Kaveri ei enää jaa elämästään juuri mitään
Moi! Onko normaalia, että ystävä ei enää jaa elämästään? Olemme tunteneet vuosia eikä meillä ole oikeastaan koskaan ollut mitään riitoja. Keskustellaan niitä näitä lähes päivittäin ja itse ainakin jaan hänelle tietoa, jos jotain on tapahtunut omassa elämässä tai on tapahtumassa. Ennen hänkin teki näin, muttei enää. Huomaan kyllä, että tavatessa hän on vielä vuosi pari sitten jakanut asioita, mutta nyt nekin ovat vähentyneet. Saan tietää asioista muuta kautta (kuten some) kuin hänen omasta suustaan. Oon aina pyrkinyt kuuntelemaan ja olemaan läsnä, jos hänellä on jotain kerrottavaa. Ekoja kertoja, kun huomasin ettei hän enää kaikesta kerro, saatoin udella lisää, mutta sekään ei auttanut enkä ole tätä tehnyt enää, koska haluan kunnioittaa hänen yksityisyyttään. Itseäni vain harmittaa, että kuulumisista keskusteleminen väkisin painottuu minun kontilleni kun aidosti haluaisin kuulla, mitä toiselle kuuluu ja mitä suunnitelmia hänellä on tulevaisuudessa. Toki on ollut painavempiakin asioita, joista hän ei ole kertonut, mutta yksi lähes toistuva asia on matkustaminen ulkomaille. Ennen hän kertoi innoissaan tulevasta ulkomaanmatkasta, mutta nytkin sain tietää somen kautta ettei hän ole täällä Suomessa. Olin pari viikkoa sitten itse kertonut lähteväni kesälomalla ulkomaille, mutta hän ei siinä kohtaa maininnut itse mitään. Tämä on pieni juttu, mutta yksi esimerkki. Isompiakin juttuja on ollut ja yhden aika merkittävänkin asian sain tietää toisen henkilön kautta sanomalehdestä
Kommentit (41)
Hän ei liene masentunut, jos kuitenkin puuhaa ja joillekin kertoo? Jos hän ei jostain syystä enää halua olla kaverisi, on kasvanut erilleen? Teillä ei ole ollut riitaa?
Kun ikää tulee lisää ihminen alkaa paremmin hahmottamaan millainen on, millaista elämää, jne haluaa elää. Teidän suhteenne kuullostaan melko raskaalta.
Mitä vähemmän kertoo elämästään niin sitä enemmän kerkeää elää itse.
Kannattaa vaihtaa kuulumiset yhdessä tekemiseen.
Kuulostaa tutulta. Saiko vauvan viime vuonna?
Yleensä tuollaiseen käytöksen muutokseen on kaksi syytä. Hän on menettänyt luottamuksensa sinuun tai häneen ei voi nykyisin luottaa syystä tai toisesta. Hän on ehkä tehnyt selkäsi takana jotain mistä ei halua jäädä kiinni, eikä halua koston pelossa jakaa enempää elämäänsä kanssasi ettet kostaisi takaisin niillä tiedoilla. Se nyt ihan sitten riippuu millaisissa piireissä elät, että mitähän käytös tarkoittaa.
"saatoin udella lisää"
Musta alkoi tuntua siltä, että kaveri halusi todella vaan udella mun asioita. Normaalina arkena ei soittanut koskaan, mutta silloin, kun tiesi, että jotain on tapahtunut, niin soitti ja kyseli kaiken yksityiskohtia myöten. Ja minä olen sellainen ihminen, etten ihan kaikkea halua jakaa.
Udella on ehkä väärä sana tähän. En siis väkisin yrittänyt saada tietooni kaikkea, mitä hänen elämässään tapahtuu vaan hiljalleen tapaamisilla ihan tavallisissa keskusteluissa en oikein ole saanut hänestä mitään irti ja ajattelin, että okei ehkä hänellä pyörii perus arki eikä ole mitään erityistå kommentoitavaa, joka on siis täysin ok. Kuitenkin tapaamisten välissä sattuu ja tapahtuu kaikenlaista eikä hän niistä puhu, vaikka ennen pystyimme jakaa kaiken. Noh eipä tälle kai mitään voi, en halua ketään pakottaa, mutta harmittavaa että keskustelut jäävät niin yksipuolisiksi ja tuntuu ehkä vähän itsestä nololta kertoa vain omasta elämästä ja arjesta :(
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tutulta. Saiko vauvan viime vuonna?
Ei ole lapsia
Vierailija kirjoitti:
Mitä vähemmän kertoo elämästään niin sitä enemmän kerkeää elää itse.
Kannattaa vaihtaa kuulumiset yhdessä tekemiseen.
Kyllä me yhdessä teemmekin asioita, kunhan siihen aika riittää. Olemme eläneet eri kaupungeissa nyt pienen hetken.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä tuollaiseen käytöksen muutokseen on kaksi syytä. Hän on menettänyt luottamuksensa sinuun tai häneen ei voi nykyisin luottaa syystä tai toisesta. Hän on ehkä tehnyt selkäsi takana jotain mistä ei halua jäädä kiinni, eikä halua koston pelossa jakaa enempää elämäänsä kanssasi ettet kostaisi takaisin niillä tiedoilla. Se nyt ihan sitten riippuu millaisissa piireissä elät, että mitähän käytös tarkoittaa.
Mmtätä mä just eniten pelkään että mitähän tässä on voinut sattua. Ei ole ollut riitoja tai mitään ja muuten asiat ovat ok.
Masennus tms. isompi ongelma mielen tai muun terveyden kanssa voi aiheuttaa tuollaisen tilanteen. Mun on todella vaikea puhua omasta tilanteestani tällä hetkellä läheisillekin kavereille, kun tilanne on niin raskas monella tapaa. Kuitenkin päällepäin näyttää pääosin tai ainakin ilman tarkempaa tarkastelua, että elämämme jatkuu entisellään. Tällainen mahdollista mutta tietysti aika epätodennäköistä varsinkin jos monta vuotta jatkunut.
Vierailija kirjoitti:
Kun ikää tulee lisää ihminen alkaa paremmin hahmottamaan millainen on, millaista elämää, jne haluaa elää. Teidän suhteenne kuullostaan melko raskaalta.
Voisitko perustella, millä tavalla raskaalta? Et kuitenkaan tunne meitä. Ikä varmasti vaikuttaa, ett lähdetään hieman eri poluille, mutta pidämme kuitenkin tiiviisti yhteyttä, mutta hänen puoleltaan jää useimmiten paljon kertomatta. Ei tietenkään kaikesta tarvitse avautua enkä sitä odotakaan, mutta yksikin juttu liittyi siihen, ettemme tule näkemään häntä yli vuoteen ja sain tämän tietää toista kautta enkä häneltä itseltään.
Moi. Mulla oli tällainen tilanne muutamankin ystävän kanssa. Molemmilta paljastui sitten myöhemmin parisuhde kriisit taustalta. Ystävä oli ollut kateellinen minun elämästä,vaikka se ei olekaan ollut ruusuilla tanssimista.
Vierailija kirjoitti:
Hän ei liene masentunut, jos kuitenkin puuhaa ja joillekin kertoo? Jos hän ei jostain syystä enää halua olla kaverisi, on kasvanut erilleen? Teillä ei ole ollut riitaa?
Ei ole ollut riitoja. On hänellä ollut vastoinkäymisiä elämässä, mutta olen yrittänyt olla niissä tukena niin paljon kun pystyn. Voi olla, että on masennusta tms, mutta tätä kertomatta jättämistö on tapahtunut jo ennen näitä vastoinkäymisiä :(
Jatkan vielä. Tuo siis jonka kavereissa oli näitä parisuhde kriisejä. Vaikka he selvisivät kriiseistä, ystävyys ei jatkunut samanlaisena. Se oli jotenkin surullista.
Oli vietetty minun häät ja sen jälkeen vähitellen molemmat erkaantuivat elämästäni. Jälkikäteen jäi sellainen fiilis, että mun onneni oli toisilta pois, vaikka olisin halunnut olla edelleen hyvä ystävä. En hehkuttanut elämääni, en elä kulissia.
Sitten toinen ystävä on sellainen, että vuosi jo ollut parisudekriisiä tosiaan. Olen koittanut olla tukena, mutta ystävä sulkeutuu vain omaan kuoreensa. Olen toivoton. Kun tapaamme, hän ei avaa mitään omasta elämästään. Välillä tuntuu, kuin en enää tietäisi kuka hän on. Haastavia juttuja
Vierailija kirjoitti:
Mä en ainakaan halua olla sellaisten kaveri jotka utelee kaikkea muttei kerro itsestään.
Kummin päin tarkoitit tämän kommentin? Tartuitko tuohon utelu sanaan? Se oli ehkä vähän väärä ilmaisu. Puhuimme aikoinaan molemmin puolin kuulumiset läpi, jaoimme ilot ja surut. Kun viime vuosina tämä on vähentynyt ja kuulen merkittävistäkin elämänmuutoksista toisaalta, olen ehkä esittänyt lisäkysymyksiä, jos toinen vaan vastaa no ihan hyvin menee ei tässä mitään, mutta silti hänen elämässään tapahtuu kaikenlaista, mistä olisi ennen minulle kertonut. En ole enää niin paljoa esittänyt näitä lisäkysymyksiä ja antanut hänelle tilaa. Siitä huolimatta ei hän minulle enää mistään kerro. Tätä tarkoitin.
Vierailija kirjoitti:
Moi. Mulla oli tällainen tilanne muutamankin ystävän kanssa. Molemmilta paljastui sitten myöhemmin parisuhde kriisit taustalta. Ystävä oli ollut kateellinen minun elämästä,vaikka se ei olekaan ollut ruusuilla tanssimista.
Hmm harmittava tilanne ja ei näistä koskaan tiedä! :( Toivottavasti ei ole mitään tällaista, en sitä toivo. Kyllä hän yleensä kyselee parisuhteistakin, mutta yleensä tarkoituksella jätän ne keskustelut vähemmälle etenkin jos toisella ei ole meneillään parisuhdetta. En oikeastaan juurikaan näistä asioista keskustele ellei jotain dramaattista olisi tapahtunut (ero tms). Toki vaikkei näistä puhuisikaan niin taustalla voi olla kateutta, en tiedä. Toivotaan ettei ole näin :(
Mä en ainakaan halua olla sellaisten kaveri jotka utelee kaikkea muttei kerro itsestään.