Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Malmin sairaalan törkeät hoitajat nousivat vihdoinkin puheenaiheeksi!!!

Vierailija
14.09.2016 |

http://www.hs.fi/kaupunki/a1473819456440?jako=982b13456b971ccf8492920b1…

Keskustelu jatkuu Hesarin facesivulla. Johtava lääkäri selittelee ihan puppua! Missään ei ole niin tylyä toimintaa kuin Malmilla. Olen ollut myös Kättärillä, Naistenklinikalla ja Haartmanissa. Malmi on legendaarisen tyly, eikä kukaan tunnu taas oikeasti ottavan mitään vastuuta.

NÄIN EI PITÄISI OLLA, sanoo Malmin sairaalan päivystystoiminnasta vastaava johtajalääkäri Mia Laiho.

”Jos kirjoituksen tiedot pitävät paikkansa, niin tämmöinen toiminta ei ole hyväksyttävää ja sellaista ammatillista käytöstä, mitä päivystyksessä työskenteleviltä edellytetään.”

Laihon mukaan hoitajille saa ja pitää tulla kertomaan, jos huolestuu toisten potilaiden voinnista – kuten mielipidekirjoituksen laatija teki.

”Jos hoitaja on näin käyttäytynyt, niin se on epäasiallista käytöstä. Ilman muuta on oikeus tulla sanomaan ja on luonnollista, että ihmiset kertovat, jos näkevät toisen ihmisen hädän. Se pitää henkilökunnan ottaa arvokkaana lisätietona”, Laiho kertoo.

ASIASTA ON KÄYNNISTETTY sisäinen selvitys ja kaikkia osapuolia kuullaan, Laiho kertoo.

”Suhtaudumme vakavasti kohteluun liittyviin palautteisiin. Pyydämme kaikilta vuorossa olleilta kirjallisen selvityksen tapahtumista”, Laiho sanoo.

”Olemme yhteydessä myös kirjoittajaan, mikäli hän haluaa asiasta kertoa.”

Laihon mukaan myös potilaan kokemus tervehtimättä ja huomioimatta jättämisestä on valitettavaa.

”Tervehtiminen on muutenkin hyvää käytöstä, ja kyllä jos siirtyy toisen vastuulle ja hoitaja vaihtuu, niin [hoitaja] tulee ottamaan asiakkaan vastaan. Ilman muuta näin kuuluu olla”, Laiho sanoo ja lisää, että he järjestävät hoitohenkilökunnalle asiakaspalvelukoulutusta.

Kommentit (182)

Vierailija
101/182 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
102/182 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota linkattua Hesarin mielipidekirjoitusta ei enää ole!

Ainakaan linkki ei toimi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/182 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kohdannut tylyjä hoitajiakin, mutta huomattavasti enemmän tylyjä ja piittaamattomia lääkäreitä, jotka epäonnistuvat selkeissäkin diagnooseissa puhtaasti ylimielisyyden ja asennevamman takia. Olen itse biologi ja ymmärrän varsin paljon myös kehon sairauksista, mutta enpä sitä ole lääkärikäynneillä mainostanut. Ihminen tulisi ottaa vastaan asiallisesti ammatista ja koulutustasosta täysin riippumatta.

Koomista, että heti ruvetaan puuhaamaan sisäistä tutkintaa, kun mielipidekirjoittaja on lääkäri. Eipä ole tutkinnat käynnistyneet niillä kerroilla, kun mielipidekirjoituksen takana ei ole lääkäri.

Hyvin naamioitu viesti, olet toki varmasti biologi etkä hoitaja, uskoo ken uskoo. Ihan hyvä ettet mainosta ammattiasi, minä olen eläintenhoitaja ja kyllä meillä kaikilla oli Pokassa pitelemistä kun yksi asiakas yritti änkeä mukaan ultraäänitutkimukseen (pieni huone jossa jo muutenkin 4 ihmistä) koska "olen biokemisti ja kyllä minä ymmärrän näistä asioita".

En ole hoitaja. Ja jos osaat lukea, ymmärrät viestistäni sen, että en ole vastaanotoilla korostanut koulutustani ja ruvennut sillä pätemään vaan päinvastoin ollut erikseen ottamatta asiaa esiin. Ammattia jos kysytään, sanon että olen tutkija, ja pitää paikkansa.  Mainitsin oman alani tässä kirjoituksessani sen takia, että kohta joku tulee tähän ketjuun selittämään, että itse en vaan tajua lääketieteestä ja diagnosoinnin perusteista mitään enkä voi siksi kritisoida saamaani hoitoa.

Tutkijaksi osaat itse lukea aika huonosti, sanoinkin että "ihan hyvä ette ole maininnut ammattiasi". Minkähän tasoista tutkimusta teet noin kehnolla luetunymmärtämisellä?

Ja et sinä edelleenkään biologin koulutuksellasi tajua diagnosoinnista. Ainahan voit näin sanoa mutta vaikka tutkimuksesi liittyisi esimerkiksi läheisesti jonkun tietyn sairauden tutkimukseen et tiedä diagnosoinnista tai lääketieteen perusteista. Minulla on biokemian tutkinto ennen kuin vaihdoin alaa eläintenhoitajaksi, jonkin verran tunnen lääkkeitä mutten kuvittele tietäväni asioita lääkäriä tai farmaseuttia paremmin.

LOL 😂😂😂

Taattua av-wτ laatua.

Vierailija
104/182 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota linkattua Hesarin mielipidekirjoitusta ei enää ole!

Ainakaan linkki ei toimi.

Ylilääkäri Mia Laiho on epäilemättä.poistattanut kirjoituksen asap.

Vierailija
105/182 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat on yleensä aina törkeitä ja niillä on aina kiire roikkua täällä tai facessa. 

Jep. Kiire on myös kahvitella, jauhaa paskaa työkavereistaan ja imuttaa röökiä.

Vierailija
106/182 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten jeesustelee: "Mielelläni KESKYSTELEN kyseisiä WÄÄRYYKSIÄ kokeneen asiakkaan kanssa (koska on lääkäri, joita ei potilaskuntaamme yleensä eksy)!"😇

Vierailija
107/182 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten jeesustelee: "Mielelläni KESKYSTELEN kyseisiä WÄÄRYYKSIÄ kokeneen asiakkaan kanssa (koska on lääkäri, joita ei potilaskuntaamme yleensä eksy)!"😇

Siis tämän Malmin sairaalan hirveyksiä vahingossa kokeneen lääkärin kanssa!

Vierailija
108/182 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sata vuotta vanha aloitus nostettu jostakin syystä..

Vierailija
109/182 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmana ei ole muuttunut näiden parin vuoden aikana kiin pahemmaksi täällä Malmilla😪 Olen sentään veronmaksaja!

Vierailija
110/182 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma, piti kirjoittaa. Vaikka Malmin sairaalan LUKUISISTA ONGELMISTA ja väärinkäytöksistähän nimenomaan jonkun pitäisi kirjoittaa!!

Vierailija
111/182 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne mitään tee, nähty on.

Istuvat taukohuoneessa.

Vierailija
112/182 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitoala vetää puoleensa sosiopaatteja. Pääsee käyttämään valtaa puolustuskyvyttömiin ja heikkoihin.

Omalta yläasteluokaltani puolet tytöistä lähti joko lähi- tai sairaanhoitajaksi - ne kaikkein pahimmat kiusaajat. Että näin. Toivottavasti eivät aiheuta traumoja kovin monelle potilaalle.

Vierailija
113/182 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan alalla oli sääntö, että yhtä aikaa ei saaneet myyjät mennä kahville ja lounaalle. Miksi hoitoalalla ei ole sama?? Kyllä myymälässäkin on kiva rupatella ja vaihtaa kuulumisia, mutta asiakkaat tulevat ensin.

Olen työni puolesta nähnyt niin monta eri terveyskeskusta, että aivan kaikissa on sama toimintatapa: hoitajat istuvat yhtä aikaa kahvihuoneessa syömässä ja potilaspuhelin hälyttää taukoamatta siellä seinällä, kukaan ei reagoi.  Potilas ei ole asiakas eikä minkään arvoinen, potilas odottaa kyllä, koska hoitajan palkan eivät ole sidottuja asiakaspalautteeseen. 

Erään kerran sanoin äkäisesti hoitajakolonnalle kahvihuoneessa, että jollain potilaalla voi olla tuolla hätä kun puhelin piippaa koko ajan, niin eräs jo lounaansa syönyt mulkaisi minua vihaisesti ja meni teatraalisen hitaasti pesemään käsiään.

Ja nämä ovat olleen eri paikkakunnilla ja ihan pienessä pitäjässä, sekä isommassa kaupungissa. Ja kaksi sukulaistani on töissä vanhusten hoitokodeissa ja kertovat, että suurinta osaa ei siellä oikeasti kiinnosta paskaakaan potilaiden hyvinvointi, vaan juoruilu kollegoitten kanssa. Potilaitten vaipanvaihtojen yhteydessä jauhetaan paskaa keskenään eikä oteta kontaktia vanhukseen, joka makaa siinä avuttomana. 

Vierailija
114/182 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stressin ja paineen alla joistain ihmisistä katoaa palanen ihmisyyttä. Stressi ja paine ei todellakaan ole mikään perustelu epäinhimilliselle käytökselle, mutta näinhän se on.  Plus kyvyttömien (lapset, sairaat, vanhukset) pariin menee aina vallanhaluisia ihmisiä. Voi olla että nämä ihmiset ovat ihan ok tyyppejä perheensä ja ystäviensä parissa, mutta kahden kesken potilaiden kanssa tilanne on ihan toinen. Sisäinen vallanhalu kasvaa. Hoitajamäärien lisääminen ratkaisis ainakin sen, että työpaikoilla olisi enemmän sosiaalista kontrollia. Erityisesti nuoria vastavalmistuneita pitää työllistää, jotka ovat ihan innosta alaan menneet töihin. Minun mielestäni esimerkiksi aikuisiällä työttömien massakoulutus vanhustenoidon pariin on virhe. Vanhustenhoitoa ei voi tehdä kuka tahansa. Tarvitaan alalle intoutuneita ja empaattisia hoitajia. Esim. päiväkodissakin toimii hyvin sosiaalinen kontrolli (esim kova hakijamäärä esim. ltoiksi takaa aitoa innostusta toimia lasten kanssa), verrattuna vanhustenhoidon tilanteeseen.

Sairaanhoitajaksi ei ole mikään helppo päästä. 95÷ otetaan lukiopapereilla sisälle, ja hakijoista noin 10-15÷ pääsee sisään.

Noihin lähihoitajien koulutuksiin en osaa ottaa kantaa, joskaan en usko, että sieltäkään (useista harjoitteluista, joissa pitää olla aamu seiskalta skarppina paikalla) mitään kovin elämänhallintataidottomia valmistuu.

Sen sijaan on ihan tutkimustietoa, että hoitoalalla on vähemmän persoonallisuushäiriöisiä kuin väestössä keskimäärin. Se on itseasiassa ala, joiden työntekijöissä näitä on vähiten.

Sairaanhoitajaksi pääsee kuka vain. Ei ehkä Helsingiin amkiin mutta kaikkiin muihin kyllä. Jo omana nuoruusaikana kaikki kaikista huonommilla papereilla lukiosta valmistuneet meni ja valmistui sairaanhoitajiksi ja hyvä että laskea osasivat ja kolmannella kirjoituskerralla saivat lukion läpi.

Ja kyllä hoitoala on juuri se ala joho psykopaatit hakeutuu.

Vierailija
115/182 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiset hoitajat pitäisi erottaa ja pistää katuh uoriksi niin oppisivat käyttäytymään ja tekemään työtä palkkansa eteen. Ja pysymään jaloillaan eikä istuksimaan akkainlehteä selaillen.

Vierailija
116/182 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stressin ja paineen alla joistain ihmisistä katoaa palanen ihmisyyttä. Stressi ja paine ei todellakaan ole mikään perustelu epäinhimilliselle käytökselle, mutta näinhän se on.  Plus kyvyttömien (lapset, sairaat, vanhukset) pariin menee aina vallanhaluisia ihmisiä. Voi olla että nämä ihmiset ovat ihan ok tyyppejä perheensä ja ystäviensä parissa, mutta kahden kesken potilaiden kanssa tilanne on ihan toinen. Sisäinen vallanhalu kasvaa. Hoitajamäärien lisääminen ratkaisis ainakin sen, että työpaikoilla olisi enemmän sosiaalista kontrollia. Erityisesti nuoria vastavalmistuneita pitää työllistää, jotka ovat ihan innosta alaan menneet töihin. Minun mielestäni esimerkiksi aikuisiällä työttömien massakoulutus vanhustenoidon pariin on virhe. Vanhustenhoitoa ei voi tehdä kuka tahansa. Tarvitaan alalle intoutuneita ja empaattisia hoitajia. Esim. päiväkodissakin toimii hyvin sosiaalinen kontrolli (esim kova hakijamäärä esim. ltoiksi takaa aitoa innostusta toimia lasten kanssa), verrattuna vanhustenhoidon tilanteeseen.

Sairaanhoitajaksi ei ole mikään helppo päästä. 95÷ otetaan lukiopapereilla sisälle, ja hakijoista noin 10-15÷ pääsee sisään.

Noihin lähihoitajien koulutuksiin en osaa ottaa kantaa, joskaan en usko, että sieltäkään (useista harjoitteluista, joissa pitää olla aamu seiskalta skarppina paikalla) mitään kovin elämänhallintataidottomia valmistuu.

Sen sijaan on ihan tutkimustietoa, että hoitoalalla on vähemmän persoonallisuushäiriöisiä kuin väestössä keskimäärin. Se on itseasiassa ala, joiden työntekijöissä näitä on vähiten.

Sairaanhoitajaksi pääsee kuka vain. Ei ehkä Helsingiin amkiin mutta kaikkiin muihin kyllä. Jo omana nuoruusaikana kaikki kaikista huonommilla papereilla lukiosta valmistuneet meni ja valmistui sairaanhoitajiksi ja hyvä että laskea osasivat ja kolmannella kirjoituskerralla saivat lukion läpi.

Ja kyllä hoitoala on juuri se ala joho psykopaatit hakeutuu.

Olihan täällä yksi säälittävä olento joka ei päässyt edes lähihoitajaksi opiskelemaan.

Vierailija
117/182 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Malmilla sairaanhoitaja työnsi minulle rauhoittavaa, ilman että sanoi mistä lääkkeestä oli kyse! olen muutenkin rauhallinen ja hiljainen, mutta hoitaja vaan työnsi lääkkeen ota tuo. Olin sitten koko loppupäivän väsynyt ja sydän löi hitaammin kuin yleensä, enää en ikinä ota mitään hoitajilta kysymättä. Samassa sairaalanpuljussa myös hoitaja jätti antamatta oikean lääkkeen ja lähetti kotiin, niin että kärsin koko viikonlopun angiinakivuista. Sitten oho olikin angiina, hoitaja ei uskonut että oli angiina aivan kuin se olisi ollut maailman harvinaisin sairaus, taitaa olla yksi yleisimmistä taudeista kuitenkin. Ihmeellistä kohtelua, selvä olettamus on että kaikki potilaat tulevat sinne turhaan. Nykyään kannan mieluummin viimeisetkin rahat yksityiselle. 

Vierailija
118/182 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan alalla oli sääntö, että yhtä aikaa ei saaneet myyjät mennä kahville ja lounaalle. Miksi hoitoalalla ei ole sama?? Kyllä myymälässäkin on kiva rupatella ja vaihtaa kuulumisia, mutta asiakkaat tulevat ensin.

Olen työni puolesta nähnyt niin monta eri terveyskeskusta, että aivan kaikissa on sama toimintatapa: hoitajat istuvat yhtä aikaa kahvihuoneessa syömässä ja potilaspuhelin hälyttää taukoamatta siellä seinällä, kukaan ei reagoi.  Potilas ei ole asiakas eikä minkään arvoinen, potilas odottaa kyllä, koska hoitajan palkan eivät ole sidottuja asiakaspalautteeseen. 

Erään kerran sanoin äkäisesti hoitajakolonnalle kahvihuoneessa, että jollain potilaalla voi olla tuolla hätä kun puhelin piippaa koko ajan, niin eräs jo lounaansa syönyt mulkaisi minua vihaisesti ja meni teatraalisen hitaasti pesemään käsiään.

Ja nämä ovat olleen eri paikkakunnilla ja ihan pienessä pitäjässä, sekä isommassa kaupungissa. Ja kaksi sukulaistani on töissä vanhusten hoitokodeissa ja kertovat, että suurinta osaa ei siellä oikeasti kiinnosta paskaakaan potilaiden hyvinvointi, vaan juoruilu kollegoitten kanssa. Potilaitten vaipanvaihtojen yhteydessä jauhetaan paskaa keskenään eikä oteta kontaktia vanhukseen, joka makaa siinä avuttomana. 

Onpas tuttua. Monia kymmeniä kertoja istunut käytävällä ja odottanut, että hoitajat saavat lakisääteisensä pidettyä.

Lääkärit tekee ihan samaa. Takkien valkoiset helmat vaan lepattaa, kun pyrkivät joukolla samaan aikaan syömään. Jopa koputtelevat toistensa oviin, että kerkeetkö samaan aikaan?

Kerran kysäsin yhdeltä lääkäriltä siinä toimeenpiteen lomassa tätä taukoasiaa. Hän ei oikein osannut sanoa muuta kuin, että käytäntö. Niin, että kun mä olen ravintolassa duunissa. Tilaat ruuan ja sitten pamahtaisikin henkilökunnan lakisääteiset siihen paikkaan ja kaikki yhdessä rynnivät kilpaa pois... Mitähän siihen sanoisi asiakkaat? - olisi entinen ravintola.

Ihmiset kivulla ja säryllä ei ole väliä, joutavat odottamaan. Mutta ruoka pitää saada eteen vartissa ja lämpimänä.

Vierailija
119/182 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Malmilla sairaanhoitaja työnsi minulle rauhoittavaa, ilman että sanoi mistä lääkkeestä oli kyse! olen muutenkin rauhallinen ja hiljainen, mutta hoitaja vaan työnsi lääkkeen ota tuo. Olin sitten koko loppupäivän väsynyt ja sydän löi hitaammin kuin yleensä, enää en ikinä ota mitään hoitajilta kysymättä. Samassa sairaalanpuljussa myös hoitaja jätti antamatta oikean lääkkeen ja lähetti kotiin, niin että kärsin koko viikonlopun angiinakivuista. Sitten oho olikin angiina, hoitaja ei uskonut että oli angiina aivan kuin se olisi ollut maailman harvinaisin sairaus, taitaa olla yksi yleisimmistä taudeista kuitenkin. Ihmeellistä kohtelua, selvä olettamus on että kaikki potilaat tulevat sinne turhaan. Nykyään kannan mieluummin viimeisetkin rahat yksityiselle. 

voi jesta mitä touhua.

Antavat varmuuden vuoksi rauhottavia kaikille, että on sitten lungeja potilaita? :D Mä törmäsin tähän kerran yhden kirurgin kanssa ja mun mielestä häneltä se rauhoittavien anto oli perusteltua. Suurin osa kuitenkin jäninttää leikkauksia.

Tuollainen ota pilleri, ota - on aivan järjetöntä touhua. Ja vielä kun siinä kipeenä olet, ei ole oikein rahkeita laittaa vastaakaan. Siellä tietty ravaa narkkareita yms. lääkkeiden perässä olevia, niin he saattaa olla ärhäkkääkin porukkaa.

Tai sitten antoi väärän lääkkeen, väärälle potilaalle. Tämmöistäkin on nähty.

Vierailija
120/182 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Itse meinasin kuolla kun eivät ottaneet hoitoon vaikka tilani oli hengenvaarallinen ja olin oireet kertonut jo ambulanssissa. Hoitaja tokaisi vaan töykeästi että "täällä ei mitään krapuloita hoideta" oli siis delirium tremens iskenyt täysillä päälle hirveine näkö-ja kuuloharhoineen pulssi pilvissä ja kramppi/sydänkohtausriski todella korkea. Heittivät keskellä yötä talvella ulos.

Olin siinä tilassa että ei mitään hajua miten kävelin 15km kotiin. Muistan ihmetelleeni matkalla susia ja hirviä keskellä kaupunkia (harhoja) ja muistan senkin että jossakin vaiheessa ei ollut mitään tietoa missä edes olen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän