Onko sinulla väärän sukupolven nimi? Olet esim. 80-luvulla syntynyt Marja-Liisa tai 70-luvulla syntynyt Jessica?
Siis että nimen perusteella tule mielikuva ihan eri-ikäisestä henkilöstä? Häiritseekö asia?
Kommentit (1380)
Tuntuu uskomattomalta, että joskus on vauvoille annettu nimeksi Jorma tai Pirjo. Nehän on vanhojen tai keski-ikäisten ihmisten nimiä XD Mutta hetkinen, vauvojahan nekin on joskus olleet....
Kuolinilmoituksia lehdestä luen. Hassulta tuntui, kun 90-vuotiaat Heli ja Sanna olivat tahoillaan menehtyneet.
Vierailija kirjoitti:
Olen 3-kymppinen Kaarina. Tuskin on koskaan ollut suosittu nimi, mutta en kyllä ole ketään ikäistäni tai nuorempaa Kaarinaa tavannut. Tykkään kyllä nimestä.
Kaarina on kyllä kaunis nimi, suomalainen versio nimistä Karin, Kaarin. Kaarina voisi sopia nykylapselle nimeksi.
Vierailija kirjoitti:
1980-luvulla syntynyt Aila. En koskaan ole tykännyt nimestäni, joskaan en ole siitä negatiivistakaan palautetta saanut. Ihmiset tottuvat nimiin.
Aila on aika kaunis nimi, kun ajattelee
Olen 50-luvulla syntynyt Pirkko ja mua vois onnitella tänään. 😊
Vierailija kirjoitti:
Olen 50-luvulla syntynyt Pirkko ja mua vois onnitella tänään. 😊
Ei siis ole väärän sukupolven nimi. Luin huonosti otsikon.
Satu 1975. Hyvin tyypillinen tuon ajan nimi. Eipä ole paljoa nuorempia Satuja tullut vastaan, mutta ei kyllä paljoa vanhempiakaan.
Ei ole, kun on oikea tusinanimi. Olisi kivempi jos vanhemmat olisivat olleet luovempia.
Itse Elina vuosimallia 1979 eli hyvin tavallinen oman aikakautensa nimi.
Tuttavapiirissäni on kyllä 80-luvun alkuvuosina syntyneet Pirjo, Sinikka ja Ritva. He ovat joskus kertoneet hauskoja juttuja siitä, kuinka ihmiset hämmästyvät nimeä ja esim. odottavat tapaavansa aivan eri näköisen ja ikäisen ihmisen. Kaikki vielä oikein simpsakoita ja hyvännäköisiä nelikymppisiä.
Olen nelikymppinen Soile, kaimat joita on tullut vastaan ovat seitsemänkymppisiä.
Vierailija kirjoitti:
Satu 1975. Hyvin tyypillinen tuon ajan nimi. Eipä ole paljoa nuorempia Satuja tullut vastaan, mutta ei kyllä paljoa vanhempiakaan.
Minä tunsin koko kouluajan montakin samanikäistä Satua. Tampereelta vm. 1967.
Vierailija kirjoitti:
Veera 38v. Varsin usein käännän pääni kun äidit huutavat lapsiaan!
Hmm.
Veera on kyllä ihan kaikissa ikäluokissa yleinen ja suosittu nimi.
Vierailija kirjoitti:
tai 2000, Yessica, Zimo, Marya, Yucca..
yök
Vierailija kirjoitti:
Olen nelikymppinen Soile, kaimat joita on tullut vastaan ovat seitsemänkymppisiä.
Omituista. Minulle tulee heti mieleen kaksi Soilea 40-50v. ikäluokassa.
Olen saanut sellaisen erityisen suositun mummonimen aikana, jolloin se oli jo mennyt muodista. Ala-asteella olin ainoa sen niminen, yliopiston aikoina samoin ja työelämässä kaimat olivat kaikki 10-20 vuotta vanhempia rouvia.
Toisaalta oli ihan kiva olla sellainen "lumihiutale". Silloin Sarien, Jarien, Jaakkojen ja muiden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Olen yli 40-vuotias Niko. Ei häiritse, mutta joskus on nimen vuoksi tullut hauskoja tilanteita.
Esim. mitä? Itselleni tulee mieleen tuosta sellanen 80-luvun pikkupoika lappuhaalareissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tunsin koko kouluajan montakin samanikäistä Satua. Tampereelta vm. 1967.
Sama mulla.
Ihan ympäri Suomea Satu-nimisiä tiedän useita -60 luvulla syntyneitä.
Vierailija kirjoitti:
Itse Elina vuosimallia 1979 eli hyvin tavallinen oman aikakautensa nimi.
Tuttavapiirissäni on kyllä 80-luvun alkuvuosina syntyneet Pirjo, Sinikka ja Ritva. He ovat joskus kertoneet hauskoja juttuja siitä, kuinka ihmiset hämmästyvät nimeä ja esim. odottavat tapaavansa aivan eri näköisen ja ikäisen ihmisen. Kaikki vielä oikein simpsakoita ja hyvännäköisiä nelikymppisiä.
Jotenkin Ritva niminen vauva olisi kiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heidi on suosittu ja kansainvälinen klassikkonimi; sitä tulee vastaan eri-ikäisissä. On hyvä juttu, että nimeni ei paljasta kantajansa ikäluokkaa. :)
Heidi nimisiä on tosiaan kaiken ikäisiä. Näyttelijöissä vaikka Heidi Krohn ja Heidi Herala, sitten on poliitikko Heidi Hautala. 80-luvulla mutta myös 90-luvun loppuun asti nimilistojen kärjessä. Tunnen lisäksi 2008 ja 2009 sekä 2015 syntyneet Heidit. Kaunis ja kansainvälinen nimi. Laura on vähän vastaava mutta ei taida olla vanhimmassa ikäluokassa niitä? Nuorimmat jotka tiedän on yläasteella.
Luin juuri jonkun artikkelin, jonka mukaan Laura nimen suosio nousi 1990 luvulla Pieni talo preerialla sarjan ansiosta. Osa vanhemmista halusi antaa lapselleen kansainvälisen nimen, joka sopi myös Suomeen ja Laura oli tällainen. Itse olen vuonna 1979 syntynyt Laura ja tiedän muutaman muun 70 luvulla syntyneen Lauran.
Tähän väliin voisi heittää, että 70-80 lukujen nuoret muistanevat miten suosikkinimiä löytyi lempikirjoista. Laura-niminen henkilö oli jossain hevoshullujen suosimassa sarjassa, ja aika moni vaati itseään kutsuttavan Lauraksi. Veikkaan, että kun tuli aika valita omalle lapselle nimi niin sieltä lapsuuden kirjoista saattoi löytyä suosikit yhä.
En tiedä oliko tv-sarjoissa vielä silloin niin kova vaikutus. En usko, että Farrah oli niin suosittu kuin joku Meghan vaikka tänään.
Valto, Rainer?