinka hoikasta tässä on kyse. Tarkoitan, että näyttääkö ikäisekseen liian hauraalta tms.
No en nyt edes tiedä tytön mittoja eiliseltä, mutta pituutta on joku 134cm ja painoa 22,5kg muistaakseni. Käyttää siis 134cm vaatteita pääasiassa, jostain sopii 128. Tyttö on pitkä ja hänellä on pitkät jalat. Verrattuna esim. 11v siskoonsa, joka tulee enemmän minuun ja hänkin on tosi hoikka, mutta pituutta ei ole samassa suhteessa yhtä paljon mitä kahdella muulla.
Eikä todellakaan siis näytä hauraalta. Mielestäni tytön kavereissa on useempiakin sellaisia juuri tosi hentoisen ja hauraan oloisia pieniä ja hoikkia tyttöjä. Mutta ilmeisesti he eivät ole ongelmallisia, koska sitä pituutta ei ole niin paljoa. Tyttö on minusta tosi energinen ja urheilullinen eikä kyllä jaksaisikaan ellei olisi kunnossa. Pelaa lentopalloa ja jalkapalloa.
No huh huh.
Meillä oli tyttö 9v: 133.8cm / 33kg ja on TOSI hoikka. Aina huolissani, ettei ole liian hoikka, mutta th/lääkäri kommentoineet "ei huolta".
Noilla mitoilla ei voi olla tosi hoikka, oma 9 v on 141 cm ja 32 kg, lasten painoindeksi siis vähän päälle 20 ja mahassa ja vyötärössä on vähän löysää, vaikka urheilee... On siis hoikka, muttei hänkään tosi hoikka, ja kaukana laihasta....
Meidän kasvu on ollu AINA optimaalista eli ihanteellista käyrää mukailevaa. Jäntevä ihmisen taimi.
Itse olen vaan ollut huolissani HOIKKUUDESTA, kun ne kylkiluutkin kuultavat. Kädet ja jalat tikut, kuten tuon ikäisillä yleensä ovat. Ei vatsaa eikä vielä peppua. Niin miten ihmeessä tuosta saa "ei voi olla tosi hoikka"?? 😬 Kyllä voi ja on.
Ranteistakin, jos ottaa leikin aikana kiinni niin oikein pelottaa, että katkeavat ja hieman varottava itse... 😳
Jos lapsemme on BMI 20+ ja omaasi 7 cm pidempi, ja kilon kevyempi, eikä ole laiha, eikä varsinkaan anorektinen, niin nyt kyllä keuhkoat siellä ihan omiasi.
Älä huoli. Tiedän miehen joka oli lapsena niin laiha että kylkiluut saattoi laskea( veljensä kertoi) eikä siihen puututtu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi oletat, että kyseessä on salaliitto? Jos on vain normaali terveydenhoitajan tarkastus, joka tokaluokkalaisilla hoidetaan kesken koulupäivän. Miksi olet noin epäluuloinen?
En ole epäluuloinen enkä puhu salaliitosta. Kuten joku tuossa ylempänäkin jo totesi niin yks jos toinenkin hermostuu,kun vuodesta toiseen kohtaa tämän saman asian ja samalla lopputuloksella. Kaikki on hyvin ja kunnossa. Siksi siis ärsyttää,kun aina jokaisen tarkastuksen jälkeen todetaan, että joo ne lapset on tosiaan luonnostaan tuommoisia ja taas hetken päästä ihmetellään ettei ne olekaan sillä keskiarvokäyrällä.
Vanhinta seurataan urheiluseuran valmennuksen puolestakin. Siellä siis mitataan ja punnitaan säännöllisesti koko joukkue. IKINÄ ei ole siellä oltu huolissaan.
Jokaisella on omat juttunsa, joihin törmää useammin. Kyse saattaa olla nimestä, jostain piirteestä, painosta jne. Häiritseekö asia lastasi? Jos ei, älä istuta huolestuneisuuttasi lapseen. Asialla voi jopa vitsailla: kai ne nyt muisti mainita sun hoikkuudesta ;) Lapsetkin ymmärtää kyllä, eikä huolestu, jos äiti suhtautuu rauhallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huh huh.
Jos lapsemme on BMI 20+ ja omaasi 7 cm pidempi, ja kilon kevyempi, eikä ole laiha, eikä varsinkaan anorektinen, niin nyt kyllä keuhkoat siellä ihan omiasi.
Mitä ihmettä sä selität. Näkeekin tuon nyt silmillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huh huh.
Tässä on lapsen painoindeksi: 24.9
"- Aikuista vastaava painoindeksi on noin 24.9 kg/m2.
- Lapsi on normaalipainoinen.
- Tämän lapsen normaalipainon alue on 25.0 - 33.0 kg"
Eli painoraja-alueen alle mennään! Eli tosi HOIKKA
Joten naamari kiinni 😬
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huh huh.
Tässä on lapsen painoindeksi: 24.9
"- Aikuista vastaava painoindeksi on noin 24.9 kg/m2.
- Lapsi on normaalipainoinen.
- Tämän lapsen normaalipainon alue on 25.0 - 33.0 kg"Eli painoraja-alueen alle mennään! Eli tosi HOIKKA
Joten naamari kiinni 😬
Olette siis BMI 0.1 päässä lievän ylipainon alueesta. Luetun ymmärtäminen hoi.... 25 kiloisena hän olisi TOSI hoikka....
Vierailija kirjoitti:
No jos ei lastensuojeluilmoitusvoi tehdä, niin ota yhtettä ValViraan, että otetaan terkkarin oikeudet pois tuollaiselta.
Lastensuojeluilmoitus tehdään lapsesta, kuten nimikin sanoo. Se on siis ilmoitus lastensuojeluviranomaisille mahdollisesti suojelun tarpeessa olevasta lapsesta. Terveydenhoitaja ei ole lapsi, joten ei hänestä voi tällaista ilmoitusta tehdä.
Eikä oikein sekään, että terveydenhoitaja tekee terveystarkastuksen ole mikään virkavirhe tai moittimisen aihe.
Itseppä kysyit...Olet tosiaan vähän turhan kärkäs ja puolustelva. :D Miksi?
Luonnonjogurttia, rahkaa, raejuustoa, munakkaita, tuoreita kasviksiksia, marjoja, täysjyväviljavalmisteita, itse tehtyä mysliä,jne ettei mene liian yksipuoliseksi.