Järkyttävää miten paljon sossu kustantaa ihmisille esim. pyykinpesukoneita
Olen kodinelektroniikkaa myyvässä liikkeessä töissä ja ihan oikeesti. Päivittäin tulee useita (tänään 10) ihmisiä sossun lappujen kanssa ja heille maksetaan uusi pyykinpesukone tai ainakin osa siitä. Joillekin kunniakansalaisille on vielä kaikki herkut (kuljetus, asennus) kaupan päälle.
Huhhuh. Ja kiitosta ei muuten kuulu melkein koskaan. Voisinko itsekin mennä sossuun, että haluan pyykinpesukoneen koska en halua käyttää enää pesutupaa?
Ja kyseessä on keskisuuri kaupunki, voin vaan kuvitella mitä tämä on isommissa paikoissa.
Kommentit (269)
Vierailija kirjoitti:
Ellei ole töissä, pitäisi olla aikaa nyrkkipyykätä. Tai sitte kulkea likaisissa rytkyissä ellei huvita.
Johonkin pitäisi vetää raja että mitä veronmaksajalla on velvollisuus kustantaa.
Kyllä minusta pyykinpesukone on sellainen joka kuuluu näihin tarpeisiin jotka ihminen tarvitsee. Sukat ja alusvaatteet tms on helppo pestä käsin, mutta rupeeppa siinä ny viä pienessä altaassa paksuja huppareita ja housuja joka päivä tuntitolkulla pyykkäämään.
Esim. astianpesukone onkin sitten jo asia erikseen, astiat on helppo tiskata käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pelkän vasenkätisyyden perusteella vähemmistöön kuuluva työtön olen onnistunut saamaan sossusta bussilipun todella pitkäksi ajaksi vetoamalla syrjintään ja syrjäytymiseen, jos en pääse kulkemaan missään.
Helsingissä bussilippu on huomioitu perusosassa (485,50€/kk yksinasuvalla).
Siis olen saanut sossusta maksusitoumuksen bussilippuun todella pitkäksi aikaa noilla syillä.Itse en ole joutunut maksamaan yhtään.
Helsingissä? Tuo juuri on sitä eriarvoisuutta.
Vaatimalla ja valehtelemalla olet saanut itsellesi 55€/kk enemmän rahaa kuin muut. (Oletan, että olisit kuitenkin ostanut lipun.)
Ei kustanna uutta konetta ( en lukenut kuin ekan sivun).
Vierailija kirjoitti:
Ellei ole töissä, pitäisi olla aikaa nyrkkipyykätä. Tai sitte kulkea likaisissa rytkyissä ellei huvita.
Sossun asiakkaissa on tätä nykyä paljon töissäkäyviä myös.
Ja vaikka ei olisi töissä, niin pari alaikäistä mukulaa helmoissa pyörien se nyrkkipyykki on aika vaikea hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa taloissa ei nykyään enää ole pesutupaa. Minulle tuo sossun maksuosoitusten määrä kertoo siitä, että kaupungissasi on paljon köyhiä. Mikä mahtaa olla työttömyysprosentti?
Jokaisessa talossa on pyykkitupa tai ainakin erillisessä rakennuksessa talon yhteydessä. Ei voida olettaa että kaikilla on kone. Ei siis näidenkään. Mä en ole koskaan saanut sossusta mitään tuollaista vaikka lapsia onkin ja onneksi en enää tarvitsekaan sossua. Lastenvaunuihin sain osan ja lapsen lääkkeisiin osan.
Hmjaa.. en mä saanut harkinnanvaraista tukea kuin 70€ kun tarvitsin sängyn, imurin ja muita siivousvälineitä. Sänkyä en saanut, hankin sitten 2hlö joustinpatjan, nukun siinä. Pesukoneen mummilta.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisessa talossa on pyykkitupa tai ainakin erillisessä rakennuksessa talon yhteydessä.
Hei, tuletko kertomaan, missä se tässä meidän talossamme on? En ole löytänyt, enkä ole kuullut että kukaan naapureistakaan olisi. Lienee jokin tarkoin varjeltu salaisuus se sijainti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa taloissa ei nykyään enää ole pesutupaa. Minulle tuo sossun maksuosoitusten määrä kertoo siitä, että kaupungissasi on paljon köyhiä. Mikä mahtaa olla työttömyysprosentti?
Jokaisessa talossa on pyykkitupa tai ainakin erillisessä rakennuksessa talon yhteydessä. Ei voida olettaa että kaikilla on kone. Ei siis näidenkään. Mä en ole koskaan saanut sossusta mitään tuollaista vaikka lapsia onkin ja onneksi en enää tarvitsekaan sossua. Lastenvaunuihin sain osan ja lapsen lääkkeisiin osan.
?
Oho! Kiirettä pitäny teillä siellä Porvoon kodinelektroniikassa. 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pelkän vasenkätisyyden perusteella vähemmistöön kuuluva työtön olen onnistunut saamaan sossusta bussilipun todella pitkäksi ajaksi vetoamalla syrjintään ja syrjäytymiseen, jos en pääse kulkemaan missään.
Siis olen saanut sossusta maksusitoumuksen bussilippuun todella pitkäksi aikaa noilla syillä.Itse en ole joutunut maksamaan yhtään.
Vaatimalla ja valehtelemalla olet saanut itsellesi 55€/kk enemmän rahaa kuin muut. (Oletan, että olisit kuitenkin ostanut lipun.)
Niin juuri Helsingissä. Olen ollut työttömänä yli 4 vuotta ja tilanteeni on muutenkin vaikea. Sosiaalityöntekijä tietää kyllä tilanteestani ja on edellisillä kerroilla antanut maksusitoutumuksen bussilippuun ihan automaattisesti. Nyt olen kuitenkin käynyt työkykyselvityksessä ja se on ollut perusteena bussilipulle. En ostaisi bussilippua, jos joutuisin sen itse maksamaan. Silloin kun en ole bussilippua saanut olen kulkenut paikasta toiseen kävellen. Jouduin mm. kävelemään tammikuun kylmillä säillä.Nyt olen saanut bussilipun jostakin maalis tai huhtikuusta marraskuuhun. Niin, ja asun Helsingissä, koska olen syntynyt ja asunut koko elämäni täällä, enkä tiedä, missä muuallakaan voisin asua. Tuskin olisin Helsinkiin muuttanut, jos olisin muualla syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johonkin pitäisi vetää raja että mitä veronmaksajalla on velvollisuus kustantaa.
Niin tai ostaa käytetty kone muutamalla kympillä.
Varakkaat ihmisetkin ostavat käytettyjä tavaroita, miksi ihmeessä köyhien pitäisi saada kaikki uutena veronmaksajien kustantamana?
Köyhälläkin on järkeä, paljon ostettu työkavereilta ja roskisten vierestä otettu tavaraa, pyykinpesukonetta ei kannata ostaa käytettynä, 56 euroa pystyn maksamaan kk osamaksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisessa talossa on pyykkitupa? Ei meillä ole, talo on rakennettu 1930-luvulla, ja sijaitsee Helsingin kantakaupungissa. En usko, että naapurustossakaan paljon pyykkitupia on.
Joskus nuorempana asuin 1910-luvun talossa, sielläkään ei ollut pesutupaa, enkä saanut (tilapäisenä) sossun asiakkaana avustusta pesukoneeseen. Olisi pitänyt olla lapsia, kuulemma.
Ilmeisesti Syyrian tilannekin suorastaan kalpenee sen rinnalla kun Suomessa joillekin sossu ostaa pesukoneen......
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisessa talossa on pyykkitupa? Ei meillä ole, talo on rakennettu 1930-luvulla, ja sijaitsee Helsingin kantakaupungissa. En usko, että naapurustossakaan paljon pyykkitupia on.
Joskus nuorempana asuin 1910-luvun talossa, sielläkään ei ollut pesutupaa, enkä saanut (tilapäisenä) sossun asiakkaana avustusta pesukoneeseen. Olisi pitänyt olla lapsia, kuulemma.
Ei myöskään meidän talossa, rakennettu 2000-luvulla.
New Yorkissa ei saa olla joissain taloissa omaa pesukonetta..... Mistäköhän tuokin sitten johtuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatimalla ja valehtelemalla olet saanut itsellesi 55€/kk enemmän rahaa kuin muut. (Oletan, että olisit kuitenkin ostanut lipun.)Niin juuri Helsingissä. Olen ollut työttömänä yli 4 vuotta ja tilanteeni on muutenkin vaikea. Sosiaalityöntekijä tietää kyllä tilanteestani ja on edellisillä kerroilla antanut maksusitoutumuksen bussilippuun ihan automaattisesti. Nyt olen kuitenkin käynyt työkykyselvityksessä ja se on ollut perusteena bussilipulle. En ostaisi bussilippua, jos joutuisin sen itse maksamaan. Silloin kun en ole bussilippua saanut olen kulkenut paikasta toiseen kävellen. Jouduin mm. kävelemään tammikuun kylmillä säillä.Nyt olen saanut bussilipun jostakin maalis tai huhtikuusta marraskuuhun. Niin, ja asun Helsingissä, koska olen syntynyt ja asunut koko elämäni täällä, enkä tiedä, missä muuallakaan voisin asua. Tuskin olisin Helsinkiin muuttanut, jos olisin muualla syntynyt.
No mainitsin Helsingin, koska juuri netistä luin, että Helsingissä lippu lasketaan kuuluvaksi siihen perusosaan. Siksipä on erikoista, että joillekin se kuitenkin maksetaan erikseen.
Enkä tarkoittanut arvostella juuri sinua, vaan tätä systeemiä, jossa ne saavat enemmän, jotka äänekkäimmin osaavat vaatia. Eihän se sinun vikasi ole. Aika moni sossun asiakas on vaikeassa elämäntilanteessa.
Harkinnanvarainen toimeentulotuki olisi syytä rajata tiukemmin, ja tehdä siitä jotenkin läpinäkyvämpää (ehkä päätökset julkisiksi, yksilönsuojasta tietysti huolehtien).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harkinnanvarainen toimeentulotuen lisäosa pitäisi lääke- ja sairaalakuluja lukuunottamatta lakkauttaa kokonaan. Täysin järjetöntä, että ihmisille maksellaan pesukoneita, kännyköitä ja ties mitä muuta. Nyrkkipyykkiä voi aivan hyvin pestä niin kauan, että saa säästettyä rahat käytettyyn pesukoneeseen (ei muuten paljon maksa).
Vakuutusyhtiöt vaativat asennuspalvelun käytön. Itse asennettu kone - vahingon sattuessa ei korvata mitään.
Tämä ei ole totta. Kunhan asennus on tehty oikein, se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan silmälasit sain uutena ja niistäkin täytyi pyytää tarjouspyyntö KOLMESTA eri liikkeestä.
Tuo on todellakin vääryys - nimittäin siten, että sen tarjouspyynnön voi tehdä kolmeen kalliimpaan liikkeeseen. Silloin sossun asiakas saa paljon kalliimmat ja paremmat lasit kuin moni meistä jotka ostaa lasit omilla rahoillaan, sieltä mistä ne saa oikeasti halvimmalla.
Minä sain viime vuonna tukea silmälaseihin, koska näössä oli tapahtunut muutoksia ja tarvitsin näin iän puolesta jo kaksiteholasit. Noh, hain Specsaversilta arvion ja se oli n. 300e, sangat ja linssit. ( yritin niistä sos.toimen "määräämistä" sangoista etsiä sopivia, mutta taas moniteholinsseihin niistä ei käynyt mikään, joten oli pakko valita normivalikoimasta, tosin nämäkin olivat halvimmasta päästä. )
Sain maksusitoumuksen ja se oli 150e, joten loput 150e piti maksaa itse. Tästä Specsaversin työntekijä varoitteli jo etukäteen, että sos.toimella on tietyt taulukot minkä mukaan he näitä avustuksia laseihin antavat ja moniteholaseissa se on tuo n. 150e.
Että eipä tässä nyt saanut yhtään sen parempia, kalliimpia tai hienompia laseja kuin työssäkäyvätkään, ainakaan sossun avustuksella.
---
Sitten joku valitti asuntojen koosta, että miksi perheiden pitää sada niin iso, että pitäisi kelvata pienempi esim. 5 henkiselle perheelle. Katsokaas, kun nykyään ei sillä asunnon koolla ole mitään väliä, vaan VUOKRAN SUURUUDELLA. Jos löydät 5h + keittiö asunnon sillä summalla mikä sossuilla on rajana vaikkapa 4 henkiselle perheelle, niin toki saat ottaa sen. Esim., jos minä yksinäinen löydän tuon 5h+k 670 -750 eurolla/kk, niin saan vastaanottaa sen, koska tuo vuokrasumma on se minkä rajoissa pitää asunto löytää, jos saa toim.tulotukea.
Olen itse vaihtamassa juuri asuntoa ja kyllä tarvitsen tällä hetkellä toim.tulotukea, niin kun mainitsin sossulle, että laitoin neliömäärän rajaksi n. 50, niin hän sanoi, että korota ihmeessä 60 neliöön, koska sen kokoisiakin voi saada alta 700e. Ja esim. VVO:n asuntojen vuokraraja on sossuilla 750e, mutta muilla 670e täällä meidän kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei tullut pesukonetta kun muutin miehen talosta lapsen kanssa vuokra-asuntoon aikoinaan, kuulemma yhden lapsen kanssa voi hyvin pestä käsinkin pyykit. En edes pyytänyt että maksavat koko koneen vaan pyysin että auttavat edes jonkun verran ja tarjosin sitäkin että isäni ostaa koneen ja minä tuon kuitit niin saisin isälle jotain takaisin koneen hinnasta. Mutta ei, meidän talous ei tarvinnut pesukonetta heidän mielestään. Talossa ei ollut pyykkitupaa eikä kaupungissa pesulaa. Ostin lopulta sitten käytetyn koneen jonka sain isän avulla kuljetettua kotiin ja kytkettyä.
En oikein ymmärrä, miksi sossusta olisi pitänyt saada tähän rahaa. Sinullahan oli isä joka pystyi auttamaan. Kai maksoit hänelle koneen vähitellen takaisin.
Mielestäsi siis vanhemman pitää elättää aikuista lastaan vaikka tämä lapsi eläisi niin pienellä rahalla että hän olisi oikeutettu sosiaalitukiin? Jos on oikeutettu asumistukeen niin siitä pitää kieltäytyä jos vanhemmat pystyvät lainaaman rahaa, samoin lapsilisästä pitää kieltäytyä koska senkin rahasumman voi pyytää vanhemmilta lainaksi jne.
Tiedän erään joka sai sivusta täytettävän ison pesukoneen harkinnanvaraisena avustuksena vaikka talossa on pyykkitupa. Halvempi ja pienempi päältä täytettävä ei käynyt vaikka perheessä on vain kaksi ihmistä.
Tämä ihminen osaa heittäytyä surkeaksi tarpeen tullen ja tietää mistä naruista vedellä.
Ahdistuu ja masentuu jos ei saa tahtoaan läpi. On kuntoutustuella ja muka työkyvytön samalla kun tekee pimeitä hommia.