Onko sinulla väärän sukupolven nimi? Olet esim. 80-luvulla syntynyt Marja-Liisa tai 70-luvulla syntynyt Jessica?
Siis että nimen perusteella tule mielikuva ihan eri-ikäisestä henkilöstä? Häiritseekö asia?
Kommentit (1380)
Itse olen 24-vuotias Sari. Samassa kaupungissa toinen samaa ikäluokkaa edustava Sari. Muut tuntemani Sarit ovatkin sitten vähintään 45-vuotiaita... Mut kavereiden kesken ei ainakaan mene sekaisin kenestä puhutaan.
Maikki, syntynyt 80-luvulla, eikä ole muita tullut vastaan. Ihmiset luulee yleensä lempinimeksi, vähän kuin Sirua luullaan lempinimeksi Sirkka-Liisasta.
Sain nimeni ehkä Maikki Harjanteelta, joka oli erittäin suosittu lastenkirjailija.
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin yksi 80-luvun Aino. Siinä tosiaan on jokin jännä kontrasti, kun vuosituhannen vaihteeseen asti oli "mummo" ja sitten yhtäkkiä hirveän ihana ja trendikäs...
Aino on nätti nimi ja mun mielestä melko ajaton. Sopii siis mielestäni niin pienelle lapselle kuin vanhalle mummollekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä todellakin. V. -70 syntynyt Sirkka, voi ei. Muilla oli äitejä tai jopa mummoja nimeltään Sirkka. Kyllä olin vanhemmilleni vihainen!
Sama mulla, kavereiden äideissä oli kaimoja, omanikäisissä ei. Olen 70-luvun Ritva.
Ja en mitenkään ymmärrä miksi vanhemmat antoivat nimen, jota oli aikanaan yleinen heidän luokkakavereillaan. En mitenkään olisi voinut antaa omille 2000-luvulla syntyneille tyttärilleni nimeksi Minnaa, Katjaa tai Saria...
Täällä myös 70-luvun Ritva. Ihan karsee nimi, oli kuulemaan äidin äidin idea meikäläisen nimi.
80-luvun Marjatta :D Paras ystäväni oli Hannele.
Itse olen ihan "oman aikani niminen" eli 80-luvun lopun Hanna. Mutta nyt on pakko myöntää, että en pitäisi ollenkaan outona antaa esim. luokkatovereideni nimiä nyt syntyvälle lapselle, vaikka tätä ketjua lukiessa se on monen mielestä ilmeisesti outo valinta. Mitä ne nykyaikaiset nimet sitten ovat jos esim. Anna, Elina, Laura, Katja ja Satu ovat vanhanaikaisia?
Janne vm. 2006
Eija vm. 1987
Martta vm. 1985
Ritva vm. 1981
Oma nimeni on just aikakaudelleen tyypillinen. Omien lasten nimet valitsin niin etteivät olisi yleisiä/suosittuja mutta pojan nimi sitten tuli viisi vuotta myöhemmin top20-listalle, harmi. Nykyään tämä nimi on yleinen mutta oma poika kun on jo teini niin ei ole kaimoja samassa koulussa vaan onneksi pikkulapsia vielä.
Mitäs näitä olikaan?
- 90-luvulla syntynyt Marja
- 80-luvun lopulla syntynyt Erkki
- 90-luvulla syntynyt Irmeli
- 80-luvulla syntynyt Helena
- 70-luvulla syntynyt Milla
- 2000-luvun alussa syntynyt Yrjö
- 2010-luvulla syntyneet Tyyne ja Hannu
Tässä keskustelussa huomaa ilmeisesti paikallisia nimitrendejä. Meillä päin on ollut paljon esim. 80- ja 90-lukujen vaihteessa syntyneitä Ainoja, Minnoja ja Katjoja. Monella luokalla oli kaksikin lasta näillä nimillä. Sitten oli myös aika paljon 80-luvulla syntyneitä Jyrejä, Kareja, Jouneja ja varsinkin Janneja, jotka ilmeisesti mielletään vanhempien nimiksi.
Onko kivempi olla sen niminen, kun monta muuta luokallasi tms?
Minusta vanhemmat saa antaa sen nimen, miltä lapsi näyttää ❤️
Mitä väliä, milloin muotinimi!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Katja oli todella suosittu nimi 70-luvun jälkipuoliskolla. Jos annat nyt syntyvälle vauvalle nimeksi Katja, hänen kaimansa ovat 40-vuotiaita. Sama kuin sinun 80-luvulla syntyneen nimi olisi Marja-Leena. Sääli lasta.
Olen varmaan tyhmä, kun en ymmärrä miksi lasta pitäisi sääliä sen takia, että hänen kaimansa on eri vuosikymmeneltä.
Katja on todella kaunis nimi.
Äitini vissiin sekosi ilosta kun synnyin kesäisenä päivänä vuonna 1978 ja teki minusta Orvokin. Teininä häpesin nimeäni ihan hirveästi, nykyään pidän siitä :)
Minä olen 1966 syntynyt Kari. Nimeni oli muodissa vain hyvin lyhyen aikaa suurina nälkävuosina 1866-1868. Harvemmin näin nuorella miehellä on noin vanha nimi!
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ihan "oman aikani niminen" eli 80-luvun lopun Hanna. Mutta nyt on pakko myöntää, että en pitäisi ollenkaan outona antaa esim. luokkatovereideni nimiä nyt syntyvälle lapselle, vaikka tätä ketjua lukiessa se on monen mielestä ilmeisesti outo valinta. Mitä ne nykyaikaiset nimet sitten ovat jos esim. Anna, Elina, Laura, Katja ja Satu ovat vanhanaikaisia?
Nyt lapsille annetaan nimiksi mm. Aino, Sofia, Leo, Elias jne. Eivät olleet 70-ja 80-luvuilla suosittuja.
Nyt muodissa oman aikansa suosikkeja jostain viime vuosisadan alkupuoliskolta. Hauskaa kun nimet kiertää, eikä tule vain uusia ja muilta mailta lainattuja.
Lapsen tarhassa on mm Jalo, Oiva, Taito, Aatos, Väinö, Kerttu, Inkeri, Kielo, en ollut ikinä kuullut omassa ikäryhmässä.
T . Eräs ikäryhmästä mia, anu, sirpa, mika, juha, jukka
Mun mieheni on 42v Keijo, häntä asia häiritsee todella. Ikäistemme nimissä ei tuohon törmää ikinä.
Kaveripiiristäni löytyy Riitta ja Raimo. Ikää 25-28, saivat siis vanhempiensa ikäpolven nimet..