Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako koulun th tehdä näin?

Vierailija
16.09.2016 |

Elikkä taustaa sen verran, että meillä on niin lapset kuin vanhemmatkin hoikkia. Ja etenkin minun suvussani niitä hoikkia on enemmän kuin tuhdimpia. Saadaan syödä mitä vaan eikä se vaan näy. Lisäksi me ollaan tosi urheilullinen ja liikkuva perhe.

Meidän lapsia on neuvolaiän jälkeen kouluterveydenhuollon puolesta alettu kytätä jotenkin tosi tarkkaan. Neuvolassa sanottiin aina, että ovat hoikkia ja pitkiä, mutta kasvavat tasaisesti omalla käyrällään eli kaikki kunnossa. Lisäksi syövät todella hyvin ja terveellisesti. Väitän, että aika moni saisi ottaa oppia meidän ruokailutottumuksista. Ikinä ei ole tarvinnut taistella lasten syömisen suhteen ja vaikka herkutellaankin niin ei liikaa. On aamupuurot ja koulun jälkeen lämmintä ruokaa, välipaloja joka lähtöön ja iltapala syödään.

Keväällä olin kuopuksen kanssa ekaluokan terveystarkastuksessa mukana ja siellä tyttö oli sitten taas kerran liian hoikka pituuteen nähden. Tytöllä ei ole mitään vatsavaivoja, ei ripulia tms. ja syö hyvin. Silti väläyteltiin jotain keliakian mahdollisuutta,kun kerran on niin hoikka.

Eilen sitten tyttö (nyt tokaluokalla) oli haettu yhtäkkiä terveydenhoitajalle ja oli otettu pituus, paino ja joku verikoe. Asiasta ei infottu meitä vanhempia etukäteen eikä itseasiassa jälkikäteenkään muuta tietoa kuin mitä tyttö itse kertoi. Oli myös kyselty, että miten syö.

Tuli olo, että tyttö on haluttu napata luokasta tosta vaan tarkatukseen, että ei kukaan voi laittaa hänelle sanoja suuhun. Että "kerrot sitten että syöt joka päivä puuroa jne". No ei tarvitse laittaa sanoja suuhun. Tyttö syö hyvin ja monipuolisesti ja oli osannut sen itse kertoa.

Keväällä tarkastuksessa lääkäri jopa sanoi minulle, että meidän pitäisi RAJOITTAA tyttömme liikkumista. En ole moista kuullutkaan ikinä. Ennen oli ihan normaalia, että lapset liikkui aamusta iltaan. Nyt on epänormaali,kun ei makaa päivätpitkät sohvalla ja pelaa kännykällä.

Kommentit (114)

Vierailija
1/114 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on mun vanha koulun th, se oli vaan päättänyt, että sairastan anoreksiaa. Enkä sairastanut. Hienoa toimintaa tosin, kun opetetaan jo pienestä, että on väärän painoinen.

Vierailija
2/114 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä on mun vanha koulun th, se oli vaan päättänyt, että sairastan anoreksiaa. Enkä sairastanut. Hienoa toimintaa tosin, kun opetetaan jo pienestä, että on väärän painoinen.

Meillä kun tosiaan on ihan tämä kukkakeppi-geeni suvussa niin minusta tuollainen jatkuva syynääminen on väärin. Tätä on siis ihan kahden isommankin lapsen kohdalla ja samoin minua ja sisaruksiani on seurattu kouluterveydenhuollossa. Olin kutosella,kun minulta kyseltiin, että laihdutanko. En ollut edes kuullut moista sanaa ikinä. 

Nyt minusta annetaan koko ajan viestiä ammattilaisten toimesta lapsilleni, että he eivät ole hyviä tuollaisena. Hoikalle sen viestin saa antaa ilmeisesti, mutta ne pullukat jätetään huomioimatta ettei ne saa traumoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/114 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee heti lastensuojeluilmoistus tuollaisesta terkkarista.

