Onko sinulla väärän sukupolven nimi? Olet esim. 80-luvulla syntynyt Marja-Liisa tai 70-luvulla syntynyt Jessica?
Siis että nimen perusteella tule mielikuva ihan eri-ikäisestä henkilöstä? Häiritseekö asia?
Kommentit (1380)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erkki, Virve, Tuomo, Jari, Jutta, Diana, Titta, Marjukka. Kaikki syntyneet 90-luvulla!
Erkki ja Virve ovat selvästi 50/60-luvulla syntyneiden nimiä, mutta Jutta ja Titta jotenkin ajattomia. Vaikea sijoittaa mihinkään tiettyyn aikakauteen.
Erkki on kyllä enemmänkin 30-50-luvun nimi, 60-luvulla alkoi olla jo vanhemman ihmisen nimi, mutta kyllä mä 60-luvulla syntyneitä Erkkejä pari tunnen. 30-40- luvulla syntyneitä tiedän tai olen tiennyt (kuolleita siis) monta, silloin tosi suosittu nimi.
Miehet Naiset Yhteensä
1920-39 25582 alle 5 alle 25587
1940-59 27284 alle 5 alle 27289
1960-79 6565 0 6565
On kyllä, Pentti eli Pena, kyllä esim Jorma olisi ollut paljon miehekkäämpi ja mahtavampi nimi, kun olen kuitenkin syntynyt vuonna 1948.
Päivi-nimi oli suosittu nimi 70- ja 80-luvulla. Kaikki tuntemani Päivit on jo keski-ikäsiä tai vanhuksia. Tytär on 2000-luvun Leena. Ei montaa kaimaa hänelläkään.
1983 syntynyt Hannu. Todennäköisimmin tapaa65-70-vuotiaan Hannun. Noissa ikäluokissa se oli 3.ksi tai 4.ksi yleisin. Sentään kuitenkin 11:ta yleisin miesten eka etunimi Suomessa
Eiopä olllutkaan vaan 12:ta yleisin
Tiedän 1980-luvulla syntyneet sisarukset Sirkka-Liisa ja Marja-Leena.
Vierailija kirjoitti:
Päivi-nimi oli suosittu nimi 70- ja 80-luvulla. Kaikki tuntemani Päivit on jo keski-ikäsiä tai vanhuksia. Tytär on 2000-luvun Leena. Ei montaa kaimaa hänelläkään.
Enemmänkin 60-luku oli Päivin kulta-aikaa. 80-luvulla Päivi oli jo tosi vanhahtava nimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmänkin 60-luku oli Päivin kulta-aikaa. 80-luvulla Päivi oli jo tosi vanhahtava nimi.
Tämähän pitää paikkansa. Päivi oli Top10:ssä 60-luvulla. Tiedän monituisen monta 60-luvun Päiviä. 80-luvulla syntynyttä en yhtään. Omallakin luokalla oli kaksi Päiviä, kun aloitin koulun 1971.
Minulla oli 90-luvun puolivälissä pikimusta kissa, jonka nimesin Onniksi. Harvinainen oli silloin, niin ihmisillä kuin kissoillakin. Nykyään lienee top 10?
En tiedä, Mutta klassinen ajaton nimi olisi paras.
60-luvulla syntynyt Rainer. Mua nuoremmat kaimat eivät ole valkolaisia.
Joo, 90-luvun loppupuolella syntyny Eeva. Mummuni nimen perin. 😅
Vierailija kirjoitti:
60-luvulla syntynyt Rainer. Mua nuoremmat kaimat eivät ole valkolaisia.
Mun luokkatoverin (s. -84) isoveli on Rainer. Ovat valkolaisia.
Olen 80-luvun alussa syntynyt mies ja mulla on nimi, joka oli suosituimmillaan 50-60-luvuilla ja ehkä vielä 70-luvullakin jonkun verran. Useimmat kaimat ovat siis jotain 50-70-vuotiaita kun itse olen alle 40. Koulussa ei ikinä ollut edes samalla vuosiluokalla yhtään etunimikaimaa, vaikka on meitä sentään syntynyt väestörekisterin mukaan yli 2000 vuosina 1980-99.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen 87-syntyneen Irman :)
Täällä -77 syntynyt Irma. En lapsena voinut käsittää vanhempiani, miksi antoivat tämän nimen. Olisin halunnut olla Sari tai Mari :). Aikuisenakin olen saanut ihmetystä osakseni mummo-nimestä. Mutta olen jo sinut tämän kanssa....
Mä en ole nähnyt Irmaa mitenkään mummo nimenä, koska lemppari sarjakuva oli esiteini-ikäisenä W.i.t.c.h-lehti. Siinä yksi noidista oli Irma :). Mielikuvat ovat se mikä tekee nimestä olevinaan "mummonimen".
Kaverin isomummon nimi oli Jenna, en muista milloin syntynyt mutta kuoli jo 90-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Olen 1990 syntynyt Ninni. Se oli silloin vielä harvinainen nimi, yleisempi lempinimenä. Aluksi se oli minullakin vain lempinimenä, mutta tuskin kukaan tiesi oikeaa nimeäni. Niinpä kouluun mennessäni se lisättiin kahden muun etunimeni eteen. Virastossakin äidilleni väitettiin ettei Ninni ole virallinen nimi. Äiti soitti jonnekin ylemmälle taholle, missä sanottiin että on se. Käskivät viraston soittaa heille, jos eivät usko. Olen jo 30-vuotias ja vieläkin joskus, kun kerron nimeni, saan kuulla: "Entä oikea etunimesi?"
Tyttäreni on 2007 syntynyt Ninni. Sehän on yleistynyt 2000-luvulla, mutta emme ole törmänneet oikeaan kaimaan, vaan kaikki muut tapaamamme Ninnit ovat oikealta nimeltään Niinoja tai jotain. Onneksi meiltä ei ole kysytty, että mikä on oikea nimi, mutta ristiäisten jälkeen piti huonokuuloisille vanhuksille tavata "ei Minni vaan Ninni, N niin kuin Niina".
Eevako kirjoitti:
Joo, 90-luvun loppupuolella syntyny Eeva. Mummuni nimen perin. 😅
Kumma kun Eeva ei ole nykyään yhtään suosittu nimi, kun kuitenkin Eevi on tosi suosittu (suosituin?).
1980-luvulla syntynyt Maria. Tämä on etunimenä harvinainen, usein olen joutunut vastaamaan kysymykseen ”mikä on oikea etunimesi?”.
Kavereina on 1980-luvulla syntynyt Eeva, Jaana, Jari, Jorma (jota on lapsesta lähtien kutsuttu Jokeksi).
Erkki ja Virve ovat selvästi 50/60-luvulla syntyneiden nimiä, mutta Jutta ja Titta jotenkin ajattomia. Vaikea sijoittaa mihinkään tiettyyn aikakauteen.