Malmin sairaalan törkeät hoitajat nousivat vihdoinkin puheenaiheeksi!!!
http://www.hs.fi/kaupunki/a1473819456440?jako=982b13456b971ccf8492920b1…
Keskustelu jatkuu Hesarin facesivulla. Johtava lääkäri selittelee ihan puppua! Missään ei ole niin tylyä toimintaa kuin Malmilla. Olen ollut myös Kättärillä, Naistenklinikalla ja Haartmanissa. Malmi on legendaarisen tyly, eikä kukaan tunnu taas oikeasti ottavan mitään vastuuta.
NÄIN EI PITÄISI OLLA, sanoo Malmin sairaalan päivystystoiminnasta vastaava johtajalääkäri Mia Laiho.
”Jos kirjoituksen tiedot pitävät paikkansa, niin tämmöinen toiminta ei ole hyväksyttävää ja sellaista ammatillista käytöstä, mitä päivystyksessä työskenteleviltä edellytetään.”
Laihon mukaan hoitajille saa ja pitää tulla kertomaan, jos huolestuu toisten potilaiden voinnista – kuten mielipidekirjoituksen laatija teki.
”Jos hoitaja on näin käyttäytynyt, niin se on epäasiallista käytöstä. Ilman muuta on oikeus tulla sanomaan ja on luonnollista, että ihmiset kertovat, jos näkevät toisen ihmisen hädän. Se pitää henkilökunnan ottaa arvokkaana lisätietona”, Laiho kertoo.
ASIASTA ON KÄYNNISTETTY sisäinen selvitys ja kaikkia osapuolia kuullaan, Laiho kertoo.
”Suhtaudumme vakavasti kohteluun liittyviin palautteisiin. Pyydämme kaikilta vuorossa olleilta kirjallisen selvityksen tapahtumista”, Laiho sanoo.
”Olemme yhteydessä myös kirjoittajaan, mikäli hän haluaa asiasta kertoa.”
Laihon mukaan myös potilaan kokemus tervehtimättä ja huomioimatta jättämisestä on valitettavaa.
”Tervehtiminen on muutenkin hyvää käytöstä, ja kyllä jos siirtyy toisen vastuulle ja hoitaja vaihtuu, niin [hoitaja] tulee ottamaan asiakkaan vastaan. Ilman muuta näin kuuluu olla”, Laiho sanoo ja lisää, että he järjestävät hoitohenkilökunnalle asiakaspalvelukoulutusta.
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitoala vetää puoleensa sosiopaatteja. Pääsee käyttämään valtaa puolustuskyvyttömiin ja heikkoihin.
Tutkimusten mukaan nimenmaan hoitoalalla on vähiten psykopaatteja. Lääkäreissä ja esimerkiksi kirurgeissa lukema on puolestaan korkea.
Sukupuolijakauma vaikuttaa. Miehissä on enemmän hulluja.
Toivon että joku tosiaan tekisi hoitoalan inhottavuuksista kirjan. Mutta eiväthän he koskaan ota vastuuta omasta toiminnastaan, aina on vika jossain muussa. Näistä asioista pitäisi puhua paljon enemmän.
Toivottavasti kaikki, jotka ovat huonoista kokemuksistaan kertoneet, ovat tehneet valituksen/huomautuksen kyseiseen paikkaan? Asiat ei muutu mihinkään ellei niitä kritisoida. Jos ei tee valitusta, on turha sitten ihmetellä kun sama meininki jatkuu vuodesta toiseen.
Jo nyt on hoitoalalla pulaa hoitajista. Mitäpä luulette, kuinka tulevaisuudessa käy? Hoitoalan arvostus on pyöreä nolla, niin hallituksen ja päättäjien kuin omaisten ja potilaidenkin taholta. Kuka ammattitaitoinen hoitaja haluaa mennä raskaaseen ja kuluttavaan työhön kaikkien sylkykupiksi? Miksi niin paljon hoitajia on vaihtanut alaa tai mennyt Ruotsiin tai Norjaan töihin?
Sitä sietää miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Oxfordin yliopistossa vaikuttava psykologi, professori Kevin Dutton on laittanut ammatit järjestykseen psykopatian mukaan. Hän on siis selvittänyt, missä ammateissa on eniten ja missä keskimäärin vähiten tällaisesta vakavasta persoonallisuushäiriöstä kärsiviä ihmisiä.
Tutkimuksesta kirjoittaa muun muassa Forbes.
Kymmenen synkimmän ammatin lista on seuraava:
toimitusjohtaja
lakimies
televisio- tai radioalan ammattilainen
myyntimies
kirurgi
toimittaja
poliisi
pappi
kokki
virkamies
Näissä ammateissa on puolestaan vähiten psykopaatteja:lähihoitaja
sairaanhoitaja
terapeutti
käsityöläinen
kosmetologi / stylisti
hyväntekeväisyystyöntekijä
opettaja
taitelija
lääkäri
kirjanpitäjä
Vaikka Amerikassa ja Suomessa lakimiehen työnkuva on erilainen niin onhan se hauskaa, miten suuren osan unelma-amatti on psykopaatti ja miten sitä arvostetaan :D
Onko muilla kokemuksia Malmin osastoilta ?
Itse olen saanut Malmilla hyvää hoitoa. Labra on toiminut hyvin, sekä ajanvaraukseen että ilman. Olen kyllä enemmän ollut potilaana terveyskeskuksen puolella. En voi valittaa. Mutta uskon sekaan mahtuvan kiukkuisia hoitajia ja lääkäreitä. Ja uskon, että on tosi stressaavia vuoroja, jolloin kaikilta hymy hyytyy.
Olin itse alalla aikoinaan. Ja muistan kun yhden kerran itkin työvuorossa, koska tuli "liikaa" vaikeita potilaita päivystykseen. Oli ihan mahdoton selvitä ja jäin vielä ylitöihin, koska ei ollut pokkaa lähteä kotiin ja jättää kaikkea muille. Nykyään mitoitukset taitaa olla paljon pienemmät. Eikä tuollaisia omalla päätöksellä tapahtuvia
ylitöitä hyväksyttäisi. Vaihdoin alaa ihan muualle ja elämä helpottui. Ja palkka parani😀
Mua on jo vuosia ihmetyttänyt tämä "Sari Sairaanhoitajien" nostatus. Todellisuudessa hoitajissa, sairaanhoitajissa ja lähäreissä, on paljon täysin alalle sopimattomia laiskamatoja. Hyvälle hoitajalle kuuluisi hyvä palkka ja semmoinen on kullanarvoinen potilaalle, mutta samalla alalla on todella paljon huonoja hoitajia, jotka ei ansaitse penniäkään lisää. Sitten tämä legendaarinen kiire. Sitä kai on jossain, mutta itse en ole nähnyt kuin istuvia hoitajia. Joskus kiitävät siitä asioille reippaasti, joissain paikoissa sitten ollaan niin negatiivisia, ettei mitään rajaa, jos kehtaa vaivata.
Tästä muutamia esimerkkjä muutaman vuoden sisältä:
- mummun nykyisessä hoitokodissa on asiat hyvin ja hoitajat aina näkyvillä, edellisessä istuivat kansliassa ja hirveän negatiivista kommentoitia ja ärtymystä, jos kehtasi vaivata sieltä jotenkin
- vanhuspsykiatrisella osastolla sunnuntaina töissä 6 hoitajaa, joista vain yksi liikkui kansliasta koko sen kahden tunnin aikana, kun oltiin siellä vierailulla. Siinä avoimista ovista laskemalla veikkaan, että potilaita oli alle 10, siis suurin osa sängyistä oli tyhjänä. Porukka istui tuoleilla, jalat toisella ja nauroi makeasti. Ei se mitään, saa töissä joskus olla sluibiakin, mutta turha puhua pakkotahtisesta raatamisesta
- synnytettyäni esikoisen menin kysymään pari kertaa kansliasta jotain. Siellä oli aina useampi kätilö, ei niitä muualla nähnytkään kuin kansliassa, kun kävi vessassa (käytävävessa) istumassa. Selailivat nettiä ja joku varmaan oli etsimässä asuntoa, kun etuovi oli auki ja koko lauma ympärillä katsomassa. Taas kerran, jos ei ole just mitään tekemistä, niin tottakai saa rentoutua töissä. Mutta kun kysyt jotain, niin hirveän äkäinen vastaus tulee takaisin. "Kuule, sun pitää nyt vaan itse...", kun hormonihuuruissa menen kysymään tyhmiä. Ei olisi saanut häiritä sitä vähääkään. Suihkun ajaksi vein vauvan kansliaan ja tajusin heti, ettei olisi saanut viedä, koska äänähdykset oli sitä tasoa.
- Kaveri työskenteli isolla päivystysasemalla pari vuotta keikkatyöläisenä. Yhdessä Suomen kuuluisimmista "ruuhkapaikoista". Sanoi, että hänelle oli yllätys, että ne hoitajat siellä kopissa ei teekään koneella töitä vaan surffailee netissä. Yksi kerrallaan otetaan luukulle ja muut istuu taustalla "tärkeän näköisenä". Kaikki luulee, että ne tekee töitä, mutta todellisuudessa viettävät vain aikaa. Sanoi, että ekan parin vuoron jälkeen vaan luuli, että tää on sattumaa, että oli omalla työvuorolla tommoisia, mutta kyllä se oli normaali käytäntö kuulemma, kun siellä teki kymmeniä työvuoroja.
jne.
Oikeasti jokainen terveydenhuoltoa käyttänyt tunnistaa kasan huonoja hoitajia ja on aivan puppua väite, että työ olisi aina pakkotahtista ja kiireistä. Monissa paikoissa se on lokoisaakin. Tietysti se voi tuntua raskaalta, jos ei jaksaisi sitä vähääkään tehdä ja hyvät juoruilut jää kesken, kun joku ikävä ihminen soittelee kelloa.
Vierailija kirjoitti:
Mua on jo vuosia ihmetyttänyt tämä "Sari Sairaanhoitajien" nostatus. Todellisuudessa hoitajissa, sairaanhoitajissa ja lähäreissä, on paljon täysin alalle sopimattomia laiskamatoja. Hyvälle hoitajalle kuuluisi hyvä palkka ja semmoinen on kullanarvoinen potilaalle, mutta samalla alalla on todella paljon huonoja hoitajia, jotka ei ansaitse penniäkään lisää. Sitten tämä legendaarinen kiire. Sitä kai on jossain, mutta itse en ole nähnyt kuin istuvia hoitajia. Joskus kiitävät siitä asioille reippaasti, joissain paikoissa sitten ollaan niin negatiivisia, ettei mitään rajaa, jos kehtaa vaivata.
Tästä muutamia esimerkkjä muutaman vuoden sisältä:
- mummun nykyisessä hoitokodissa on asiat hyvin ja hoitajat aina näkyvillä, edellisessä istuivat kansliassa ja hirveän negatiivista kommentoitia ja ärtymystä, jos kehtasi vaivata sieltä jotenkin
- vanhuspsykiatrisella osastolla sunnuntaina töissä 6 hoitajaa, joista vain yksi liikkui kansliasta koko sen kahden tunnin aikana, kun oltiin siellä vierailulla. Siinä avoimista ovista laskemalla veikkaan, että potilaita oli alle 10, siis suurin osa sängyistä oli tyhjänä. Porukka istui tuoleilla, jalat toisella ja nauroi makeasti. Ei se mitään, saa töissä joskus olla sluibiakin, mutta turha puhua pakkotahtisesta raatamisesta
- synnytettyäni esikoisen menin kysymään pari kertaa kansliasta jotain. Siellä oli aina useampi kätilö, ei niitä muualla nähnytkään kuin kansliassa, kun kävi vessassa (käytävävessa) istumassa. Selailivat nettiä ja joku varmaan oli etsimässä asuntoa, kun etuovi oli auki ja koko lauma ympärillä katsomassa. Taas kerran, jos ei ole just mitään tekemistä, niin tottakai saa rentoutua töissä. Mutta kun kysyt jotain, niin hirveän äkäinen vastaus tulee takaisin. "Kuule, sun pitää nyt vaan itse...", kun hormonihuuruissa menen kysymään tyhmiä. Ei olisi saanut häiritä sitä vähääkään. Suihkun ajaksi vein vauvan kansliaan ja tajusin heti, ettei olisi saanut viedä, koska äänähdykset oli sitä tasoa.
- Kaveri työskenteli isolla päivystysasemalla pari vuotta keikkatyöläisenä. Yhdessä Suomen kuuluisimmista "ruuhkapaikoista". Sanoi, että hänelle oli yllätys, että ne hoitajat siellä kopissa ei teekään koneella töitä vaan surffailee netissä. Yksi kerrallaan otetaan luukulle ja muut istuu taustalla "tärkeän näköisenä". Kaikki luulee, että ne tekee töitä, mutta todellisuudessa viettävät vain aikaa. Sanoi, että ekan parin vuoron jälkeen vaan luuli, että tää on sattumaa, että oli omalla työvuorolla tommoisia, mutta kyllä se oli normaali käytäntö kuulemma, kun siellä teki kymmeniä työvuoroja.
jne.
Oikeasti jokainen terveydenhuoltoa käyttänyt tunnistaa kasan huonoja hoitajia ja on aivan puppua väite, että työ olisi aina pakkotahtista ja kiireistä. Monissa paikoissa se on lokoisaakin. Tietysti se voi tuntua raskaalta, jos ei jaksaisi sitä vähääkään tehdä ja hyvät juoruilut jää kesken, kun joku ikävä ihminen soittelee kelloa.
Kiitos tästä viestistä, olen ollut kahden vaiheilla vaihdanko alaa ja nyt tiedän vaihtavani.
Hoidan vanhuksia töikseni ja oikeasti joka päivä ei taukoa ole kerennyt pitää. Osastolla on saattohoitoa ja vakavasti sairaita vanhuksia.
Minut tunnetaan lempeänä ja välittävänä hoitajana ja töissä olen täysin asiakasta varten.
Hoitajiin kohdistuva viha on suurta. Olen osittain tämän takia henkisesti loppu. Onneksi on luvattu kaupasta töitä ja viikonlopun ajan annettiin harkinta aikaa otanko työn vastaan. Nyt tiedän ottavani.
Vanhukset on ihania, heitä tulee ikävä.
Nykyään hoitoala on sellainen että siellä ei empaattiset, tunnolliset hoitajat pärjää. Kiireessä ei pysty kohtaamaan ja hoitamaan potilasta niin hyvin kuin haluaisi. Syntyy sisäinen ristiriita, kun ei pysty 'seisomaan' oman työnsä takana.
Alalle jää kovaluonteisimmat, jotka kykenevät tekemään työtään johdon sanelemien ohjeiden mukaan. Ja joissakin paikoissa saat suorastaan p*skaa niskaan jos uskaltaa poiketa yleisestä linjasta ja tehdä työnsä tunnollisesti.
Lauantaina jouduin ensi kertaa turvautumaan Malmin päivystyksen apuun ja kokemukseni oli todella positiivinen. Ystävälliset hoitajat ja hyvä hoito lääkäriltä ansaitsevat täyden kympin.
Malmin Ultraäänikuvauspuolella sairaanhoitaja oli kyllä tosi mukava ja ystävällinen.
Päivystyksessä töissä ollessani(hoitaja) työkaverit eivät pitäneet minusta, mutta potilaat ja lääkärit senkin edestä. Tein kuulemma liikaa töitä, kun en ymmärtänyt istua kahvittelemassa ja juoruilemassa sillä välin kun potilas oli kuolemassa aulaan. Vaihdoin kyllä töitä, ja nyt olen jo pitkään ollut psyk. puolella, ja meillä on aivan ihana työilmapiiri. Kukaan ei istu perseellään mikäli potilas on hädässä.
Malmin terveyskeskuspäivystys on ihan eri asia kuin osastot. Voin sanoa nyt useiden osastohoitojen ja sen päivystyksessä saamani kohtelun perusteella, että täysin riippuu itse henkilöstä, joka sillä hetkellä sut ottaa vastaan tai on vuorossa. Heihin mahtuu yhtä jos toista "hoitajaa", olen myös kuullut kun henkilökunta puhuu erittäin ikävästi potilaista! :(
Lisäksi eräälläkin hoitsulla oli tärkempää mennä sosiaalitiloihin pläräämään työajalla uusia työkenkiä, kuin hoitaa ja valvoa valvomossa 4-5potilasta "kun oli niin hiljaista"? 🤔
Voin muuten sanoa ettei ollut hiljaista, työkaveri ei vaan kehdannut vanhemmalleen sanoa vastaan. Minulta ei mitattu edes verenpainetta tai vitaaleja, käskytettiin vaan kotiin ja sekin hoitaja piti pyytää toiselta osastolta "kiireavuksi"?? Niin, missä se yks hoitsu oli? Testasmassa kenkiä, mun veronmaksajan maksamalla työajalla.
MALMILLA JATKUU YHÄ SAMA TÖRKEÄ MENO. Kertokaa kokemuksianne!! Itse Kirjoitan tänne omiani heti jaksaessani. T. Toipilas
Sanonpa sen verran, että k.o. henkilön leikkauksen yhteydessä (loppulausunto) tavanneena Malmin ssiraalan ylilääkäri olisi empatiakyvyssään sopivampi esim. vartijan hommiin.
Googletin. Yks yhteen on saman näköinenkin😅
Olen ollut töissä työpaikassa jossa olintällainen öykkäriporukka koviksia. Ihmettelin kun eivät voineet toimia asiallisesti. Aikuisia kumminkin kaikki.
Malmilla toistuvia väärinkäytöksiä, jotka kova kokkari-ylilääläri pyrkii vaikenemaan kuoliaaksi. Työpaikka on eri maailmaa kuin kotikulmien golfaava kaveripiiri. Eikä pelkoa siitä, että ystävät näkisivät tai joutuisivat kuin vahingossa kokemaan itse Malmin todellisuutta (vrt. järkyttävistä kokemuksistaan Malmi sairaalan potilaana Hesarissa avautunut lääkäri). Hirviölääkäri työssään.
Itselläni käsitys hoitoalasta muuttui, kun opiskeluaikana tein siivoushommia mm. terveydenhuollon eri paikoissa. Laitoshuoltaja nyt ei ole ihan samaa kastia hoitajien kanssa, joten hänen ei ehkä oleteta kuulevan tai ymmärtävän kaikkea. Tai sitten ei vain välitetä, ja ilkeää puhetta potilaista ja omaisista pidetään normaalina.
Huomasi kyllä, miten erilaista eri paikoissa voi olla. Jossain oli asiallista ja fiksua, jossain taas aivan käsittämätöntä loanheittoa ja juoruilua. Jälkimmäiseen kun yhdistyi vielä kaksinaamaisuus ja tekopyhyys muiden nähden, niin oli ällöys huipussaan.