Malmin sairaalan törkeät hoitajat nousivat vihdoinkin puheenaiheeksi!!!
http://www.hs.fi/kaupunki/a1473819456440?jako=982b13456b971ccf8492920b1…
Keskustelu jatkuu Hesarin facesivulla. Johtava lääkäri selittelee ihan puppua! Missään ei ole niin tylyä toimintaa kuin Malmilla. Olen ollut myös Kättärillä, Naistenklinikalla ja Haartmanissa. Malmi on legendaarisen tyly, eikä kukaan tunnu taas oikeasti ottavan mitään vastuuta.
NÄIN EI PITÄISI OLLA, sanoo Malmin sairaalan päivystystoiminnasta vastaava johtajalääkäri Mia Laiho.
”Jos kirjoituksen tiedot pitävät paikkansa, niin tämmöinen toiminta ei ole hyväksyttävää ja sellaista ammatillista käytöstä, mitä päivystyksessä työskenteleviltä edellytetään.”
Laihon mukaan hoitajille saa ja pitää tulla kertomaan, jos huolestuu toisten potilaiden voinnista – kuten mielipidekirjoituksen laatija teki.
”Jos hoitaja on näin käyttäytynyt, niin se on epäasiallista käytöstä. Ilman muuta on oikeus tulla sanomaan ja on luonnollista, että ihmiset kertovat, jos näkevät toisen ihmisen hädän. Se pitää henkilökunnan ottaa arvokkaana lisätietona”, Laiho kertoo.
ASIASTA ON KÄYNNISTETTY sisäinen selvitys ja kaikkia osapuolia kuullaan, Laiho kertoo.
”Suhtaudumme vakavasti kohteluun liittyviin palautteisiin. Pyydämme kaikilta vuorossa olleilta kirjallisen selvityksen tapahtumista”, Laiho sanoo.
”Olemme yhteydessä myös kirjoittajaan, mikäli hän haluaa asiasta kertoa.”
Laihon mukaan myös potilaan kokemus tervehtimättä ja huomioimatta jättämisestä on valitettavaa.
”Tervehtiminen on muutenkin hyvää käytöstä, ja kyllä jos siirtyy toisen vastuulle ja hoitaja vaihtuu, niin [hoitaja] tulee ottamaan asiakkaan vastaan. Ilman muuta näin kuuluu olla”, Laiho sanoo ja lisää, että he järjestävät hoitohenkilökunnalle asiakaspalvelukoulutusta.
Kommentit (182)
Olen kohdannut tylyjä hoitajiakin, mutta huomattavasti enemmän tylyjä ja piittaamattomia lääkäreitä, jotka epäonnistuvat selkeissäkin diagnooseissa puhtaasti ylimielisyyden ja asennevamman takia. Olen itse biologi ja ymmärrän varsin paljon myös kehon sairauksista, mutta enpä sitä ole lääkärikäynneillä mainostanut. Ihminen tulisi ottaa vastaan asiallisesti ammatista ja koulutustasosta täysin riippumatta.
Koomista, että heti ruvetaan puuhaamaan sisäistä tutkintaa, kun mielipidekirjoittaja on lääkäri. Eipä ole tutkinnat käynnistyneet niillä kerroilla, kun mielipidekirjoituksen takana ei ole lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Peijaksessa niitä vasta onkin!
Peijaksessa on hoitajien vaihtoviikot menossa kun vuoden alusta on tainnut 100 hoitajaa siirtyä muihin tehtäviin. Sen kyllä huomaa että kokemusta ei henkilökunnalta juuri löydy. Onneksi oma päivystävä sairaala on Meilahden sairaala.
Vierailija kirjoitti:
Odotan,milloin joku rohkea lääkäri uskaltaa avata suunsa ja kertoa, miten heidän työnsä vaikeutuu, kun sairaanhoitajat eivät tee töitänsä.
Sitähän se on. Ei pääse oikein eteenpäin asioissa, haavaa ei voi ommella ennen kuin se on valmisteltu, sydänpotilaan arvio odottaa EKG:tä, hoidon vasteen arviointi ei etene ennen kuin lääke annetaan. Tauolle lähdetään kyllä aina ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
AMK-tutkinto takaa muka laadun, tuli todistettua. Hienoja titteleitä, vähemmän hienoa ammattitaitoa.
Eikö se AMK tarkoittanut Auta Minua Kaikessa??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AMK-tutkinto takaa muka laadun, tuli todistettua. Hienoja titteleitä, vähemmän hienoa ammattitaitoa.
Eikö se AMK tarkoittanut Auta Minua Kaikessa??
Työnvieroksunnan korkeampi taso.
Kesämummo kirjoitti:
Menkääpä joskus Laaksoon (kaupungin sairaala)katsomaan minkälaista tehotonta laahustamista työnteko osastoilla on.
Mieheni oli tapaturman jälkeen 11viikkoa siellä toipumassa joten näin yhtä jos toistakin.
Jos kaikki kokemamme laittaisin paperille, olisi johtajilla ihmettelemistä.
Olisit tyytyväinen että sait miehesi elävänä takaisin. Potilas aines ja hoito on sellaista että kotiin pääsy on suorastaan ihme. Parempi olisi kun Helsingin sairaalat suljettaisiin kokonaan niin ihmiset voisivat hakea laadukkaampaa hoitoa yksityisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Niin kyllähän se odotus venyy, jos vaiva ei ole akuuttia hoitoa vaativaa. Niin se kuule venyy oli kyseessä mikä tahansa päivystys. Vi...u näitä urpoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho. Muutimme juuri ja Malmi on meidän päivystävä sairaalamme. Kuulostaa pahalta. Täytyypä kysyä naapureilta millaista palvelua sieltä saa...
Haha, sieltä ei saa minkäänlaista palvelua :D Minä ja moni tuttavani ollaan jouduttu poistumaan sieltä vaivojemme kanssa, kun odotus on venynyt kymmeneen tuntiin. Ketään henkilökunnasta ei näy, kahvio ei ole auki ja mitään ei tapahdu paitsi hoitajat istuvat kaikki yhdessä lukitussa huoneessa. Lääkäreitäkin taitaa olla vaan yksi paikalla, ei koskaan kantasuomalaista sellaista.
Niin no, yksi vaivani oli paha tulehdus ja siitä seurannut verenmyrkytys. Crp yli 500. Mielestäni aika akuutti tilanne. En ikinä lähtisi päivystykseen mitään pelkkää särkyä tms valittamaan, kyllä silloin on joku pahasti vialla kun sinne lähden kärsimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho. Muutimme juuri ja Malmi on meidän päivystävä sairaalamme. Kuulostaa pahalta. Täytyypä kysyä naapureilta millaista palvelua sieltä saa...
Haha, sieltä ei saa minkäänlaista palvelua :D Minä ja moni tuttavani ollaan jouduttu poistumaan sieltä vaivojemme kanssa, kun odotus on venynyt kymmeneen tuntiin. Ketään henkilökunnasta ei näy, kahvio ei ole auki ja mitään ei tapahdu paitsi hoitajat istuvat kaikki yhdessä lukitussa huoneessa. Lääkäreitäkin taitaa olla vaan yksi paikalla, ei koskaan kantasuomalaista sellaista.
Ovatko hoitajat vielä kantiksia?
Ovat, mutta sillä ei ole mielestäni merkitystä. Tärkeämpää olisi että lääkäri puhuu ja ymmärtää hyvää suomenkieltä. Hänenhän se diagnoosi ja jatkohoitosuunnitelma tulee tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kohdannut tylyjä hoitajiakin, mutta huomattavasti enemmän tylyjä ja piittaamattomia lääkäreitä, jotka epäonnistuvat selkeissäkin diagnooseissa puhtaasti ylimielisyyden ja asennevamman takia. Olen itse biologi ja ymmärrän varsin paljon myös kehon sairauksista, mutta enpä sitä ole lääkärikäynneillä mainostanut. Ihminen tulisi ottaa vastaan asiallisesti ammatista ja koulutustasosta täysin riippumatta.
Koomista, että heti ruvetaan puuhaamaan sisäistä tutkintaa, kun mielipidekirjoittaja on lääkäri. Eipä ole tutkinnat käynnistyneet niillä kerroilla, kun mielipidekirjoituksen takana ei ole lääkäri.
Hyvin naamioitu viesti, olet toki varmasti biologi etkä hoitaja, uskoo ken uskoo. Ihan hyvä ettet mainosta ammattiasi, minä olen eläintenhoitaja ja kyllä meillä kaikilla oli Pokassa pitelemistä kun yksi asiakas yritti änkeä mukaan ultraäänitutkimukseen (pieni huone jossa jo muutenkin 4 ihmistä) koska "olen biokemisti ja kyllä minä ymmärrän näistä asioita".
Vierailija kirjoitti:
Kesämummo kirjoitti:
Menkääpä joskus Laaksoon (kaupungin sairaala)katsomaan minkälaista tehotonta laahustamista työnteko osastoilla on.
Mieheni oli tapaturman jälkeen 11viikkoa siellä toipumassa joten näin yhtä jos toistakin.
Jos kaikki kokemamme laittaisin paperille, olisi johtajilla ihmettelemistä.Olisit tyytyväinen että sait miehesi elävänä takaisin. Potilas aines ja hoito on sellaista että kotiin pääsy on suorastaan ihme. Parempi olisi kun Helsingin sairaalat suljettaisiin kokonaan niin ihmiset voisivat hakea laadukkaampaa hoitoa yksityisiltä.
Toki olenkin tyytyväinen. Laakson hoito ei toipumista edistänyt eikä kuntouttanut kotiutusta varten. Se mikä viikonloppuisin kotihoidossa haavojenhoidossa edistyttiin meni viikolla sairaalassa lähes lähtöpisteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Niin, tavallisesti syyllinen on se yksittäistapaus, ja vedotaan vaitiolovelvollisuuteen. Eihän ne tolloja ole johtajatkaan, sehän on oikeasti huonosta johtajuudesta johtuvaa, mihin sitten pakkotilanteessa haetaan syylliseksi vaikka talonmies tai siivooja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin naamioitu viesti, olet toki varmasti biologi etkä hoitaja, uskoo ken uskoo. Ihan hyvä ettet mainosta ammattiasi, minä olen eläintenhoitaja ja kyllä meillä kaikilla oli Pokassa pitelemistä kun yksi asiakas yritti änkeä mukaan ultraäänitutkimukseen (pieni huone jossa jo muutenkin 4 ihmistä) koska "olen biokemisti ja kyllä minä ymmärrän näistä asioita".
En ole hoitaja. Ja jos osaat lukea, ymmärrät viestistäni sen, että en ole vastaanotoilla korostanut koulutustani ja ruvennut sillä pätemään vaan päinvastoin ollut erikseen ottamatta asiaa esiin. Ammattia jos kysytään, sanon että olen tutkija, ja pitää paikkansa. Mainitsin oman alani tässä kirjoituksessani sen takia, että kohta joku tulee tähän ketjuun selittämään, että itse en vaan tajua lääketieteestä ja diagnosoinnin perusteista mitään enkä voi siksi kritisoida saamaani hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole hoitaja. Ja jos osaat lukea, ymmärrät viestistäni sen, että en ole vastaanotoilla korostanut koulutustani ja ruvennut sillä pätemään vaan päinvastoin ollut erikseen ottamatta asiaa esiin. Ammattia jos kysytään, sanon että olen tutkija, ja pitää paikkansa. Mainitsin oman alani tässä kirjoituksessani sen takia, että kohta joku tulee tähän ketjuun selittämään, että itse en vaan tajua lääketieteestä ja diagnosoinnin perusteista mitään enkä voi siksi kritisoida saamaani hoitoa.
Tutkijaksi osaat itse lukea aika huonosti, sanoinkin että "ihan hyvä ette ole maininnut ammattiasi". Minkähän tasoista tutkimusta teet noin kehnolla luetunymmärtämisellä?
Ja et sinä edelleenkään biologin koulutuksellasi tajua diagnosoinnista. Ainahan voit näin sanoa mutta vaikka tutkimuksesi liittyisi esimerkiksi läheisesti jonkun tietyn sairauden tutkimukseen et tiedä diagnosoinnista tai lääketieteen perusteista. Minulla on biokemian tutkinto ennen kuin vaihdoin alaa eläintenhoitajaksi, jonkin verran tunnen lääkkeitä mutten kuvittele tietäväni asioita lääkäriä tai farmaseuttia paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peijaksessa niitä vasta onkin!
Peijaksessa on hoitajien vaihtoviikot menossa kun vuoden alusta on tainnut 100 hoitajaa siirtyä muihin tehtäviin. Sen kyllä huomaa että kokemusta ei henkilökunnalta juuri löydy. Onneksi oma päivystävä sairaala on Meilahden sairaala.
Miten se on mahdollista? Meikun päivystykseen mennään aina lähetteellä. Tai oletko vakavan sairauden kroonikko? Veikkaan, että päivystyksesi on sittenkin Haartmanissa, joka on kaupungin sairaala.
Kuten tietoon on tullut, niin puolitoista vuotta sitten irtisanottiin kaksi hoitajaa Malmin sairaalan päivystysosastolta väkivaltaisuuden vuoksi ja nyt on jäänyt kiinni uusia epäasiallisesti käyttäytyviä hoitajia ja valituksia on tehty vino pino viime aikoina niin tuskinpa tässä on kyse muusta kuin ilmiöstä. Ilmiöstä, jolle johto ummistaa silmänsä, he tietävät aivan varmasti. Toiminta on Suomen lain vastaista niin pahoinpitelyiden osalta kuin myös siinä että korkeassa asemassa olevat virkamiehet eivät tee työtään vaan katsovat sormien läpi. Jokainen ymmärtää että jos päivystyksessä ei saa lähetettä tarvittaessa esim. aivokalvontulehdus, sairaalaan sisälle se on kuolemaksi tai pahoinpitely ei ainakaan edistä paranemista vaan voi muodostua kohtalokkaaksi esim. lyönti joka aiheuttaakin uuden vamman.
Mitä jos juteltaisiin vähän hoidettavistakin.
Tottahan toki hoitajissa on kaikenlaisia, mutta hoidettavissakin riittää ongelmatapauksia. Agressiivisia ja hoitajan työtä tahallaan vaikeuttavia ihmisiä. Eräs iljettävimmistä tyypeistä on kotona passattu, lihava irstas mies, joka kähmimisen ja likaisten juttujen lisäksi pitää hoitopaikkaa jonkinlaisena bordellin ja hotellin välimuotona. Lisäksi on huumetyyppejä jotka inhoavat hoitamista ja kiusaavat ja sättivät hoitajia. Ei pitäisi hoitaa tällaisia pskoja ollenkaan, vaan keskittyä niihin jotka oikeasti apua tarvitsevat. Hoitoalan sisäinen ongelma on huono johtajuus ja naisaloille tyypillinen sisarkerhojen syntyminen. Eräät hössöttävät Facebookista kahvihuoneessa ja toiset hoitavat sillä aikaa hommia. Pääsäänsöisesti Suomalainen terveydenhuolto on todella hyvää.
Oman kotipaikkakuntani päivystystä kuormittavat kotona asuvat vanhukset, jotka kaatuilevat tai yleistila on heikentynyt. Oikeasti he eivät olisi kotikuntoisia, mutta nykyinen vanhusten"hoito" suosii kotona säilömistä. Tuloksena on kierre - päivystykseen - mahd. osastolle - kotiin - taas päivystykseen jne. Ja päivystys hoitaa kaikki muutkin potilaat. Ei ihme, että on jonoja.
Itselläni ei ole mitään valittamista Malmin sairaalasta. Olen toki käynyt siellä vaan kerran tutkimuksissa. Hyvin meni ja aivan asiallisen kohtelun sain. Normaali, ystävällinen henkilökunta.
Nyt taas MV-lehdessä vastaavaa juttua. Nuori nainen kuulemma kadulla hakattu ja myöhemmin joutunut leikkaukseen, mutta Malmilla vaan hörötetään mahakippurassa tunteja kun on niin hauskaa. Ainoa mitä mielestäni potilaan omaiset voivat tehdä niin älykännykkä päälle ja videot youtubeen. Vrt. kun lääkäri murjotaan verille lentokoneessa henkilökunnan toimesta niin videoista seuraa ihan kivan kokoinen lasku.
Jos kaikki kokemamme laittaisin paperille, olisi johtajilla ihmettelemistä.