Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkyttävää miten paljon sossu kustantaa ihmisille esim. pyykinpesukoneita

Vierailija
13.09.2016 |

Olen kodinelektroniikkaa myyvässä liikkeessä töissä ja ihan oikeesti. Päivittäin tulee useita (tänään 10) ihmisiä sossun lappujen kanssa ja heille maksetaan uusi pyykinpesukone tai ainakin osa siitä. Joillekin kunniakansalaisille on vielä kaikki herkut (kuljetus, asennus) kaupan päälle.

Huhhuh. Ja kiitosta ei muuten kuulu melkein koskaan. Voisinko itsekin mennä sossuun, että haluan pyykinpesukoneen koska en halua käyttää enää pesutupaa?

Ja kyseessä on keskisuuri kaupunki, voin vaan kuvitella mitä tämä on isommissa paikoissa.

Kommentit (269)

Vierailija
61/269 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liike saa tuolla tavalla asiakkaita näköjään oikein kivasti ja usein kodinkonemyyjät on ainakin osin provikalla, niin luulis olevan suu korvissa kun kymmenet kaupat per päivä tulee noin helpolla... 

Ja ketä niiden pitäis kiittää polvillaan, kenties ap:ta? Ja mistä? Siitä ettei ole tulevaisuuden näköaloja, rahaa eikä työtä, mutta saa sentään pesukoneen, jolla voi pestä lasten vaatteet, ettei sossu vie lapsia kohta pois...  Tai siitä, että uusiutunut syöpä on vienyt sairaseläkkeelle, rahat ja terveys on finaalissa, ja kodinkonemyyjä siinä irvistelee "että mitä ihmissaastaa täällä käy ostoksilla mun työpaikalla alennuskuponkien kanssa".

Ap on onneksi pelkkä myyjä jossain tuppukylän gigantissa, mutta samalla käsittämättömällä natsilogiikalla varustettua porukkaa löytyy ikävä kyllä myös päättäjistä yhä enenevässä määrin. 

Vierailija
62/269 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä, miksi sossu tosiaan maksaa näitä pyykkikoneita yms asiakkailleen. Opiskelijaperheenä me ostettiin pyykkikone käytettynä muutamalla kympillä ja astianpesukone myös. Se nyt ei tietysti ole välttämätön, enkä usko sossun tiskaria kustantavan kellekään, mutta miksei sossun asiakkaille kelpaa käytetty?

Siinä käytetyssä ei usein ole takuuta ja jos se  menee rikki, niin asiakas on taas sossun pakeilla. En tiedä, tämä oli ihan spekulaatiota. Koneiden korjaaminen voi olla myös aika tyyristä nykyisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/269 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonekalut ja kaikki löytyy sieltä samasta tori.fistä ja tosi hyvää tavaraa. Samoin polkupyörät jne.

Vierailija
64/269 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua sitten oksettaa lukea näitä ketjuja missä kerrotaan mitä sossu maksaa kenellekin, toisessa ketjussa rehennellään miten paljon saadaan tukia yms!

Mulla on tasan 2 kokemusta sossusta eikä kummallakaan kerralla tullut apua koska olen 19v mennyt rehelliseen työhön ja maksanut veroni siitä saakka tunnollisesti. Sitten kun on pulassa ei apua saakaan vaikka lapset olisivat ilman ruokaa.

1. kokemus 90 luvun laman ajalta: mies oli ollut 3kk työttömänä, mun palkka meni kokonaan lainan korkojen maksuun. Koska työttömiä oli niin paljon työttömyyskorvauksia ei ehditty maksamaan ajallaan. Kävin sossussa kysymässä saisinko 20mk viikonlopun ruokiin (normaalisti meni köyhällä perheellä n 100mk) mutta he sanoivat että mieheni kannattaa myydä (työssä välttämättömän) autonsa jotta saamme ruokarahaa. Onneksi köyhät vanhempani auttoivat minkä pystyivät, työttömyyskorvauksia odotettiin ilman rahaa 6kk!

2. kerralla olin juuri eronnut ja jäänyt yh:ksi. Muutimme vuokrataloon mutta vuokra vei 3/4 nettotuloistani. Hain asumistukea ja sen saaminen kesti 3kk. Tuona aikana sossu lainasi  minulle asumistuen määrän ja jouduin palauttamaan sen viimeistä penniä myöten takaisin.

Tuon jälkeen päätin että mieluummin kuolen vaikka nälkään mutta apua en enää pyydä eikä lapsenikaan tule koskaan sosiaalihuoltoa vaivaamaan!  Toiset saa kaiken pyytämättä ja todellista (hetkellistä) apua tarvitseva vain vittuilua.

1. Käytännöt ja myös käytännöt ovat muuttuneet sitten 90-luvun. Nykyään ei edellytetä auton myyntiä - eikä omistusasunnon, vaikka perheellä olisi siinä kiinni realisoitavaa omaisuutta kymmeniä tuhansia. Ei edellytettäisi myöskää sinulta.

2. Ihan sama käytäntö on voimassa nykyään ihan kaikille. Ei kai se voi niin mennä, että ensin sossu maksaa asumistuen tms. etuuden ja sen saisi toiseen kertaan myöhemmin itse etuuden maksajalta. Sinulta perittiin takaisin tuplana maksettu tuki - niin kaikilta muiltakin.

Minä olen tehnyt töitä 14-vuotiaasta asti. Nyt en voi työskennellä opintojen ohella lapsen sairauden vuoksi (opinnot saan tehtyä etänä).

En kyllä ole ikinä kokenut, että minä - saati lapseni - olisimme vaivaksi sosiaalitoimelle. Tarvitsemme ja saamme rahallista tukea: lapseni voi myös harrastaa, mikä ei olisi mahdollista, jos minulla olisi samanlainen asennevamma kuin sinulla. Hänen ei kuulu kärsiä kohtuuttomasti siitä, että minä olen varaton.

Saamme sen, mitä meille kuuluu - näin koen. Kun valmistun vuoden kuluttua, en tule olemaan enää tuen tarpeessa. Häpeä ei ole minun, jos joku muu jättää hänelle kuuluvat etuudet hakematta ja tästä katkerana tilittää.

Mitähän muita tukia meille olisi kuulunut? Ei mitään muuta kuin korotettu lapsilisä ja sen otin vastaan jotta lapsilla olisi ruokaa.

No pikkuisen on hankala sanoa, mitä tukia teille kuuluisi, kun ei tiedä menoja?

Mitään korotettua lapsilisää ei sosiaalitoimi (nykyään) maksa...yksinhuoltajat saavat korotuksen lapsilisään, mutta sen maksaa Kela. En tiedä, mitä tuolla korotuksella tarkoitat...

Netistä löytyy hakusanalla "toimeentulotukilaskuri" tarvitsemasi tieto: sinne vain syöttää tulot ja menot, niin tuen määrä kyllä selviää.

Sillä rahalla saa kyllä hyvin pidettyä perheen ruuassa - ja ilman perusosaa ei voi ketään jättää.

Muita kuluja - kuten vaikkapa niitä konehankintoja - kustannetaan sitten tarvittaessa. Mutta näihinkin olemassa kaupungeilla yhteneväiset, hyvinkin tarkat ohjeet summineen. Sama taulukko on ihan varmasti käytössä sinulle kuin muillekin.

Nimenomaan sitä Kelan korotusta. Siinä mut tuet silloin aikoinaan. Varmasti oltiin alle perustulon siihen aikaan mutta eipä sitä meille annettu. 1. tilanteessa laskettiin miehen "oletetut" tulot vaikka ne oli 0 sen 6kk. Ei tukea. Kuten kirjoitin pyysin 20 markkaa tukea enkä saanut. Enkä ole ainoa jolle silloin sanottiin samoin.

2. tilanteessa 3 lapsen kanssa sama tilanne. Varmaan tuloni (+ minimielarit + ne korotetut lapsilisät) meni 1 markan yli rajan eikä saatu mitään muuta kuin se asumistuki ( n 25% vuokrasta).

Ehkä taulukot oli eri siihen aikaan...

Ruinaamaan en ruvennut, sen verran loukkaantunut olin siitä että rehellisesti palkkansa tienaava jäi kokonaan sosiaaliavun ulkopuolelle.

Joo, toimeentulotuki oli 90-luvulla hyvin eriluonteinen kuin nyt, jolloin siitä on tullut (valitettavasti) pysyvä toimeentulon muoto huomattavasti laajemmalle joukolle kuin silloin.

Myös harkinnanvara oli aikoinaan paljon nykyistä laajempaa - ja aiheutti varmasti monille epäoikeudenmukaisuuden kokemuksia.

Pointtini oli se, että sinun 20-25 vuoden takaisilla kokemuksilla ei ole todistusarvoa sen suhteen, mitä eri elämäntilanteessa olevat nykyään saavat tukea milloinkin.

Moni muukin asia oli silloin toisin.

Vierailija
65/269 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kanta-asiakas edut on heilläkin! Aivan paljasjalkainen suomalainen saa myös pesukoneen varmimmin silloin, kun on vähintään toisen tai kolmannen polven asiakas. Onko tämä se "tietty ryhmä", josta kirjoittaa 51?

Ette varmaan halua tietää, mitä nämä kanta-asiakkaat tekevät niille uusille koneille? No, ei niitä ainakaan kannata tori.fi:ssa tai muilla nettikirppiksillä kaupata, muuten käry käy helposti.

Kas kun tähän enemmistöön kuuluvan kantasuomalaisen sossutuen väärinkäyttöön ei ole juuri kiinnitetty huomiota. Aiemmin on mainittu vain se pilalle sotkettu hella, ilmeisesti suomalaisen tekemänä?

Ettekö todella ole törmänneet sossun maksusitoutumuksia kaupitteleviin suomalaisiin?

Vierailija
66/269 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ellei ole töissä, pitäisi olla aikaa nyrkkipyykätä. Tai sitte kulkea likaisissa rytkyissä ellei huvita.

Johonkin pitäisi vetää raja että mitä veronmaksajalla on velvollisuus kustantaa.

Niin tai ostaa käytetty kone muutamalla kympillä.

Varakkaat ihmisetkin ostavat käytettyjä tavaroita, miksi ihmeessä köyhien pitäisi saada kaikki uutena veronmaksajien kustantamana?

Vierailija
67/269 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonekalut ja kaikki löytyy sieltä samasta tori.fistä ja tosi hyvää tavaraa. Samoin polkupyörät jne.

Nimenomaan! Itse suosin myös sitä, vaikka olisi kyllä varaa ostaa kaupasta uutenakin. Mieluummin säästän tai sijoitan nekin rahat, sitä paitsi voin saada ikea-huonekalun hinnalla suomalaista designia käytettynä.

Vierailija
68/269 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on pakko olla provo.

Kun tarvittiin sohvaa, sossusta neuvottiin hakemaan kierätyskeskuksesta maksutta (heillä oli keskinäinen sopimus). Muutenkin kaikkia huonekaluja ym. kodintarvikkeita (mitä ei sillä hetkellä saanut kierrätyskeskuksesta) neuvottiin hankkimaan käytettynä ja niistä sai avustusta max. 50 € jos siis maksoi yli 50 €. Ainoastaan silmälasit sain uutena ja niistäkin täytyi pyytää tarjouspyyntö KOLMESTA eri liikkeestä.

Siis miten niin "tarvittiin" sohvaa? Ei sohva ole mikään välttämätön hyödyke kotitaloudessa, ihan oikein ettei sossu maksa. Pyykkikone sentään on välttämätön jos talossa ei ole pesutupaa tai pyykkiä on lapsiperheessä niin paljon, etteä pesutuparesurssit riitä, eikä koneetkaan nykyisin maksa kuin vajaa 300 euroa. Sohvalle en keksi mitään järkiperäistä perustetta että miksi sitä "tarvittaisi". 

Vierailija
69/269 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Televisiot ja hellat tulee myös ilmaiseksi meidän myymälästä jos tunnusta väriä.

No hellan kyllä ymmärrän, mutta televisio kuulostaa aika uskomattomalta. Oletko varma ettei kyse ole esimerkiksi lastensuojelun jälkihuollon nuorista, joille annetaan tietyntyyppinen perustamisraha, jonka voi käyttää ensiasunnon hankintoihin?

Hellä kuuluu vuokranantajan hankittavaksi, jos asunto on oma, täytyy arvioida onko asumismuoto järkevin (voi hyvin ollakin, moni maksaa enemmän vuokraa kuin naapuri lainanlyhennystä ja vastiketta).

Televisiota ei kukaan tarvitse, halukas ottakoon käytetyn, sama tietokoneissa ja puhelimissa.

Televisiota ei tosiaan kukaan tarvitse, mutta kyllä tietokone ja puhelin nykypäivänä on melkein pakollista. Kelan asiointiakaan ei voi tehdä nykyisin kuin netin kautta pankkiasioista puhumattakaan, joten kyllä tietokone ja nettiyhteys on välttämättömiä. Puhelimellakin pitää soitella asioita vaikka mihin ja olla virkailijoiden tavotettavissa. 

Vierailija
70/269 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan silmälasit sain uutena ja niistäkin täytyi pyytää tarjouspyyntö KOLMESTA eri liikkeestä.

Tuo on todellakin vääryys - nimittäin siten, että sen tarjouspyynnön voi tehdä kolmeen kalliimpaan liikkeeseen. Silloin sossun asiakas saa paljon kalliimmat ja paremmat lasit kuin moni meistä jotka ostaa lasit omilla rahoillaan, sieltä mistä ne saa oikeasti halvimmalla.

Vierailija
71/269 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai samat tuet kaikille? No entäs "hameraha"? Kuuluu vain vähemmistöille, vastaavia tukia useita.

Kyllä, tällaisia ei kaikille maksetavia tukia on olemassa. Mutta hyvin vähän, eivätkä ne vaikuta kuukausilaskelmiin.

En sitten tiedä, miten mm. tämä "hametuki" on sinulta pois - ellet itse haluaisi itsellesi samanlaista asua :)

Koko rahavirrasta em. tuen osuus on joitain promillen kymmenyksiä, korkeintaan.

Miten se meni?, pienistä puroista jne. Tässä olisi otettava järki käteen, kukaan ei kuole tai näe nälkää, jos hame-tuki poistettaisiin! Se on turhaa rahan haaskausta.

Vierailija
72/269 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkin helpotuksesta, kun sossu myönsi huonokuntoiselle, skitsofreniaa sairastavalle läheiselleni pyykinpesukoneen. Jos se tekee fiiliksenne paremmiksi, niin hän tosiaan pesi vuosikaudet nyrkkipyykkiä ennen kuin saimme hänet hoidon ja avun piiriin. Toivon todella, että te kovasanaiset arvostelijat ja läheisenne säästytte vakavilta terveysongelmilta ja teidän kohdallanne yhteiskunnan turvaverkko pitää. Se on luksusta se. 

Vierailija
73/269 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on pakko olla provo.

Kun tarvittiin sohvaa, sossusta neuvottiin hakemaan kierätyskeskuksesta maksutta (heillä oli keskinäinen sopimus). Muutenkin kaikkia huonekaluja ym. kodintarvikkeita (mitä ei sillä hetkellä saanut kierrätyskeskuksesta) neuvottiin hankkimaan käytettynä ja niistä sai avustusta max. 50 € jos siis maksoi yli 50 €. Ainoastaan silmälasit sain uutena ja niistäkin täytyi pyytää tarjouspyyntö KOLMESTA eri liikkeestä.

Vittu ei se sossu ole velvollinen kalustamaan asuntoasi. Mitäpä jos kasvaisit aikuiseksi kuin muutkin ja ostaisit sohvasi itse.

Vituttaa nämä sossun hyväksikäyttäjät samalla kun oikeat asiakkaat ei saa mitään.

Vierailija
74/269 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsiperheessä pyykinpesukone on välttämättömyys, jos ei sitä pyykkitupaa.

Nykyajan ostin uudet huonekalut-tarinat on pakko olla urbaanilegendoja, koska kierrätyskeskukset.

Mutta taas kerran voi todeta, että kyllä elämä on henkisesti köyhää, jos kadehtii tt-asiakasta.

Vierailija
75/269 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän niitä pesukoneita menee. Halvin kun pitää ostaa, ni se yleensä kestää sen kaks vuotta. Sit uutta konetta hakemaan. Käytetyissä kun ei ole mitään takuuta, ni sehän voi hajota vaikka viikossa. Kalliiks tulis sellanen ostelu sossulle.

Vierailija
76/269 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä näitä harkinnanvaraisuusjuttuja ollenkaan. Eikö ne säännöt voi olla kaikille samat? Tyyliin jokaisella tulee olla mahdollisuus koneelliseen pyykinpesuun ja jos taloyhtiössä ei ole pesutupaa, kustannetaan pesukone, tai vaihtoehtoisesti kenellekään ei kustanneta pesukonetta. Vähän liian eriarvoista touhua, riippuen ihmisten asuinpaikasta ja sosiaalityöntekijöistä - oikein omiaan lietsomaan kateutta ja eripuraa.

Joo sen takia en ole maksanut veroja, että jollekin annetaan ja pärstäkertoimen mukaan jollekin toiselle ei anneta. Ei tällaiseen paskavaltioon huvittaisi veroja kantaa.

Vierailija
77/269 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan ostin uudet huonekalut-tarinat on pakko olla urbaanilegendoja, koska kierrätyskeskukset.

Ainakin täällä kierrätyskeskusten hinnat on ihan järkyttäviä. Huonokuntoiset romut maksaa enemmän kuin monet uudet huonekalut tarjouksessa, vaikkei ostaisi halvinta ja huonointa laatua.

Vierailija
78/269 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua sitten oksettaa lukea näitä ketjuja missä kerrotaan mitä sossu maksaa kenellekin, toisessa ketjussa rehennellään miten paljon saadaan tukia yms!

Mulla on tasan 2 kokemusta sossusta eikä kummallakaan kerralla tullut apua koska olen 19v mennyt rehelliseen työhön ja maksanut veroni siitä saakka tunnollisesti. Sitten kun on pulassa ei apua saakaan vaikka lapset olisivat ilman ruokaa.

1. kokemus 90 luvun laman ajalta: mies oli ollut 3kk työttömänä, mun palkka meni kokonaan lainan korkojen maksuun. Koska työttömiä oli niin paljon työttömyyskorvauksia ei ehditty maksamaan ajallaan. Kävin sossussa kysymässä saisinko 20mk viikonlopun ruokiin (normaalisti meni köyhällä perheellä n 100mk) mutta he sanoivat että mieheni kannattaa myydä (työssä välttämättömän) autonsa jotta saamme ruokarahaa. Onneksi köyhät vanhempani auttoivat minkä pystyivät, työttömyyskorvauksia odotettiin ilman rahaa 6kk!

2. kerralla olin juuri eronnut ja jäänyt yh:ksi. Muutimme vuokrataloon mutta vuokra vei 3/4 nettotuloistani. Hain asumistukea ja sen saaminen kesti 3kk. Tuona aikana sossu lainasi  minulle asumistuen määrän ja jouduin palauttamaan sen viimeistä penniä myöten takaisin.

Tuon jälkeen päätin että mieluummin kuolen vaikka nälkään mutta apua en enää pyydä eikä lapsenikaan tule koskaan sosiaalihuoltoa vaivaamaan!  Toiset saa kaiken pyytämättä ja todellista (hetkellistä) apua tarvitseva vain vittuilua.

no eihän sitä asumistukea kuulu kahteen kertaan saadakaan; sitten kun KELA on tehnyt päätöksen, sossu kuittaa maksetun as. tuen päältä pois. Normikäytäntö.

Vierailija
79/269 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Televisiot ja hellat tulee myös ilmaiseksi meidän myymälästä jos tunnusta väriä.

No hellan kyllä ymmärrän, mutta televisio kuulostaa aika uskomattomalta. Oletko varma ettei kyse ole esimerkiksi lastensuojelun jälkihuollon nuorista, joille annetaan tietyntyyppinen perustamisraha, jonka voi käyttää ensiasunnon hankintoihin?

Hellä kuuluu vuokranantajan hankittavaksi, jos asunto on oma, täytyy arvioida onko asumismuoto järkevin (voi hyvin ollakin, moni maksaa enemmän vuokraa kuin naapuri lainanlyhennystä ja vastiketta).

Televisiota ei kukaan tarvitse, halukas ottakoon käytetyn, sama tietokoneissa ja puhelimissa.

Televisiota ei tosiaan kukaan tarvitse, mutta kyllä tietokone ja puhelin nykypäivänä on melkein pakollista. Kelan asiointiakaan ei voi tehdä nykyisin kuin netin kautta pankkiasioista puhumattakaan, joten kyllä tietokone ja nettiyhteys on välttämättömiä. Puhelimellakin pitää soitella asioita vaikka mihin ja olla virkailijoiden tavotettavissa. 

Tt-tuen perusosa (noin 485€ yksinasuvalla) on laskettu mukaan puhelimen ja internetin käyttökulut (Helsinki).

Ja hankintahinta ei päätä huimaa käytetyissä koneissa ja älypuhelimissa. Pelkkä älypuhelin sitä paitsi riittää.

Vierailija
80/269 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lapsiperheessä pyykinpesukone on välttämättömyys, jos ei sitä pyykkitupaa.

Voi tätä nykyajan pullamössösukupolvea. 1600-luvullakin pärjättiin hienosti, vaikka lapsia oli perheessä 10 eikä pesukoneesta tietoakaan. Miksei nykyään pystyttäisi samaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä