Terveyskeskuspäivystyksessä surkea kohtelu, kertoo lääkäri. Linkki;
http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-2000001260493.html
Aivan kamalaa luettavaa!
Hoidossa säästetään liikaa ja asenne potilaita kohtaan on huono.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa koko ajan eriarvoistuva terveydenhoito. Kohta saa päivysthksenkin normaalitasoisena rahalla ja vanhus ja vähävarainen joutuu entistäkin surkeampaan julkiseen päivystyjseen.
Sote-uudistuksen jälkeen voi hakeutua kasvavassa määrin myös yksityiselle, valita esimerkiksi itse lääkärinsä. Minusta oikein tervetullut muutos, julkinen perusterveydenhuolto on palvelutasoltaan surkea ja asenne asiakasta kohtaan karmea. Julkinen erikoissairaanhoito on onneksi huomattavasti laadukkaampaa.
Päivystyksessähän tulee olla kaikkien erikoisalojen päivystys eli kyllä sinä mennet jatkossakin julkiselle, eiköhän tuo lääkärikin ymmärtänyt että hänellä on joku pahasti vialla ja siksi hakeutui julkiseen.
Tarvitaan rautaista ammattitaitoa, että erottaa narisijat ja oikeasti sairaat oikeaan jonoon, valitettavasti ihminen joka pystyy peittoa pyytämään ja kaveria auttamaan usein ei kauhean sairas ole vaikka niin sanookin. Eli kauhea sanoa että sairaankin pitää osata esittää asiansa oikealla tavalla että saa oikean paikan jonossa.
No tässä tulee kyllä mieleen se, että yllättävän hyväkuntoinen potilas on ollut " aivoverenvuotopotilas-epäillyksi), jos on aikaa alkaa ohjeistamaan hoitajia potilaiden hoidosta, auttamaan muita potilaita yms yms. Näin sairaanhoitajana olisi kyllä melkoisesti juttuja ja tapauksia kerrottavana lääkäreistä. Miten joutuu jatkuvasti paikkailemaan heidän virheitään ja jatkuvasti selittelemään potilaille heidän sanomisiaan ja käytöstään. Nykyaikana sairaanhoitaja joutuu jatkuvasti kestämään jatkuvaa negatiivista arvostelua potilaiden taholta, ip-lehdissä ja nyt vielä lääkäreiden taholta. Todellisuus tuona päivänä on saattanut olla se, että kuudesta työntekijästä töissä on ehkä neljä eikä sijaisia saada. Yhdellä saattaa itsellään olla kova migreeni tai olla sairaampi kuin moni tk-päivystyksen potilaista. En yhtään ihmettele, että työntekijöitä ei enää saada. Olen työskennellyt myös muissa töissä ja missään ei joudu kuuntelemaan sellaista sontaa kuin terveydenhuollossa ja varsinkin päivystykset ovat pahimpia paikkoja. Jokaiselle suosittelisin tutustumista ko. työhön ja kysytään sen jälkeen alkaisitko itse moiseen :)
Vierailija kirjoitti:
Täällä on päivystyksessä ilmeisesti ohjeistus, ettei päästetä vastaanotolle paljon ketään. Lapselle kaksi kertaa soittanut aikaa 10 vuoden sisään ja kumpanakaan kertana ei päässyt. No eihän se kunnossa ole vieläkään, kun ei haluta hoitaa.
Päivystykseen ei varata aikoja.
Jos on aikaa odotella 10 vuotta, niin ei ole päivystysasia todellakaan. Päivystyksessä hoidetaan ja tutkitaan äkilliset tapaukset.
Tavallinen, kiireetön vastaanottoaika varaamaan lapselle jos todella tarvetta on.
Vierailija kirjoitti:
Julkisessa systeemissä on se huono puoli että kaikki hoitavat henkilöt ovat anonyymiyden suojissa, ja kenelläkään ei oikeastaan ole henkilökohtaista vastuuta, paitsi korkeintaan vakavista hoitovirheistä. Kaikki vastuu on juvitetty erilaisille "tiimeille" tai potilaita pallotellaan edes takaisin lääkäriltä ja osastolta toiselle.
Samahan se on yksityisellä, ensin sinun on tiedettävä missä sinun vaivasi on, jos ahdistaa ja valitset keuhkolääkärin, menee puoli vuotta, kasoittain rahaa ja lopulta hän kirjoittaa lähetteen erikoisairaanhoitoon julkiselle puolelle js sielä todetaan vian olevan sydämessä.
Onko tuo lääkäri elänyt pullossa, kun noin järkyttyi? Ei tarvitse kuin vähän uutisia seurata niin olisi tiennyt mikä odottaa. Miten lääkäri voi olla noin pihalla siitä mitä päivystyksessä tapahtuu? Ei päivystyksessä ole aikaa tervehtiä jokaista potilasta, esittäytyä ja tutustua jokaisen potilaan tulosyyhyn. Tai jos kysyt tulosyytä potilaalta itseltään, vastaus voi hyvinkin olla "haista vittu! katso sieltä papereistasi äläkä kysele tyhmiä!". On myös saattanut näyttää hoitajien silmissä epäilyttävältä, että "ennenkokemattomissa kivuissa" potilas juoksentelee pitkin käytäviä huolehtimassa muista potilaista. Ne oikeasti kipeät ovat hiljaa ja paikallaan.
Esimerkkejä potilaiden kommunikoinnista päivystyksessä:
_ Kuka sun esimiehes on?
-Mikä sun nimes on?
-Vitun lehmä, mä en lähe tästä mihinkään ennen kuin alkaa tapahtua
-Mikä vittu siinä ämmä maksaa?
-Mä tulin röntgeniin, onko jonoa ( ihmisellä venähdys nilkassa, ei vaadi lääkärikäyntiä saati röntgeniä, ja oletus siitä, että vain lampsisi röntgeniin päivystysaikana on ymmärrettävästi täysin väärä). Onko ämmä jonoa mä kysyin, en kysynyt muuta? Mitä mä ämmä sulta kysyin?
- Aattelin tulla otattaan rokotuksen, huomenna lähen Thaimaahan ( ai aattelit tulla la-iltana päivystykseen, täällä ei pistetä mitään rokotuksia, ne on terv.aseman hommia). Tähän yleensä vastaus: Tätä tää julkinen on, voi vittu mitä palvelua. Vitun ämmät, veroja maksetaan ja tätä on palvelu. Ihmisen oma vikahan ei ole se, että asioita ei hoideta kuntoon ajoissa. Se on yhteiskunnan vika.
-Mulla on ollut 6 viikkoa polvi kipeä, ei tässä mitään uutta ole, mutta en akka lähde täältä mihinkään ennen kuin on tehty röntgenit, magneettitutkmukset, ortopedin konsultaatiot, tähystykset jne jne....Ai niinkö aattelit, mitäs aattelet että meidän lääkäri tästä ajattelisi jos sut sinne pistettäisiin.....
- Miks vitussa toi pääsee ennen mua, vaikka olen ollut tässä kolme tuntia? Hä? Vaadin vastauksen. Niin, meillä on vaitiolovelvollisuus. Päivystyksissä hoidetaan kiireellisyyden ja vaivan mukaan. Jos ihmisellä on esim. verenmyrkytys ja CRP 350, niin hän pääsee eteenpäin ennen sinua jolla on ollut poskionteloissa tuntemuksia 3 viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni pisti silmään tuo että hoitajat eivät tienneet miksi ko. ihminen on potilaana. Joko hoitajat eivät olleet lukeneet raporttia tai sitten potilaan tutkinut LÄÄKÄRI on kirjannut tiedot väärin -> väärä tieto välittyy hoitajille. Eli aina ei kannata syyttää toista ammattikuntaa, vaan virhe on voinut tapahtua myös omien kollegoiden joukossa.
Itse sairaanhoitajana otan usein potilaan vastaan ja kirjaan mitä potilas/omainen kertoo. Olen usein huomannut, että lääkäri minun tekstini perusteella kirjoittaa oman tekstinsä, eli ei välttämättä tarkista faktoja. Olen myös usein lukenut lääkärin tulotekstiä, jossa puhutaan esimerkiksi potilaan kestokatetrista (joka jo poistettu) ym.
Tokikaan en sano, etteikö hoitajistakin löytyisi niitä mätiä hoitajia. Niitä nimittäin löytyy aivan liikaa! 😡
Ihanan tyypillinen hoitsupuolustus. Syyllisen löytäminen on tärkeintä, ei se miten virhe vältettäisiin vastaisuudessa. Ihan sama, johtuuko epäasialliseksi koettu käytös huonosta kirjaamisesta, välinpitämättömyydestä, ammattitaidottomuudesta vai potilaan mielikuvituksesta, potilas kuitenkin tuntee joutuneensa kohdelluksi epäasiallisesti. Se on se totuus, mistä pitäisi lähteä, ei siitä, kenen vika se on.
Se nimenomaan pitää sevittää että missä se vika on ja samalla ilmenee sekin että kenen vika se on.
Vika on paikalla olevan hoidon esimiehen joka ei ole luonut käytäntöjä siihen miten hoito toimisi ja tieto potilaasta olisi oikeaa. Esimies on ilmeisen välinpitämätön. Suomalaisten luonne on aika holtiton.
Kuulostaa, ihan tarkoin Suomalaiselta virkamieheltä.
Aina oikeassa, eikä mitään kannata muuttaa, koska nykyinen käytäntö on virkamiehen kannalta turvallinen. Jos ei tee mitään, niin ei joudu vastuuseen mistään. Se on peritty Venäjän vallan aikaisista virkamiesten hyvistä käytännöistä, joita vielä pidetään kynsin hampain pystyssä. Että ei ihan tuore tapaus, mutta sitä ei oikeat ihmiset tiedä, koska yksityisellä vastaanotolla siihen ei enää törmää.
Keski-ikäinen mies ei myöskään pääse hoitoon, jos pystyy itse kävelemään päivystykseen. Minulla oli selkeästi luu poikki kädestä, siihen ei tarvinnut rönkkeniä, kun sen näki päältä. Joudoin odottelemaan 12 tuntia, kun kaikki sisään tulleet äänekkäät naiset meni ohi. Sen ymmärsin, että lapset pääsivät ohittamaan, mutta rivoja puhuva nainen oli erityisen hyvä asiakas, koska pääsi erittäin nopeasti eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on päivystyksessä ilmeisesti ohjeistus, ettei päästetä vastaanotolle paljon ketään. Lapselle kaksi kertaa soittanut aikaa 10 vuoden sisään ja kumpanakaan kertana ei päässyt. No eihän se kunnossa ole vieläkään, kun ei haluta hoitaa.
Päivystykseen ei varata aikoja.
Jos on aikaa odotella 10 vuotta, niin ei ole päivystysasia todellakaan. Päivystyksessä hoidetaan ja tutkitaan äkilliset tapaukset.
Tavallinen, kiireetön vastaanottoaika varaamaan lapselle jos todella tarvetta on.
No ei se enää lapsi ole. Ei täältä saa kiireettömiäkään aikoja, yksityisellä on käyty.
Vierailija kirjoitti:
Olipa karmeaa luettavaa.
Hoitajien asenteet pitäisi saada kuntoon. Heidän päähänsä pitäisi saada iskostettua, että potilaita on kohdeltava hyvin tai seurauksena on potkut.
Ehkäpä hoitaja on loppuunpalanut, ja häntä päähänpotkittu. Siinä ei enää potkuta auta, vaan koko työyhteisö pitäisi saada resurseineen kuntoon. Koko hoitoala on syvältä!
Ja taas koitetaan selittää surkeaa asennetta säästöillä.
Rahan puute ei mitenkään aiheuta paskaa asennetta potilaita kohtaan. Se aiheuttaa ehkä sen että hoitajilla on kiire eikä kerkiä syventymään yksittäiseen potilaaseen niin paljoa kuin pitäisi mutta tuossa tarinassahan hoitsut oli pihalla kuin lumiukot ja silti äyskiminen ja tiuskiminen jatkui.
Huomatkaa että hoitsuksi ei pääse ilman soveltuvuustestiä eli minkähänlaisia ihmisvihaajia se testi on karsinutkaan hoitsun työstä jos nuo on kelvanneet koulutukseen...
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäinen mies ei myöskään pääse hoitoon, jos pystyy itse kävelemään päivystykseen. Minulla oli selkeästi luu poikki kädestä, siihen ei tarvinnut rönkkeniä, kun sen näki päältä. Joudoin odottelemaan 12 tuntia, kun kaikki sisään tulleet äänekkäät naiset meni ohi. Sen ymmärsin, että lapset pääsivät ohittamaan, mutta rivoja puhuva nainen oli erityisen hyvä asiakas, koska pääsi erittäin nopeasti eteenpäin.
Kyllä näin. Rouvan diagnoosi oli rivojen puhuminen ja kyseinen vaiva menee kiireellisyydessään elvytyksenkin ohi. Vai mikähän se rouvan tulosyy mahtoi olla..?
Sairaanhoitajien moraali ja asenne on syvältä. Luulevat olevansa lääkäreitten jälkeen Jumalasta seuraavia. Ajatelkaa jos menisitte kauppaan ja saisitte siellä yhtä töykeää palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näin. Rouvan diagnoosi oli rivojen puhuminen ja kyseinen vaiva menee kiireellisyydessään elvytyksenkin ohi. Vai mikähän se rouvan tulosyy mahtoi olla..?
Kovaääniset keski-ikäiset akat on herkimmin valittamassa eteenpäin jos eivät just heti saa sitä kipupiikkiään tai flunssapiikkiään tai mitä hittoa ovatkin sieltä hakemassa. Eli siis pidä meteliä niin palvelu yllättäen nopeutuu kun asiakaspalvelija haluaa päästä sinusta äkkiä eroon. Selvinpäinolevat miehet taas ei pahemmin valita, luultavasti he tulevat sairaalan päivystykseenkin vain koska akka pakotti tai ei yksinkertaisesti voinut odottaa kotona kipujen kanssa.
Ihan normimeininkiä, mun isä on monisairas ja lähes viikottain päivystyksessä, ystävällinen käytös on harvinaista
Vierailija kirjoitti:
Rahan puute ei mitenkään aiheuta paskaa asennetta potilaita kohtaan. Se aiheuttaa ehkä sen että hoitajilla on kiire eikä kerkiä syventymään yksittäiseen potilaaseen niin paljoa kuin pitäisi mutta tuossa tarinassahan hoitsut oli pihalla kuin lumiukot ja silti äyskiminen ja tiuskiminen jatkui.
Huomatkaa että hoitsuksi ei pääse ilman soveltuvuustestiä eli minkähänlaisia ihmisvihaajia se testi on karsinutkaan hoitsun työstä jos nuo on kelvanneet koulutukseen...
Kun olet vuosia jatkuvan kiireen keskellä etkä pysty hoitamaan potilaita niin hyvin kuin haluaisit, väsyt. Lisäksi vielä saat kuunnella arvostelua kollegoilta, lääkäreiltä, omaisilta yms... Kirjoituksesi on hieman ristiriitainen. Jos ei ehdi perehtymään potilaisiin, olet pihalla kuin lumiukko, joka aiheuttaa riittämättömyyden tunnetta ja epävarmuutta, joka aihettaa ärsyyntymistä, joka voi näkyä epäkohteliaana käytöksenä. Nuo asiat eivät sulje toisiaan pois, vaikka jostain syystä niin kuvitteletkin.
Mielestäni palkankorotus ei auta vaan hoitajien määrää pitäisi lisätä, joka myöskin vaatii rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olet vuosia jatkuvan kiireen keskellä etkä pysty hoitamaan potilaita niin hyvin kuin haluaisit, väsyt. Lisäksi vielä saat kuunnella arvostelua kollegoilta, lääkäreiltä, omaisilta yms... Kirjoituksesi on hieman ristiriitainen. Jos ei ehdi perehtymään potilaisiin, olet pihalla kuin lumiukko, joka aiheuttaa riittämättömyyden tunnetta ja epävarmuutta, joka aihettaa ärsyyntymistä, joka voi näkyä epäkohteliaana käytöksenä. Nuo asiat eivät sulje toisiaan pois, vaikka jostain syystä niin kuvitteletkin.
Mielestäni palkankorotus ei auta vaan hoitajien määrää pitäisi lisätä, joka myöskin vaatii rahaa.
Pointti on siinä että se huono asenne ja tiuskiminen kohtaa potilasta heti kärkeen vaikka hoitsut ei edes tiedä kuka potilas on tai miksi potilas on osastolla. Ei tunnu myöskään kiinnostavan ottaa selville näitä asioita. Lisähoitajien laittaminen surkean asenteen työyhteisöön ei paranna asennetta, pikemminkin käy niin että työtä tekevät tiuskivat edelleen potilaille ja loput lorvii tauolla kun ei paljoa nappaa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sote takaa että kohtelu tulee olemaan entistä hirveämpää,.
Pienen paikkakunnan pienessä päivystyksessä olen aina saanut hyvää kohtelua.
Kauhistuttaa kun päivystys siirtyy yhteispäivystykseen keskussairaalaan, ovista ja ikkunoista lappaa potilasta, yhdellä tikku sormessa, toisella aivoverenvuoto, kolmas riehuu huumepäissään.
Hoitajat väsyvät ja vaihtuvat ja kierre on jo nyt valmis, kiva sitten kun päivystysmatkat ruuhka Suomessa ovat samat kuin Lapissa.
Ei siinä paljon ehdi silmiin katsella.
Äläpästä hätäile, sanotaan Lapissa. Tässä tosikertomus .
Olin litistänyt sormeni maatalouskoneen kanssa, kipu niin kova että tuli välillä yö, vaikka muuten valosaa oliki. Yksin tietenki, ja siitä sitten autolla tk ta kohti. Meni pikkusen yli, eikä tkn ovi auennut enää. Näin siinä kuitenkin tutun hoiturin lähellä , joten kysyin että mitä pitäs tehä.
No, hän tiesi, että lanssi on reissussa eikä ihan heti tulisi. Tuumasi että palataanpa sinne tkhon, sitaisi sormeen lastan ja kirjasi aamulla ensimäiseksi potilaaksi. Anto vielä lääkettä kunnon lääkettä kipuun ja sano että eiköhän tuolla aamuun asti pärjää. Vaihtoehtona olisi ollut odotella ampulanssi ja mennä sadankilometrin päähän päivystykseen odottelemaan. Olishan siinäkin tieten koko yö mennyt. Nyt helpotti kun käsi oli kääreessä eikä päässyt liikkumaan ja lääke alkoi vaikuttamaan. Että, erilaista palvelua.
Omaa kokemusta aiheesta. Täällä Järvenpäässä terveyskeskuksessamme on "ulosheittäjä" haastattelemassa tulijoita ja asenne on se, että kun tänne asti selvisit niin lääkäriä ei tarvitse tavata.
Ennätyksenä tähän mennessä diagnosoitiin kaksivuotias kuumeinen taapero mun sylissä kuulustelupöydän toiselta puolelta kotiin lähetettäväksi. Painelin yksityiselle ja siellä löytyi sitten antibioottia vaativa tulehdus.
Päivystyksissä vaikuttaa siltä, että sinne tungetaan yhö enemmän kuntia vastuulle, mutta resurssit ei nouse.