Vierailija
4/114 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei terkkarista voi tehdä lastensuojeluilmoitusta, kun ei hän ole lapsi!

Vierailija
5/114 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viitsitkö kertoa kuinka hoikasta tässä on kyse. Tarkoitan, että näyttääkö ikäisekseen liian hauraalta tms.

Vierailija
6/114 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kun tosiaan on ihan tämä kukkakeppi-geeni suvussa niin minusta tuollainen jatkuva syynääminen on väärin. Tätä on siis ihan kahden isommankin lapsen kohdalla ja samoin minua ja sisaruksiani on seurattu kouluterveydenhuollossa. Olin kutosella,kun minulta kyseltiin, että laihdutanko. En ollut edes kuullut moista sanaa ikinä. 

Nyt minusta annetaan koko ajan viestiä ammattilaisten toimesta lapsilleni, että he eivät ole hyviä tuollaisena. Hoikalle sen viestin saa antaa ilmeisesti, mutta ne pullukat jätetään huomioimatta ettei ne saa traumoja.

Kannattaa valitta terkasta. Pahimmillaan terkka itse saa lapselle syömishäiriön aikaiseksi. Ulkonäön syynääminen ei tee muutenkaan hyvää kehittyvälle lapselle.

Vierailija
7/114 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei lastensuojeluilmoitusvoi tehdä, niin ota yhtettä ValViraan, että otetaan terkkarin oikeudet pois tuollaiselta.

Vierailija
8/114 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa kiinnitetty huomiota yleiseen vireystilaan, jaksamiseen ja syömiseen. Koululla on velvollisuus puuttua jos näkee,  että lapsella ei ole kaikki hyvin. 

Vierailija
9/114 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viitsitkö kertoa kuinka hoikasta tässä on kyse. Tarkoitan, että näyttääkö ikäisekseen liian hauraalta tms.

No en nyt edes tiedä tytön mittoja eiliseltä, mutta pituutta on joku 134cm ja painoa 22,5kg muistaakseni. Käyttää siis 134cm vaatteita pääasiassa, jostain sopii 128. Tyttö on pitkä ja hänellä on pitkät jalat. Verrattuna esim. 11v siskoonsa, joka tulee enemmän minuun ja hänkin on tosi hoikka, mutta pituutta ei ole samassa suhteessa yhtä paljon mitä kahdella muulla.

Eikä todellakaan siis näytä hauraalta. Mielestäni tytön kavereissa on useempiakin sellaisia juuri tosi hentoisen ja hauraan oloisia pieniä ja hoikkia tyttöjä. Mutta ilmeisesti he eivät ole ongelmallisia, koska sitä pituutta ei ole niin paljoa. Tyttö on minusta tosi energinen ja urheilullinen eikä kyllä jaksaisikaan ellei olisi kunnossa. Pelaa lentopalloa ja jalkapalloa.

Vierailija
10/114 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulussa kiinnitetty huomiota yleiseen vireystilaan, jaksamiseen ja syömiseen. Koululla on velvollisuus puuttua jos näkee,  että lapsella ei ole kaikki hyvin. 

Ihan varmati ei ole kiinnitetty tuommoiseen huomiota. Juuri opettaja sanoi minulle tytön olevan sellainen pirteä ilopilleri. Ja se mitä olen aina kuullut lasteni syömisestä koulusta on pelkkää positiviista ihailua siitä miten hienosti ja hyvin syö.

Mieheni 48v (joka ei ole lasteni isä siis) on aina ihan kauhuissaan siitä miten paljon lapseni syövät, koska hänen lapsensa syövät paljon paljon vähemmän ja huonommin ja heillä itseasiassa on varaa pudottaa sitä painoa. 

Lapsella on kaikki hyvin ja se kyllä tiedetään koulussa. Vai meinaatko, että ovat kytänneet meitä salaa jo seitsemän vuotta ja vain seuraavat huolestuneena tilannetta?

