Tulipa paska mieli :( Kaveri tehnyt meistä lasu-ilmoituksen, tänään soitti sossu
Ilmoitus sinänsä ihan aiheesta, olin taannoin lasten kanssa yksin kotona kun mies työmatkalla. Lapset (eskari + alakouluikäinen) olivat illalla jo nukkumassa, ku rankan työviikon päätteeksi ja yksin rauhassa olon kunniaksi päätin korkata viinipullon - ottaa lasillisen tai pari. No, pitkä aika ilman alkoa ja lasilliset meni useammaksi, ja huomasin jossain vaiheessa yhtäkkiä olevani kännissä. Pelästyin (koska eihän ainoa aikuinen saa olla humalassa jos lapsia talossa), soitin naapurustossa asuvalle kaverille nolona ja pyysin, jos ei ole isompaa vaivaa, voisko tulla meille yöksi, kerroin rehellisesti syyn ja että mua hävettää.
Kaveri tuntui ymmärtäväiseltä ja tuli, lapset nukkui heräämättä aamuun asti. Aamullakin kaikki oli vielä fine, kaveri vielä tsemppasi mua kun morkkista podin, että kaikille sattuu joskus virhearvio.
Tänään sitten sain puhelun sossusta, kaveri oli tehnyt tapauksesta lastensuojeluilmoituksen. Olin puhelimessa ihan paniikissa ja aloin itkeä. Ahdistaa, kun nyt on pakko kertoa miehelle tästä ja mitä lie kuvittelee :( Sossut siis tulevat meille kotikäynnille. Ymmärrän, jos tää ois ollut jotenkin vaikka toistuvaa, ja kaveri ois siksi huolestunut, mutta että kerrasta, eikä itsellään ollut edes pokkaa sanoa tekevänsä/tehneensä ilmoituksen :( Lisäksi, soitin hänelle nimenomaan siksi, koska halusin olla viimeisen päälle vastuullinen aikuinen (vaikka lapset nukkuukin yleensä läpi yön, kuten silloinkin), nyt vaan tuntuu, että mua rangaistaan siitä :(
Oliko teistä tuo ilmoitus aiheellinen? Okei, tein väärin, mutta kuitenkin tajuttuani itse tilani, soitin selvän aikuisen paikalle. Ikinä en itse voisi tehdä kenellekään kaverilleni näin :(
Kommentit (255)
Vierailija kirjoitti:
Ei kaveri kertonut tehneensä ilmoitusta, eikä ollut nimellään tehnyt, vaan ilmoituksen tekijä "muu yksityishenkilö", sossu luki mulle puhelimessa sen ilmoituksen, siinä sanottiin että äiti humaltuneena lasten kanssa, tarvinnut ulkopuolista apua. Eikä tuosta tapauksesta tiedä kukaan muu kuin se kaverini, jolle idiootti menin soittamaan. Kumpa olisinkin mennyt vain nukkumaan, ois tältä vältytty. Jotenkin pelästyin vaan niin kovasti sitä kun tajusin, että olen humalassa, ja päässä jyskytti vain lause "Aina lapsille selvä hoitaja, jos jotain sattuu". En ikinä ikinä IKINÄ olisi uskonut, että siitä seuraa tällaista. En tiedä, miten selitän asian miehelleni esim :( Nuo merkinnät jää ikuisesti lisäksi kaikkiin kirjoihin ja kansiin..
Mun ja kaverin yhteiselle ystävälle soitin tänään aiheesta kun ahdisti niin, hän oli hämmästynyt myöskin, ja pitkän hiljaisuuden jälkeen sanoi, että on jo pitkään epäillyt ko kaverin olevan kiinnostunut miehestäni. Mutta ihan sairasta, jos tällainen kanava on se kamppanja mua vastaan miehen silmissä.. Itse en ole huomannut mitään (no en ole tajunnut paljon mitään muutakaan, oletusarvo on että kaverit on kavereita eikä mua vastaan millään tasolla :(
AP
Olen kiinnittänyt huomiota tähän, että monet pelkäävät ilmoitusten ja selvittelyiden jäävän "ikuisesti kirjoihin ja kansiin". Miksi tätä pelätään niin paljon? Sossut kirjaavat työnsä oman kunnan sosiaalitoimen tietojärjestelmään, jota ei näe lääkäri, työnantaja, koulu, poliisi, naapuri eikä kaveri. Jos ette muuten päädy asioimaan lastensuojelun kanssa, kukaan ei käy katsomassa kirjauksia enää koskaan. Tai vaikka kävisikin, niin ei se ole mikään rikosrekisteri johon tehtyjen kirjausten perusteella arvioidaan perheen hyvyyttä tai huonoutta. Siellä lukee, että ilmoitus on tehty ja käsitelty, se siitä.
Olipa kiva "kaveri". Jos epäilisin, että kaverini ryyppää lasten aikana, niin yrittäisin kyllä muuten selvittää asiaa ensin kuin viskaamalla suoraan lasua. En juttelisi tuollaiselle kaverille enää koskaan. Luotit häneen, mutta hän käyttäytyi selän takana ja tökerösti.
Ei se lasu oo mikään rangaistus. Sossuy käy katsomassa, että kaikki on ok ja jos on oikeesti ok, asia jää siihen.
Itsekin kyllä olisin melkoisen järkyttynyt, jos joku kaveri soittais keskellä yötä, että tuu tänne, oon kännissä enkä voi huolehtia lapsistani. Kyllähän siinä heräisi huoli. Tokikaan en aamulla esittäisi, että kaikki on ok vaan kyseenalaistaisin homman ääneen. Mutta mielummin liian herkästi lasu kuin ei ollenkaan.
Ei tainnu olla eka kerta.
Lasu on ihan aiheellinen jos pitää juoda kännit kun on lapsia kotona.
Selvä alkoholismin merkki jos ei osaa lopettaa ja kas kummaa kun yllättäen onki kännissä useamman lasin jälkeen viiniä.
Ymmärrän jos yhden lasin ottaa mutta ei ne kännit ihan vahingossa tule.
Taidat pelätä miehen reaktioo sen takia kun se ei ollu ensimmäinen kerta.
Toivottavasti lasu ottaa mieheen myös yhteyttä ja kertoo asiasta kun sä et sitä ilmeisesti tee.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaveri kertonut tehneensä ilmoitusta, eikä ollut nimellään tehnyt, vaan ilmoituksen tekijä "muu yksityishenkilö", sossu luki mulle puhelimessa sen ilmoituksen, siinä sanottiin että äiti humaltuneena lasten kanssa, tarvinnut ulkopuolista apua. Eikä tuosta tapauksesta tiedä kukaan muu kuin se kaverini, jolle idiootti menin soittamaan. Kumpa olisinkin mennyt vain nukkumaan, ois tältä vältytty. Jotenkin pelästyin vaan niin kovasti sitä kun tajusin, että olen humalassa, ja päässä jyskytti vain lause "Aina lapsille selvä hoitaja, jos jotain sattuu". En ikinä ikinä IKINÄ olisi uskonut, että siitä seuraa tällaista. En tiedä, miten selitän asian miehelleni esim :( Nuo merkinnät jää ikuisesti lisäksi kaikkiin kirjoihin ja kansiin..
Mun ja kaverin yhteiselle ystävälle soitin tänään aiheesta kun ahdisti niin, hän oli hämmästynyt myöskin, ja pitkän hiljaisuuden jälkeen sanoi, että on jo pitkään epäillyt ko kaverin olevan kiinnostunut miehestäni. Mutta ihan sairasta, jos tällainen kanava on se kamppanja mua vastaan miehen silmissä.. Itse en ole huomannut mitään (no en ole tajunnut paljon mitään muutakaan, oletusarvo on että kaverit on kavereita eikä mua vastaan millään tasolla :(
On myös mahdollista että kaverisi mies tai äiti tai isä on soittanut sossulle?
Itse sossuna ihmettelen suuresti miksi sossut edes tulevat tapauksesta kotikäynnille. Siis jos ilmoituksessa ei ollut muuta kuin tuo päihtymys ja lastenvahdin pyytäminen. Kertoivatko he ilmoituksen sisällön?
Luulisi että asia olisi ollut puhelinkeskustelulla ok.
Kamppanja sua vastaan? Se kamppanja sua vastaan on että kännejä ei vedetä jos lapsia on kotona! Turha siihen vetää muita mukaan ja keksiä syitä että olisi kiinostunu sun miehestä. Syy löytyy kun katsot peiliin ja menet itsees! Lopeta muiden syyttely asioista joihin syyllinen olet sinä itse!
Jotenki epäilen vähä tarinaa että ei varmasti ole ensimmäinen kerta ja jäit naapurilles kiinni esim tupakalla käydessäs etkä ensimmäistä kertaa.
Ei kukaan juo vahingossa kännejä ja kyllä kaikki tietää miten käy jos juo useamman lasin viiniä joka on jo varmaanki sen viinipullon vai menikö jo enemmänki ku yks viinipullo?
Toivottavasti ohjaavat lastensuojelussa maksakokeisiin koska tommonen kotijuoppous on erittäin yleistä vaikka se monen äidin mielestä on niin "harmitonta jos vetää pienet kännit ku lapset nukkuu"
Minä pystyn ja juon 12 olutta joka lauantai saunassa kun lapset nukkuvat. Ja olen toimintakykyinen. Ainoa mitä en voi tehdä, on ajaa autoa, enkä sitä muutenkaan tee kun ei ole korttia. Jos joku lapsista saisi jonkun vakavan kohtauksen kun olen juonut, niin en selvänäkään pystyisi toimimaan yhtään sen paremmin, vaan kummassakin tapauksessa olisi soitettava ambulanssi.
En tiedä uskonko koko aloitusta, koska en voi uskoa että noin raukkista kaveria kenelläkään on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin dokailen satunnaisesti iltaisin kun skidit nukkuu, mitä se kellekkään kuuluu ja lapset voi ihan fine. Onko se jossain laissa kiellettyä vai mitä helvettiä täällä taas vauhkotaan xD
Sama täällä, mutta tuli kyllä joskus mieleen että joku raja täytyy pitää jo senkin varalle, että lapsi sairastuu tai loukkaantuu ja pitää lähteä lääkärille.
Minulle on käynyt näinkin. Olin juonut 4 siideriä ja lapselle nousi yöllä korkea kuume. Tilasin taksin, ja lähdettiin päivystykseen. Siellä meidät kohtasi useampi hoitaja sekä lääkäri. Ei kuulunut perästä lasu kutsua.
Vierailija kirjoitti:
Minä pystyn ja juon 12 olutta joka lauantai saunassa kun lapset nukkuvat. Ja olen toimintakykyinen. Ainoa mitä en voi tehdä, on ajaa autoa, enkä sitä muutenkaan tee kun ei ole korttia. Jos joku lapsista saisi jonkun vakavan kohtauksen kun olen juonut, niin en selvänäkään pystyisi toimimaan yhtään sen paremmin, vaan kummassakin tapauksessa olisi soitettava ambulanssi.
En tiedä uskonko koko aloitusta, koska en voi uskoa että noin raukkista kaveria kenelläkään on.
Oot säälittävä juoppo. Toivottavasti susta tehdään lasu.
Siinäpä on oikeen kehumisen aihe kun pystyt niin monta olutta juomaan sen jälkeen kun saat lapset nukkumaan.
Se ilmeisesti oikeuttaa juomaan kun ei oo korttia.
Säälittää sun lapset
Vierailija kirjoitti:
Kaverisi varmaan luuli, että kyseessä oli jäävuoren huippu, "lopultakin uskalsit pyytää apua", ja siksi ylireagoi. Luuli tehneensä oikein, eikä tajunnut, että sinähän Tässä toimit oikeastaan ylitunnollisesti. Mikset vaan mennyt nukkumaan, vai oliko joku rähinäkalsarikänni.. Mitä pahaa olisi realistisesti voinut sinä yönä tapahtua? Joku tulipalo olisi ollut todella huonoa tuuria. Sairastuneen lapsenkin voisi viedä taksilla.
Eikä luullut. Osa ihmisistä on käärmeitä, vieläpä aika iso osa, ja tällaisissa tilanteissa se paljastuu.
Vierailija kirjoitti:
Selvä alkoholismin merkki jos ei osaa lopettaa ja kas kummaa kun yllättäen onki kännissä useamman lasin jälkeen viiniä.
Toivottavasti lasu ottaa mieheen myös yhteyttä ja kertoo asiasta kun sä et sitä ilmeisesti tee.
Ko. kaverikin löysi keskusteluun? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverisi varmaan luuli, että kyseessä oli jäävuoren huippu, "lopultakin uskalsit pyytää apua", ja siksi ylireagoi. Luuli tehneensä oikein, eikä tajunnut, että sinähän Tässä toimit oikeastaan ylitunnollisesti. Mikset vaan mennyt nukkumaan, vai oliko joku rähinäkalsarikänni.. Mitä pahaa olisi realistisesti voinut sinä yönä tapahtua? Joku tulipalo olisi ollut todella huonoa tuuria. Sairastuneen lapsenkin voisi viedä taksilla.
