3-kymppiset! Millä nimityksellä kutsut seurustelukumppania
Seurustelen, mutta ei asuta yhdessä. Poikaystävä kuulostaa mielestäni liian teiniltä ja miesystävä liian vanhalta... etunimellä toki voisi kutsua, mutta tuntuisi oudolta alkaa töissä yhtäkkiä puhumaan vaan Markosta. Millä nimityksellä te muut kolmikymppiset kutsutte seurustelukumppaneitanne?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laissakin viitataan avoliittoon sanoilla "asua avioliiton kaltaisissa olosuhteissa". Minusta avopuolisoon viittaaminen sanalla mies on loogista ja luontevaa. Ei avopuoliso ole mikään poika- tai miesystävä, hän on puoliso.
Miksei voi sanoa avomies, niin kuin sanotaan avovaimokin? Ei se nyt niin pitkä sana ole, etteikö sitä tavallinen ihminen jaksaisi sanoa loppuun asti.
Mielestäni tarpeetonta yksityiskohtaisuutta. Ei se muille kuulu olemmeko naimisissa vai emme. Niin ja hän on myös kihlattu, eli pitäisikö sanoa sitten kihlattu vai avomies?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laissakin viitataan avoliittoon sanoilla "asua avioliiton kaltaisissa olosuhteissa". Minusta avopuolisoon viittaaminen sanalla mies on loogista ja luontevaa. Ei avopuoliso ole mikään poika- tai miesystävä, hän on puoliso.
Miksei voi sanoa avomies, niin kuin sanotaan avovaimokin? Ei se nyt niin pitkä sana ole, etteikö sitä tavallinen ihminen jaksaisi sanoa loppuun asti.
Mielestäni tarpeetonta yksityiskohtaisuutta. Ei se muille kuulu olemmeko naimisissa vai emme. Niin ja hän on myös kihlattu, eli pitäisikö sanoa sitten kihlattu vai avomies?
No sano vaikka serkkupojaksi, tosiaan, mitä se muille kuuluu :D
Vierailija kirjoitti:
Avopuolisoa sanotaan usein avokiksi.
Koiraa sanotaan usein hauvaksi.
Mun yli 30v avopuoliso, kahden lapseni isä, kutsuu mua tyttöystäväkseen 😒 Ikää tällä tyttöystävälläkin alkaa olla 30v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan - ei minun miehenikään kutsu minua avovaimoksi. Itseasiassa en muista kuulleeni juuri kenenkään viittaavan puolisonsa nimellä avovaimo/avomies.
Minun korvaani tuo sana puhekielessä (kun viitataan omaan puolisoon) viittaa seurustelevaan pariin, joka asuu yhdessä esim taloudellisista syistä, eikä suhde ole vielä kovin vakiintunut tai vakava. Nuoret parit käyttävät tuota sanaa useammin kuin vakiintuneet parit.
Luulisin että sinunkin korvaasi kuulostaisi oudolta jos esim 10 vuotta yhdessä asunut pari puhuisi toisistaan avopuolisoina, vaikka teknisesti sitä olisivatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan - ei minun miehenikään kutsu minua avovaimoksi. Itseasiassa en muista kuulleeni juuri kenenkään viittaavan puolisonsa nimellä avovaimo/avomies.
Minun korvaani tuo sana puhekielessä (kun viitataan omaan puolisoon) viittaa seurustelevaan pariin, joka asuu yhdessä esim taloudellisista syistä, eikä suhde ole vielä kovin vakiintunut tai vakava. Nuoret parit käyttävät tuota sanaa useammin kuin vakiintuneet parit.
Luulisin että sinunkin korvaasi kuulostaisi oudolta jos esim 10 vuotta yhdessä asunut pari puhuisi toisistaan avopuolisoina, vaikka teknisesti sitä olisivatkin.
Miksi ihmeessä olisi hassua kutsua avopuolisoaan aviopuolisoks??? :D Onko susta hassua kutsua enoa enoksi?
Onko sinusta avoliitossa jotain vikaa vai miksi ihmeessä moinen suhtautuminen? Voi elämän kevät taas :D
Mä kutsun mun 21-vuotiasta poikaystävää piruuttani ukoks. :) Hän minua daamiksi tai tyttöystäväksi. Nii, oon jo yli 30v. Musta on ihan söpöä, että se kutsuu mua TYTTÖystäväkseen. Voi toki johtua siitä, että oon tosi pienikokoinen ja tyttömäinen.
Sanon miehekseni. Ja teen tiettäväksi, että miehen kanssa seurustellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisin että sinunkin korvaasi kuulostaisi oudolta jos esim 10 vuotta yhdessä asunut pari puhuisi toisistaan avopuolisoina, vaikka teknisesti sitä olisivatkin.Miksi ihmeessä olisi hassua kutsua avopuolisoaan aviopuolisoks??? :D Onko susta hassua kutsua enoa enoksi?
Onko sinusta avoliitossa jotain vikaa vai miksi ihmeessä moinen suhtautuminen? Voi elämän kevät taas :D
Kai mulla sitten on jotenkin kummallinen tuttavapiiri tai asun kummallisesessa kaupungissa kun en ole oikeastaan koskaan kuullut tuota sanaa yleisesti käytettävän? Jos nyt kerron että mies vaihtaa mun autoni renkaat niin ei ole mitenkään oleellista ollaanko avo- vai avioliitossa ja käytän lyhyempää sanaa mies. Näin sanovat kaikki muutkin meillä päin. Tämähän lähti siitä että jonkun mielestä sana mies tarkoittaa VAIN aviomiestä, minusta se tarkoittaa puolisoa yleisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Mä kutsun mun 21-vuotiasta poikaystävää piruuttani ukoks. :) Hän minua daamiksi tai tyttöystäväksi. Nii, oon jo yli 30v. Musta on ihan söpöä, että se kutsuu mua TYTTÖystäväkseen. Voi toki johtua siitä, että oon tosi pienikokoinen ja tyttömäinen.
Puuma vois olla sopivampi
Puhun yleensä kumppanista. Saattaa herättää epäilyksen seksuaalisesta suuntautumisestani, mutta herättäköön.
Joskus käytän myös sanoja poikaystävä, mies, avopuoliso, rakastaja ja kamu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun joku puhuu puolisostaan sanalla mies, oletan heidän olevan naimisissa.
Aviomies = mies, jonka kanssa olet naimisissa.
Mies = sukupuoli.
"Mun mies" = mies, jonka kanssa seurustelen vakavasti, olen avoliitossa, olen kihloissa tai olen naimisissa
Vaikka sulla olis tommonen harhaluulo, ei se tarkoita että olisit oikeassa tai että kaikki on samaa mieltä sun kanssa.
Kerroinkin, että silloin kun joku puhuu PUOLISOSTAAN miehenä, ajattelen heidän olevan naimisissa. Tarkkana nyt näissä "nokkeluuksissa", tietenkin mies-sana voi viitata myös sukupuoleen, mutta silloin yhteys on eri. Tähän kysymykseen ei ole absoluuttista oikeaa vastausta, koska kielelliset merkitykset eivät ole absoluuttisia. Et siis itsekään ole niin sanotusti oikeassa. Tässä ketjussahan oli nimenomaan tarkoitus keskustella juuri näistä nimityksistä ja niiden ymmärtämisestä.
Ja kannaltasi valitettavaa, että tällainen "harhaluulo", että puolisosta puhuttaessa mies-sana viittaa juurikin aviomieheen, on hyvin yleinen. Älä siis ylläty, mikäli väärinkäsityksiä ilmaantuu. Sinua on varoitettu.
Huhuh mikä pirttihirmu.. löysää jo sitä nutturaa ettet pimahda lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisin että sinunkin korvaasi kuulostaisi oudolta jos esim 10 vuotta yhdessä asunut pari puhuisi toisistaan avopuolisoina, vaikka teknisesti sitä olisivatkin.Miksi ihmeessä olisi hassua kutsua avopuolisoaan aviopuolisoks??? :D Onko susta hassua kutsua enoa enoksi?
Kai mulla sitten on jotenkin kummallinen tuttavapiiri tai asun kummallisesessa kaupungissa kun en ole oikeastaan koskaan kuullut tuota sanaa yleisesti käytettävän? Jos nyt kerron että mies vaihtaa mun autoni renkaat niin ei ole mitenkään oleellista ollaanko avo- vai avioliitossa ja käytän lyhyempää sanaa mies. Näin sanovat kaikki muutkin meillä päin. Tämähän lähti siitä että jonkun mielestä sana mies tarkoittaa VAIN aviomiestä, minusta se tarkoittaa puolisoa yleisemmin.
Juurihan sanoit, että mielestäsi "avomies" viittaa mielestäsi puhekielessä ns teiniavoliittoon? Mielestäsi pitkä avoliitto sitten tiputtaa tuon "avo"-alun pois? Todella hupsu ajatus :D
Usein muuten puhutaan avokeista, se on mielestäni luonteva nimitys.
Heila. Kaikki ymmärtää. Joidenkin mielestä hauska sana.
Eli VaKo