Onko sinulla väärän sukupolven nimi? Olet esim. 80-luvulla syntynyt Marja-Liisa tai 70-luvulla syntynyt Jessica?
Siis että nimen perusteella tule mielikuva ihan eri-ikäisestä henkilöstä? Häiritseekö asia?
Kommentit (1380)
Viisikymmentäluvun lopussa syntynyt Suvi. Olin nuori, kun alkoi tulla esiin kaimoja vauvoina. Ja itse inhosin nimeäni lapsena, (koin Suvivirren henkilökohtaisena vittuiluna) sittemmin olen alkanut siitä pitää kovastikin. Vaan nykyään olen Suvi-mummi, joka kuulostaa omissakin korvissa hassulta.
En viitsi mun nimeä kirjoittaa tänne, kun on ainut laatuaan (yhdysnimi), mutta 90-luvulla syntynyt ”mummoniminen” täällä. Hyvin voisi nimen perusteella kuvitella olevan 80+
60-luvulla syntynyt Kiia herätti hämmennystä :)
Minä en sitten totu millään niihin pikkutyttöihin, joiden nimi on Martta. Minun 1925 syntynyt äitini oli nimeltään Martta, ja hän inhosi nimeään aina, koska se oli jo hänen lapsuudessaan ja nuoruudessaan vanhanaikainen. :D Äidin samanikäinen paras ystävä oli nimeltään Helmi, ja se nimi saa minussa aikaan samanlaisia tuntemuksia kuin Marttakin. Näitä on lukemattomia tapauksia: iso kasa pikkuihmisiä, joiden nimi herättää minussa mielikuvia 80-100-vuotiaista, raihnaisista vanhuksista. :D
Minulla taas on hyvin tavanomainen 60-luvun puolivälissä annettu nimi. Samanikäisiä ja hiukan nuorempia kaimoja minulla on tuhansia.
Joo oon kirsti 13v ja mua on kiusattu koulus sen takii et mul on mummon nimi.
Olen 3-kymppinen Aulikki ja siitä olen saanut kuulla kyllästymiseen asti.
Minun nimi on Liisa. 70-luvun nuorena se tuntui kamalta mummonimeltä, mutta ei enää. Kastetuissakin huomaa nykyisin aina silloin tällöin Liisoja olevan. Jotenkin nimi on alkanut tuntumaan ajattomalta. Liisa-niminen voi olla melkein miltä vuosikymmeneltä tahansa, vaikka Liisa-nimen kulta-aika kai sijoittuun johonki sodan jälkeisiin vuosiin.
Onkohan koskaan tutkittu, mistä etunimestä on eniten tehty suomalaisia iskelmiä ja lauluja? Veikkaisinpa, että se nimi on Liisa!
Vierailija kirjoitti:
Onkohan Suomessa viime vuosina kastettu yhtäkään Teijaa, Päiviä tai Tuulaa?
Tai Piiaa?
13v kirjoitti:
Joo oon kirsti 13v ja mua on kiusattu koulus sen takii et mul on mummon nimi.
Voi ei😟 Kirsti on kaunis nimi❤️
Mun mummo oli Martta ja mielleyhtymä, kun tapasin erään parikymppisen Martan kaverin kautta, oli outo. Muistan kans et mun koulus oli yks jätkä, joka kauhisteli yhen 18v. muijan nimee joka oli tyyliin Tarja tms., mut se silti alko seurusteleen sen kanssa. 😆 Parikymppinen Leena on kyl kans ollu aika jännä kohdata.
Olen nuori Oili, pidän nimestäni, ei ole joka tytöllä! Olkaa ihmiset ylpeitä nimistänne, se on just teille annettu ja teille passeli :D
70-luvulla syntynyt Leila täällä, eli sain 50-luvun muotinimen. :) Tykkäsin lapsena/nuorena siitä, ettei samanikäisiä kaimoja tullut missään ikinä vastaan. Oikeastaan tämä tapahtui ensimmäisen kerran vasta tässä pari vuotta sitten, kun Jemenissä siepattiin pariskunta Leila ja Atte Kaleva, ja tämä Leila on syntynyt 70-luvulla myöskin. Luokkakavereiden äideissä kaimoja toki oli, mutta ei onneksi opettajissa. Muutama vuosi sitten sain hämmästyneen kommentin iästäni lääkärissä, kun lekuri ei ollut katsonut syntymäaikaani vaan vain nimeä.
Ei oo. Johanna -75, aina on ollut vähintään yksi kaima koululuokassa/harrastusryhmässä tms, parhaimmillaan meitä oli 4 samassa pesisjoukkueessa, silloin meille kaikille väännettiin sukunimestä kutsumanimi
Tunnen 90-luvun lopussa syntyneet Hilkan, Maurin, Eevan, Juhanin ja Hannelen :)
2000-luvulla syntyneet siskokset Sari ja Elma, molemmilla on kylläkin kutsumanimenä toinennimi.
Ei ole omasta nimestä kyse, vaan täälläkin monesti ruoditusta bloggaajasta Umpusta. Hän on käsittääkseni noin 35v. ja nimi on Ulla-Riitta. Siinä myös aika erikoinen valinta vanhemmilta.
P.S. en ole vihaaja, tykkään Umpusta :D
Tiedän yhden ala-asteikäisen pojan, jonka nimi on Pertti. Aluksi huvitti kun lapsen vanhemmat puhuivat Pertistä, mutta nyt siihen on jo tottunut.