Malmin sairaalan törkeät hoitajat nousivat vihdoinkin puheenaiheeksi!!!
http://www.hs.fi/kaupunki/a1473819456440?jako=982b13456b971ccf8492920b1…
Keskustelu jatkuu Hesarin facesivulla. Johtava lääkäri selittelee ihan puppua! Missään ei ole niin tylyä toimintaa kuin Malmilla. Olen ollut myös Kättärillä, Naistenklinikalla ja Haartmanissa. Malmi on legendaarisen tyly, eikä kukaan tunnu taas oikeasti ottavan mitään vastuuta.
NÄIN EI PITÄISI OLLA, sanoo Malmin sairaalan päivystystoiminnasta vastaava johtajalääkäri Mia Laiho.
”Jos kirjoituksen tiedot pitävät paikkansa, niin tämmöinen toiminta ei ole hyväksyttävää ja sellaista ammatillista käytöstä, mitä päivystyksessä työskenteleviltä edellytetään.”
Laihon mukaan hoitajille saa ja pitää tulla kertomaan, jos huolestuu toisten potilaiden voinnista – kuten mielipidekirjoituksen laatija teki.
”Jos hoitaja on näin käyttäytynyt, niin se on epäasiallista käytöstä. Ilman muuta on oikeus tulla sanomaan ja on luonnollista, että ihmiset kertovat, jos näkevät toisen ihmisen hädän. Se pitää henkilökunnan ottaa arvokkaana lisätietona”, Laiho kertoo.
ASIASTA ON KÄYNNISTETTY sisäinen selvitys ja kaikkia osapuolia kuullaan, Laiho kertoo.
”Suhtaudumme vakavasti kohteluun liittyviin palautteisiin. Pyydämme kaikilta vuorossa olleilta kirjallisen selvityksen tapahtumista”, Laiho sanoo.
”Olemme yhteydessä myös kirjoittajaan, mikäli hän haluaa asiasta kertoa.”
Laihon mukaan myös potilaan kokemus tervehtimättä ja huomioimatta jättämisestä on valitettavaa.
”Tervehtiminen on muutenkin hyvää käytöstä, ja kyllä jos siirtyy toisen vastuulle ja hoitaja vaihtuu, niin [hoitaja] tulee ottamaan asiakkaan vastaan. Ilman muuta näin kuuluu olla”, Laiho sanoo ja lisää, että he järjestävät hoitohenkilökunnalle asiakaspalvelukoulutusta.
Kommentit (182)
Vatipäät, ämpäripäät....kilpailua siitä kuka käännyttää eniten apua hakevia pois päivystyksestä..sitä se on ..nuo alun 'päät'. Ovat niitä hoitsujen käyttämiä asiakkaista,jotka tulevat hakemaan vaivoihinsa helpotusta, diagnoosia tms. Tämä on totta ja päivystyspolin hoitanut kyllä tietävät sen.
Minut käännytettiin Malmin päivystyksestä kotiin. Käskettiin ottamaan buranaa. Hoitaja oli todella tyly. Vatsaani koski niin, etten pystynyt kunnolla kävelemään. Yksityisellä todettiin sitten puhjennut munasarjakysta.
Huh huh. Päivystyksessä hoidetaan se päivystyksellinen vaiva. Ja sitä särkylääkettä kipuun voi ottaa kotonakin. Totta kai kipuun lääkäri määrää kipulääkettä jos sitä ei itse ole älynnyt siihen ottaa.
Mitä tulee hoitajien nauramiseen niin eikö hoitajakin saa työpaikallaan nauraa ilman että se liittyisi jotenkin potilaisiin. Ja kyllä siellä päivystyksessä joutuu odottamaan jos tyyliin nuhan vuoksi sinne menet. Potilaat hoidetaan kiireellisyysjärjestyksessä ja vaivan kiireellisyyshän ei aina päälle päin näy.
Vierailija kirjoitti:
Huh huh. Päivystyksessä hoidetaan se päivystyksellinen vaiva. Ja sitä särkylääkettä kipuun voi ottaa kotonakin. Totta kai kipuun lääkäri määrää kipulääkettä jos sitä ei itse ole älynnyt siihen ottaa.
Mitä tulee hoitajien nauramiseen niin eikö hoitajakin saa työpaikallaan nauraa ilman että se liittyisi jotenkin potilaisiin. Ja kyllä siellä päivystyksessä joutuu odottamaan jos tyyliin nuhan vuoksi sinne menet. Potilaat hoidetaan kiireellisyysjärjestyksessä ja vaivan kiireellisyyshän ei aina päälle päin näy.
Olen itse hoitaja, vaikkakin vain lähäri. Mutta potilaille ei ikinä saa nauraa, eikä niitä pilkata. Nauraa saa toki kahvitauolla, mutta ei ikinä hoidettavista.
Olen työskennellyt niin huonojen hoitajien kanssa vuosikymmenien varrella, että välillä tuntuu, että jos ihmiset tietäisi, kuinka heidän omaisistaan puhutaan, niin potkut tulisi monelle työkaverille. Hoitotyö on minulle se juuri haaveilemani ammatti. Mutta työssä on raskainta joskus työkaverit. Kun on useampi hoitaja, niin monesti se työnteko unohtuu. Siksi tykkäänkin eniten tehdä töitä yksin, koska saan keskittyä hoidettaviin, eikä tarvitse käyttää työaikaa tyhjään suunsoittoon.
Enkös juuri sanonut että kyllä hoitajakin saa nauraa ilman että liittyy potilaisiin millään tavalla.
Tuota samaa olen kanssa kuullut että hoitajat nauravat potilaille jotka ovat "seurannassa" päivystyksessä. Tätä tapahtuu myös kuulemma Jorvissa.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoala vetää puoleensa sosiopaatteja. Pääsee käyttämään valtaa puolustuskyvyttömiin ja heikkoihin.
Itse vaihdoin ihan työllisyyssyistä hoitajaksi. Meillä on vuodeosastolla niin kiire, että ei ole aikaa vainota ketään ja suunnitella vallankäyttöstrategioita. Pyrin hoitamaan kaikki potilaat siten, että jokaisen pääongelma tulee taholtani hoidetuksi vuoron aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotan,milloin joku rohkea lääkäri uskaltaa avata suunsa ja kertoa, miten heidän työnsä vaikeutuu, kun sairaanhoitajat eivät tee töitänsä.
Kaverini on sairaalalääkäri ja harvoin menee päivääkään ettei työpäivän jälkeen tule valitusta kuinka homma ei toimi. Hoitajien työmoraali on aivan erilainen kuin antavat kaikkialla ymmärtää, hommat hoidetaan prioriteettijärjestyksessä 1. Kahvittelu 2. Juoruilu 3. Potilaat. Vähän aikaa sitten pieni poika menetti toisen kiveksen koska triage-hoitaja ei ollut suostunut ottamaan kivestorsioon selvästi viittaavaa poikaa sisään päivystykseen. Triagehoitajien osaaminen on monesti todella heikkoa.
Kaverisi taitaa olla niitä lääkäreitä, joiden tulisi katsoa kiireenvilkkaa peiliin jos kaikissa muissa on päivästä toiseen pelkkiä vikoja. Meillä on ihania osastonlääkäreitä, mutta sitten niitä jotka purjehtivat sisään ylimielisinä, haukkuvat hoitajia, antavat hoitomääräyksiä joita ei pysty toteuttamaan ilman että potilas kärsii, realiteettien taju puuttuu täysin, suhtautuminen alentuvaa jne. Mikäli työtoverien ammattitaidossa kokee olevan vikaa kannattaa katsoa kunkin alan koulutusvaatimuksiin ja työhön perehdyttämiseen eikä tuudittautua siihen, että 100 % jostain työntekijäryhmästä on vailla työmoraalia.
Olen tullut siihen tulokseen, että yksityisellä puolella oleva asiakaspalvelujenki ei johdu vain paremmasta johtamisesta. Sen täyty johtua osaksi siitä, että sinne hakeutuu töihin ihmisiä, jotka tykkäävät toimia potilaan parhaaksi ja olla hänelle ystävällinen.
Osa hoitajista ei pidä sellaisesta, vaan he nauttivat saadessaan tylyttää. He viihtyvät julkisella puilella paremmin, koska siellä se on mahdollista. Yksityisellä he saisivat heti potkut. Eli osa hoitoalalla olevista ei kertakaikkiaan luonteeltaan sovellu potilastyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Olen viimeaikoina ollut paljon hoidettavana TAYS ssa ja kiinnittänyt huomiota siihen miten hoitajilla on niin paljon luppoaikaa. Nauravat ja höpöttävät ringissä keskenään.
Todella moni hoitotyö unohtuu tehdä. Potilastietoja ei tarkisteta, tuodaan väärä ruoka tai sitä ei tuoda ollenkaan jne...
Pelkään jo etukäteen sitä että joudun sairaalaan huonommassa kunnossa :(
Tuodaan väärä ruoka tai sitä ei tuoda ollenkaan.... ei hyvää päivää. Ruoka tuodaan sen mukaan onko se päivitetty ohjelmaan, ja jos tulet vasta osastolle ei ruokaasi siellä tietenkään ole. Lisäksi tämä ohjelma sekoilee ainakin meillä jatkuvasti. Kaiken kukkuraksi ruokatilaukset siirrettiin sh-piirillä hoitajien tehtäväksi - ihan kuin meillä ei olisi muuta tekemistä. Jos ruokaa ei ole kärryssä tuomme sen sinulle jälkeenpäin.
Meillä on myös oikeus taukoihin ja nauramiseen työpäivän aikana. Kuukaudessa on ehkä kaksi iltavuoroa jolloin työssä ehtii istuskelemaan, ja siellä istuskellessa kirjataan usein koneella potilaiden tietoja, tilataan labroja jne.
Vierailija kirjoitti:
Olen tullut siihen tulokseen, että yksityisellä puolella oleva asiakaspalvelujenki ei johdu vain paremmasta johtamisesta. Sen täyty johtua osaksi siitä, että sinne hakeutuu töihin ihmisiä, jotka tykkäävät toimia potilaan parhaaksi ja olla hänelle ystävällinen.
Osa hoitajista ei pidä sellaisesta, vaan he nauttivat saadessaan tylyttää. He viihtyvät julkisella puilella paremmin, koska siellä se on mahdollista. Yksityisellä he saisivat heti potkut. Eli osa hoitoalalla olevista ei kertakaikkiaan luonteeltaan sovellu potilastyöhön.
Ihanko tosissasi luulet että yksityinen on laadun tae? Mistä ihmeestä tämä käsitys on tullut? Mene yksityisiin hoitolaitoksiin katsomaan, siellä pelkkä raha määrää ja hoitajia ei palkata tarpeeksi (kuten ei missään), valvonta huonoa jne. Yksityisillä pörriäisillä nimeä mainitsematta niin hirveitä ilmapiiriongelmia ainakin täällä, että henkilökunta voi todella huonosti. Lääkäreissä laadukkaita mutta myös niitä joilla on itsellään ongelmia. Tiedän jopa yhden joka sai tk-sairaalasta potkut ammattitaidottomuuden vuoksi mutta joka on nyt yksityisellä.
Keep on dreamin´ :)
Kaikkea ei kannata uskoo mitä kuulee
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tullut tuloksee n, että julkiselle hakeutuu laiskoja ja huonoja. Yksityiseltä joutuvat yt:issä pois.
Kannatan helpompaa irtisanomista julkisille, kuten yksityisillä ja tallentavat kameravalvontaa, jota katsellaan pistokoeluontoisesti ja säännöllisesti.
Minä olen tullut tuloksee n, että julkiselle hakeutuu laiskoja ja huonoja. Yksityiseltä joutuvat yt:issä pois.
Kannatan helpompaa irtisanomista julkisille, kuten yksityisillä ja tallentavat kameravalvontaa, jota katsellaan pistokoeluontoisesti ja säännöllisesti.
Ihan joka konttoriin kameravalvonta sitten että miten menee. On se kumma että ihmiset päivystyksessä/sairaalassa asioivana kuvittelevat saavansa käyttäytyä henkilökuntaa kohtaan miten vaan mutta voin kertoo esim. pankissa/kaupassa kun niin käyttäytys niin poliisi hakis moisen pois.
Malmilta vain yksi kokemus, ei kovin hyvä sellainen. Menin hengitysvaikeuksien takia päivystykseen ja minut kohtasi lääkäri, joka naureskeli oireilleni, että "et sä nyt tukehtumassa ole". Laittoi minut hengittämään jotain höyryä(?) ja pisti kotiin inhalaattorin kanssa, tekemättä kuitenkaan diagnoosia tms.
Seuraavalla viikolla kävin yksityisellä, jossa todettiin keuhkokuume.
Siis tänne on kyllä suoraan sanottuna kertynyt kaikkein pahimpia harvinaistapauksia, minkä kärjistysastetta emme tule ikinä tietämään. Veikkaan että puolet näistä tarinoista on ihan keksittyjä ja loppuja tarinoita on tahallaan pahenneltu, että saataisiin vähän shokkiarvoa ja peukutuksia. Minä olen ollut todistamassa terveydenhoitoalaa osastoilla, laboratorioissa, päivystyksissä ja ties missä muutaman vuoden ajan, enkä ole missään törmännyt tällaisiin sikailijoihin. Yleensä hoitajat ovat kyllä olleet todella asiallisia ja ammattitaitoisia ja on vaikea uskoa edes, että he muka jotenkin olisivat pahantahtoisia
Itselleni hoitaja nauroi päin naamaa, kun menin hakemaan kuolleen äitini tavaroita osastolta. Kyseessä oli tk:n vuodeosasto, ja samalla kertaa kävimme sisareni kanssa hyvästelemässä äitiä.
Odottelimme siskoni kanssa että saisimme mennä katsomaan äidin ruumista. Paikalle ilmaantui osastonhoitaja, jolta kysyin äidin kuolemasta; hän oli kaatunut potilashuoneessa ja halusin tietää vähän tarkemmin.
Halusin samalla tehdä selväksi, etten syytä ketään äidin tapaturmasta. Siksi sanoin "ymmärrän ettei asialle voitu mitään". Siihen osastonhoitaja tokaisi "no ei todellakaan!" ja nauraa hekotti ääneen. Hän oli keskustelun alusta saakka käyttäytynyt aivan oudosti, tuli luoksemme naama leveässä virneessä ja esiintyi niin kuin olisi kovin hauskakin tapaus kyseessä.
Jos omaiset ovat totisia ja surullisia, voisi koettaa tajuta, ettei ole vitsien ja nauramisen aika. Ylipäätään ihmisen kuolemalle nauraminen on jotain käsittämätöntä. Edes vähän tilannetajua pitäisi olla. Jos sitä ei ole, pitäisi jättää omaiset rauhaan ja jättää kommunikointi taitavammille henkilökunnan jäsenille.
Tätäkin tapausta on puolusteltu. Luulen että puolustelut olisivat vähissä, jos kyseessä olisi oma vanhempi tai muu läheinen. Tekisi mieli nimetä paikkakin, mutta niinhän ei saa tehdä. Varsinais-Suomessa, P-alkuisen kunnan R-alkuisessa taajamassa Loimaan suunnalla. Niin paljon vieläkin suututtaa, että kerron tuon verran. Olkoon miten lapsellista tahansa. Osaisi edes joku siellä hävetä.
Tein asiasta muistutuksen ja sain vastaukseksi jotain latteuksia.
Sinä joka väität että nämä olisi keksittyjä juttuja niin menehän itseesi. Näistä saisi varmaan ison kirjan aikaiseksi ja jatko-osiakin varmasti. Totta, että asiallisia ja jopa mahtaviakin hoitajia on olemassa, mutta varsinkin tuossa ammatissa jossa ollaan tekemisessä sairaiden kanssa niin pitäisi kyetä vähintään asialliseen käytökseen.
Mulla on sellainen sukulaistyttö, jolla on jos mitä persoonallisuushäiriötä. Sai muistaakseni jo ensimmäisen pers.häiriö dg heti 18v mikä on tosi harvinaista.
Haki viiden vuoden ajan hoitoalalle jatkuvasti, sinne pääsemättä. Tietenkin pääsykokeiden psykologisissa osioissa paljastui. Nytkun pääsykokeet otettiin pois lähihoitajakoulusta, pääsi sisään.
Huolettaa.
Miksi tämä vanha ketju on nostettu taas esiin?