Savuton taloyhtiö
Onko kriteerinä jos ostatte esim kerrostalokämpän tai rivitalon? Itselläni on ehtona että tupakoinnin tulee olla kielletty sekä sisällä että ulkotiloissa.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi omassa rapussani kaikki polttaa jotakin. Ei ole ongelmaa kieltojen suhteen. Täällä ei turhista niuhoteta.💨
Kiva lapsillekin :)
Mutta onkos Sinullakin muut kasvatusmetodit paikallaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei paljoa kukkahattujen kiellot kiinnosta röyhyttelen entiseen malliin
Nih, ja poliiseille karjut vastaan ;-)
Öö, joku oikeasti kuvittelee että poliisilla on resursseja käydä ojentamassa tupakkalakia rikkovia ihmisiä heidän kotonaan. En ainoastaan pissinyt housuihin naurusta vaan myös paskansin. Ja ei, en tupakoi itse.
Taloyhtiö ne varoitukset antaa ja pistää täytäntöön.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka en itse poltakkaan, niin ihmetyttää nämä taannehtivasti tulevat kiellot.
Jos olet ostanut asunnon, vaikka kaksikymmentävuotta sitten, ei tuolloin uumoiltu vielä mistään tupakointikielloista. Ja nyt se sitten yhtäkkiä kielletäänkin.
Eikö kielto olisi pitänyt aloittaa juuri kieltohetkellä valmistuneisiin taloihin, jotta asunnonostajalla olisi mahdollisuus valita itselle sopivin asumismuoto? Esimerkiksi omakotitalo, jossa kaiketi vielä saa polttaa siten kuin itse haluaa?
Mäkin synnyin Suomeen jossa ei tarvinnut autossa käyttää turvavyötä. Teen protestin. Vakavasti. Ajat muuttuvat ja säännöt voivat tulla jälkikäteenkin.
Itse olen osakkeenomistajana taloyhtiössä, jossa tupakointia ei ole kielletty ja jos se on minusta kiinni niin ei tulla kieltämäänkään. Niinkuin se todennäköisesti onkin, koska siihen tarvitaan kaikkien osakkeenomistajien suostumus. Mutta en usko, että tällaista nostetaan esille meidän taloyhtiössämme, koska täällä ei tupakoinnista ole ollut ongelmaa.
Mulle on ihan täysin yhdentekevää jos jotkut kaupunkin vuokratalot kieltävät tupakoinnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka oikeasti kuvittelee että poliisit nykyresursseillaan tulee edes vilkaisemaan josko se naapurin Kaisa on kessulla vielä kun paikalle ehtivä, vaan koska Aili soittaa 112 ja valitta kun käy röökin savu henkeen? Haloo, vaikka se kuinka kiellettäisiin tuota on mahdoton valvoa. Toivottavasti jokainen juntti ymmärtää olla soittamatta hätänumeroon linjoja varaavia puheluja pelkän naapurin tupakoinnin vuoksi. Ja tuskin riittää aika tutkia jos tuosta rikosilmoituksia väännetään, kun ei ne tutki pyörävarkauksiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet ostanut asunnon, vaikka kaksikymmentävuotta sitten, ei tuolloin uumoiltu vielä mistään tupakointikielloista. Ja nyt se sitten yhtäkkiä kielletäänkin.
Eikö kielto olisi pitänyt aloittaa juuri kieltohetkellä valmistuneisiin taloihin, jotta asunnonostajalla olisi mahdollisuus valita itselle sopivin asumismuoto? Esimerkiksi omakotitalo, jossa kaiketi vielä saa polttaa siten kuin itse haluaa?
Mäkin synnyin Suomeen jossa ei tarvinnut autossa käyttää turvavyötä. Teen protestin. Vakavasti. Ajat muuttuvat ja säännöt voivat tulla jälkikäteenkin.
Tuo turvavyövertaus on huono, sillä voit ajaa sillä autolla , jossa ei ole turvavöitä, vieläkin.
