Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Malmin sairaalan törkeät hoitajat nousivat vihdoinkin puheenaiheeksi!!!

Vierailija
14.09.2016 |

http://www.hs.fi/kaupunki/a1473819456440?jako=982b13456b971ccf8492920b1…

Keskustelu jatkuu Hesarin facesivulla. Johtava lääkäri selittelee ihan puppua! Missään ei ole niin tylyä toimintaa kuin Malmilla. Olen ollut myös Kättärillä, Naistenklinikalla ja Haartmanissa. Malmi on legendaarisen tyly, eikä kukaan tunnu taas oikeasti ottavan mitään vastuuta.

NÄIN EI PITÄISI OLLA, sanoo Malmin sairaalan päivystystoiminnasta vastaava johtajalääkäri Mia Laiho.

”Jos kirjoituksen tiedot pitävät paikkansa, niin tämmöinen toiminta ei ole hyväksyttävää ja sellaista ammatillista käytöstä, mitä päivystyksessä työskenteleviltä edellytetään.”

Laihon mukaan hoitajille saa ja pitää tulla kertomaan, jos huolestuu toisten potilaiden voinnista – kuten mielipidekirjoituksen laatija teki.

”Jos hoitaja on näin käyttäytynyt, niin se on epäasiallista käytöstä. Ilman muuta on oikeus tulla sanomaan ja on luonnollista, että ihmiset kertovat, jos näkevät toisen ihmisen hädän. Se pitää henkilökunnan ottaa arvokkaana lisätietona”, Laiho kertoo.

ASIASTA ON KÄYNNISTETTY sisäinen selvitys ja kaikkia osapuolia kuullaan, Laiho kertoo.

”Suhtaudumme vakavasti kohteluun liittyviin palautteisiin. Pyydämme kaikilta vuorossa olleilta kirjallisen selvityksen tapahtumista”, Laiho sanoo.

”Olemme yhteydessä myös kirjoittajaan, mikäli hän haluaa asiasta kertoa.”

Laihon mukaan myös potilaan kokemus tervehtimättä ja huomioimatta jättämisestä on valitettavaa.

”Tervehtiminen on muutenkin hyvää käytöstä, ja kyllä jos siirtyy toisen vastuulle ja hoitaja vaihtuu, niin [hoitaja] tulee ottamaan asiakkaan vastaan. Ilman muuta näin kuuluu olla”, Laiho sanoo ja lisää, että he järjestävät hoitohenkilökunnalle asiakaspalvelukoulutusta.

Kommentit (182)

Vierailija
41/182 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystyksessä on vilskettä joka suuntaan. Yksi potilas oli kerran huolestunut kun tippa oli loppu, toinen vinkui ruokaa jne. Sanoin, että varmaan kuulet, että taitaa olla jonkunsorttinen elvytys käynnissä. Odottelet ihan rauhassa.

Vierailija
42/182 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viimeaikoina ollut paljon hoidettavana TAYS ssa ja kiinnittänyt huomiota siihen miten hoitajilla on niin paljon luppoaikaa. Nauravat ja höpöttävät ringissä keskenään.

Todella moni hoitotyö unohtuu tehdä. Potilastietoja ei tarkisteta, tuodaan väärä ruoka tai sitä ei tuoda ollenkaan jne...

Pelkään jo etukäteen sitä että joudun sairaalaan huonommassa kunnossa :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/182 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettehan te huonoa kohtelua saaneet tehneet muistutuksen? Muistakaa myös kysyä nimet ketkä teitä ovat hoitaneet ja lisätkää ne muistutukseen. Tämän keskustelun perusteella täällä idässä asiat ovat hyvin ja me hoitajatkin tykätään tehdä työtämme. Harmi vaan että lääkäreitä ei ole, mikä hankaloittaa aika paljon.

Vierailija
44/182 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pelkästään hyviä kokemuksia Malmilta vuosien ajalta, sekä päivystyksestä että sairaalan puolelta (osastolta).

Vierailija
45/182 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

fghjuytr kirjoitti:

Mitä jos juteltaisiin vähän hoidettavistakin.

Tottahan toki hoitajissa on kaikenlaisia, mutta hoidettavissakin riittää ongelmatapauksia. Agressiivisia ja hoitajan työtä tahallaan vaikeuttavia ihmisiä. Eräs iljettävimmistä tyypeistä on kotona passattu, lihava irstas mies, joka kähmimisen ja likaisten juttujen lisäksi pitää hoitopaikkaa jonkinlaisena bordellin ja hotellin välimuotona. Lisäksi on huumetyyppejä jotka inhoavat hoitamista ja kiusaavat ja sättivät hoitajia. Ei pitäisi hoitaa tällaisia pskoja ollenkaan, vaan keskittyä niihin jotka oikeasti apua tarvitsevat. Hoitoalan sisäinen ongelma on huono johtajuus ja naisaloille tyypillinen sisarkerhojen syntyminen. Eräät hössöttävät Facebookista kahvihuoneessa ja toiset hoitavat sillä aikaa hommia. Pääsäänsöisesti Suomalainen terveydenhuolto on todella hyvää.

Tällaisessa harhaluulossa elin minäkin, kunnes mummoni sairastui ja joutui vuodeosastolle Malmille. Kohtelu oli jotain uskomatonta. Vanhuksista ei välitetty pätkääkään. Kun aiemmin perusterve, täysin skarppi ihminen meni sekavaksi (näki kissoja kiipeilevän seinillä jne.) ja jonka jälkeen nousi kova kuume, diagnoosi oli ainoastaan vanhuus. Oli melkoisen helppoa maallikonkin arvata kyseessä olevan virtsatietulehdus, mutta siellä ei meinattu suostua tutkimaan asiaa. Vasta kovalla rähinällä suostuivat lopulta tutkimaan asian ja totesivat tulehduksen, mummo sai antibiootit ja palasi heti niiden aloituksen jälkeen omaksi itsekseen. Tämä oli vain yksi esimerkki lukuisista sattuneista tapauksista.

Kaikesta jäi vaikutelma, että sairaalassa todella vain odotettiin että potilaat kuolee, vanhuksia ei tarvitse tutkia eikä hoitaa, kaikki voidaan pistää vaan iän piikkiin. Kukaan ei oikeasti siellä välitä. :(

Vierailija
46/182 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoito alalla töissä sairaanhoitajana. Olen kuullut lukuisilta ikä ihmisiltä, että malmi on viimeinen paikka minne haluavat! Uskomatonta kohtelua siellä kyllä on mitä on kuullut.

Vierailija
47/182 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkea ammattitaito ainaskin.

Diaknosoivat kipuni kannabiksen aiheuttamiksi harhoiksi vaikka olen ollut vuosia alipainoinen ja aliravittu. Siellä aikani huilailin ja lähtiessäni ulos ne kivut tuli takas mutten mennyt takas.

Tästä on jo siis vuosia aikaa.

Nyt olen normaalipainoinen ja hyvin ravittu. Kivut ovat hävinneet vaikka kannabista poltan edelleen.

Se on vain helvetin ikävää että omissa potilastiedoissa lukee tuollaista perätöntä soopaa johtuen lääkäreiden ammattitaidottomuudesta ja himosta demonisoida kannabis tavalla tai toisella.

Minne voin valittaa, haluan virheelliset diaknoosit pois tiedoistani?

Vierailija
48/182 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odotan,milloin joku rohkea lääkäri uskaltaa avata suunsa ja kertoa, miten heidän työnsä vaikeutuu, kun sairaanhoitajat eivät tee töitänsä. 

Hoitajat ovat niin "professionaalisia". Toivon, että lääkärit avautuvat asiasta.

Vierailija
49/182 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion laitoksissa on herätty ongelmaan; työkoneilla ei pääse surffailemaan. Toki seuraava vaihe olisi kieltää älypuhelimet.

Vierailija
50/182 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on nimenomaan Malmin sairaala ja varsinkin sen päivystys. Hengissä jos sieltä selviää niin pitää olla tyytyväinen. Eivät tutki kunnolla vaan lähettävät Buranan kanssa kotiin ja asia on hoidettava muuta kautta.

Muualla lääkärit toteavat leikkausta vaativan vaivan heti kättelyssä ja varmentavat vielä asian tutkimuksilla joihin ei taas Malmilta lähetetä.

Saman asian ovat jo todenneet niinkin suuri määrä asiakkaita, että ihmetyttää miksi tilannetta ei korjata!!??

Vierailija
51/182 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Potilaana ollut lääkäri järkyttyi kohtelusta Malmin sairaalassa – Päivystys pahoittelee"- HS

Mitään ei selvästikään ole pahoittelujen lisäksi tehty vaan sama meno ja välinpitämättömyys potilaista jatkuu.

Päivystyslääkärin pitäisi määrätä jatkotutkimuksiin tai konsultoida viisaanpaansa jotta vältyttäisiin hoitovirheiltä ja potilaan pitkittyneeltä ahdingolta.

Vierailija
52/182 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asennoidun jo valmiiksi niin että kaikki ovat törkeitä sairaalassa, niin lääkärit kuin hoitajatkin. Sitten se on iloinen yllätys jos joku hymyilee ja moikkaa tai kohtelee niinkuin ihmistä.

Vierailija
53/182 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Malmin sairaalan päivystyksen kaksi eri työntekijää ovat pahoinpidelleet potilaita, ja tapahtumien jälkeen heidän työsuhteensa on kaikessa hiljaisuudessa päätetty, kirjoittaa Helsingin Sanomat (2016).

Vierailija
54/182 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. mä oon asunu vuosia Malmilla. Päivytyksessä joutunu käymään ja aina saanut asiallista ja asiantuntevaa palvelua. Terveyskeskuksessa myös.

Uskon että tässäki kohtaa valittajan omalla käytöksellä tai promillemäärällä on iso osuus miten on hoitajien puheet / käytös tulkittu.

Käy huoleti Malmin sairaalassa.

Vierailija
55/182 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaanhoitaja, töissä erikoissairaanhoidossa kiireisellä vuodeosastolla. Melkein jokainen potilas kuvittelee olevansa se ainoa osastolla hoidossa oleva. Osastoilla on rutiinit, joiden mukaan mennään. Samoin on päivystyksessä. Potilaat asetetaan kiireellisyysjärjestykseen, ja sitten vain odotellaan. Sellaista se on. Jos hoitajat istuvat ringissä, he ovat todennäköisesti tehneet sillä hetkellä tehtävänsä. Ei siellä päivystyksessäkään seurustella potilaiden kanssa.

Pidän työstäni, mutta ei ole kovin mukavaa kuunnella kuinka omaiset puhuvat "kiusaamisesta", kun otetaan esim. näytteitä. Että lopettaisivat nyt sen "kiusaamisen". Jos se hoidon arvosteleminen on tällä realiteettipohjalla, niin tervetuloa tekemään työtä toiselle puolelle. Hoitajatkin ovat ihmisiä, se tuntuu monilta unohtuvan.

Vierailija
56/182 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin hoitaja. Mutta silti järkytyin, kun yhden yön olin ensiavussa potilaan saattajana. Paikkamme oli kanslian vieressä. Hoitajat eivät varmaan huomanneet, että huoneessa oli ihan kunnossa oleva ihminen, joka kuuli heidän puheensa, eli minä.

Kuinka ivallisesti puhuttiin potilaista ja naurettiin niille ja seurattiin odottajia ja matkittiin niitä ja hörötettiin. Kiire ei tuntunut kenelläkään olevan.

Oli kyllä kamalaa kuulla tuollaista hoitajien suusta, kun itsekin on hoitaja. Ja perusteluksi ei kelpaa se, että ensiapu on niin rankka paikka, että pitää olla rankkaa huumoria. Jos sairaista ihmisistä pitää huumoria repiä ja ivata heitä, niin on täysin väärällä alalla.

Vierailija
57/182 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin teini-ikäisen tyttäreni seurana  sairaalan päivystyksessä, oli myöhäinen ilta ja tyttö  verhon takana käytäväpaikalla, minä tytön vieressä, hoitajien kanslia vastapäätä.  Tyrmistyin, kun kuulin kovaäänistä puhetta ja naurua ja ymmärsin että nauroivat potilaille, mutta siinä vaiheessa meni kuppi nurin kun alkoivat puhua lapsestani! Niitä sanoja en ikinä unohda " Se läski on vain syönyt liikaa". 

Avasin verhot, kävelin kanslian ovelle ja sanoin että onpa kivat jutut teillä !   Menivät ihan punaisiksi ja hämilleen, olivat ilmeisesti luulleet ettei kukaan potilas tajua maailman menosta yhtikäs mitään. Ja yksi tekopyhä akka meni vielä lässyttämään tyttärelleni että kyllä se lääkäri pian tulee ja silitti hiuksia, olin lyödä  näpeille  että et koske mun lapseen !

Ja kyllä tyttäreni oli pyöreä, mutta ei se umpisuoli painon takia tulehtunut .

Vierailija
58/182 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu aina siitä, minkälaisia ihmisiä on päässyt sihdistä läpi. Ei kannettu vesi kaivossa pysy, mutta kannattaa silti opettaa heitä alkeista asti perustellen, jos saavat jäädä. Hyvät tavat parantavat omaakin elämänlaatua ja itsekuvaa.

Vierailija
59/182 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan sanaton! Olen itse hoitaja enkä voisi kuvitellakaan että kohtelisin potilaita, tai ylipäätään ketään niin ala-arvoisesti kuin tässä ketjussa kerrotaan. Itselläni on ollut onni tehdä töitä kivoilla osastoilla mukavien, ammattitaitoisten ja korkean työmoraalin omaavien työkavereiden kanssa. En ole osannut kuvitellakaan että jossain on tuollaista! No en kyllä ole koskaan ollut päivystyksessä töissä, mutta en ymmärrä miten se työn luonne voisi muuttaa muuten fiksun ihmisen ihan k*sipääksi. Ihme etteivät työkaverit puutu tuollaiseen käytökseen! Ei kai kaikki voi olla samanlaisia ammattitaidottomia huonokäytöksisiä ja laiskoja hoitajia? Uskomatonta! Älkää nyt vaan hyvät ihmiset luulko että jokapaikassa hoidon ja kohtelun taso on tuollaista.

Vierailija
60/182 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin teini-ikäisen tyttäreni seurana  sairaalan päivystyksessä, oli myöhäinen ilta ja tyttö  verhon takana käytäväpaikalla, minä tytön vieressä, hoitajien kanslia vastapäätä.  Tyrmistyin, kun kuulin kovaäänistä puhetta ja naurua ja ymmärsin että nauroivat potilaille, mutta siinä vaiheessa meni kuppi nurin kun alkoivat puhua lapsestani! Niitä sanoja en ikinä unohda " Se läski on vain syönyt liikaa". 

Avasin verhot, kävelin kanslian ovelle ja sanoin että onpa kivat jutut teillä !   Menivät ihan punaisiksi ja hämilleen, olivat ilmeisesti luulleet ettei kukaan potilas tajua maailman menosta yhtikäs mitään. Ja yksi tekopyhä akka meni vielä lässyttämään tyttärelleni että kyllä se lääkäri pian tulee ja silitti hiuksia, olin lyödä  näpeille  että et koske mun lapseen !

Ja kyllä tyttäreni oli pyöreä, mutta ei se umpisuoli painon takia tulehtunut .

Kauheeta, miten voi kukaan lasta tuolla lailla pilkata! 😤

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi