Terveyskeskuspäivystyksessä surkea kohtelu, kertoo lääkäri. Linkki;
http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-2000001260493.html
Aivan kamalaa luettavaa!
Hoidossa säästetään liikaa ja asenne potilaita kohtaan on huono.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Ai tää menikin provoiluksi. No niinpä arvelinkin......Joku saa iloa siitä mollaa sairaanhoitajia ja saa ehkä pahan mielenkin jollekin. Mutta ehkä sinulla on siihen jokin tarve:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukut, miksi?
Vierailija kirjoitti:
Erikoista, että itse olen saanut vain hyvää kohtelua ollessani muutaman kerran päivystyksessä potilaana. Olen itsekin sairaanhoitaja, mutta ammattini ei näy potilastiedoissa. Olen mennyt sinne vain akuutissa vaivassa ja päässyt hoitoon heti ( munuaisaltaantulehdus ja murtuma). Mitään valittamista ei ole. En tiedä onko se sitten sattumaa vai mitä. On kuitenkin aika paljon kyse myös siitä, mitkä on odotukset hoitoa kohtaan. Onko ne realistiset vai ei. Päivystyksessä hoidetaan akuutti hoito; ei jatkotutkumuksia eikä pitkään jatkuneiden vaivojen selvittelyjä, B-todistuksista yms paperirumbasta puhumattakaan. Tässäkin ketjussa on tullut ilmi, että moni on mennyt päivystykseen vaivan takia, joka ei mitenkään kuulu sinne. Päivystys on tarkoitettu sellaisten vaivojen hoitoon, jotka eivät voi odottaa seuraavaan päivään. Jos menet poskiontelotulehduksen kanssa sinne, on selvää että odottamaan joudut. Se on ihan normaalia. Sydäninfarktit, aivoinfaktit, TIA-kohtaukset, umpilisäkkeentulehdukset, sepsikset, isot murtumat, myrkytykset, vammat, isot haavat. Ne menee aina edelle ja niin kuuluukin.
Kyllä koira koiran tuntee, vaikka ei paperissa lukisikaan. Selkeästi puheessa on koodikieli, jota kukaan ei erityisesti peittele omassa ympäristössään. Sen osaavat jo ammattipotilaatkin, jopa käyttäytyminen vaikutaa.
Itsehän aloitit. Äärimäisen ylimielinen asenne paistaa läpi, turha sitä on kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavapiirissäni pukkaa olemana niin, että mitä vittumaisempi perusilme, kovempi kaakatus, juoruiluinto, itsensä jalustalle nostaja, katkeruus, kyräily ja epäkohtien kyttäys, sitä varmemmin paljastuu hoitsuksi. Näitä on entisistä koulututtavista, sukulaisista, kavereista jne. saanut sivusta seurata. Kaikkia yhdistää helvetillinen pätemisen tarve ja kummallinen katkeruus erityisesti lääkäreitä kohtaan. Jokainen on terveysalan huippuasiantuntija erikoisalasta riippumatta, luennointi-intonsa perusteella vähintäänkin kaikkien alojen tohtori ja asiantuntijalausuntoja tulee kysymättä. Jokaisen työ on maailman rankinta ja kiireisintä, vaativuudesta puhumattakaan.
En ihmettele, että töykeän käytöksen lähteeksi paljastui tässäkin tapauksessa hoitajat.
Tämä nyt ei pidä lainkaan paikkaansa. Nykyisistä sairaanhoitajista 95% on käynyt lukion, pääosin hyvillä arvosanoilla sillä amk:n pääsykokeisiin ei ole perinteisesti päässyt osallistumaan huonoilla. Ovat aivan ihania ihmisiä; empaattisia ja jaksavia, fiksuja tyttöjä, joilla mennyt koulu hyvin. Sairaanhoitajilla on myös hyvät etenemismahdollisuudet terveystieteisiin/terveyshallintotieteisiin/terveystaloustieteisiin yliopistoissa.
Tunnistan kuvauksestasi ehkä jotain maalaisia 60+ perushoitajia, mutta en kaupunkien sairaanhoitajia.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä jatkuvaa marmatusta raskaasta työstä ja siitä, että se pois perheeltä. Kaikki työ on pois perheeltä. Työstä saatu palkka on korvaus vapaa-ajan menettämisestä. Se pätee kaikkiin töihin ja ammaatteihin.
Suomessa on kuitenkin toistaiseksi ollut vapaus valita ammattinsa. Miksi sitten kouluttautua ammattiin, jonka kokee ylitsepääsemättömän raskaaksi? Minusta ei olisi sairaanhoitajaksi. Siksi en kouluttautunut sille alalle.
Niin, aika moni ei varmaan tiedä, kuinka rankkaa se lopulta on. Näkeehän sen tältäkin palstalta, että ihmisillä ei ole mitään käryä työn raskaudesta. Väitetään kivenkovaan, että suhteilla 15 monisairasta potilasta/ 2-3 hoitajaa on mahdollista hoitaa potilaat arvokkaasti ja ihmisarvoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Sinähän se varsin sivistynyt olet, vähintään tohtoristasoa. Tais jäädä ko. koulutus itsellesi vain haaveeksi, kun noin kova tarve on tässä ketjussa mollata ja alapeukuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavapiirissäni pukkaa olemana niin, että mitä vittumaisempi perusilme, kovempi kaakatus, juoruiluinto, itsensä jalustalle nostaja, katkeruus, kyräily ja epäkohtien kyttäys, sitä varmemmin paljastuu hoitsuksi. Näitä on entisistä koulututtavista, sukulaisista, kavereista jne. saanut sivusta seurata. Kaikkia yhdistää helvetillinen pätemisen tarve ja kummallinen katkeruus erityisesti lääkäreitä kohtaan. Jokainen on terveysalan huippuasiantuntija erikoisalasta riippumatta, luennointi-intonsa perusteella vähintäänkin kaikkien alojen tohtori ja asiantuntijalausuntoja tulee kysymättä. Jokaisen työ on maailman rankinta ja kiireisintä, vaativuudesta puhumattakaan.
En ihmettele, että töykeän käytöksen lähteeksi paljastui tässäkin tapauksessa hoitajat.
Näkyy olevan niin että yksi hoitsu ehti jo tässäkin riitelemään kahden eri ihmisen kanssa pelkästään peukalon asennosta. Oliko ihan pakko todistaa tuokin väittämä todeksi :)
myös minä seurannut sivusta, kun varsinkin parin siiderin jälkeen puheet on semmoisia että ei uskoisi millään.
Kyllä minäkin eilen ihmettelin terveyskeskuksen päivystyksessä kun lähes ainoana potilaana odottelin vuoroa sairaanhoitajalle pari tuntia. Ensin oli aulassa neljä potilasta ja he kaikki pääsivät minua ennen sisään ja pois. lopulta vuoroaan ei ollut odottamassa muita kun minä eikä mitään taas tuntiin tapahtunut minun suuntaani. Otti ihan helvetisti päähän kun vastaanotossa kolme sairaanhoitajaa nojaili seinään ja selaili kännyköitään. Lopulta kun alkoivat tirskua vastaanottokopin seinällä oleville valokuville ja ottivat niistä kuvia niin ajattelin että nyt ei kyllä varmaan mitkään tärkeät työtehtävät ole menossa ja marssin kysymään, että kuinkahan kauan tässä joutuu vielä omaa vuoroaan odottelemaan. Vastaanottovirkailija kysyi, että ai onko sulla joku kiire. Vittu että otti päähän. Sairaanhoitajat liukeni paikalta aika nopeasti kännyköineen ja pääsin sitten viiden minuutin sisällä sisään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täälläkin jankutetaan hoitajien asenteista, kun kyse on työn valtavasta kuormituksesta? Minä, akateemisen tutkinnon suorittanut sauraanhoitaja, menin innosta puhkuen töihin ja kahdessa kuukaudessa väsyin niin, että en enää jaksanut. Työ on ÄÄRIMMÄISEN rankkaa.
Sitä en ymmärrä, miksi ihminen kritisoi toisen ringissä istumista tai palaveria - nuo ovat pakollisia osioita.
Mitä, jos itse tulisitte kokeilemaan työtä, jossa seisotte ja juoksette 7h 20min päivässä, teette fyysisesti raskasta työtä, jossa vaaditaan myös paljon muuta? Kolmivuorotyössä, päivästä toiseen.
Kyse ei ole siitä, että alalla olevat ihmiset olisivat vääriä -ehei, nuoret opiskelijat ovat iloa täynnä, vaan siitä että ala on niin TAJUTTOMAN rankka.
Silti ei ole tarve kehittää keinoja työn keventämiseen, eikä tämä tarkoita sitä työvuorojen älytöntä sekoittelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni pisti silmään tuo että hoitajat eivät tienneet miksi ko. ihminen on potilaana. Joko hoitajat eivät olleet lukeneet raporttia tai sitten potilaan tutkinut LÄÄKÄRI on kirjannut tiedot väärin -> väärä tieto välittyy hoitajille. Eli aina ei kannata syyttää toista ammattikuntaa, vaan virhe on voinut tapahtua myös omien kollegoiden joukossa.
Itse sairaanhoitajana otan usein potilaan vastaan ja kirjaan mitä potilas/omainen kertoo. Olen usein huomannut, että lääkäri minun tekstini perusteella kirjoittaa oman tekstinsä, eli ei välttämättä tarkista faktoja. Olen myös usein lukenut lääkärin tulotekstiä, jossa puhutaan esimerkiksi potilaan kestokatetrista (joka jo poistettu) ym.
Tokikaan en sano, etteikö hoitajistakin löytyisi niitä mätiä hoitajia. Niitä nimittäin löytyy aivan liikaa! 😡
Ihanan tyypillinen hoitsupuolustus. Syyllisen löytäminen on tärkeintä, ei se miten virhe vältettäisiin vastaisuudessa. Ihan sama, johtuuko epäasialliseksi koettu käytös huonosta kirjaamisesta, välinpitämättömyydestä, ammattitaidottomuudesta vai potilaan mielikuvituksesta, potilas kuitenkin tuntee joutuneensa kohdelluksi epäasiallisesti. Se on se totuus, mistä pitäisi lähteä, ei siitä, kenen vika se on.
Se, mistä vika johtuu, vaikuttaa suuresti siihen miten vastaava "moka" vältetään jatkossa. Eli on kyse sitten lääkärin tulohaastattelun yhteydessä kirjaamasta väärästä tiedosta, hoitajien raportin lukemattomuusesta tai mistä tahansa muusta, toimintatapoja on vaikea kehittää paremmaksi jos ei tiedetä missä mättää. Ts. on turha torua hoitajia raportin lukemattomuudesta ja pyytää heitä skarppaamaan, jos raportilla lukee asioita jotka eivät pidä paikkaansa. Yhtä turhaa on pyytää lääkäreitä kirjaamaan tarkkaavaisemmin, jos näitä kirjauksia ei hyödynnetä.
Potilaan kokema epäasiallinen kohtelukin tulee selvittää. Toki voidaan yleisesti puhua esmes osastotunnilla että näin on käynyt, mutta jos tämä epäasiallisuus on toistuvaa, on mielestäni tarkoituksenmukaisempaa selvittää kenen/keiden taholta tämä kumpuaa ja ennenkaikkea mistä epäasiallisuus johtuu.
T. se hoitsupuolustautuja
Vierailija kirjoitti:
Kaverini on ollut lääkärinä noin 18 vuotta. Alkuaikoina hän oli "heittopussi-TK-lääkäri" ja tekikin ihan mielellään noita hommia reppufirman kautta. Tuolloin hänen metodinsa tutustua työpaikkaan (=terveyskeskukseen) oli ilmestyä sinne ensin potilaana ja katsoa kuinka homma hoituu. Jos homma oli hoitunut huonosti, parin päivän päästä väki oli nolona kun "hölmöjä kysellyt" olikin samalla puolella tiskiä...
Joo, resurssien tuhlausta etc eikä välttämättä toimisi nykyään ehkä, mutta hänen hommassaan on ideaa - miksi puuttuu "mittaripotilaat" jotka olisivat alan asiantuntijoita ja incognitona kävisivät tsekkaamassa tekemisen laadun?
Toi olisi hyvä, mystery shopper-tyyliin käytäisiin auditoimassa julkisen sektorin palveluita ja tulokset julkaistaisiin. Yksityisellähän näitä jo on ravintoloissa, hotelleissa ja kaupoissa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Niin totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni pisti silmään tuo että hoitajat eivät tienneet miksi ko. ihminen on potilaana. Joko hoitajat eivät olleet lukeneet raporttia tai sitten potilaan tutkinut LÄÄKÄRI on kirjannut tiedot väärin -> väärä tieto välittyy hoitajille. Eli aina ei kannata syyttää toista ammattikuntaa, vaan virhe on voinut tapahtua myös omien kollegoiden joukossa.
Itse sairaanhoitajana otan usein potilaan vastaan ja kirjaan mitä potilas/omainen kertoo. Olen usein huomannut, että lääkäri minun tekstini perusteella kirjoittaa oman tekstinsä, eli ei välttämättä tarkista faktoja. Olen myös usein lukenut lääkärin tulotekstiä, jossa puhutaan esimerkiksi potilaan kestokatetrista (joka jo poistettu) ym.
Tokikaan en sano, etteikö hoitajistakin löytyisi niitä mätiä hoitajia. Niitä nimittäin löytyy aivan liikaa! 😡
Ihanan tyypillinen hoitsupuolustus. Syyllisen löytäminen on tärkeintä, ei se miten virhe vältettäisiin vastaisuudessa. Ihan sama, johtuuko epäasialliseksi koettu käytös huonosta kirjaamisesta, välinpitämättömyydestä, ammattitaidottomuudesta vai potilaan mielikuvituksesta, potilas kuitenkin tuntee joutuneensa kohdelluksi epäasiallisesti. Se on se totuus, mistä pitäisi lähteä, ei siitä, kenen vika se on.
Se, mistä vika johtuu, vaikuttaa suuresti siihen miten vastaava "moka" vältetään jatkossa. Eli on kyse sitten lääkärin tulohaastattelun yhteydessä kirjaamasta väärästä tiedosta, hoitajien raportin lukemattomuusesta tai mistä tahansa muusta, toimintatapoja on vaikea kehittää paremmaksi jos ei tiedetä missä mättää. Ts. on turha torua hoitajia raportin lukemattomuudesta ja pyytää heitä skarppaamaan, jos raportilla lukee asioita jotka eivät pidä paikkaansa. Yhtä turhaa on pyytää lääkäreitä kirjaamaan tarkkaavaisemmin, jos näitä kirjauksia ei hyödynnetä.
Potilaan kokema epäasiallinen kohtelukin tulee selvittää. Toki voidaan yleisesti puhua esmes osastotunnilla että näin on käynyt, mutta jos tämä epäasiallisuus on toistuvaa, on mielestäni tarkoituksenmukaisempaa selvittää kenen/keiden taholta tämä kumpuaa ja ennenkaikkea mistä epäasiallisuus johtuu.
T. se hoitsupuolustautuja
Nii, kun syyllinen on löydetty, niin muut voi unohtaa asia, paitsi että voihan sille syylliselle vinoilla luvallisesti ainakin selän takana. Hyviä puheenaiheita kun "se", ei ole paikalla.
En ymmärrä tätä jatkuvaa marmatusta raskaasta työstä ja siitä, että se pois perheeltä. Kaikki työ on pois perheeltä. Työstä saatu palkka on korvaus vapaa-ajan menettämisestä. Se pätee kaikkiin töihin ja ammaatteihin.
Suomessa on kuitenkin toistaiseksi ollut vapaus valita ammattinsa. Miksi sitten kouluttautua ammattiin, jonka kokee ylitsepääsemättömän raskaaksi? Minusta ei olisi sairaanhoitajaksi. Siksi en kouluttautunut sille alalle.