Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tulipa paska mieli :( Kaveri tehnyt meistä lasu-ilmoituksen, tänään soitti sossu

Vierailija
14.09.2016 |

Ilmoitus sinänsä ihan aiheesta, olin taannoin lasten kanssa yksin kotona kun mies työmatkalla. Lapset (eskari + alakouluikäinen) olivat illalla jo nukkumassa, ku rankan työviikon päätteeksi ja yksin rauhassa olon kunniaksi päätin korkata viinipullon - ottaa lasillisen tai pari. No, pitkä aika ilman alkoa ja lasilliset meni useammaksi, ja huomasin jossain vaiheessa yhtäkkiä olevani kännissä. Pelästyin (koska eihän ainoa aikuinen saa olla humalassa jos lapsia talossa), soitin naapurustossa asuvalle kaverille nolona ja pyysin, jos ei ole isompaa vaivaa, voisko tulla meille yöksi, kerroin rehellisesti syyn ja että mua hävettää.
Kaveri tuntui ymmärtäväiseltä ja tuli, lapset nukkui heräämättä aamuun asti. Aamullakin kaikki oli vielä fine, kaveri vielä tsemppasi mua kun morkkista podin, että kaikille sattuu joskus virhearvio.
Tänään sitten sain puhelun sossusta, kaveri oli tehnyt tapauksesta lastensuojeluilmoituksen. Olin puhelimessa ihan paniikissa ja aloin itkeä. Ahdistaa, kun nyt on pakko kertoa miehelle tästä ja mitä lie kuvittelee :( Sossut siis tulevat meille kotikäynnille. Ymmärrän, jos tää ois ollut jotenkin vaikka toistuvaa, ja kaveri ois siksi huolestunut, mutta että kerrasta, eikä itsellään ollut edes pokkaa sanoa tekevänsä/tehneensä ilmoituksen :( Lisäksi, soitin hänelle nimenomaan siksi, koska halusin olla viimeisen päälle vastuullinen aikuinen (vaikka lapset nukkuukin yleensä läpi yön, kuten silloinkin), nyt vaan tuntuu, että mua rangaistaan siitä :(
Oliko teistä tuo ilmoitus aiheellinen? Okei, tein väärin, mutta kuitenkin tajuttuani itse tilani, soitin selvän aikuisen paikalle. Ikinä en itse voisi tehdä kenellekään kaverilleni näin :(

Kommentit (255)

Vierailija
161/255 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli provo 😂😂😂

Ap

Hyvä provoilija ei paljasta olevansa provo missään vaiheessa ketjua.

Vierailija
162/255 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuo olisi ok, niin lastensuojelua ei tarvittaisi. Miettikää nyt vähän sitä tissuttelija-juopot.

Mikset pystynyt lopettamaan juomista? Terveeltä ihmiseltä pitäisi onnistua. Onko sulla mitään itsekontrollia? Lähteekö muissakin asioissa ns. lapasesta? Et taida olla kovin onnellinen? Hyvä, että lapsesi saavat toivottavasti apua, kun äiti hoidetaan nyt kuntoon.

Mihinkään muuhun et saa av:lta niin paljoa tukea, selkääntaputtelua ja ymmärrystä kuin alkoholiongelmiin. Riippuvaisia on Suomessa aivan liikaa. Ja sitä näköjään pidetään ihan normaalina. Yök.

Satun tietämään ihan ammatti-ihmisen mielipiteen asiaan ja se on ettei todellakaan kouluikäisten vanhempien viinilasillisia lähdetä tuomitsemaan. 

Toki sossulla on velvollisuus tarkastaa ilmoitukset ja sen puolesta kartoittaa onko alkoholi ongelma ja muut asiat kotona hanskassa. Absolutismia ei sen sijaan vaadita mikäli tosiaan se alkoholin käyttö on normaalilla tasolla eikä lapsi tai kotiolot ole heitteillä. 

Puhu ihan suoraan vain viiniPULLOLLISESTA. Turhaan vähättelet. Oletko hakenut hyväksyntää ammatti-ihmiseltä omissa ongelmissasi?

Minä puhuin lasillisista, en pullollisesta. Ihan turha sun on omia traumojasi mulle purkaa vääntäen mun kommenttia oman mielesi mukaiseksi. Ja ei, en ole. Katsos kun jotkut tuntevat näitä ihmisiä ilman omaa asiakkuutta ja on tapana keskustella ystävien kanssa asiasta jos toisestakin, joskus aiheet voivat tulla ihan ilman omaa panosta keskusteluun. 

Älähän nyt turhan henkilökohtaisesti ota. En ymmärtänyt, että kyse olikin sinun ongelmajuomisen puimisesta, vaan Ap:n viiniPULLOLLISESTA.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/255 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

no voi herranjumala tätä meidän sääntö- suomea! oisit painunu nukkumaan, sillä se pää selviää. kai lapsesi jo tuossa ikää nukkuu niin, ettei heräile yöllä itkemään äitiä, niinkuin vauvat tai taaperot. ovat perusterveitä, ettei aina tarvi olla skarppina esim. 1.tyypin diabeteksen kanssa?? mä en ois ees soittanu kellekään, vaan mennyt nukkumaan!

Vierailija
164/255 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sullahan on ollut siellä selvä lastenhoitaja joten ei mitään ongelmaa pitäisi olla

Vierailija
165/255 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea sivua 9 pidemmälle, mutta ihmettelen kyllä ensinnäkin tuota, että ihminen, joka väittää, ettei hänellä ole alkoholiongelmaa, noin vain kiskaisee lähes kokonaisen pullon viiniä. Miten tuo on edes mahdollista? Sellainen ihminen, jolla ei ole alkoholiongelmaa, lopettaa kyllä viimeistään toisen tai kolmannen lasin jälkeen eikä hänen tee edes mieli juoda enempää, etenkään tuossa tilanteessa, kun on yksin lasten kanssa.

Toisekseen, miksi ap hätääntyi tuossa tilanteessa? Lapset on jo melko isoja ja mitään hätää ei ollut. Mitään ei ollut tapahtunut, mutta ap joutui paniikkiin ja painoi hätänappulaa. En pysty ymmärtämään. Jos ei ole ennenkään juonut itseään sammuksiin (=alkoholiongelma), niin mitä ihmettä ap pelkäsi tuossa tilanteessa? Tukehtuvansa oksennukseensa? Että lapsi herää painajaiseen ja ap ei pysty muuta kuin sammaltamaan niin että lastakin jo pelottaa?

Vierailija
166/255 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ambulanssi ei tule edes paikalle kuin todella vahvassa hengenhädässä.

No höpsistä. Meille on tullut pari kertaa ambulanssi miehen rytmihäiriön vuoksi. Arkena ohje on, että mene bussilla terveyskeskukseen, ne ottaa EKG:n siellä ja lähettävät sitten sairaalaan. Jos terveyskeskus on kiinni, soita ambulanssi ja ne tulee kotiin ottamaan EKG:n ja vie sitten sairaalaan. Hengenhätä tuosta on ollut kaukana, vaikka sairaalaan on vietykin.

Vierailija
167/255 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli yh ja alkoholiongelmainen. Kävi kuitenkin töissä mutta oli iltaisin aina huppelissa. Tämä siis kun olin itse 8-15-vuotias. Jouduin monta kertaa peittelemään hänet "nukkumaan" eli kun oli sammunut johonkin päin asuntoa. Lapsena tuntui erittäin epämukavalta ja pelkäsinkin aina humalaisia ihmisiä.

Ap:n kuvailema on kuitenkin vain kerran sattunut juttu, joten minusta suojeluilmoitus ei kyllä ollut aiheellinen. Tiedä sitten luuliko kaveri ettei kyseessä ollut eka eikä vika kerta. Ainakin aloituksen perusteella ap vaikuttaa kyllä ihan perus vastuulliselta vanhemmalta, vaikka nyt kerran menikin överiksi.

