Onko sinulla väärän sukupolven nimi? Olet esim. 80-luvulla syntynyt Marja-Liisa tai 70-luvulla syntynyt Jessica?
Siis että nimen perusteella tule mielikuva ihan eri-ikäisestä henkilöstä? Häiritseekö asia?
Kommentit (1380)
Hyvä, että sinä -88 olet Eevi :D Nyt ei olisi kivaa olla Eevi, kun päiväkotiryhmässä joka toinen on Eevi. Ja pojilla Väinö ja Veeti. Huhheijaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaunis Veera kirjoitti:
Olen 70-luvulla syntynyt Veera. Lukioon saakka ainoa tuntemani, sitten 90-luvulla niitä pikku-Veeroja alkoi ilmestyä pilvin pimein.
Mä olen 70-luvulla syntynyt Sanna ja lapsena kaikki Sannat oli vanhoja mummoja. 80- luvulla alkoi ilmestyä pikkutyttöjä.
70-luvulla syntyneitä Sannoja on vaikka kuinka paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaunis Veera kirjoitti:
Olen 70-luvulla syntynyt Veera. Lukioon saakka ainoa tuntemani, sitten 90-luvulla niitä pikku-Veeroja alkoi ilmestyä pilvin pimein.
Mä olen 70-luvulla syntynyt Sanna ja lapsena kaikki Sannat oli vanhoja mummoja. 80- luvulla alkoi ilmestyä pikkutyttöjä.
70-luvulla syntyneitä Sannoja on vaikka kuinka paljon.
Tuon aiemman kirjoittajalla tullut varmaan näppäilyvirhe. Ehkä tarkoitti Sannia? Selvää on, että Sanna oli just 70-luvun nimi.
Tunsin lapsena Sannan, joka oli syntynyt -89 Ajattelin, että ei ole enää oman vuosikymmenensä nimi. Kaikki muut tuntemani Sannat, joita olikin todella paljon, olivat vuosilta -67-75.
Nimeni ei varsinaisesti ole väärän ikäisen ihmisen, kun tällä ei ole ollyt selvää huippukautta mutta tuntuu hassulta että isosisko ja pikkusisko saivat oikein 80-luvun suosikkinimet: Minna ja Sari. Ja sitten heidän välissään olen minä, Titta! Ollaan siis synnytty melko peräkanaa 81,83 & 84.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heidi on suosittu ja kansainvälinen klassikkonimi; sitä tulee vastaan eri-ikäisissä. On hyvä juttu, että nimeni ei paljasta kantajansa ikäluokkaa. :)
Heidi nimisiä on tosiaan kaiken ikäisiä. Näyttelijöissä vaikka Heidi Krohn ja Heidi Herala, sitten on poliitikko Heidi Hautala. 80-luvulla mutta myös 90-luvun loppuun asti nimilistojen kärjessä. Tunnen lisäksi 2008 ja 2009 sekä 2015 syntyneet Heidit. Kaunis ja kansainvälinen nimi. Laura on vähän vastaava mutta ei taida olla vanhimmassa ikäluokassa niitä? Nuorimmat jotka tiedän on yläasteella.
Luin juuri jonkun artikkelin, jonka mukaan Laura nimen suosio nousi 1990 luvulla Pieni talo preerialla sarjan ansiosta. Osa vanhemmista halusi antaa lapselleen kansainvälisen nimen, joka sopi myös Suomeen ja Laura oli tällainen. Itse olen vuonna 1979 syntynyt Laura ja tiedän muutaman muun 70 luvulla syntyneen Lauran.
Vierailija kirjoitti:
Nimeni ei varsinaisesti ole väärän ikäisen ihmisen, kun tällä ei ole ollyt selvää huippukautta mutta tuntuu hassulta että isosisko ja pikkusisko saivat oikein 80-luvun suosikkinimet: Minna ja Sari. Ja sitten heidän välissään olen minä, Titta! Ollaan siis synnytty melko peräkanaa 81,83 & 84.
Minna ja Sari on olleet huippusuosiossa kyllä 60-70 -luvuilla, joten 80-luvulla ne eivät enää olleet niin suosittuja vauvan nimiä. Ja Sanna on todellinen 70-luvun nimi. Olen itse 70-luvulla syntynyt ja tunnen Sanna-nimisiä pilvin pimein. Väitän, että Sannan huippukausi on ollut nimenomaan koko 70-luku.
Olen 24v Kaija. En tiedä ketään ikäistäni samannimistä.
Vierailija kirjoitti:
Kummipoikani Ville syntyi 1970. Ensin nauroin, kun kysyin mitä ootte ajatellut nimeksi ja äitinsä sanoi: Ville. 1980 ja -90 luvuillahan sitten räjähti suosioon.
Ville kuuluu ajattomiin nimiin. Tunnen papparais-Villejä ja sitten päiväkoti- ja alakouluikäisiä, sekä siltä väliltä.
Villen suosio:
Etunimitilasto 6.7.2020
ville Syntymävuodet Yhteensä
-1899 1286 1291
1900-19 1278 0 1278
1920-39 601 0 601
1940-59 638 0 638
1960-79 5775 0 5775
1980-99 21650 21655
2000-09 4685 4690
2010-19 1426 0 1426
2020- 23
Yhteensä 37362 37377
Vierailija kirjoitti:
26-v Kaarina täällä :D
Kaarina on muuten ihana nimi. <3
Muutenkin on omaan korvaan ruvenneet kuulostamaan viime vuosina ihanilta monet sodanjälkeisen sukupolven nimet esim. Ritva, Raija, Auli, Hilkka jne.
Tosin asun ulkomailla enkä siis törmää niihin arkielämässä koskaan. Ehkä ne senkin takia tuntuu nykyisin tuoreilta ja viehättäviltä.
Vierailija kirjoitti:
Minna ja Sari olivat 60-70-lukujen suosikkinimiä.
Marjatta , syntynyt 90-luvulla :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heidi on suosittu ja kansainvälinen klassikkonimi; sitä tulee vastaan eri-ikäisissä. On hyvä juttu, että nimeni ei paljasta kantajansa ikäluokkaa. :)
Heidi nimisiä on tosiaan kaiken ikäisiä. Näyttelijöissä vaikka Heidi Krohn ja Heidi Herala, sitten on poliitikko Heidi Hautala. 80-luvulla mutta myös 90-luvun loppuun asti nimilistojen kärjessä. Tunnen lisäksi 2008 ja 2009 sekä 2015 syntyneet Heidit. Kaunis ja kansainvälinen nimi. Laura on vähän vastaava mutta ei taida olla vanhimmassa ikäluokassa niitä? Nuorimmat jotka tiedän on yläasteella.
Luin juuri jonkun artikkelin, jonka mukaan Laura nimen suosio nousi 1990 luvulla Pieni talo preerialla sarjan ansiosta. Osa vanhemmista halusi antaa lapselleen kansainvälisen nimen, joka sopi myös Suomeen ja Laura oli tällainen. Itse olen vuonna 1979 syntynyt Laura ja tiedän muutaman muun 70 luvulla syntyneen Lauran.
Miksi Pieni talo preerian ansiosta? Sitähän katsottiin 80-luvun alussa.
Heidi in tietysti kansainvälinen nimi ja osittain ajatonkin mutta kyllä minä miellän sen 70-80-lukujen nimeksi hyvin vahvasti. Saksa on täynnä 60-luvulla syntyneitä Heidejä.
70-luvun lopulla syntyneet sisarukset jotka aikoinaan tunsin on Tarja ja Reijo. Etenkin se Reijo tuntui tosi omituiselta pienen pojan nimenä joskus aikoinaan 😄
Kymmenisen vuotta sitten häkellyin kun yli viisikymppinen liikemies esitteli itsensä ”Jesse X”. Ei yli viiskytvuotias voinut olla Jesse 😂
Mulla on nimistä tosi voimakas sukupolvi/vuosikymmenpatouma. Tuntuu aina oudolta, kun joku alle nelikymppinen esittelee itsensä Kertuksi, Ainoksi, Leenaksi, Liisaksi, Helmiksi tms. Sen nimisiä oli mun mummo ja sen kaverit! Yhtä outoja nimiä mun lapsuudessa 80-luvulla olivat Jeret, Jimit, Janetet, Jasminet ja muut sellaiset, kun kaikkien muiden nimi oli Kirsi, Katja, Kati, Sari, Anne, Jani, Tomi, Petri jne. Eräskin perhe harkitsi tyttönsä nimeksi Hannea, mutta tekivät siitä Hannan, kun olisi muuten ollut muka liian erikoinen 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laura oli suosittu nimi jo 1960-luvulla.[/quote...........ja Paljon aiemminkin on ollut Lauroja, mulla oli Laura-mummi, joka oli kyllä syntynyt jo -40 luvulla. Laura on nätti ja ajaton nimi, koulukavereinakin on ollut muutamia.
Olin tuollaisen ”Marja-Liisa” tyylisen yhdysnimen omaava, mutta vaihdoin nimeni. En nähnyt itseäni aiempi nimisenä. -93
Kyllä, tyyliin Päivikki ja 70-luku.
Olen syntynyt -95 ja samanikäisistä (+-3 v) "väärän" sukupolven nimisiä tunnen: Eeva, Sinikka, Sari, Soile, Taina, Mervi, Päivi.
Miehiä Ismo, Jukka, Teijo, Erkki, Martti sekä Väinö, Niilo ja Toivo, jotka ovat vasta nyt myöhemmin tulleet suositummiksi.
Omia kaimoja on Suomessa kastettu vain noin 500, eniten 80-90-luvuilla.
-90-luvulla syntynyt Sirpa täällä! En sano tarkkaa syntymävuottani, koska meitä on niin vähän näinä vuosina syntynyt..
Mäkin oon petra 2006 syntynyt olen 13v