Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järkyttävää miten paljon sossu kustantaa ihmisille esim. pyykinpesukoneita

Vierailija
13.09.2016 |

Olen kodinelektroniikkaa myyvässä liikkeessä töissä ja ihan oikeesti. Päivittäin tulee useita (tänään 10) ihmisiä sossun lappujen kanssa ja heille maksetaan uusi pyykinpesukone tai ainakin osa siitä. Joillekin kunniakansalaisille on vielä kaikki herkut (kuljetus, asennus) kaupan päälle.

Huhhuh. Ja kiitosta ei muuten kuulu melkein koskaan. Voisinko itsekin mennä sossuun, että haluan pyykinpesukoneen koska en halua käyttää enää pesutupaa?

Ja kyseessä on keskisuuri kaupunki, voin vaan kuvitella mitä tämä on isommissa paikoissa.

Kommentit (269)

Vierailija
141/269 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sossusta saat vaikka ja mitä jos omaat näyttelijänlahjat. Persaukinen kaveri sai uuden puhelimen ja sossu maksaa tälle yhteiskunnan elätille bussilipunki. Mihin helvettiin työtön tarvii bussilippua

Toimeentulotukea haetaan verkon kautta tai paperilomakkeella liitteineen. Näyttelijänlahjoja ei pääse oikein esittelemään, vaikka haluaisi. Vai osaatko mainita paikkakunnan, jossa mennään käymään ja juttelemaan aina, kun toimeentulotukea haetaan?

Huomaa kyllä tämänkin ketjun paksuimmista väitteistä, että mitää tietoa asioista ei useimmilla ole, luuloja senkin edestä. Ja sitten ollaan kovin pöyristyneitä, mitä kaikkea sossun asiakkaille maksetaan.

Minä olen silmälasit joutunut sossun kustannuksella hankkimaan. Olisin ostanut uudet ihan perusosalla itse, mutta kun näkö oli muuttunut niin paljon, että optikko ei voinut määrätä uusia vahvuuksia, vaan ohjasi silmälääkärille. Ja silmälääkärissä käyntiin ei itselläni olisi enää ollut varaa.

Sain sossulta maksusitoumuksen silmälääkärikäyntiin (ajan sain kahden kuukauden päähän, jonka ajan olin ilman laseja, vanhat oli rikki) ja uusiin laseihin. Uudet lasit maksoivat 57 euroa. Minusta ihan kohtuuhinta, sossun lasit ei tarvi kalliimmat ollakaan enkä ole ikinä mistään merkeistä ja brändeistä perustanut.

Pesukoneen ostin hyvän (Mielen) silloin kun olin vielä työssä ja rahaa oli. Miele kestää varmasti yhtä kauan kuin toimeentulotukiasiakkuutenikin. En ymmärrä, että kukaan ostaa halvinta tai halpaa pesukonetta. Siinä ei ole järkeä kenenkään kannalta. Jos ostatte, ostakaa uusi ja hyvä, ja hoitakaa konettanne (se sitruunahappo ja tulovesisihtien, poistopumpun & nukkasihdin puhdistus). Hyvä kone oikein hoidettuna kestää yli 20 vuotta.

Vierailija
142/269 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/269 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sossu voisi kustantaa yhden asian pyykinpesua varten: pyykkilaudan!! SIitä vaan työttömät pyykkäämään nyrkkimenolla pyykkilaudalla.

Nykyvaatteet eivät kestä sellaista hinkkaamista.

Vierailija
144/269 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni pesukone ei ole mikään perusoikeus, kun ne pyykit voi edelleenkin pestä käsin pesuvadissa. Ihan tulee sitä itsekin harrastettua joidenkin vaatteiden kohdalla.

Vierailija
145/269 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni pesukone ei ole mikään perusoikeus, kun ne pyykit voi edelleenkin pestä käsin pesuvadissa. Ihan tulee sitä itsekin harrastettua joidenkin vaatteiden kohdalla.

Kyllä mäkin pesen esim. rintsikat käsin mutta jonkun lakanapyykin kanssa tilanne menee jo vaikeemmaks. Ja minne ripustat sellaisen määrän litimärkää pyykkiä kuivumaan? Kaikissa taloyhtiöissä ei tosiaan oo pesutupaa tai edes kuivaushuonetta. Kaikilla ei myöskään ole parveketta tai taloyhtiön pihalla tilaa pyykin kuivaukselle. Koneesta otetun pyykin voi sentään laittaa telineelle vaikka olkkariin koska se ei tipu vettä.

Ja huom., en itse ole sossun asiakas joten en puolustele omia etujani. Voin kuitenkin kuvitella miten epäkäytännöllistä olisi elää pelkän nyrkkipyykin varassa jossain kerrostaloasunnossa.

Vierailija
146/269 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietääkö kukaan miten usein kela korvaa pyykinpesukoneen?

Vierailija
147/269 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harkinnanvarainen toimeentulotuen lisäosa pitäisi lääke- ja sairaalakuluja lukuunottamatta lakkauttaa kokonaan. Täysin järjetöntä, että ihmisille maksellaan pesukoneita, kännyköitä ja ties mitä muuta. Nyrkkipyykkiä voi aivan hyvin pestä niin kauan, että saa säästettyä rahat käytettyyn pesukoneeseen (ei muuten paljon maksa).

Kännykkää ja myöskään tietokonetta ei makseta, koska ne eivät ole aivan välttämättömiä.

Opiskelija voi saada tietokoneen

Vierailija
148/269 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elin useamman vuoden työmarkkinatuella. Ei ollut varaa pesukoneeseen, nyrkkipyykillä pesin kaikki vuosikaudet. Pesutupaa ei ollut. Ei ollut muuten mitään pakastintakaan, ettei voinut ruokaa pakastaa varastoon. En tiedä, olisinko saanut toimeentulotukea, silloin ei kyllä tullut mieleenikään. Raskaat olivat ajat ja jäljen ovat jättäneet, vaikka nykyisin on vakituiset tulot.

Vierailija
149/269 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä, miksei sossu perusta pesutupaa tiloihinsa.

Ymmärrän sen että KAIKISTA pitää huolehtia, mutta esim. "ei kannata mennä töihin" lätinä o seurausta siitä, että osa ihmisistä saa ILMAISEKSI niin paljon, ettei "töihin meno kannata".

Kannatan sitä, että esim. asunnoilla olisi maksimikoot, ei niin että jos sossun varassa elävä tekee uuden lapsen saa enemmän asumistukea ja isomman asunnon (tuohan suorastaan kannustaa lisääntymään vaikka varaa ei ole elättää entisiäkään...) ja kappas vaan kun 3 lapsen kanssa saa asua isossa asunnossa (johon palkkatyöläisenä ei olisi varaa) niin ei työt paljon maistu.

Sama pitäisi olla pesukoneissa (ja monessa muussakin): jos et itse mene töihin ja maksa, niin pese sitten sossukäynnin yhteydessä siellä olevassa pesutuvassa, tai oman taloyhtiön pesutuvassa jos sellainen on.

HUOM: tiukka linja koskisi VAIN terveitä työikäisiä, ei sairaita/eläkeläisiä.

Tästä voisikin tulla mielenkiintoista. Meidän viiden hengen perheessä tulee melko lailla pyykkiä. Kerran viikossa vaihdetaan lakanat ja pyyheliinat, joka tekee noin neljä koneellista riippuen koneen koosta. Siihen tietysti päälle vielä vaatteet, sanotaanko koneellinen per päivä (lapset suttaavat ja muutenkin vaihdetaan vaatteet kerran päivässä). Niin ja meidän tapauksessa sossu on 25 kilsan päässä että sinne vain raahaamaan linkalla likaisia vaatteita. Tietysti kaiken vielä kruunaa jos perheessä on sattunut olemaan vaikka vatsatautia. Noh, meneehän se yksi päivä tuossakin, jos edes riittää kun yksi koneellinen käy noin kaksi tuntia. Ja tietysti märät pyykit pitää raahata vielä kotiinkin (onneksi meidän taloyhtiössä on sentään kuivaushuone).

Vierailija
150/269 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei voida kustantaa käytettyä konetta? Minulla on vanha konetta, eikä vikoja.

Vierailija
151/269 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on n. 12 vuotta sitten, omilla rahoilla , ostettu pesukone ja hyvin toimii vieläkin. Jotkut saavat pesukoneensa hajoamaan muutamassa vuodessa.

Vierailija
152/269 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tommosen takia en maksa enää veroja Suomeen. Aikuisen ihmisen pitää muutenkin pärjätä omillaan, tavalla tai toisella.

Vierailija
153/269 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juu, omista lapsistani tehtiin lasu likaisten vaatteiden takia. Ei ollut varaa edes käytettyyn pesukoneeseen (halvin oli 90e ja sekin olisi pitänyt hakea 30 kilsan päästä mutta milläs hait kun ei ollut autoa saati peräkärryä ja kaikki läheiset asuivat toisella puolella Suomea). Olin vissiin tosi huono pesemään nyrkkipyykillä koska vaatteet jäivät silti likaisiksi ja sellaisiksi rantuisiksi. Ja hemmetti että itkin tuota jo silloin mutta sossusta ilmoitettiin etteivät anna edes maksusitoutumusta (taloyhtiössä ei ollut edes kuivaushuonetta). 

No eipä mitään. Lasu tuli käymään ja selitin mikä tilanne oli, tahallani en lapsia likaisissa vaatteissa pitänyt vaan yritin parhaani mutta kun apua ei saanut mistään. Lastensuojelu hoiti asian ja parin viikon päästä meillä oli upouusi pyykinpesukone vessassa (kotiin tuotuna).  He auttoivat kyllä monessa muussakin asiassa, mistä olen todella kiitollinen edelleen. Exä kun pisti jatkuvasti kapuloita rattaisiin ja kirjaimellisesti muutettiin pelkät vaatepussit kädessä pois hänen luotaan. Lastensuojelu ei auttanut pelkästään materian osalta vaan sain todella paljon ihan henkistäkin tukea.

Velkani olen tuon osalta jo maksanut takaisin. Kun sain kaikki asiani kuntoon (varsinkin pääni), pääsin kunnolla hakemaan töitä ja onneksi sain niitä. 

Niin ja vaikka tuosta on aikaa pian 9 vuotta niin sama pesukone on edelleen käytössä. 

Kaiken kaikkiaan lastensuojelu auttoi meidät uuteen alkuun ja pesukone oli oikeasti sellainen asia, että itkin ilosta monta päivää. Enää lasten ei tarvinnut kulkea likaisissa vaatteissa eikä oma aikani mennyt siihen kun yritin parhaani mukaan hinkata niitä puhtaiksi.

Vierailija
154/269 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse sosiaalityöntekijänä myöntänyt ehkä yhden tai kaksi pesukonetta. Mistään subjektiivisesta oikeudesta ei ole kyse. Pesukone saatetaan myöntää esimerkiksi usean lapsen yksinhuoltajalle, jonka asuintalossa ei ole pesutupaa ja joka on ollut pitkään toimeentulotuen varassa. Pyykin peseminen on ihan perustarve, varsinkin kun perheessä on pieniä lapsia. Vuodevaatteita en itse edes osaisi pestä käsin. Ja pitkäaikainen toimeentulotukiasiakkuus tarkoittaa, että taloudellisia reservejä ei ole. Mainittakoon lopuksi sekin, että toimeentulotuella hankittavat koneet ovat halpismalleja ja kilpailutuksen seurauksena erittäin huokeita, esim. täällä stadissa Indesit edestätäytettävä 235 euroa (alv 0 %).

Vierailija
155/269 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tietääkö kukaan miten usein kela korvaa pyykinpesukoneen?

Ei ikinä.

Vierailija
156/269 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, joten joku on jo voinut vastata samaa, mutta tuolla sossun maksusitoumuksella myös huostassa olleet, itsenäistyvät nuoret ostavat pesukoneen. Eli huostassaoloaikana heille on kertynyt nk. omia varoja, joilla sitten itsenäistyessään ostavat oman kotinsa tarvikkeet. Nämä omat varat kertyvät esim. lapselle Kelan maksamasta vammaistuesta, kuntoutusrahasta, elatustuesta, vanhemman työttömyyskorvauksen lapsikorotuksesta tai vanhemman maksamasta hoitokorvauksesta. Em. etuudet tai maksut maksetaan siis sosiaalitoimeen, mutta niistä kertyy lapselle 40 % niitä omia varoja/itsenäistymisvaroja. Niille varoille avataan oma tili, joista niitä voidaan käyttää huostaanoton aikanakin johonkin lapsen hankintoihin, joita sossu muuten ei kustantaisi (esim. mopokortti tai ajokortti, ulkomaan matka)

Mutta siis itsenäistyvän nuoren kohdalla homma toimii yleensä niin, että sossu antaa maksusitoumuksen nuorelle, joka menee sitten vaikka kodinkoneliikkeeseen ja ostaa pyykkikoneen ja lasku maksetaan niistä nuorelle kertyneistä omista varoista/itsenäistymisvaroista. Eli aina tällainen maksusitoumuasasiakas ei saa avustusta, vaan käyttää omia varojaan, joita sossu vielä hallinnoi.

Joskus sossussa oli myös niitä välitystilejä, silloinkin rahat olivat asiakkaan omia rahoja ei avustusta.

Vierailija
157/269 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No juu, omista lapsistani tehtiin lasu likaisten vaatteiden takia. Ei ollut varaa edes käytettyyn pesukoneeseen (halvin oli 90e ja sekin olisi pitänyt hakea 30 kilsan päästä mutta milläs hait kun ei ollut autoa saati peräkärryä ja kaikki läheiset asuivat toisella puolella Suomea). Olin vissiin tosi huono pesemään nyrkkipyykillä koska vaatteet jäivät silti likaisiksi ja sellaisiksi rantuisiksi. Ja hemmetti että itkin tuota jo silloin mutta sossusta ilmoitettiin etteivät anna edes maksusitoutumusta (taloyhtiössä ei ollut edes kuivaushuonetta). 

No eipä mitään. Lasu tuli käymään ja selitin mikä tilanne oli, tahallani en lapsia likaisissa vaatteissa pitänyt vaan yritin parhaani mutta kun apua ei saanut mistään. Lastensuojelu hoiti asian ja parin viikon päästä meillä oli upouusi pyykinpesukone vessassa (kotiin tuotuna).  He auttoivat kyllä monessa muussakin asiassa, mistä olen todella kiitollinen edelleen. Exä kun pisti jatkuvasti kapuloita rattaisiin ja kirjaimellisesti muutettiin pelkät vaatepussit kädessä pois hänen luotaan. Lastensuojelu ei auttanut pelkästään materian osalta vaan sain todella paljon ihan henkistäkin tukea.

Velkani olen tuon osalta jo maksanut takaisin. Kun sain kaikki asiani kuntoon (varsinkin pääni), pääsin kunnolla hakemaan töitä ja onneksi sain niitä. 

Niin ja vaikka tuosta on aikaa pian 9 vuotta niin sama pesukone on edelleen käytössä. 

Kaiken kaikkiaan lastensuojelu auttoi meidät uuteen alkuun ja pesukone oli oikeasti sellainen asia, että itkin ilosta monta päivää. Enää lasten ei tarvinnut kulkea likaisissa vaatteissa eikä oma aikani mennyt siihen kun yritin parhaani mukaan hinkata niitä puhtaiksi.

Onpa ihana kuulla, että joku kokee lastensuojelusta saaneensa apua. Sitähän lastensuojelussa yritetään, auttaa. Kaikkea hyvää sulle ja perheellesi tulevaisuuteen!

T: ls-sossu

Vierailija
158/269 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän nelihenkinen perhe ei ainakaan saanut maksusitoumusta, vaikka talossa ei ollut pesutupaa. Kuulemma pitää perusosasta säästää. Ei siinä mitään, ostin osamaksulla, mutta olisi kiva tietää miksi joillekin maksetaan ja toisille ei..

Vierailija
159/269 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa ihana kuulla, että joku kokee lastensuojelusta saaneensa apua. Sitähän lastensuojelussa yritetään, auttaa. Kaikkea hyvää sulle ja perheellesi tulevaisuuteen!

T: ls-sossu

Tiedän ja arvostan tosi paljon työtänne. Ei varmaan ole työ helpoimmasta päästä.

Ja itse asiassa ollaan tällä hetkellä perhetyön piirissä koska tein vanhimmasta lapsesta lasun kesällä. Tyttö saa kauheita raivareita eikä minä tai mies (tytön isäpuoli) pysty hillitsemään näitä. Oireilee isänsä takia ja tietysti se purkautuu meihin kotona. Lapsi sai oman tukihenkilön juuri ennen joulua (ensi viikolla tukihenkilön ja tytön tutustuminen jatkuu) ja minä ja mies saadaan  apua parisuhteeseen koska tämä koettelee aika pahoin parisuhdetta (tämä on taas ihan eri henkilöltä). Ja toki myös kuopus saa keskusteluapua, hän noista siskonsa raivareista kärsii eniten.

Minusta on aivan mahtavaa että tässä maassa saa apua. Varmaan mekin ollaan aikamoinen kuluerä, ei tässä mitään suuripalkkaisia olla mutta toisaalta, mistäs tietää vaikka tuosta meidän raivottaresta kouliintuisi se nettomaksaja vielä joku päivä. Siihen kannattaa sijoittaa.

Mutta juu, vähän meni taas ohi aiheen. Ei tässä mitään elämäntarinaa pitänyt selittää. Mutta yksinkertaistettuna se, että pelkästään yksi kodinkone pelasti paljon. Yksi stressinaihe vähemmän ja se tietysti tarkoitti sitä, että pystyi laittamaan energiansa vaikka siihen työnhakuun. Joskus se elämä voi olla pienestä kiinni.

Vierailija
160/269 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne tarpeeseen aina tulee. Mulle on kustannettu pesukone kolme vuotta sitten, kun opiskellessa ei tulot riittäneet yhtäkkiseen pyykinpesukoneen (itseostetun) hajoamiseen. Taloyhtiössä ei ole pesutupaa ja päiväkoti-ikäiseltä lapselta löytyi juuri silloin kihomatoja, joten tarve oli todella akuutti. Olin ja olen edelleen todella suuressa kiitollisuudenvelassa päätöksestä ja todella mielelläni nyt työssäkäyvänä maksan veroja, joilla voidaan auttaa muita hädässä.

Maksusitoumukset ei tosiaan käy yksityisille henkilöille, jolloin käytettyä pesukonetta ei kyllä niillä voi ostaa. Muuten olisin mielihyvin sellaisen hankkinut.