Vierailija
168/255 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sattumalta tullut paikalle, kun tällainen puoli pulloa viiniä nautiskellut äiti oli nukahtanut sohvalle. Jostain syystä koristelamppu oli kaatunut lehtipinon päälle ja savusi siinä tulipaloa enteillen. Olisi kohta roihunnut ja koko talo palanut. Pienet lapset nukkuivat yläkerrassa ja alkoholilla itsensä rentouttanut äiti tuhisi siinä sohvalla. Kyseinen äiti on normaalisti kevyt nukkuja, mutta tietääkseni tuollainen syvä uni on saavutettavissa alkoholin voimalla sammuttaessa.

Oman toleranssini tiedän. Silloin kun puoli pulloa viiniä seurustelumielessä hyvän ruoan merkeissä ja muutama drinksu illan mittaan ei enää horjuttanut tai sammalluttanut, oli määrät jo aika huimat. Nykyään kun juon huomattavasti harvemmin, vain muutama kerta vuodessa, jo puolen litran siideri nousee päähän ja puoli pulloa viiniä saa jalan hakemaan paikkaa, drinksu siihen vielä päälle ja se on sitten söössöösööötä. Alkoholi on siitä jännä aine, että silloin kun kuvittelet, että eihän tämä määrä tunnu eikä näy missään ja viinalle en ainakaan haise, ja kylläpäs tässä nyt onnistuu tehdä vaikka mitä, niin asia on kyllä ihan toisin päin vierestä seuraavan vesiselvän silmissä ja muissakin aisteissa.

Vierailija
169/255 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen paljon kirjoittajia,  joiden mielestä ap ei ole tehnyt mitään väärää. Todellakin on tehnyt. Jos on noin pieniä lapsia kotona, ei saa juoda itseään humalaan. Vaikka ei mitään lakia suoraan ole, esim. sosiaalityöntekijöillä on kanta, että täysin vesiselvä aikuinen täytyy aina olla lasten kanssa. Ap on soittanut apua vasta, kun on jo ollut humalassa. Hänen olisi pitänyt hankkia hoitaja lapsille jo ennen juomistaan. Mitäs jos olisi tullut tulipalo. Mistä tiedämme onko tämä ensimmäinen kerta, kun ap noin teki. Entäs, jos kaveri ei olisi ollut kotona tai pystynyt tulemaan paikalle. Kaveri on tehnyt ihan oikein kun on tehnyt lasun.

Vierailija
170/255 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeen paljon kirjoittajia,  joiden mielestä ap ei ole tehnyt mitään väärää. Todellakin on tehnyt. Jos on noin pieniä lapsia kotona, ei saa juoda itseään humalaan. Vaikka ei mitään lakia suoraan ole, esim. sosiaalityöntekijöillä on kanta, että täysin vesiselvä aikuinen täytyy aina olla lasten kanssa. Ap on soittanut apua vasta, kun on jo ollut humalassa. Hänen olisi pitänyt hankkia hoitaja lapsille jo ennen juomistaan. Mitäs jos olisi tullut tulipalo. Mistä tiedämme onko tämä ensimmäinen kerta, kun ap noin teki. Entäs, jos kaveri ei olisi ollut kotona tai pystynyt tulemaan paikalle. Kaveri on tehnyt ihan oikein kun on tehnyt lasun.

Sosiaalityöntekijöiden kanta ei ole laki. Ihme auktoriteettiuskoa taas.

Vierailija
171/255 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverisi teki aivan oikein. Vaikka kuinka vakuuttelet tapahtuman ainutkertaisuutta, niin kaverisi ei sitä voi varmuudella tietää ja lasten parasta ajatellen teki lasun. Jos asia on kuten sanot, niin asiahan tulee selvitettyä ja kaikki on kunnossa. Jäi häiritsemään tuo ahdistus kun pitää nyt kertoa totuus miehelle, korkkailetko sittenkin salaa viinipulloja miehesi ollessa poissa?

Vierailija
172/255 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä läppä et pitää aina olla ajokunnossa ja skarppina jos lapsille käy yöllä jotain. Itse ainakin niin jumissa keskellä yötä unilta herätettynä että otan taksin jo ihan siksikin etten vaaranna ketään. Pitäisköhän alkaa miehen kanssa nukkua vuoroissa? :D

Vierailija
173/255 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uteliaisuudesta kysyn tämän ketjun tiukkiksilta mitä te uskotte/haluatte sossun tällaisessa asiassa tekevän?

Vierailija
174/255 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa alkoholiin ei suhtauduta luontevasti.

"Sitä viinan perkelettä pitää juoda ja juoda" 

Vierailija
175/255 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teistä kukaan joutunut tilanteeseen, jossa lapsi on sairastunut tai sattunut joku tapaturma, kun te vanhemmat olette olleet muutaman lasillisen maistissa? Nimittäin jos lähtee lapsen kanssa päivystykseen esim. jonkun haavan kanssa ja lasta tuova vanhempi tuoksahtaa alkoholilta, on hoitohenkilökunnalla periaatteessa velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus. Mietin vain, kuinka tämä menee käytännössä. Itse en koskaan juo mitään, jos olen vastuussa lapsista, koska haluan olla ajokuntoinen ja skarppi jos jotain sattuu.

Vierailija
176/255 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan uteliaisuudesta kysyn tämän ketjun tiukkiksilta mitä te uskotte/haluatte sossun tällaisessa asiassa tekevän?

Tiukkiksesta en tiedä, mutta tiedän sossun arvioivan perheen tilannetta lasten turvan ja hyvinvoinnin näkökulmasta. Selvityksen laajuus riippuu esiin tulevista seikoista. Niiden perusteella päätetään myös se, jääkö asia selvitykseen vai tuleeko lapsista lastensuojelun asiakkaita.

Tarkempaa tietoa löytyy ihan lastensuojelulaista.

Vierailija
177/255 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teistä kukaan joutunut tilanteeseen, jossa lapsi on sairastunut tai sattunut joku tapaturma, kun te vanhemmat olette olleet muutaman lasillisen maistissa? Nimittäin jos lähtee lapsen kanssa päivystykseen esim. jonkun haavan kanssa ja lasta tuova vanhempi tuoksahtaa alkoholilta, on hoitohenkilökunnalla periaatteessa velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus. Mietin vain, kuinka tämä menee käytännössä. Itse en koskaan juo mitään, jos olen vastuussa lapsista, koska haluan olla ajokuntoinen ja skarppi jos jotain sattuu.

On ihan oikea velvollisuus, ei vain periaatteessa. Tietyillä laissa luetelluilla viranomaisilla ei ole harkinnan mahdollisuutta silloin, jos herää huoli lapsen hyvinvoinnista.

Vierailija
178/255 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiukkiksesta en tiedä, mutta tiedän sossun arvioivan perheen tilannetta lasten turvan ja hyvinvoinnin näkökulmasta. Selvityksen laajuus riippuu esiin tulevista seikoista. Niiden perusteella päätetään myös se, jääkö asia selvitykseen vai tuleeko lapsista lastensuojelun asiakkaita.

Tiedän minä tämän. Olen viittä vaille valmis sossu. Kysymys kuului mitä haluatte sossun tekevän ko. Asioissa?

Vierailija
179/255 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän minä tämän. Olen viittä vaille valmis sossu. Kysymys kuului mitä haluatte sossun tekevän ko. Asioissa?

Pitää sit varmaan sanoa, että soo soo tyttö, kaksi lasia riittää tuollaiselle höpöpäälle.

Vierailija
180/255 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan oikea velvollisuus, ei vain periaatteessa. Tietyillä laissa luetelluilla viranomaisilla ei ole harkinnan mahdollisuutta silloin, jos herää huoli lapsen hyvinvoinnista.

Niin oikea velvollisuus tietenkin, mutta mietin vain kuinka tarkkaan hoitohenkilökunta oikeasti puuttuu näihin. Luulisi jollakulla olevan kokemusta, kun muutamien nauttiminen lasten seurassa on ihan yleistä (kuten tästäkin ketjusta voi päätellä).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme