Onko sinulla väärän sukupolven nimi? Olet esim. 80-luvulla syntynyt Marja-Liisa tai 70-luvulla syntynyt Jessica?
Kommentit (1380)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 70 luvun nimi Senja, vaikka olen syntynyt 90 luvun alussa.
Senjat ovat enemmänkin -70-lukulaisten äitejä.
Oma 10v tyttäreni on Senja ja suurin osa kaimoista vanhainkodissa tai hautuumaalla.
Paljon tässäkin ketjussa puhutaan nimien kierrosta, mutta eihän kaikki nimet tule mitenkään uudestaan muotiin. Mun sukupolvessa (80-luvulla syntyneet) on paljon meidän omien vanhempien mielestä "mummonimiä" kuten Eeva, Aino, Anni, Saara yms. Meidän sukupolven "mummonimet" taas ei ole oikeen lähtenyt kunnolla käyntiin. Muutaman nuoren Martan ja yhden Ailin olen tavannut, mutta muuten ns. "luonnolisen nimikierron" mukaan 2000-luvulla olisi pitänyt olla päiväkodit täynnä Tyynejä ja Kyllikkejä.
Tietyn sukupolven nimet saattavat myös tulla takaisin yllättävän nopeasti, ja niihin saatetaan myös liittää ihan eri mielikuvia. Mun mielestä myös jotkut oman lapsuuteni äiti- ja isänimet, eli nyt sitten kai jo mummo-/vaarinimet Reino tai Leena kuulostaa ihan erilaiselta, kun tyyliin Jorma tai Pirkko.
Ei ehkä paras esimerkki, mutta ysärillä syntynyt Vanessa.
Toisaalta enpä ole tietääkseni tavannut ainuttakaan (suomalaista) Vanessaa muutenkaan. Ei ole haitannut minua. Tykkään nimestäni, mutta välillä mietin, että sopiiko se minulle.
Vierailija kirjoitti:
Huomioikaahan ihmiset se, kun tilastoja katsotte, että etunimitilastot näyttävät kaikki annetut nimet. Siksi yleisempien nimien joukkoon sijoittuvat mm. Juhani, Maria, Kalevi, Maria yms. Nämä on usein niitä suvussa kulkevia nimiä. Tämä vääristää totuutta paljonkin. Monella sellaisella, jolla on sukupolvelleen tyypillinen nimi, saattaa olla toisena tai kolmantena joku suvussa kulkeva nimi tai harvinainen nimi. Vai onko jollakulla tilastoa nimenomaan siitä kutsumanimestä?
Alkuvuodesta oli hesarissa juttu jossa kerrottiin, että Tuula on Suomen yleisin naisen ensimmäinen etunimi. Tiedä sitten.
T: Tuula 44 v.
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä paras esimerkki, mutta ysärillä syntynyt Vanessa.
Toisaalta enpä ole tietääkseni tavannut ainuttakaan (suomalaista) Vanessaa muutenkaan. Ei ole haitannut minua. Tykkään nimestäni, mutta välillä mietin, että sopiiko se minulle.
Missi ja kiekkovaimo Vanessa Kurri.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 80-luvulla syntynyt Maija. En ole elämäni aikana kovin montaa Maija tavannut, vaikka nimen voisi ajatella olevan hyvin tavallinen suomalainen nimi. Tietääkö joku milloin on ollut "huippukausi"?
38-vuotias Maija täällä. Olen huomannut että ihmiset suorastaan inhoavat Maija nimäni tai pitävät vanhempiani typeryksinä.
62 synt.äitini on Anni, minä 82 synt. Iita ja tyttäreni 2008 synt. Jonna. Kun olin pieni ihmiset luulivat äidin ja minun nimien menneen sekaisin ja nyt samaa tapahtuu oman tyttäreni kanssa .D
Vierailija kirjoitti:
Olen 80-luvulla syntynyt Pasi. Hävettää joka päivä, mutta en ole saanut aikaiseksi vaihtaa nimeäni.
Mun mielestä Pasi on kiva nimi. Onks sun toinen nimi Anssi?
Käyttäjä6760 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 80-luvulla syntynyt Maija. En ole elämäni aikana kovin montaa Maija tavannut, vaikka nimen voisi ajatella olevan hyvin tavallinen suomalainen nimi. Tietääkö joku milloin on ollut "huippukausi"?
38-vuotias Maija täällä. Olen huomannut että ihmiset suorastaan inhoavat Maija nimäni tai pitävät vanhempiani typeryksinä.
Maija on kiva nimi, ajaton. Tunsin nuorena yhden Maijan joka oli ihan huipputyyppi, ekan poikaystäväni sisko. Siitä varmaan jäi Maija- nimen hyvät fiilikset.
Olen '76 syntyny Jennika. Lapsena aina kakki päivittelivät erikoista nimeäni eikä kaimoja ollut.
Oma nimeni on hyvin tyypillinen 70-luvun lopun nimi Kati.
Lasteni nimet ovat Anni ja Suvi. Annihan on uudelleen muotiin tullut "mummonimi", ja oman Anni-mummoni mukaan tyttäreni nimesinkin. Suvi taas on tämän päivän lapsilla tosi harvinainen nimi, vaikka oli yleinen nimi -70 ja -80-luvulla. Mun mielestä se on kuitenkin maailman kaunein nimi mutta tulin sitten vahingossa antaneeksi epätavallisen ja harvinaisen nimen. Tyttöni ovat syntyneet vuonna 2014.
Tästä ketjusta tulee mieleen 80-luku ja alakerrassa asunut yh-äiti jonka lasten nimiä äitini, ja muutkin talonyhtiön naiset ,jaksoivat päivitellä. Kim (tai Kimi ) ja Jessica. Nykyäänhän nuo ovat ihan tavallisia pikkulasten nimiä :D
Täällä 90-luvulla syntynyt Arja! Välillä olen inhonnut nimeäni, nykyään oikeestaan tykkään siitä. Tuleehan siitä varmasti monelle keski-ikäinen mieleen, mutta ihan sama :D
Vierailija kirjoitti:
Tapasin kerran parikymppisen raijan/railin. Oli kyllä todella erikoinen yhdistelmä, kun hän oli sellainen tekoripsipissis -tyylinen, ja viimisen päälle laittautunut. Tuosta nimestä taas tulee mieleen joku viiskymppinen röökimuija.
Eivät Raijat mitään viisikymppisiä ole, eläkeikäisiä suurin osa.
Olen 60-luvulla syntynyt Amanda, enkä ole suomenruotsalainen tai ruotsinkielinen.
1940-1959 15214 Maijaa