Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinulla väärän sukupolven nimi? Olet esim. 80-luvulla syntynyt Marja-Liisa tai 70-luvulla syntynyt Jessica?

Vierailija
13.09.2016 |

Siis että nimen perusteella tule mielikuva ihan eri-ikäisestä henkilöstä? Häiritseekö asia?

Kommentit (1380)

Vierailija
581/1380 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän parikymppisen Päivin. Ei ole tippaakaan nimensä näköinen. On kaunis ja tyylikäs. Mulle tulee nimestä mieleen kulahtanut epäsiisti 45+ ikäinen nainen.

Vierailija
582/1380 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun paras kaveri lapsuudessa 80luvulla oli Senja , nätti nimi jota en tuolloin mieltänyt mummonimeksi joten yllätyin kun sitten aikuisena aloitin työt vanhainkodissa ja siellä oli 2 Senja-mummua...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/1380 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2000 syntynyt Raimo.

Veljeni on Jorma ja Martti.

Onkohan tää ihan normaalia?

Ihanat nimet veljeksillä😍 Tulee mieleen kolme miehekkään näköistä nuorta miestä.

Vierailija
584/1380 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri muutaman kuukauden ikäisen Einon kastajaisissa.

Juhoja ja muita Aaroja riittää nykyään myöskin, eli nimet nousevat aina historiasta muotiin, varmaan Raimot ja Annikitkin joskus?

Poikkeuksen tekee ideologisin perustein annetut nimet. Näitä ovat 70-luvun Tanjat, Katjat ja Petrat, joista valtaosa on annettu suuren ja mahtavan Neuvostoliiton ihailun tuotoksena.

Vierailija
585/1380 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen 4-kymppinen Netta. Tuosta nimestä tulee mieleen 4-vuotias pikkutyttö eikä keski-ikäinen nainen.

Vierailija
586/1380 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla syntynyt Tarja. Ei ollut kiva, kun teininä sai aina kuulla olevansa samanniminen kuin luokkakavereiden äidit. Omien lasteni nimet ovat vahvasti tätä päivää ja eri ikäluokan kaimat hautausmaalla.

Itse olen syntynyt -71 ja mulla oli monta Tarja-nimistä kaveria/tuttua. Osa oli tosin syntynyt esim. -68. Mutta yhdenkään kaverin äidin nimi ei ollut Tarja.

Sama. Olen syntynyt -71. Tuttujen joukossa oli lapsuudessa Tarjat vm -68 ja -72. Aikuisia Tarjoja en tuntenut.

Vierailija
587/1380 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on ärsyttävää, että monelle ihan aikansa nimelle huokaillaan. En tiedä, onko edes katsottu tilastoja. Tai annetaan muuten vääriä käsityksiä tietyn ajan nimistä. Vai löytyykö sitten vaan multa sattumalta tuttavista keski-ikäisiä Sirkkoja, Ritvoja jne.? Myös työkaverillani sekä opiskelukaverillani on sama nimi kuin äidilläni, enkä silti ole sitä outona pitänyt. 

Vierailija kirjoitti:

Olen 3-kymppinen Pirkko. Ikätoverini ovat yleensä tyyliin Jenni, Niina, Laura, Tiina... Heidän äitinsä ovat samannimisiä kuin minä. Ei ollut hauskaa lapsena, mutta nyt olen tottunut nimeeni ja tämä on piristävän erilainen retronimi. Veljeni on muutes Reijo, pari vuotta nuorempi kuin minä. :)

Pirkko kolmekymppisellä lienee oikeasti aika harvinainen kutsumanimi. Oli pakko oikein tsekata VRK:sta: 234 Pirkkoa (kaikki etunimet) ajalta 80-99. Suurin osa lienee muita kuin ekoja nimiä. Hauskat nimet. :)

Tosin ei kai 80-luvun loppupuolella silti enää Jenniä, Niinaa jne. niin paljon ollut?

Vierailija
588/1380 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Titta vm 1980, ratsastuksenopettaja oli Titta ja  sitten oli vielä näyttelijä  Titta Jokinen, joten yhdistin nimen äitini ikäisiin ja olin etenkin ala-asteen lopussa ärsyyntynyt "tätinimeeni" , kiitti vaan , äiskä!  Olisin halunnut olla Satu tai Jenni.

Nykyään sitten arvostan nimeäni, joka erottautui Minnojen ja Satujen ja  Sannojen joukosta  .  

70-luvulla kastettiin paljon Tittoja. Omassa kaveripiirissä niitä löytyi peräti 3 kpl.

Vierailija
589/1380 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen alakoulussa töissä, täällä on oppilaina mm. Leena, Martta, Orvokki, Pertti, Seppo ja Reino. On myös Katja ja Satu ja Janne ja Johannes.

Ihania nimiä jotka erottuvat heti joukosta nimissä Luka, Nea, Sini, Veeti ja muut vastaavat. 

Nykyisin nimien hajonta on suurempaa kuin ennen,  saattoi olla 5 Minnaa samalla luokalla, nyt saattaa samaa nimeä olla kaksi.

Mites toi vaitiolovelvollisuus? Et saisi kertoa koulusi oppilaiden nimiä keskustelupalstalla. Ja nyt kun noin pitkän litanian luettelit, niin joku saattaisi hyvinkin tunnistaa kyseisen koulun - esim. Orvokki, Pertti ja Seppo ovat hyvin harvinaisia nykylapsilla. Harvemmin myöskään samassa koulussa on noin monta sukupolvelle epätyypillisen nimen edustajaa.

Oletko seonnut? Ei tuo opettaja kertonut mitään henkilökohtaista kenestäkään, vaan luetteli ainoastaan nimiä.

Vierailija
590/1380 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1980-luvulla syntynyt Hilma täällä, koko lapsuuteni kuulin voivottelua että minulla lapsirukalla on vanhuksen nimi tai lehmän nimi. Tilannetta vähän helpotti, kun murkkuiän kynnyksellä tutustuin samannimiseen Marttaan ja jaoimme yhdessä mummonimi-traumat :D

Siis öö... samanniminen Martta Hilman kanssa? 

Vierailija
591/1380 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnen 30 v Maunon

Vierailija
592/1380 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon syntynyt 80-luvulla ja sain nimen, joka oli 50-luvulla mielettömän suosittu, mutta suosio lopahti lähes kokonaan sen jälkeen. Saman ikäisiä kaimoja ei oo tullu vastaan yhtäkään, mutta mummeleita kohtaan lähes päivittäin työssäni. Nuorempana tympäisi ja hävetti, olisin halunnut vaihtaakin sen. Nykyään olen siitä ylpeä, enkä keksisi parempaa itselleni.

Vierailija
593/1380 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veera 38v. Varsin usein käännän pääni kun äidit huutavat lapsiaan!

Kummallista. Kuitenkin Veera-nimi on yleisin just 1980-1999 syntyneillä eli sun ikäluokassa, ei viimeisten 10 vuoden aikana syntyneillä.

Vierailija
594/1380 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

60-luvun lopussa syntynyt Petra. Lapsena en tiennyt kenestäkään samannimisestä, 80- ja 90-luvulla Petroja kastettiin vähän enemmän.

Itse taas miellän Petrat juuri sun ikäisiksi. On kyllä pelkkää mutua.

Ei ole mutua. Väestörekisterikeskuksen mukaan Petrat ovat useimiten syntyneet 1960-1999.

Mutta voi olla että noista varhaisista Petroista monet olivat ruotsinkielisiä nimiä, joten ehkä nimi oli alkujaan havrinaisempi suomenkielisten parissa vaikka tilastojen mukaan oli ihan yleinen tuohon aikaan.

Vierailija
595/1380 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin juuri muutaman kuukauden ikäisen Einon kastajaisissa.

Juhoja ja muita Aaroja riittää nykyään myöskin, eli nimet nousevat aina historiasta muotiin, varmaan Raimot ja Annikitkin joskus?

Poikkeuksen tekee ideologisin perustein annetut nimet. Näitä ovat 70-luvun Tanjat, Katjat ja Petrat, joista valtaosa on annettu suuren ja mahtavan Neuvostoliiton ihailun tuotoksena.

Millä tavoin Petra liittyy mitenkään Neuvostoliittoon?

Sehän on lyhennetty versio Petronellasta, joka on enemmänkin ruotsinkielinen nimi.

Vierailija
596/1380 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on ärsyttävää, että monelle ihan aikansa nimelle huokaillaan. En tiedä, onko edes katsottu tilastoja. Tai annetaan muuten vääriä käsityksiä tietyn ajan nimistä. Vai löytyykö sitten vaan multa sattumalta tuttavista keski-ikäisiä Sirkkoja, Ritvoja jne.? Myös työkaverillani sekä opiskelukaverillani on sama nimi kuin äidilläni, enkä silti ole sitä outona pitänyt. 

Vierailija kirjoitti:

Olen 3-kymppinen Pirkko. Ikätoverini ovat yleensä tyyliin Jenni, Niina, Laura, Tiina... Heidän äitinsä ovat samannimisiä kuin minä. Ei ollut hauskaa lapsena, mutta nyt olen tottunut nimeeni ja tämä on piristävän erilainen retronimi. Veljeni on muutes Reijo, pari vuotta nuorempi kuin minä. :)

Pirkko kolmekymppisellä lienee oikeasti aika harvinainen kutsumanimi. Oli pakko oikein tsekata VRK:sta: 234 Pirkkoa (kaikki etunimet) ajalta 80-99. Suurin osa lienee muita kuin ekoja nimiä. Hauskat nimet. :)

Tosin ei kai 80-luvun loppupuolella silti enää Jenniä, Niinaa jne. niin paljon ollut?

Jennihän ei ollut vain kasarinimi vaan myös ysärin alun nimi, ysärin lopussa koululuokalla saattoi olla 4-7 kpl Jenniä.

Vierailija
597/1380 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vanhat supisuomalaiset nimet ovat hyviä, koska ne periytyvät monesti kristillisestä perinteestä tai Suomen luonnosta. Viimeksi eilen minua palveli kaupassa Pekka. Olipa hyvää palvelua Pekalta! Kun tapaa perinteisellä suomalaisella nimellä varustetun henkilön, tulee heti turvallinen ja rauhallinen olo. Suomalaisten nimien kammo kertoo lähinnä heikosta itsetunnosta ja erikoinen nimi itsekorostuksesta. Lisäksi jos nimi ahdistaa, voihan sen aina vaihtaa.

Vierailija
598/1380 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta nelikymppinen Helmi, isosiskoni on Sade :)

Helmi on nykyvauvojen suosikkinimi ollut jo muutaman vuoden. Sade on myös tosi kaunis nimi.

Vierailija
599/1380 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, olen niin aikani tuote kun voi olla. T: Jenni -87

Jenni oli nimenä tunnettu jo 1700-luvulla.

Vierailija
600/1380 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tiedän parikymppisen Päivin. Ei ole tippaakaan nimensä näköinen. On kaunis ja tyylikäs. Mulle tulee nimestä mieleen kulahtanut epäsiisti 45+ ikäinen nainen.

Minulla on Päivi-niminen serkku, 60 v, kaunis ja erittäin nuoren ja trendikkään näköinen nainen.