Vierailija
11/114 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemus on se, että jos vähänkin poikkeat massasta - painon, pituuden, käytöksen, ulkonäön tms. suhteen - asiaa pitää alkaa tutkimaan.

Yksilöllisyyttä ei suvaita. En syytä näitä henkilöitä, vaan järjestelmää. Se ei anna mahdollisuutta ottaa huomioon lapsia ja nuoria yksilöllisesti. Valitettavasti.

Vierailija
12/114 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en nyt edes tiedä tytön mittoja eiliseltä, mutta pituutta on joku 134cm ja painoa 22,5kg muistaakseni. Käyttää siis 134cm vaatteita pääasiassa, jostain sopii 128. Tyttö on pitkä ja hänellä on pitkät jalat. Verrattuna esim. 11v siskoonsa, joka tulee enemmän minuun ja hänkin on tosi hoikka, mutta pituutta ei ole samassa suhteessa yhtä paljon mitä kahdella muulla.

Eikä todellakaan siis näytä hauraalta. Mielestäni tytön kavereissa on useempiakin sellaisia juuri tosi hentoisen ja hauraan oloisia pieniä ja hoikkia tyttöjä. Mutta ilmeisesti he eivät ole ongelmallisia, koska sitä pituutta ei ole niin paljoa. Tyttö on minusta tosi energinen ja urheilullinen eikä kyllä jaksaisikaan ellei olisi kunnossa. Pelaa lentopalloa ja jalkapalloa.

Sikäli kun kasvukäyrät ovat linjassa, niin ei tuossa pitäisi mitään ihmeellistä olla. Jos ei syö, ei myöskään kasva. Olen paljon tuon ikäisten kanssa tekemisissä, poikien tosin, mutta isoon otantaan mahtuu niin pitkää kuin pätkää ja laihaa ja paksua. 

Ottaisin terkkariin yhteyttä ja kysyisin, että mistä oikein on kyse.

Vierailija
13/114 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat ihan mieheni entiseltä puolisolta. Koulu puuttui lapsen terveydentilaan, kun lapsella särki aina koulussa pää ja vatsa, jne, oli väsynyt, silmanaluset on ihan mustat, paino tosi alhainen, eikä koulussa oikeastaan syö, eikä jaksa osallistua liikunta tunteihin, jne. 

Mutta äidin mukaan syö hyvin ja harrastaa paljon liikuntaa painon johtuessa tästä. Vanhemmat saattaa olla sokeita näille asioille puolustaessaan omaan vanhemmuuttaan niin eikö ole ihan hyvä, että nyt vahvistetaan kaiken olevan kunnossa.

Muistatteko pyhittää myös sen lepopäivän?

Vierailija
14/114 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sikäli kun kasvukäyrät ovat linjassa, niin ei tuossa pitäisi mitään ihmeellistä olla. Jos ei syö, ei myöskään kasva. Olen paljon tuon ikäisten kanssa tekemisissä, poikien tosin, mutta isoon otantaan mahtuu niin pitkää kuin pätkää ja laihaa ja paksua. 

Ottaisin terkkariin yhteyttä ja kysyisin, että mistä oikein on kyse.

Laitoin th:lle kyllä viestiä wilman kautta, mutta ei ole vielä vastannut. Olen parin viikon päästä kyllä menossakin sinne,kun vitosluokkalaisella on terveytarkastus missä lupasin olla mukana. 

Olisin itsekin huolissani, jos kasvukäyrä menisi alaspäin, mutta se on tasainen suora viiva ihan pienestä vauvasta asti. Niin paino kuin pituuskin on menneet tasaisesti eteenpäin koko ajan. Kyllä minä lapseni parasta haluan eli jos olisi syytä huoleen niin olisin huolestunut itse jo varmasti paljon aiemmin.

Vierailija
15/114 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ihan laki edellytä puuttumaan, jos lapsesta on huoli?

