Onko sinulla väärän sukupolven nimi? Olet esim. 80-luvulla syntynyt Marja-Liisa tai 70-luvulla syntynyt Jessica?
Kommentit (1380)
Mihin perustuu mammojen käsitys, että jotkut nimet kuuluvat joillekin vuosikymmenille? Ei päätä eikä häntää moisessa.
Vierailija kirjoitti:
Mihin perustuu mammojen käsitys, että jotkut nimet kuuluvat joillekin vuosikymmenille? Ei päätä eikä häntää moisessa.
Perustelut? Esim. vieraskieliset nimet ja luontonimet ovat tämän päivän ilmiö, 70/80-luvuilla oli todella harvinaista että lapsesta tuli Myrsky tai Aida! Ja nykyään taas harva nimeää lapsensa Teemuksi tai Sannaksi..
Satu ja olen syntynyt 92. Luokkakavereina oli Jimiä, Jennaa, Juliaa... J-nimet olivat tuolloin voimakkaassa nousussa! Ja minä sain 70-luvun nimen :O Hyvä äiti.
Siskot ovat Laura ja Titta, harmittaa kun heillä on tuollaiset ns. ajattomat, iättömät nimet ja minä sain kasarinimen: Päivi!
Ysärin puolivälissä synnyin ja nimi on Anu. Mulla ei oo yhdessäkään koulussa ennen yliopistoa ollut kaimoja ja nekin joihin tuolla oon törmännyt on kaikki mua paljon vanhempia opiskelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Satu ja olen syntynyt 92. Luokkakavereina oli Jimiä, Jennaa, Juliaa... J-nimet olivat tuolloin voimakkaassa nousussa! Ja minä sain 70-luvun nimen :O Hyvä äiti.
Sinulla on itse asiassa vielä "vanhempi" nimi, sillä Satu-nimien määrä räjähti vuoden -66 missikisojen jälkeen, kun Satu Östring valittiin Miss Suomeksi.
Terv. Satu vm. -65, jonka äiti luuli valinneensa tyttärelleen harvinaisen nimen.
Vierailija kirjoitti:
Entisellä työkaverillani on 90-luvulla syntyneet lapset, joiden nimet ovat Janne ja Kati. Nimet olivat muodissa 70-luvulla eli silloin kun itse olin lapsi.
Omassa lapsuudessani yhden pojan nimi oli Veijo. Kävi sääliksi häntä, sillä se oli vanhempieni ikäluokan nimi. Tunnen myös 70-luvulla syntyneet Railin ja Pirkon sekä 60-luvulla syntyneen Ension.
Kun olin lapsi 70-luvulla, naapurissa oli Iida. Äitini kommentti oli tyly: Nimesivät sitten lapsen hautaan kaatuvaksi mummoksi saman tien.
Kyllä, olen vuonna 1994 syntynyt Kyllikki. Koulussa minua kiusattiin nimestäni niin paljon, että heti kun täytin 18 vuotta otin toisen nimeni viralliseksi kutsumanimekseni. Vanhemmat tosin vähän vastustivat sitä ja yrittivät kutsua minua yhä Kylliksi, mutta nytkin he ovat antaneet periksi ja kutsuvat minua haluamallani nimellä koska lakkasin reagoimasta Kyllikki-nimeen.
-92 syntynyt Heli, eikä missään koulussa tai muualla koskaan ole tullut vastaan toista ikäistäni Heliä. Jonkun kaverin äidin nimi oli Heli.. Luokallani oli peruskoulussa myös Eeva, Maarit ja Satu.
Puhuin just yhden 70-vuotiaan kanssa jonka nimi on Martta, mutta hän sanoi että jo silloin -40 ja -50 luvulla se oli mummojen nimi, eli 1800-luvun nimi.
Vierailija kirjoitti:
Siskot ovat Laura ja Titta, harmittaa kun heillä on tuollaiset ns. ajattomat, iättömät nimet ja minä sain kasarinimen: Päivi!
Nuo Laura ja Titta ovat kyllä jänniä nimiä, sillä niitä on annettu tasaisesti kasarilta tähän päivään! Laura ehkä enemmän suositumpi.
Äitini oli joko edelläkävijä tai pahasti jälkijunassa, sillä minusta tuli Kerttu ja pikkusiskosta Iida :D Minä olen syntynyt 80-luvun alussa, sisko puolessa välissä ja kyllähän näitä "mummonimiämme " päiviteltiin. Eipä ollut kaimoja , ei. Paitsi hautausmaalla.
Ja nykyään sitten pää pyörii kuin pöllöllä, kun äidit huutelee pikkuisiaan!
Olen Neea syntynyt 82 ja paras kaverini peruskoulussa oli sama nimi kuin äidilläni eli Tuija.
Olen 90-luvulla syntynyt Petra. Nimeä annettiin tuolloin eniten. Alakoulussa luokallani oli toinen samanniminen. Silloin kun meistä puhuttiin etunimen jälkeen sanottiin sukunimen ensimmäinen kirjain. Hän ei yhtään tykännyt siitä ja sai lopulta kunnian olla pelkkä Petra.
Yläkoulussa törmäsin täyskaimaani. Lukiossa yhdellä kurssilla oli lisäkseni 2 muuta Petraa.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä todellakin. V. -70 syntynyt Sirkka, voi ei. Muilla oli äitejä tai jopa mummoja nimeltään Sirkka. Kyllä olin vanhemmilleni vihainen!
No minä olen 90-luvulla syntynyt. Hyvä ystäväni, samanikäinen, on Sirkka. :D
Olen 70-luvun alussa syntynyt Laura.
Harmittaa että nimestä tuli muotia 20 vuotta myöhemmin.. Nyt Lauroja vilisee joka puolella, mälsää. Omina kouluaikoina olin ainoa laatuani.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi 80-luvulla syntynyt Liisa. Ei oo ollut samoilla luokilla kaimoja :D
Tunnen 90-luvun lopulla syntyneen Liisan. Aivan ihana nimi!
Olen alakoulussa töissä, täällä on oppilaina mm. Leena, Martta, Orvokki, Pertti, Seppo ja Reino. On myös Katja ja Satu ja Janne ja Johannes.
Ihania nimiä jotka erottuvat heti joukosta nimissä Luka, Nea, Sini, Veeti ja muut vastaavat.
Nykyisin nimien hajonta on suurempaa kuin ennen, saattoi olla 5 Minnaa samalla luokalla, nyt saattaa samaa nimeä olla kaksi.
Mun luokalla oli kaksi Jessicaa ala-asteella 80-luvulla ja koulussa oli muitakin Jessicoita. Se oli ainakin meidän kulmilla todella yleinen tytön nimi annettu 70-luvulla. Meidän koulussa oli myös monta Vivecaa. Ja veljeni joka oli kaksi vuotta mua nuorempi tunsi monta Jasmiinaa, yksi oli aina joka vuosi hänen luokallaan eikä se ollut aina sama Jasmiina. Nuo Jessicat, Vivecat ja Jasmiinat olivat just sellaisia "hienohelmanimiä 70-luvun puolivälistä sen loppuun. Ai niin ja Janita! Niitäkin löytyi paljon. Kaikki jiillä alkavat oli pop tuolloin, mun vanhemmat meinasivat antaa veljelleni nimeksi Jani mutta onneksi eivät antaneet. Janeja oli kanssa pilvin pimein...Oo ja Jonna oli suosittu ja hienommin väännettynä Joanna:)