Tupakointisääntö on yhtäkuin lopeta, jos kykenet, tai osta kallis omakotitalo. Näin siis ruuhkasuomessa.
Tuo uusien asuntojen tupakointikielto olisi hyvä.
Että, muuta sellaiseen, kun tiedät tilanteen. Nyt tullaan sanomaan kotiisi, että tsot. stot!
Mielenkiintoista seurata kuinka tässä vielä käy. Heitetäänkö vuokrakasarmien Arska ja Reiskat pihalle ja minne he sen jälkeen majoittuvat?
Entäpä omistusasujat? Asunnon määräaikainen haltuunotto, kunnes todistavat savuttomuutensa?
Muuten ei ole niin asumisella väliä. Pössyt ja khatit ovat vaan iloista räiskettä ja kaikenlainen hajustelu on itsemääräämisoikeuden suojeluksessa.
Savu on hajua, mutta kaikki haju ei ole savua!
Vierailija kirjoitti:
Itse olen osakkeenomistajana taloyhtiössä, jossa tupakointia ei ole kielletty ja jos se on minusta kiinni niin ei tulla kieltämäänkään. Niinkuin se todennäköisesti onkin, koska siihen tarvitaan kaikkien osakkeenomistajien suostumus. Mutta en usko, että tällaista nostetaan esille meidän taloyhtiössämme, koska täällä ei tupakoinnista ole ollut ongelmaa.
Mulle on ihan täysin yhdentekevää jos jotkut kaupunkin vuokratalot kieltävät tupakoinnin.
Enemmistön suostumus, ei kaikkien.
Eikös nykyäänkin taloyhtiön hallitus annavaroituksen jos ei noudata sääntöjä? Kai se näin tässä tupakointiasiassakin menee. Riittävän monta varoitusta ja seuraa jotain. Eikä omistusasuja omista kuin osakkeet, ei sinällään kämppäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, joku oikeasti kuvittelee että poliisilla on resursseja käydä ojentamassa tupakkalakia rikkovia ihmisiä heidän kotonaan. En ainoastaan pissinyt housuihin naurusta vaan myös paskansin. Ja ei, en tupakoi itse.
Mutta siis en ymmärrä miten sen todistaa? Jos naapuri tupakoi esimerkiksi aamulla aikaisin ennen töihin lähtöä ja illalla myöhään. Siinähän on naapurin sana toista vastaan, kumpaa uskotaan? Vai kuvataanko todistusaineistoa kännykän kameralla, eikös se riko kotirauhaa jo lain puitteissa? Kertokaa mulle nyt joku miten tätä käytännössä valvotaan ja kuka valvoo ?
Espoossa on paljon noita savuttomia vuokrataloja. Niissä on kaikissa pihalla viihtyisä tupakkapaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta siis en ymmärrä miten sen todistaa? Jos naapuri tupakoi esimerkiksi aamulla aikaisin ennen töihin lähtöä ja illalla myöhään. Siinähän on naapurin sana toista vastaan, kumpaa uskotaan? Vai kuvataanko todistusaineistoa kännykän kameralla, eikös se riko kotirauhaa jo lain puitteissa? Kertokaa mulle nyt joku miten tätä käytännössä valvotaan ja kuka valvoo ?
Ehkäpä tupakoijaa kuullaan ensin asiasta. Tuskin kehtaa valehdella. Voihan sitä sittennkutsua illalla terveystarkastajan kylään tarkkailemaan tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakoinnin kieltäminen vaatii yhtiöjärjestysmuutosta ja yhtiöjärjestysmuutos edellyttää yksimielistä yhtiökokouksen päätöstä ja lisäksi kirjallisia suostumuksia niiltä osakkeenomistajilta, jotka eivät olleet edustettuina asiasta päättävässä yhtiökokouksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakoinnin kieltäminen vaatii yhtiöjärjestysmuutosta ja yhtiöjärjestysmuutos edellyttää yksimielistä yhtiökokouksen päätöstä ja lisäksi kirjallisia suostumuksia niiltä osakkeenomistajilta, jotka eivät olleet edustettuina asiasta päättävässä yhtiökokouksessa.
Uudenntupakkalain mukaan asia ei mene noin vaan hyvinkin helposti. Tutustupa uuteen lakiin parveketupakoinnista. http://m.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/uusi-tupakkalaki-mahdollistam…
Entisen lain mukaan tarvittiin yhtiöjärjestysmuutos, 2017 alussa voimaan astuvassa ei
http://www.omataloyhtio.fi/artikkelit/13549/uuden_tupakkalain_vaikutus…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä tupakoijaa kuullaan ensin asiasta. Tuskin kehtaa valehdella. Voihan sitä sittennkutsua illalla terveystarkastajan kylään tarkkailemaan tilannetta.
Tiedät itsekin että ei ole mitään keinoja kontrolloida tätä, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ellei häiritsevä käytös lopu (tässä tapauksessa kielletty tupakointi) annetaan varoitus. Kaiketi tuttu käytäntö monille? Ja tupakoinnin voi monella tapaa todistaa. Ainakaan siitä niskuroinnista ei kessuttelijalle välttämättä mitään hyvää koidu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo turvavyövertaus on huono, sillä voit ajaa sillä autolla , jossa ei ole turvavöitä, vieläkin.
Tupakointisääntö on yhtäkuin lopeta, jos kykenet, tai osta kallis omakotitalo. Näin siis ruuhkasuomessa.
Tuo uusien asuntojen tupakointikielto olisi hyvä.
Että, muuta sellaiseen, kun tiedät tilanteen. Nyt tullaan sanomaan kotiisi, että tsot. stot!
Mielenkiintoista seurata kuinka tässä vielä käy. Heitetäänkö vuokrakasarmien Arska ja Reiskat pihalle ja minne he sen jälkeen majoittuvat?
Entäpä omistusasujat? Asunnon määräaikainen haltuunotto, kunnes todistavat savuttomuutensa?
Muuten ei ole niin asumisella väliä. Pössyt ja khatit ovat vaan iloista räiskettä ja kaikenlainen hajustelu on itsemääräämisoikeuden suojeluksessa.
Savu on hajua, mutta kaikki haju ei ole savua!
Tässä tulee käymään niin, että me kiellämme tupakan myynnin.
Itse poltan sisällä, mutta liesituulettimen äärellä. Saattaa se tupakansavu kiertää hormien kautta toisiin kämppiin, mutta ei sitä tiedä kenen asunnosta se savu lähtee kun niin kova veto omassa eikä jää haju jäänteitä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ellei häiritsevä käytös lopu (tässä tapauksessa kielletty tupakointi) annetaan varoitus. Kaiketi tuttu käytäntö monille? Ja tupakoinnin voi monella tapaa todistaa. Ainakaan siitä niskuroinnista ei kessuttelijalle välttämättä mitään hyvää koidu
Tiesitkö että pihalle laitto on monien porsaanreikien varjolla lähes mahdotonta, koska ketään ei voi laittaa lain mukaan taivas alle. Varmasti keinot välttää häätö leviävät netissä entisestään ja lopputulos on että sauhuttelu jatkuu. On esim. vuokraisäntiä, jotka myyvät kämppää sillä ehdolla, että uusi omistaja saa häädettyä edellisen asukkaan ulos. Ei ole helppoa kuin heinänteko jos asukas rupeaa hankalaksi häätö asioissa. Moni ei vain yleensä jaksa vaivautua, vaan muuttaa kiltisti ulos. Uskon että tupakoitsijat pistävät oikeutetusti hanttaliksi.
Kyllähän tupakointi vaarantaa terveyden.
Mitä muuta terveydelle vaarallista voisi kieltää? Sokeri? Viina? Ylensyönti? Puhelimenkäyttö tietyissä tilanteissa? Mitä vielä?