Vierailija
16/114 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt kovin suurta juttua tuosta painosta nostaisi.. onhan selvää, että tyttäresi on alipainoinen. Jos lähdet sotaan terveydenhoitajaa vastaan, takaan, että sinuakin vastaan lähdetään. Näin se vain menee.

Parempi ehkä kiinnittää oikeasti siihen huomiota, että lapsesi saa riittävästi sellaista ruokaa, mikä sitä painoa pikkaisen nostaisikin.

Ja  jos kerran tunnet, että asiat on kunnossa niin sitten ne on..mitä tuosta mieltään pahoittaa tai älämölöä pitää. Lapsellesi on huomattavasti haitallisempaa, että tuomitset terveydenhoitajan tekemiset kuin se, että kerrot, että kaikki me yritetään vain pitää hänestä huolta. Lapsen perusturvallisuutta ei kannata turhan takia järkyttää.

Vierailija
17/114 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä balettia harrastava hoikka, pitkä tyttö kans syynättiin ja painokontrolloitiin koko ylä-aste mikä oli ihan fine, jos th tuli tyytyväiseksi kun ei saanut aroreksiaa bongattua mitenkään. Tyttö oli vaan mielissään, kun haettiin luokasta kun monet tytöt haettiin painokontrolliin just pulleitensa takia. Meillä viisi krt päivässä kunnon tavalliset ruoat/ välipalat ja paljon liikuntaa. On se hyvä että kontrolloidaan, kun ajoissa huomattu anoreksia helpompi varmaan hoitaa. Aina anorektikon kotiväki ei ihan kartalla mitä nuori syö/ tekee. Olin vaan ylpeä että tyttö on terve, hoikka.

Vierailija
18/114 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haittaa tästä on? Ei mitään, jos asiat on kunnossa. Ellei ole, huomaa sen äänestä, jonka äiti nostaa

Vierailija
19/114 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo ole edes pitkä 8-vuotiaaksi. Meillä on 9-vuotias samoilla mitoilla ja hän kasvaa pituudessa keskikäyrää. Neuvolaterkka lakkasi aikoinaan hämmästelemästä alhaista painoa kun lähetin isän (kukkakeppi) hoitamaan yhden neuvolakäynnin.

Vierailija
20/114 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olettaisin, että joko A) lääkärin tarkastuksessa ekalla luokalla lääkäri pyytänyt kontrollin ja siitä silloin vanhemman kuullen maininnut B) terveydenhoitaja alkoi tekemään tokaluokkalaisten rutiinitarkastuksia (joihin ei kutsuta vanhempia) ja ajatteli painon takia ottaa hemoglobiinin sormenpäästä.

Ei terveydenhoitajalla ole aikaa kytätä lapsia pihalla ja "kaapata" heitä tarkastuksiin ilman syytä. Kaikki tokaluokkalaiset käyvät terveydenhoitajan tarkastuksessa, näihin siis vaan haetaan luokasta ilman etukäteisilmoitusta. Terveydenhoitaja yleensä lähettää lapun kotiin, jossa on lapsen paino ja pituus ja sitten tietoa, jos muuta erityistä huolehdittavaa vanhemmalle. Kysy lapselta saiko tuon lapun ja tarkista reppu, se on ehkä siellä. Jos terveydenhoitaja huolestuu lapsen mitoista, tai jos lääkäri on pyytänyt ylimääräisen kontrollin, näyttää terveydenhoitaja lapsen paperit lääkärille.

Kouluissa ei voida ottaa muunlaisia verikokeita kuin Hb sormenpäästä, muihin kokeisiin saisit lähetteen ja veisin lapsen itse.

Älä missään tapauksessa soita mihinkään ja syytä ketään. Annat siitä todella kummallisen kuvan itsestäsi. Jos mitään lappua ei tullut tai lapusta huolimatta sinua huolettaa asia, laita terveyden hoitajalle fiksu viesti ja kysy miksi lapsi kävi siellä ja kysy tuloksia. Voit myös soittaa soittoajalla.

-exkoululääkäri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän