Savuton taloyhtiö
Onko kriteerinä jos ostatte esim kerrostalokämpän tai rivitalon? Itselläni on ehtona että tupakoinnin tulee olla kielletty sekä sisällä että ulkotiloissa.
Kommentit (71)
Olettaisin että ns. Normaalit ihmiset kunnioittavat mahdollista tupakointikiltoa. Sitten on toki sitä wt-sakkia joka ei kunnioita mitään sääntöjä. Äitini asui taloyhtiössä jossa ei saanut tuuletusparvekkeilla tupakoida. Ei siellä kukaan käynyt. Olikin tosin asukkaina fiksuja ihmisiä.
Oma tupa, oma lupa. Tupakoin just niin paljon kuin huvittaa, jos sattuu huvittamaan. Tapelkaa te keskenänne siellä kerrostalokopeissanne.
Haluan kyllä nähdä kun oikeudessa puidaan ensimmäistä tapausta, jossa yhtiö yrittää ottaa haltuun tupakoijan asunto-osaketta tupakointisääntöjen rikkomisen takia. Vaatii aika paljon kanttia lähteä ajamaan noin isoa asiaa hallitukselta, jonka jäsenet yleensä ovat ihan normaaleja taloyhtiön asukkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei paljoa kukkahattujen kiellot kiinnosta röyhyttelen entiseen malliin
Nih, ja poliiseille karjut vastaan ;-)
Öö, joku oikeasti kuvittelee että poliisilla on resursseja käydä ojentamassa tupakkalakia rikkovia ihmisiä heidän kotonaan. En ainoastaan pissinyt housuihin naurusta vaan myös paskansin. Ja ei, en tupakoi itse.
Taloyhtiö ne varoitukset antaa ja pistää täytäntöön.
Mutta siis en ymmärrä miten sen todistaa? Jos naapuri tupakoi esimerkiksi aamulla aikaisin ennen töihin lähtöä ja illalla myöhään. Siinähän on naapurin sana toista vastaan, kumpaa uskotaan? Vai kuvataanko todistusaineistoa kännykän kameralla, eikös se riko kotirauhaa jo lain puitteissa? Kertokaa mulle nyt joku miten tätä käytännössä valvotaan ja kuka valvoo ?
Ehkäpä tupakoijaa kuullaan ensin asiasta. Tuskin kehtaa valehdella. Voihan sitä sittennkutsua illalla terveystarkastajan kylään tarkkailemaan tilannetta.
Tiedät itsekin että ei ole mitään keinoja kontrolloida tätä, valitettavasti.
Ellei häiritsevä käytös lopu (tässä tapauksessa kielletty tupakointi) annetaan varoitus. Kaiketi tuttu käytäntö monille? Ja tupakoinnin voi monella tapaa todistaa. Ainakaan siitä niskuroinnista ei kessuttelijalle välttämättä mitään hyvää koidu
Kun mä käyn tupakalla meidän lasitetulla parvekkeella jossa osa laseista on kiinni, ei tupakoinnin aikana parvekkeelta ulos karkaa mitään hillittömiä savupilviä, ainoastaan haju leviää ulos asti. Millä sä todistat sen mistä se haju tulee? Kenen parvekkeelta? Jos tosiaan ainut haitta on tuo haju. Parvekkeet on vierekkäin ja allekkain, et sinä kenenkään parvekkeelle näköyhteyttä saa. Joo jotkut polttelee siinä kaiteen luona, naama ulkona parvekkeelta, sellaisen nyt näkee sokea kissakin. Mutta itse poltan parvekkeen perällä. Niin kerro nyt mulle miten sä toteat että se tupakoitsija olen minä??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, joku oikeasti kuvittelee että poliisilla on resursseja käydä ojentamassa tupakkalakia rikkovia ihmisiä heidän kotonaan. En ainoastaan pissinyt housuihin naurusta vaan myös paskansin. Ja ei, en tupakoi itse.
Mutta siis en ymmärrä miten sen todistaa? Jos naapuri tupakoi esimerkiksi aamulla aikaisin ennen töihin lähtöä ja illalla myöhään. Siinähän on naapurin sana toista vastaan, kumpaa uskotaan? Vai kuvataanko todistusaineistoa kännykän kameralla, eikös se riko kotirauhaa jo lain puitteissa? Kertokaa mulle nyt joku miten tätä käytännössä valvotaan ja kuka valvoo ?
Ehkäpä tupakoijaa kuullaan ensin asiasta. Tuskin kehtaa valehdella. Voihan sitä sittennkutsua illalla terveystarkastajan kylään tarkkailemaan tilannetta.
Ellei häiritsevä käytös lopu (tässä tapauksessa kielletty tupakointi) annetaan varoitus. Kaiketi tuttu käytäntö monille? Ja tupakoinnin voi monella tapaa todistaa. Ainakaan siitä niskuroinnista ei kessuttelijalle välttämättä mitään hyvää koidu
Kun mä käyn tupakalla meidän lasitetulla parvekkeella jossa osa laseista on kiinni, ei tupakoinnin aikana parvekkeelta ulos karkaa mitään hillittömiä savupilviä, ainoastaan haju leviää ulos asti. Millä sä todistat sen mistä se haju tulee? Kenen parvekkeelta? Jos tosiaan ainut haitta on tuo haju. Parvekkeet on vierekkäin ja allekkain, et sinä kenenkään parvekkeelle näköyhteyttä saa. Joo jotkut polttelee siinä kaiteen luona, naama ulkona parvekkeelta, sellaisen nyt näkee sokea kissakin. Mutta itse poltan parvekkeen perällä. Niin kerro nyt mulle miten sä toteat että se tupakoitsija olen minä??
miksi pitäisi todistaa, että se tupakoitsija olet juuri sinä? Koko taloyhtiöön se voidaan hakea, kielto siis.
Oletteko miettineet mitä tapahtuu vuokrataloissa, kun reiskat ei poltakaan kännissä parvekkeella, vaan sisällä.... ja sammuvat 🔥
Samoin esim meidän omistusasuntotalossa tupakoinnista kuumana käyvät mummot ovat samat tyypit, jotka ovat tehtailleet talon lapsiperheistä ls-ilmoituksia ilman syytä, joten voin kuvitella helposti millainen meno tulee noihin savuttomiin taloihin.
Samat tyypit käyttivät myös esim kuukauden suuren syntisen jahtaamiseen taloyhtiössä, joka ei ollut litistänyt pahvipakettia. Että onnea vaan sellaisille taloyhtiölle, johon tuon tyyppiset henkilöt tiivistyvät joukolla olemaan savuttomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi pitäisi todistaa, että se tupakoitsija olet juuri sinä? Koko taloyhtiöön se voidaan hakea, kielto siis.
No miksi minä lopettaisin kiellosta huolimatta, jos kukaan ei voi todistaa että MINÄ rikon kieltoa? Niin millä keinoin meinasit näyttää toteen että se parvekkeella tupakoitsija olen minä??
Selvääkin selvempi asia on se, että tätä kieltoa ei pystytä valvomaan. Ja vaikka pystyttäisiin niin se tulee maksamaan niin paljon että siihen ei ole resursseja. Tästä ei tule kuin kuluja esim. osakkaille kun taloyhtiö joutuu tekemään muutostöitä että terveyshaitat ei leviä jos ja kun yksikin ihminen kyseisestä asiasta valittaa.
Siinä vaiheessa kun tupakointikieltoa taloyhtiöön on haettu, ja yksikin ihminen valittaa mahdollisesta terveyshaitasta joudutaan taloyhtiön tekemään mahdollisesta hyvinkin mittavia korjauksia, jotka tulevat osakkaiden maksettavaksi.
Tästä syystä meidän taloyhtiössä päätettiin olla sitä hakematta. Hyvin perusteellisesti asiaa tutkittiin ja koska on lähes mahdotonta näyttää toteen mistä haitta on peräisin, on kiellon hakeminen itseasiassa todella huono juttu.
Mutta jokainen taloyhtiö tietysti tekee juuri niinkuin itse parhaaksi näkee.
Minä en henkilökohtaisesti halua olla se ihminen jonka vuoksi muutkin osakkaat joutuu maksumiehiksi jos valitan. Ja kun yksikin valittaa, on isännöitsijä velvollinen tekemään ilmoituksen kaupungin terveystarkastajalle ja silloin on myöhäistä vetää valituksensa takaisin.
Joten ne jotka kieltoa hakivat, saavat elää toivossa että kieltoa noudatetaan ja jos ei niin toivottavasti siitä ei kukaan valita.
En ymmärrä miksi tupakoitsijat kynsin hampain haluavat Savuttomaan taloyhtiöön?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi tupakoitsijat kynsin hampain haluavat Savuttomaan taloyhtiöön?
Kun se taloyhtiö ei ole ollut savuton silloin kun se tupakoitsija on sen ostanut.
Miksi tupakoimattomat haluavat väen vängällä taloyhtiöihin joissa tupakoidaan? Tiedossa on ollut ostovaiheessa se että yhtiössä saa tupakoida.
On muuten erityisen mukavaa kun alakerran naapuri savuttaa jatkuvalla syötöllä kämppääni. Läpitalon olevan kämpän kadunpuoleinen puoli (olohuone) on jo pilattu vuosia sitten (naapuri polttaa kumppaninsa kanssa parhaimmillaan 20min välein röökiä), mutta nyt se tumpelo on keksinyt alkaa polttaa öisin sisäpihan puolella (makkari), ilmeisesti ikkunasta. Ai että kismittää herätä öisin siihen, että makkari lemuaa röökille, vaikka ikkunat ja räppänät on kiinni.
Vierailija kirjoitti:
On muuten erityisen mukavaa kun alakerran naapuri savuttaa jatkuvalla syötöllä kämppääni. Läpitalon olevan kämpän kadunpuoleinen puoli (olohuone) on jo pilattu vuosia sitten (naapuri polttaa kumppaninsa kanssa parhaimmillaan 20min välein röökiä), mutta nyt se tumpelo on keksinyt alkaa polttaa öisin sisäpihan puolella (makkari), ilmeisesti ikkunasta. Ai että kismittää herätä öisin siihen, että makkari lemuaa röökille, vaikka ikkunat ja räppänät on kiinni.
Niin, elämä on.
Olen itse allerginen ja saan oireita joka kerta kun kuljen rappukäytävässä missä naapurin koira on juuri kulkenut ennen minua. Kalalle allerginen lapseni kärsii muutaman kerran viikossa naapurin kokkailujen takia. Sitten sellaisia pienempiä haittoja on pianoa soittava naapuri ja ikuisuusremonttia tekevä työtön sekä alakerran koliikki kaksoset.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se parvekkeella grillaaminenkin tuppaa olla kiellettyä. :D
Joissain paikoissa kielto koskee hiili- muttei sähkögrilliä.Kaasugrilleistä en tiedä.
Meidän taloyhtiössä tupakan käry ei leviä parvekkeelta muiden koteihin, mutta jos joku alkaa polttamaan sisällä kiellon takia niin ihan varmasti haisee sekä rappukäytävä että muiden koditkin.. ja omassa asunnossa tupakoimistahan ei voida kieltää. Toivon ettei meille tule kieltoa sillä en usko naapurin mummelin siirtyvän ulos.
En usko että taloyhtiössämme tullaan tupakointia kieltämään. Tuuletusparvekkeille on asennettu kiinteät tuhkakupit ja siellä käyvät osakkaat ja asukkaat polttelemassa.
Jos muutan, en missään nimessä osta osaketta savuttomasta yhtiöstä tai sellaisesta, joka saattaa muuttua savuttomaksi (riitoja tupakoinnista tms).
Toivottavasti tupakoinnista häiriintyvät muuttavat nyt näihin savuttomiin taloihin. Markkinat sitten näyttävät, kummanlaisissa taloissa ihmiset haluavat asua. Jos savuttomuudesta syntyy markkinaetua, luultavasti siinä tapauksessa tupakointikiellot yleistyvät. Voi mennä toisinkin päin.
Vierailija kirjoitti:
En usko että taloyhtiössämme tullaan tupakointia kieltämään. Tuuletusparvekkeille on asennettu kiinteät tuhkakupit ja siellä käyvät osakkaat ja asukkaat polttelemassa.
Jos muutan, en missään nimessä osta osaketta savuttomasta yhtiöstä tai sellaisesta, joka saattaa muuttua savuttomaksi (riitoja tupakoinnista tms).
Toivottavasti tupakoinnista häiriintyvät muuttavat nyt näihin savuttomiin taloihin. Markkinat sitten näyttävät, kummanlaisissa taloissa ihmiset haluavat asua. Jos savuttomuudesta syntyy markkinaetua, luultavasti siinä tapauksessa tupakointikiellot yleistyvät. Voi mennä toisinkin päin.
Minäkään en itse tupakoi, eikä tulisi mieleenkään ostaa tällaisesta savuttomasta yhtiöstä asuntoa. Todennäköisesti yhtiössä väännetään kaikesta muustakin ja meno on kuin pohjois koreassa.
Niin kauan kun tupakkaa laillisesti voi Suomessa ostaa, täytyy sitä voida polttaa omassa kodissa. Jokainen voi tutustua Phutanin tupakkalakiin ja miettiä onko savuton Suomi sittenkään järkevä ratkaisu. Halutaanko me että verot tulee valtiolle vai koko potti salakuljettajille? Halutaanko me tappaa se vähäinenkin turismi Suomessa? Onko meillä varaa antaa tuomioita ja elättää salakuljettajia vankilassa yhteiskunnan varoin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä kohtaa jos omaan taloyhtiööni tulee parveketupakointikielto joskus, niin ihan protestiksi kärytän parvekkeella grilliä oikein kunnolla kesät ja talvet läpeensä.
Se on ihan ok, ja pitäisikin olla hyväksyttyä joka paikassa. Ei ruoka haise paskalle, tupakansavu haisee.
Verrattuna tupakan löyhkään, paskan vieno tuoksu ei tunnu missään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tupakointi vaarantaa terveyden.
Mitä muuta terveydelle vaarallista voisi kieltää? Sokeri? Viina? Ylensyönti? Puhelimenkäyttö tietyissä tilanteissa? Mitä vielä?
Puhelimen käyttö tietyissä tilanteissa on kielletty. Myös alkoholin käyttöä kontrolloidaan laeilla.
Tupakoinnin haitat ulottuvat myös muihin. Jos joku haluaa syödä itsensä lihavaksi, muille aiheutuu haittaa vain välillisesti verovarojen kulutuksen muodossa mutta ei suoraan.
Naapuri valitti mun tupakoinnista terassilla. No, ymmärrän että se haju on kamala joten vaihdoin sähkötupakkaan. Ja se valittaa edelleen. Vesihöyrystä. Että eiköhän se aina jotain valitettavaa keksi vaikka tekisin mitä.