Eikä luullut. Osa ihmisistä on käärmeitä, vieläpä aika iso osa, ja tällaisissa tilanteissa se paljastuu.
Kyllä, ja nyt sen käärmeen juominen tuli ilmi hirveiden selittelyiden kera. Normaalisti ei tarvitsisi selitellä vaan asia sujuisi lastensuojelun kanssa ihan tosta vaan mutta ei tainu olla ensimmäinen kerta. Jonku siihen on stoppi tehtävä jos ei juomistaan hallitse eikä ap sitä näytä hallitsevan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Olen kiinnittänyt huomiota tähän, että monet pelkäävät ilmoitusten ja selvittelyiden jäävän "ikuisesti kirjoihin ja kansiin". Miksi tätä pelätään niin paljon? Sossut kirjaavat työnsä oman kunnan sosiaalitoimen tietojärjestelmään, jota ei näe lääkäri, työnantaja, koulu, poliisi, naapuri eikä kaveri. Jos ette muuten päädy asioimaan lastensuojelun kanssa, kukaan ei käy katsomassa kirjauksia enää koskaan. Tai vaikka kävisikin, niin ei se ole mikään rikosrekisteri johon tehtyjen kirjausten perusteella arvioidaan perheen hyvyyttä tai huonoutta. Siellä lukee, että ilmoitus on tehty ja käsitelty, se siitä.
Onko sulla mennyt kokonaan ohi se, että eri rekisterien tietoja pyritään koko ajan kokoamaan yhä enemmän yhteen? Muutama vuosi sitten poliisi vaati oikeutta lukea kaikkia sos.puolen rekistereitä. Ja työkkärissä moni "autettava" käytännössä painostetaan antamaan lupa lukea kaikki sos. puolen ja terveystiedot.
Lastensuojelun kohteena olleet lapset voivat myös joutua lastensuojelun toimien kohteeksi "ennaltaehkäisevästi" vain sen vuoksi, että ovat itse olleet lasujen kohteena lapsina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti lasu ottaa mieheen myös yhteyttä ja kertoo asiasta kun sä et sitä ilmeisesti tee.Ko. kaverikin löysi keskusteluun? :)
Kyllä, terveisiä naapurista vaan. Tulee uusia lasuja jos vielä nään kännissä kaatuilevan pihalla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ja nyt sen käärmeen juominen tuli ilmi hirveiden selittelyiden kera. Normaalisti ei tarvitsisi selitellä vaan asia sujuisi lastensuojelun kanssa ihan tosta vaan mutta ei tainu olla ensimmäinen kerta. Jonku siihen on stoppi tehtävä jos ei juomistaan hallitse eikä ap sitä näytä hallitsevan
Oletko alkoholistiperheen lapsi? Mustavalkoisesti alkoholiin suhtautuvat yleensä ovat.
Omat vanhempani joivat hyvin vähän, mutta riitelivät tauotta ja olivat aina naama norsunvitulla. Olisin toivonut, että äiti olisi juonut edes joskus, että olisi ollut EDES JOSKUS hyvällä tuulella.
Kusipää on kusipää myös ilman alkoholia. Juominen ei tee kenestäkään narsistia. Moni alkkarin lapsi vain haluaa uskoa, että jos vanhempi olisi ollut selvä, hän olisi ollut aina kiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä uskonko koko aloitusta, koska en voi uskoa että noin raukkista kaveria kenelläkään on.Oot säälittävä juoppo. Toivottavasti susta tehdään lasu.
Siinäpä on oikeen kehumisen aihe kun pystyt niin monta olutta juomaan sen jälkeen kun saat lapset nukkumaan.
Se ilmeisesti oikeuttaa juomaan kun ei oo korttia.
Säälittää sun lapset
Sääli itseäsi että olet tuollainen brutaali kyylä.
Ei ollut aiheellinen, jonka sossutkin varmasti toteavat, mutten ymmärrä miksi itse edes soitit kaverin paikalle. Olisit nukkunut pääsi selväksi lasten nukkuessa.
oikein tehty!!ymmärrätkö että olit HUMALASSA, poistaako se vastuuta/humalaa kun soitit kaverille? entä jos kaverisi ei olisi päässyt, mitäs sitten? ehdoton 0-alkoholille kun lapset ovat kotona