Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tulipa paska mieli :( Kaveri tehnyt meistä lasu-ilmoituksen, tänään soitti sossu

Vierailija
14.09.2016 |

Ilmoitus sinänsä ihan aiheesta, olin taannoin lasten kanssa yksin kotona kun mies työmatkalla. Lapset (eskari + alakouluikäinen) olivat illalla jo nukkumassa, ku rankan työviikon päätteeksi ja yksin rauhassa olon kunniaksi päätin korkata viinipullon - ottaa lasillisen tai pari. No, pitkä aika ilman alkoa ja lasilliset meni useammaksi, ja huomasin jossain vaiheessa yhtäkkiä olevani kännissä. Pelästyin (koska eihän ainoa aikuinen saa olla humalassa jos lapsia talossa), soitin naapurustossa asuvalle kaverille nolona ja pyysin, jos ei ole isompaa vaivaa, voisko tulla meille yöksi, kerroin rehellisesti syyn ja että mua hävettää.
Kaveri tuntui ymmärtäväiseltä ja tuli, lapset nukkui heräämättä aamuun asti. Aamullakin kaikki oli vielä fine, kaveri vielä tsemppasi mua kun morkkista podin, että kaikille sattuu joskus virhearvio.
Tänään sitten sain puhelun sossusta, kaveri oli tehnyt tapauksesta lastensuojeluilmoituksen. Olin puhelimessa ihan paniikissa ja aloin itkeä. Ahdistaa, kun nyt on pakko kertoa miehelle tästä ja mitä lie kuvittelee :( Sossut siis tulevat meille kotikäynnille. Ymmärrän, jos tää ois ollut jotenkin vaikka toistuvaa, ja kaveri ois siksi huolestunut, mutta että kerrasta, eikä itsellään ollut edes pokkaa sanoa tekevänsä/tehneensä ilmoituksen :( Lisäksi, soitin hänelle nimenomaan siksi, koska halusin olla viimeisen päälle vastuullinen aikuinen (vaikka lapset nukkuukin yleensä läpi yön, kuten silloinkin), nyt vaan tuntuu, että mua rangaistaan siitä :(
Oliko teistä tuo ilmoitus aiheellinen? Okei, tein väärin, mutta kuitenkin tajuttuani itse tilani, soitin selvän aikuisen paikalle. Ikinä en itse voisi tehdä kenellekään kaverilleni näin :(

Kommentit (255)

Vierailija
181/255 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä alkaa kuulostaa delfiinikeskustelulta... Pitäisikö lastensuojelun nyt ottaa sitten lapset huostaan? 

Vierailija
182/255 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeen paljon kirjoittajia,  joiden mielestä ap ei ole tehnyt mitään väärää. Todellakin on tehnyt. Jos on noin pieniä lapsia kotona, ei saa juoda itseään humalaan. Vaikka ei mitään lakia suoraan ole, esim. sosiaalityöntekijöillä on kanta, että täysin vesiselvä aikuinen täytyy aina olla lasten kanssa. Ap on soittanut apua vasta, kun on jo ollut humalassa. Hänen olisi pitänyt hankkia hoitaja lapsille jo ennen juomistaan. Mitäs jos olisi tullut tulipalo. Mistä tiedämme onko tämä ensimmäinen kerta, kun ap noin teki. Entäs, jos kaveri ei olisi ollut kotona tai pystynyt tulemaan paikalle. Kaveri on tehnyt ihan oikein kun on tehnyt lasun.

Tämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/255 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, miten muut käyttäytyisi/käyttäytyy vastaavassa tilanteessa, mulle tilanne oli uusi ja säikähdin kun tajusin olevani liian humalassa :/ Kuvittelin, että teen oikein soittamalla kaverille varalta. Ei ole alkoholin kanssa ongelmaa taustalla. AP

Mitä tarkoittaa liian humalassa oleminen? Olitko siinä kunnossa, että oksentelit vessassa, ulosteet tulivat housuihin vai miksi et uskaltanut mennä vain nukkumaan?

Vierailija
184/255 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan uteliaisuudesta kysyn tämän ketjun tiukkiksilta mitä te uskotte/haluatte sossun tällaisessa asiassa tekevän?

Tiukkiksesta en tiedä, mutta tiedän sossun arvioivan perheen tilannetta lasten turvan ja hyvinvoinnin näkökulmasta. Selvityksen laajuus riippuu esiin tulevista seikoista. Niiden perusteella päätetään myös se, jääkö asia selvitykseen vai tuleeko lapsista lastensuojelun asiakkaita.

Tarkempaa tietoa löytyy ihan lastensuojelulaista.

Tiedän minä tämän. Olen viittä vaille valmis sossu. Kysymys kuului mitä haluatte sossun tekevän ko. Asioissa?

Toivottavasti et valmistuttuasi kysele toimintaohjeita keskustelupalstoilta. Mitä lie sosiaalityön opintojen tasolle tapahtunut omien opiskeluaikojen jälkeen...

Vierailija
185/255 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on lapsia kotona, EI juoda alkoholia.Ihan oikeasti ei juoda sitä alkoholia. Sitten voi taas naukkailla kun on kasvattanut lapset niin isoiksi että on tehnyt itsensä tarpeettomiksi.

Höpö höpö. Tuo pätee vain niihin ihmisiin, jotka eivät osaa lopettaa sitä juomista, vaan heille alkoholi tarkoittaa aina känniä.

Olet väärässä. Aina pitää olla ajokunnossa siltä varalta jos lapsi sairastuu. Minulla vastuuntunto meni aina muun edelle joten  ymmärsin että lapsi voi  oudoksua viinilta tuoksahtavaa äitiä joten en halunnut  näyttää lapsille esimerkkiä.

Alkoholiongelmaa ei ole eikä  tule, koska minulle riittää  lasillinen silloin tällöin, suurempi määrä ei maistu. Kännissä en ole ollut sitten ensimmäisten alkoholinkäyttökokeilujeni joskus parikymppisenä.

No, meillä ei kukaan ole koskaan kykenevä ajamaan autoa. Ei ole näes korttia eikä autoa. Tuletko tekemään lasun?

Vierailija
186/255 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tos ollut aiheellinen. Minusta olisi tuolla perusteella saanut tehdä jo useita. Sinä toimit tosi vastuullisesti. Tyhmä tyyppi! Siis tuo ilmon tekijä.

Vierailija
187/255 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi alkoholi on joku helvetin kirosana nykyään? Oon -91 syntyny ja kyllä mun lapsuudessa äiti joi joskus illalla viiniä kaikessa rauhassa, hänen tapansa rentoutua, eikä se automaattisesti tarkota että ollaan vetämässä kännejä ja lähdössä baariin.

Joillekin viinin juominen on rentoutumista ja omaa aikaa hyvän juoman kera. Isäkin joi arkena joskus olutta, eikä siinäkään ollut mielestäni mitään kamalaa. En koskaan ollut tästä huolissani vaan se oli meillä ihan normaalia.

Kännissä eivät olleet koskaan kun olin pieni ja sillon kun halusivat juoda enemmän, niin mua oli sukulainen hoitamassa ja vanhemmat lähtivät tanssimaan ja tulivat yöllä takaisin, eivätkä silloinkaan olleet ympäripäissään.

Mun mielestä täysin käsittämätöntä, että jopa yhtä siideriäkin pidetään liikana jos on lapsia! Oma elämä pitää lasten vuoksi lopettaa kokonaan? Tottakai saa juoda alkoholia. Ei se ole sen kauheempaa kuin kaakaon juominen. 

Olisit ap tosiaan vain mennyt nukkumaan ja se siitä. Ei tuossa mitään hirveitä tapahtunut.

Teidän perheessä on alkoholiongelma. Alkoholi ei odellakaan ole mitään kaakaota.

Ihmisen jolla on lapsia pitäisi olla koko ajan ajokunnossa. Jos ei voi olla selvinpäin kun lapsia on kotona niin silloin on alkoholiongelma

Ja taas tämä ajokuntolässytys. Mahtuuko pieneen maailmaasi, että kaikilla ei edes ole autoa. Ei se ole ainut keino liikkua. Taksi kulkee ja on turvallisempikin vaikkapa sairasta lasta yksin saattaessa, ja hätätapauksessa on syytä soittaa ambulanssi jo ensihoidonkin vuoksi.

Ajokunnossa ei muuten ole synonyymi nollalinjalle.

Vierailija
188/255 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitteko luetella erittäin akuutteja tilanteita, jossa yöllä ilman mitään ennakkomerkkiä lähdette ajamaan sairaalaan päivystykseen.

HUOM! Ei voi olla niin akuuttia kumminkaan, että ambulanssi pitäisi tilata.

Itse keksin vaan että lapseni tippuu yöllä parvelta. Mutta se on kyllä niin akuuttia että tilaan ambulanssin, koska todnäk menisi lapselta taju.

Ei se ambulanssikaan auttamatta tule vaan jonkun pitää se soittaakin. Sammut vanhempi ei siihen pysty. Tulipalon vaarakin on olemassa. Vanhempi voi tukehtua omaan oksennukseensa. Lapsi lähteä hätääntyneen, unissaan ulos ovesta kun vanhenpi ei herää.

Ei kai kukaan olekaan sitä väittänyt että vanhemman olisi ok juoda itsensä sammumis- ja oksennushumalaan?

Vierailija
189/255 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän alkoholistimammat oikeuttavat omaa dokaamistaan oikeun joukolla :D hyi!

Vierailija
190/255 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä ajattelua täällä ja ap:llä. Miksi kutsua naapuri hoitamaan lapsia, jos ei omasta mielestä ole vaaraksi lapsille? Ja kun on naapuri kutsuttu, niin ilmeisesti känni on ollut aikamoinen? Minusta pelottavinta on, että lasten hoitajalta lähtee mopo käsistä, eli ilmoitus on aiheellinen.

Vierailija
191/255 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä ap:lle ja kaikille palstan juopoille mietittävää : http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016091522320017_uu.shtml

Lapsia hoitaessa EI saa olla humalassa.

Vierailija
192/255 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasu on aina aiheellinen jos hoitaja on humalassa.

Vierailija
193/255 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä ap:lle ja kaikille palstan juopoille mietittävää : http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016091522320017_uu.shtml

Olin tulossa laittamaan saman!

Vierailija
194/255 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ikinä ole vahvassa humalassa. Puoli pulloa juoneena korkeintaan vähän rentoutunut. Fysiikan tehtävätkin sujuu paljon paremmin.

Kuinka pahoja traumoja teillä on vanhempien alkon käytöstä, jotka pitää ehdotonta nollalinjaa?

Meillä ei ole kummallakaan minkäänlaisia, niin ei nähdä mitään syytä sille. Kännissä ei lapsia hoideta ikinä.

Vierailija
195/255 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ikinä ole vahvassa humalassa. Puoli pulloa juoneena korkeintaan vähän rentoutunut. Fysiikan tehtävätkin sujuu paljon paremmin.

Kuinka pahoja traumoja teillä on vanhempien alkon käytöstä, jotka pitää ehdotonta nollalinjaa?

Meillä ei ole kummallakaan minkäänlaisia, niin ei nähdä mitään syytä sille. Kännissä ei lapsia hoideta ikinä.

Meillä taitaa olla erilainen toleranssi, koska minä tulen puolikkaasta kyllä ihan juovuksiin. Pullollisesta olisin aivan tillintallin.

Vierailija
196/255 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, miten nykyään menee? Toivottavasti hyvin!

Vierailija
197/255 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen lasuja mm kaverini kiroili lapselleen ja toinen oli myös ottanut lasin viiniä lapset kotona. Totta kai pitää lapsien puolta pitää. Mitä muuta hirveää tapahtuu perheissä,kun kun kukaan ei ole näkemässä?

198/255 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkkailia kirjoitti:

Mä teen lasuja mm kaverini kiroili lapselleen ja toinen oli myös ottanut lasin viiniä lapset kotona. Totta kai pitää lapsien puolta pitää. Mitä muuta hirveää tapahtuu perheissä,kun kun kukaan ei ole näkemässä?

Saahan sitä viiniä lasillisen juoda. Sulla on varmasti todella tylsä elämä. Että oikein kiroilee lapsille, voi ku hirveää.

Ymmärtäisin kyllä jos olisi oikeita ongelmia.

Vierailija
199/255 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ite olen juopon äidin lapsi. Äiti osasi aina esittää tosi uskottavasti että kyse oli yksittäisistä virhearvioista, milloin hänet yllätettiin kännissä kun oli vastuussa musta ja siskostani. Ja kun mä ja siskoni yritettiin kertoa ulkopuolisille minkälaista helvettiä kotona kulissien takana oli, ei kukaan uskonut. Myöhemmin äidin alkoholismi alkoi näkyä ulospäin, juopporemmejä pesiytyi meille, ruokaa ei ollut, kaikki oli paskaa, mutta sitten tuossa vaiheessa - kukaan ulkopuolinen ei puuttunut, välittänyt meistä lapsista, vaikka kuljimme rääsyissä, koulumenestys laski jne.

Erittäin hieno ja vastuullinen teko ystävältäsi. Mistä hän voi tietää oliko päätöksesi ryypätä lasten ollessa vastuullasi vain kertaluontoinen teko? Jos kaikki on hyvin, ei ilmoituksesta koidu teille haittaa.

Milloin lasten etu ja turvallisuus kyseessä, aina parempi olla liian varovainen kuin välinpitämätön. Suurin osa ihmisistä kääntää selkänsä ja sulkee silmänsä, niin kuin enkeli-Eerikan tapauksessakin nähtiin.

Pidä korkki kiinni ja ajattele että sulla on esimerkillinen ystävä! Ota saamastasi varoituksesta vaari. Kaikiea hyvää jatkossa.

Koulukirjaesimerkki siitä, miten juopon lapsi näkee juoppoja kaikkialla.

Tai vaan tunnistaa juopon helpommin. ;)

Taisi kalikka kalahtaa?

Vierailija
200/255 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin dokailen satunnaisesti iltaisin kun skidit nukkuu, mitä se kellekkään kuuluu ja lapset voi ihan fine. Onko se jossain laissa kiellettyä vai mitä helvettiä täällä taas vauhkotaan xD

Sama täällä, mutta tuli kyllä joskus mieleen että joku raja täytyy pitää jo senkin varalle, että lapsi sairastuu tai loukkaantuu ja pitää lähteä lääkärille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi